Решение по дело №1871/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 447
Дата: 2 август 2021 г. (в сила от 2 септември 2021 г.)
Съдия: Георги Митев
Дело: 20213110201871
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 447
гр. Варна , 02.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 5 СЪСТАВ в публично заседание на осми юни,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Георги Митев
при участието на секретаря Калина Ив. Караджова
като разгледа докладваното от Георги Митев Административно наказателно
дело № 20213110201871 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и следващите от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Производството по делото е образувано по повод жалба от Община Созопол,
Булстат ***, представлявана от кмета Т.Й.Я. против Наказателно постановление №
47/23.04.2021 г. на Д.Н.К. – директор на Басейнова дирекция „Черноморски
район“/БДЧР/, с което за три нарушения на чл.48 ал.1 т.13 от Закона за водите на
основание чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите на жалбоподателя са наложени три
имуществена санкция в размер на по 1 000 лева всяка. В жалбата се твърди, че
наказателното постановление е незаконосъобразно и необосновано, постановено при
допуснати нарушения на процесуалния закон и материалноправните разпоредби, за
което са изложени аргументи и се моли съда да го отмени изцяло.
Жалбоподателят, редовно призован, в съдебно заседание не се явява и не се
представлява.
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от процесуален
представител – юрисконсулт Й.П., редовно упълномощен, който по същество оспорва
жалбата и моли съда да потвърди наказателното постановление.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото
доказателства и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол
намери за установено от фактическа страна следното:
На 31.08.2011 г. е издадено разрешително от Басейнова дирекция за управление
на водите в Черноморски район за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни
1
води в повърхностни води № 2334 0003/31.08.2011 г. за ползване на воден обект –
Черно море за заустване на отпадъчни води в повърхностни води за проектиране на
обект: канализационна система Созопол-Черноморец-Равадиново на Община Созопол
с краен срок 31.12.2014 г. Заверено копие от разрешитеното е приложено към
административно-наказващата преписка.
С Решение № 917/19.04.2012 г. от Басейнова дирекция за управление на водите в
Черноморски район е изменено разрешително № 2334 0003/31.08.2011 г., като е
определен краен срок 31.12.2015 г./приложено заверено копие към преписката/.
С Решение № 1411/14.07.2014 г. от Басейнова дирекция за управление на водите
в Черноморски район е изменено разрешително № 2334 0003/31.08.2011 г./приложено
заверено копие към преписката/.
С Решение № 1465/16.10.2014 г. от Басейнова дирекция за управление на водите
в Черноморски район е продължен срока на действие на разрешителното до 31.12.2017
г. /приложено заверено копие към преписката/.
С Решение № 25/12.04.2017 г., издадено от директора на БДЧР е:
- отказано изменение на разрешителното в частта, с която се иска включване на
отпадъчни води от Регионалното депо за опасни отпадъци на общините Созопол,
Приморско и Царево в разглежданата канализационна система;
- в раздел „Други изисквания съобразно спецификата на обекта е добавено
условия 7 – „Водоснабдяване и канализация“ЕАД Бургас в качеството си на оператор
сключил договор от 25.02.2016 г. с Асоцията по ВиК на обособена територия да
изпълнява и спазва всички условия и срокове, определени с настоящия
административен акт, свързани с пречистване и заустване на формираните отпадъчни
води.“ /приложено заверено копие към преписката/.
С Решение № 137/13.12.2017 г., издадено от директора на БДЧР е продължен
срока на разрешителното до 30.12.2022 г. и е изменено и допълнено разрешителното,
като е вписан новия му текст. Съгласно т.1 от раздел „Дъждовни води при разделна
канализационна система“ от условията, Община Созопол е следвало да представи в
БДЧР в срок до 31.01.2018 г. географски координати на отливен канал за дъждовни
води в гр.Черноморец и на съществуващите дъждовни колектори по канализационната
система /приложено заверено копие към преписката/.
На 07.10.2020 г. е изпратено от директора на БДЧР до кмета на Община
Созопол, областния управител на Област Бургас, изпълнителния директор на
„Водоснабдяване и канализация“ЕАД Бургас и директора на РИОСВ Бургас писмо изх.
№ 05-10-119/А8/07.10.2020 г./има приложено заверено копие към преписката/. С него
са дадени три предписания на Община Созопол:
- В срок до 30 дни от получаване на писмото да представи в БДЧР информация и
документация относно обстоятелството дали е предала по смисъла на Договор № Д-21-
4 от 25.02.2016 г. на „Водоснабдяване и канализация“ЕАД гр.Бургас за стопанисване,
поддържане и експлоатация наличната дъждовна канализация, част от канализацията
на канализационна система Созопол-Черноморец-Равадиново.
- В срок от 30 дни от получаване на писмото да представи в БДЧР коригирани
2
географски координати на отливен канал за дъждовни води в гр.Черноморец.
- В срок от 30 дни от получаване на писмото да представи в БДЧР точни и ясни
данни, ведно с географски координати на всички съществуващи дъждовни колектори
по канализационната система на населените места по отделно, респ. за агломерация
Созопол, агломерация Черноморец и агломерация Равадиново, в т.ч. и картен
материал/схема с нанесени обхванати райони с дъждовната канализация и географски
координати на местата за заустване на същата.
Писмото е получено в Община Созопол на 07.10.2020 г., видно от разпечатката от
информационната система на БДЧР.
С възлагателно писмо с изх.№ 94-00-4175/28.10.2020 г. кмета на Община
Созопол възлага на Геопроект Приморско ЕООД да извърши геодезично заснемане в
географски координати на отливен канал за дъждовни води в гр.Черноморец и да
извърши геодезично заснемане на всички съществуващи дъждовни колектори по
канализационната система на населените места Созопол, Черноморец и Равадиново,
като данните се отразят накарти/схеми с обозначени географски координати на местата
за заустване на дъждовните води.
С писмо-покана изх.№ 05-10-119/А9/21.01.2021 кмета на Община Созопол е
поканен в тридневен срок от получаване на писмото да се яви или упълномощено лице
в БДЧР Варна/има приложено по преписката заверено копие/. Писмото е получено в
Община Созопол на 21.01.2021 г., обратната разписка е от 25.01.2021 г., видно от
разпечатката от информационната система на БДЧР.
На 25.01.2021 г. главен експерт в дирекция „Контрол“ при БДЧР-Варна С. ИВ.
ИВ. съставил на Община Созопол Акт за установяване на административно
нарушение/АУАН/ № 8 /№ 000925/, в който изложила горепосочените обстоятелства и
приела, че е осъществено от дружеството нарушение на чл.48 ал.1 т.13 от Закона за
водите. АУАН е съставен в присъствието на упълномощения представител на кмета на
Община Созопол М.В., същата се запознала със съдържанието му, записала като
възражения: „Запазвам правото си на възражение по АУАН в тридневенсрок от
връчването на акта“. Към препискта е приложено заверено копие от АУАН.
Към административно-наказателната преписка е приложено заверено копие от
пълномощно рег.индекс ГРН-1-11/22.01.2021 г. от Т.Й.Я. в качеството му на кмет на
Община Созопол, с което упълномощава инж.М.Е.В. – началник на отдел
„Инвестиционна политика и екология“ при Дирекция УТСК, да го представлява пред
Басейнова дирекция за черноморски район във връзка с право да подписва и получава
актове за установяване на административно нарушение по Закона за водите, като има
право да дава обяснения и да прави възражения по тях./Приложено заверено копие от
пълномощното/.
В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН до БДЧР-Варна е постъпило писмено възражение
вх.№ 05-10-119/А11/26.01.2021 г. по повод съставения и връчен АУАН. Относно
първото предписание е посочено, че не е установена документация и към него момент
изградената мрежа не е предадена на дружества „ВиК“ЕАД Бургас. По второто
предписание е посочено, че е възложено на Геопроект Приморско ЕООД да извърши
геодезично заснемане в географски координати на отливен канал за дъждовни води в
гр.Черноморец и да извърши геодезично заснеманена всички съществуващи дъждовни
3
колектори на населените места Созопол, Черноморец и Равадиново. Но поради
възникналата и удължена извънредна епидемична обстановка тези дейности са
изостанали във времето. Към преписката е приложено заверено копие от
възражението, както и заверено копие от възлагателно писмо с изх.№ 94-00-
4175/28.10.2020 г. от кмета на Община Созопол, с което се възлага на Геопроект
Приморско ЕООД да извърши геодезично заснемане.
С Писмо № ЕО-СЗ-68 2/05.04.2021 г. от кмета на Община Созопол до директора
на БДЧР е изпратено геодезическо заснемане на дъждовна канализация – гр.Созопол,
извършено от „Геопроект-Приморско“ЕООД, информира, че в с.Равадиново не са
изграждани дъждовни колектори, а заснемането на дъждовни колектори за
гр.Черноморец ще представят на по-късен етап/приложено заверено копие към
преписката/.
Въз основа на така съставения акт е издадено и обжалваното Наказателно
постановление № 47/23.04.2021 г. от директора на Басейнова дирекция „Черноморски
район”, с което на Община Созопол за три нарушения на чл.48 ал.1 т.13 от Закона за
водите на основание чл.200 ал.1 т.3 от Закона за водите са наложени три
административни наказания имуществена санкция в размер на 1 000 лева всяко от
трите.
