Решение по дело №23/2025 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 431
Дата: 17 март 2025 г. (в сила от 17 март 2025 г.)
Съдия: Иван Демиревски
Дело: 20257110700023
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 януари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 431

Кюстендил, 17.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кюстендил - I състав, в съдебно заседание на двадесет и пети февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

При секретар АНТОАНЕТА МАСЛАРСКА като разгледа докладваното от съдия ИВАН ДЕМИРЕВСКИ административно дело № 20257110700023 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 40 ал. 1 от

Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Образувано е по жалба на М. С. М. от гр. Кочериново, [улица], срещу Заповед № РД-01-05-14/09.01.2025 г. /Решение за отказ от предоставяне на достъп до информация на Кмета на община Кочериново за достъп до обществена информация по Заявление с вх. № РД-01-11-1418/18.12.2024 г./ за времето от 01.01.2024 г. до 31.11.2024 г. включително.

Жалбоподателката поддържа, че отказът е незаконосъобразен, като по същество твърди, че е в противоречие с процесуалните правила и приложимия материален закон, изразяващо се в неоснователно ограничаване на достъп до информация, която е обществена по смисъла на ЗДОИ. Моли съда да отмени оспорвания отказ и да задължи административния орган да предостави достъп до търсената от него информация, както и да му се заплатят направените разноски по делото.

Ответникът – Кметът на община Кочериново, редовно уведомен за образуваното съдебно производство, в молба становище вх. № 721/25.02.2025 г., изразява становище за неоснователност на същата.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и приетите по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

М. С. М. е депозирала заявление за достъп до обществена информация с вх. № РД-01-11-1418/18.12.2014 г. /лист 7 по делото/, като е поискала да й бъде предоставена информация, подробно описана в заявлението, касаеща обществения живот в О. К.. В същото изрично е посочено, че се желае достъп до търсената информация, чрез преглед на оригиналите на вторичните счетоводни документи: месечните регистри с опис на осчетоводените през месеца документи, годишните и месечните оборотни ведомости.

В установения от закона - чл. 28 ал. 1 от ЗДОИ, 14 - дневен срок от подаване на заявлението, административният орган е уведомил заявителката, че ще получи отговор след удължаване на срока на основание чл. 30 ал. 1 от закона с 10 дни. Същият се е произнесъл по искането за достъп до обществена информация по подаденото заявление с оспорената заповед в този срок – 09.01.2025 г., с което е отказал достъп до исканата информация, поради което жалбоподателката е атакувала този отказ на Кмета на община Кочечериново да предостави исканата информация пред АС - Кюстендил.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима. Насочена е срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол, съгласно изричната разпоредба на чл. 40 ал. 1 от ЗДОИ, изхожда от надлежно легитимирана страна, с правен интерес по смисъла на чл. 147 ал. 1 от АПК. Настоящият състав на съда, приема, че жалбата е подадена в преклузивния срок, установен в чл. 149 ал. 2 от АПК. Разгледана по същество, същата се явява основателна.

В чл. 2 ал. 1 от ЗДОИ е дадено легално определение на понятието “обществена информация” - всяка информация, свързана с обществения живот в Република България, която дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение, относно дейността на задължените по закона лица. Съгласно цитираното определение, в обхвата на “обществена информация” по смисъла на ЗДОИ попадат всички данни, относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти.

Безспорно се установява от нормата на чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ, че Кметът на община Кочериново е задължен субект по смисъла на закона. В чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ е регламентирано задължение за “задължените субекти” да предоставят информация, която е създадена в кръга на тяхната компетентност и е налична. В случаите, когато задължените субекти по чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ не се произнесат в срок по подадено пред тях заявление за достъп до обществена информация, е налице мълчалив отказ по смисъла на чл. 58 ал. 1 от АПК, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. В този смисъл е трайната и без противоречива практика на ВАС.

Редът и условията за предоставяне на достъп до обществена информация са подробно регламентирани в глава ІІІ на ЗДОИ. В чл. 28 ал. 1 от ЗДОИ е установено изрично задължение на субектите по чл. 3 да разгледат подадените до тях заявления за достъп до търсената информация, като това задължение е скрепено със срок - не по-късно от 14 дни след датата на регистриране на заявлението. Съгласно ал. 2 на същата норма в определения от закона срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, за което уведомяват писмено заявителя. Чл. 37 - 39 от ЗДОИ императивно регламентират основанията за отказ, съдържанието на решението за отказ, както и реда за неговото съобщаване на заявителя.