Като описание на фактическата обстановка, свързана с нарушението, в
наказателното постановление фигурира идентична на тази, отразена в акта за
установяване на административно нарушение.
С писмо изх.№ 07-00-201/26.04.2021 г./приложено към преписката заверено
копие/ е изпратено на кмета на Община Созопол наказателно постановление №
47/23.04.2021 г., същото е получено на 27.04.2021 г. от З.А. – старши специалист УИГ
Община Созопол, видно от известието за доставяне/заверено копие/.
В съдебно заседание бе разпитан в качеството на свидетел актосъставителката
Силия И.. И. свидетелства, че при извършена от нея документална проверка на
14.01.2021 г. установила, че Община Созопол не е изпълнила дадените с писмо изх.№
05-10-119/07.10.2020 г. на директора на БДЧР 3 броя предписания в посочения срок, за
което съставила акт. Приела, че е допуснато нарушение на един член, на една
санкционна норма с неизпълнение на предписания в множествено число.
Горната фактическа обстановка съдът приема за установена чрез показанията
на свидетелката С.И., както и от писмените доказателства, подробно изброени по-горе
и приобщени на основание чл.283 от НПК.

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Съдът кредитира свидетелките показания на С.И. като обективни и подкрепящи
се от писмените доказателствени средства.
Съдът кредитира изцяло и приобщените писмени доказателствени средства като
обективни, непротиворечиви, взаимно допълващи се и представящи в хронологичен
ред събията относно издаденото разрешително и действията/бездействията на
въззивника Община Созопол.
4
Акт за установяване на административно нарушение № 8/25.01.2021 г. е
съставен от С. ИВ. ИВ. главен експерт в Дирекция „Контрол“ при БДЧР, съгласно
изискванията на чл.201 ал.1 от Закона за водите и Заповед № 1/04.01.2021 г. на
директора на БДЧР, заверено копие от която е приложена към административно-
наказателната преписка.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Наказателно постановление № 47/23.04.2021 г. е издадено от компетентен орган
- от Д.Н.К. – директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“ съгласно
изискванията на чл.201 ал.2 от Закона за водите.
Съдът намира, че е спазена както процедурата по съставяне на АУАН, така и
процедурата по предявяване на акта за подпис и връчване екземпляр от същия на
жалбоподателя. АУАН е връчен на упълномощеното лице М.Е.В., изрично
упълномощена от кмета на Община Созопол да представлява дружеството пред БДЧР
пред БДЧР с право да подписва и получава АУАН и да прави възражения по тях.
Предвид изложеното съдът счита, че в хода на административно-наказателното
производство по издаване на обжалваното наказателно постановление не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до
незаконосъобразност на наказателното постановление и съответно до неговата отмяна.
Съдът счита, че в случая се касае за три отделни нарушения на чл.48 ал.1 т.13 от
НК. С Писмо изх.№ 05-10-119/А8/07.10.2020 г. на директора на БДЧР са дадени три
отделни предписания на Община Созопол за представя в срок на документация,
касаещи отделни дейности за различни обекти. Общото между предписанията е
единствено това, че те са дадени с оглед осъществяването на контрол върху
изпълнението на условията в издаденото на Община Созопол Разрешително за
ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 2334
0003/31.08.2011 г. за ползване на воден обект – Черно море за заустване на отпадъчни
води в повърхностни води, формирани от експлоатацията на Канализационна система
Созопол-Черноморец-Равадиново. Всяко едно предписание изисква представяне на
документи по различни направления във връзка с даденото разрешително. С
неизпълнение на всяко едно от трите предписание Община Созопол е извършила три
отделни нарушения наказанията за които съгласно разпоредбата на чл.18 от ЗАНН
следва да бъдат изтърпени поотделно.
При възприетата фактология съдът намира, че нарушенията по чл.48 ал.1 т.13 от
Закона за водите са доказани от събраните по делото доказателства. Съгласно тази
разпоредба водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение да
изпълняват в срок дадените предписания от контролиращ орган.
Нормата на чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите предвижда налагане на
имуществена санкция в размер от 1000 лв. до 5000 лева на юридическо лице, което не
изпълни или допусне да не се изпълнят предписанията на контролните органи.
В конкретния случай по несъмнен начин бе установено, че въззивникът не е
изпълнил дадените с Писмо изх.№ 05-10-119/07.10.2020 г. на директора на БДЧР три
броя предписания на Община Созопол. Безспорен е фактът, че въззивникът е получил
5
посоченото писмо на 07.10.2020 г. и в определения в писмото срок от 30 дни от
получаване на писмото не е представил в БДЧР Варна посочената в трите предписания
документация, във връзка с което законосъобразно е ангажирана отговорността му по
чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите за всяко едно от трите нарушения.
ПО ВИДА И РАЗМЕРА НА НАКАЗАНИЕТО:
На жалбоподателя са наложени три броя административно наказание
имуществена санкция в размер на 1000 лева всяко на основание чл.200 ал.1 т.31 от
Закона за водите. Така определено всяко от трите наказания е в минимален размер и в
този смисъл съдът счита, че наказващият орган е съобразил степента на обществена
опасност на извършеното нарушение и разпоредбата на чл.27 ал.2 от ЗАНН и че
наложените наказания ся справедливи и отговарят на тежестта на нарушенията.
ПО ВЪЗЗИВНАТА ЖАЛБА :
Съдът не приема възражението на въззивника, посочено във въззивната жалба,
че е нарушена разпоредбата на чл.57 ал.1 т.7 от ЗАНН, тъй като са посочени два
разрични размера на наложената имуществена санкция. Действително в
диспозитивната част на постановлението е посочено, че се налагат три имуществени
санкции по 1000 лева, след което е посочено, че сумата от 1000 лева, съставляваща
размера на наложената санкция, следва да се преведе по банкова сметка. Съдът счта, че
посочената сума за изплащшане от 1000 лева се дължи на техническа грешка и е
следвало да бъде посочената сумата от 3 000 лева. Но в наказателното постановление
ясно и категорично е изразената волята на административно-наказващия орган, че
приема за извършени три отделни административни нарушения, за които налага три
отделни административни наказания, които е извел дори в отделни точки. Съдът счита,
че в случая няма нарушение на чл.57 ал.1 т.7 от ЗАНН, определени са вида и размерите
на наказанията, единствено при посочване на банковата сметка за заплащане на
наказанието погрешно е изписана сумата 1000 лева, което не е съществено
процесуално нарушение, водище до нарушаване на правото на защита на нарушителя и
до незаконосъобзансот на издаденото наказателно постановление.
Съдът не приема възражението на въззивника, посочено във въззивната жалба,
че в наказателното постановление всъщност са описани изпълнителни деяния на едно
нарушение, а са наложени три отделни наказания. По-горе съдът изложи своите
основания да приеме, че в случая са осъществени съставите на три отделни
административни нарушения и правилно за всяко от тях е наложено отделно
административно наказание. Посочените от въззивника като аргумент в подкрепа от
съдебната практика:
- решения № 6261 от 26.05.2016 г. на Върховният административен съд на Република
България - Седмо отделение, по адм.дело № 13588/2015 г. касае неизпълнения на
задължения за водене на разделно счетоводство на различни пазари по Закона за
електронните съобщения и не може да намери приложение по настоящия случай;
- Тълкувателно решение № 6 от 22.06.2017 г. на Върховният административен съд на
Република България - ОСС от I и II колегия на ВАС, по тълкувателно дело № 6/2016 г.
касае неизпълнение на условия от комплексно разрешително по Закона за опазване на
околната среда и не изключва приложението на чл.18 от ЗАНН при извършване на
някалко отделни нарушения.
6
Съдът намира за неоснователно твърдението от въззивната жалба, че в
настоящия случай следва да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, че
аргументите на административно-наказващия орган за неприложимостта на чл.28 от
ЗАНН са формални и в противоречие със закона и че липсата на такива мотиви
затрудвяна правото на защита на наказаното лице и препятства съда в неговата
преценка относно правилността на наложеното наказание. С оглед на факта, че са касае
за отношения в областта на ползване на воден обект – Черно море за заустване на
отпадъчни води в повърхностни води, респективно в опазване на околната среда и
здравето на населението съдът не може да приеме, че извършеното нарушение е
маловажен случай с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или
с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния
вид.
ПО РАЗНОСКИТЕ:
Тъй като от страните не постъпиха молби за присъждане на разноски, съдът не
дължи признасяне в тази насока.
С оглед горното съдът счита, че обжалваното наказателно постановление следва
да бъде потвърдено като законосъобразно, правилно и обосновано.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 47/23.04.2021 г., издадено от
Д.Н.К. - директор на Басейнова дирекция „Черноморски район”, с което на Община
Созопол, ЕИК по Булстат ***, със седалище и адрес на управление гр.***,
представлявана от кмета Т.Й.Я., за извършени три нарушение на чл.48 ал.1 т.13 от
Закона за водите на основание чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите са наложени три
административни наказания имуществена санкция в размер на 1000 лева всяко от
наказанията.
Да се изпратят съобщения на Басейнова дирекция „Черноморски район” и на
Община Созопол.
Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Административен
съд Варна в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено, по реда на
Административно-процесуалния кодекс.
След влизане в сила на решението, административно-наказателната преписка да
се върне на Басейнова дирекция „Черноморски район”.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
7