С оглед на изложеното, настоящият състав, приема, че единствената призната от закона възможност за процедиране на отправено искане за достъп до обществена информация от задължения по смисъла на чл. 3 от ЗДОИ субект е да постанови изричен акт - решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата информация. Изискването за писмено мотивирано произнасяне е условие за законосъобразност на акта. Предвид характера на уредените обществени отношения и целта на приложимия материален закон, при условие, че разпоредбата на чл. 39 от ЗДОИ императивно задължава субектите по чл. 3 да се произнасят с мотивирано решение, особено в случаите на отказ да бъде предоставена исканата информация. Кметът на община Кочериново е бил длъжен изрично да се произнесе в законоустановения срок по така подаденото от жалбоподателя заявление за достъп до обществена информация, което е и сторил. В случая, подаденото заявление от 18.12.2024 г. съдържа изискуемите се реквизити по чл. 25 ал. 2 от ЗДОИ, поради което е редовно от формална страна и органът е следвало да се произнесе по съществото на искането. На подаденото заявление за предоставяне на достъп до поисканата информация е отговорено писмено в оспорената заповед от 09.01.2025 г., в която административния орган заявява, че исканата информация не е обществена по смисъла на чл. 2 ал. 1 от ЗДОИ, нарушава разпоредбите на ЗЗЛД и отказва да я предостави.

Съгласно чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ, отказът да бъде предоставен достъп до обществена информация може да бъде само изричен и се постановява с мотивирано решение, в което се посочват правното и фактическо основание на отказа и което се връчва лично срещу подпис на заявителя / в случая на 13.01.2025 г./.

Съгласно чл. 37 ал. т. 1 от ЗДОИ, основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация би бил налице, когато исканата информация е класифицирана или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13 ал. 2 от същия закон. В настоящият казус, липсват данни търсената информация да е класифицирана, а и административният орган, нито се позовава на това, нито представя доказателства в тази насока. Поисканата информация е свързана с обществения живот в Община Кочериново, налична е, не касае лични данни и не съществува законова пречка да бъде получена. Описаната информация попада в дефиницията, дадена в чл. 2 от ЗДОИ и следва да се предостави в искания вид – преглед на оригинали на място. Никъде в заявлението не е посочено, че се искат копия на документи, както е посочил административният орган в решението си. Изрично е посочено, че не се желае информация с лични данни на трети лица. Не би могло да се приеме, че исканите документи не попадат в кръга на формите на достъп до обществена информация по чл. 26 ал. 1 от ЗДОИ, тъй като формата, в която се претендира предоставянето на информация, има препоръчителен характер и не представлява задължителен реквизит на заявлението за достъп до обществена информация по аргумент от чл. 25 ал. 2 от ЗДОИ.

Предвид изложеното, оспореният отказ на Кметът на община Кочериново следва да бъде отменен, като същият бъде върнат като преписка на административния орган за произнасяне по заявление вх. № РД-01-11-1418/18.12.2024 г. с искане за предоставяне на обществена информация, относно: преглед на оригиналите на вторичните счетоводни документи: месечните регистри с опис на осчетоводените през месеца документи, годишните и месечните оборотни ведомости, с информация за причините за изплащането и размера на сумите изплатени от Община Кочериново на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица /без информация за плащания за финансови операции с гриф държавна тайна или класифицирана по закон, без плащания породени от трудово – правни отношения, социални плащания и подпомагания и търговски договори/, за времето от 01.01.2024 г. до 31.11.2024 г. включително.

При новото произнасяне административният орган следва стриктно да спазва изискването за непредоставяне на лични данни, касаещи трети лица, като задължи заявителката да конкретизира искането си, касаещо изразходването на публични финансови средства.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143 от АПК, на жалбоподателя ще бъдат присъдени и направените разноски по делото, съгласно представените доказателства.

Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2, чл. 173 ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 41 ал.1 от ЗДОИ Кюстендилският административен съд

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на М. С. М., с адрес: гр. Кочериново, [улица], Решение за отказ от предоставяне на достъп до информация на Кмета на община Кочериново, обективирано в Заповед № РД-01-05-14/09.01.2025 г. по Заявление с вх. № РД-01-11-1418/18.12.2024 г. за достъп до обществена информация.

Изпраща административната преписка на компетентния административен орган - Кметът на община Кочериново за ново произнасяне по заявлението, съобразно дадените в мотивите на настоящото решение указания, в 14 - дневен срок от съобщението.

ОСЪЖДА О. К. да заплати на М. С. М. от гр. Кочериново, [улица], сумата от 10 /десет / лева, направени разноски по делото.

Решението е окончателно.

Съдия: