Решение по дело №145/2022 на Окръжен съд - Смолян

Номер на акта: 204
Дата: 13 юни 2022 г. (в сила от 13 юни 2022 г.)
Съдия: Петранка Райчева Прахова
Дело: 20225400500145
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 3 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 204
гр. Смолян, 10.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СМОЛЯН, ВТОРИ ВЪЗЗИВЕН ГРАЖДАНСКИ
СЪСТАВ, в публично заседание на тридесет и първи май през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Росица Н. Кокудева
Членове:Петранка Р. Прахова

Зоя Ст. Шопова
при участието на секретаря Софка М. Димитрова
като разгледа докладваното от Петранка Р. Прахова Въззивно гражданско
дело № 20225400500145 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 258 – чл. 273 от ГПК.
С Решение № 21/27.01.2022 г. по гр. д. № 504/2021 г. Смолянски
районен съд е осъдил Главна дирекция „Гранична Полиция“ на основание чл.
178 ал. 1 т. 3, във вр. с чл. 187 ал. 5 т. 2 от ЗМВР да заплати на Л.. Р. Й. сумата
от 1 600 лева, представляваща допълнително трудово възнаграждение за
положения 201 часа нощен труд в периода 01.05.2018 г. до 30.04.2021 г.,
ведно със законната лихва върху главницата, считано от 18.05.2021 г. до
окончателното заплащане на задължението, както и на основание чл. 86 от
ЗЗД сумата от 200 лева, представляваща обезщетение за забава в размер на
законната лихва върху главницата за всяко отделно допълнително месечно
възнаграждение за труд, считано от първо число на месеца, следващ
съответното тримесечие, в което е полаган трудът, до 18.05.2021 г.
Със същото решение Главна дирекция „Гранична полиция“ е
осъдена да заплати на Л.. Р. Й. на основание чл. 181 ал. 3 изр. първо и второ
от ЗМВР сумата от 467, 40 лева, от която левовата равностойност в размер на
385, 20 лева на неосигурената безплатна предпазна храна и левовата
равностойност в размер на 82, 20 лева на неосигурени ободряващи напитки за
положен нощен труд за периода от 01.05.2018 г. до 31.07.2020 г., ведно със
законната лихва върху главницата, считано от 18.05.2021 г. – датата на
подаване на исковата молба, до окончателното заплащане на задължението,
както и на основание чл. 86 от ЗЗД сумата от 85, 32 лева, представляваща
1
обезщетение за забава в размер на законната лихва върху дължимата главница
от 467, 40 лева, считано от първо число на месеца, следващ съответния месец,
в който е следвало да бъдат предоставени храната и напитките, до 30.04.2021
г.; ответникът е осъден да заплати по сметка на РС – Смолян сумата от 320
лева, от която 200 лева ДТ и 120 лева за СИЕ.
Това решение се обжалва пред Смолянски окръжен съд от
ответникът „Главна дирекция „Гранична полиция“, чрез гл. юрисконсулт
Т.К., с оплаквания, че е неправилно поради нарушение на материалния закон,
съществено нарушение на съдопроизводствените правила и е необосновано.
Във въззивната жалба се прави позоваване на нормата на чл. 142
от ЗМВР, като се сочи, че в ЗМВР няма препращаща норма, която да даде
основание да се прилагат субсидиарно както разпоредбите на КТ, така и
издадените въз основа на кодекса подзаконови нормативни актове, в т. ч. и
НСОРЗ; ЗМВР е специален нормативен акт, регламентиращ статута на
служителите, работещи в МВР, като обосновава различен метод на правно
регулиране на работното време, трудовото възнаграждение и др. Твърди се, че
с оглед специалния характер на акт, размерът на дължимото възнаграждение
следва да се определи съобразно специалните правила, посочени в ЗМВР и в
издадените наредби на Министъра на вътрешните работи и заповеди, въз
основа на призната от закона делегация. Сочи се, че съгласно чл. 3 ал. 3 от
Наредба № 8121-з-776/29.07.2016 г., съответно чл. 3 ал. 2 от Наредба № 8121-
з-36/07.01.2020 г.-, Наредба № 8121-з-1174/24.10.2020 г. и Наредба № 8121-з-
1353/15.12.2020 г., при работа на смени е възможно полагането на труд и през
нощта между 22, 00 ч. и 6, 00 часа, като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период; в случая ищецът е
полагал нощен труд по 8 часа.
Твърди се, че за разлика от КТ, който ограничава нощния труд до
7 часа дневно, такова ограничение не е предвидено в ЗМВР и при него
нормалната продължителност на работното време през деня съвпада с
нормалната продължителност на работното време през нощта и тя е 8 часа.
Твърди се, че различието на двете уредби е обяснимо със спецификата на
функционалните задължения на служителите по чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР,
която обуславя и редица други различия именно по отношение обема на
полагания труд, които различия не аргументират извод за дискриминационно
третиране на конкретната категория служители, тъй като за служителите в
ЗМВР са предвидени редица компенсационни механизми. Твърди се, че не е
налице колизия между нормите на чл. 179 ал. 2 и чл. 188 ал. 2 от ЗМВР
препращането в последната норма е само към Глава ХV от КТ – „Специална
закрила на някои категории работници и служители“; норми, извън
посочената глава от КТ, включително подзаконови нормативни актове,
издадени въз основа на такива, не намират приложение по отношение на
служителите на МВР.
Твърди се във въззивната жалба, че разпоредба, идентична на тази
2
на чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ с основание не е предвидена в наредбите по чл. 187
ал. 9 от ЗМВР, защото за държавните служители нормална продължителност
на дневния и нощния труд съвпада и коефициентът биб бил 1. Сочи се, че в
специалната нормативна уредба – ЗМВР и подзаконовите му актове, не е
предвидено превръщането на нощните часове в дневни, поради което
отработеното време за даден отчетен период представлява сбора от общо
положения от него на смени нощен и дневен труд, а не сбор от превърнатия с
коефициент в дневен нощен труд и отработените дневни часове.Сочи се, че
при паралелно действие на норми, уреждащи една и съща материя,
приложение намират специалните норми, които изключват действието на
общите. Твърди се също, че преценката на органа по чл. 187 ал. 9 от ЗМВР за
въвеждането на коефициент на превръщане на нощния труд в дневен, както и
за отпадането на този коефициент, е по целесъобразност и не подлежи на
съдебен контрол.
По отношение иска по чл. 181 ал. 3 изр. 1 от ЗМВР се твърди, че
за исковия период на основание чл. 181 ал. 1 от ЗМВР на ищеца е изплащана
левовата равностойност на храна в размер на 120 лева ежемесечно; съгласно
чл. 8 ал. 2 от приложимата редакция на Наредба № 8121-з-904/30.07.2015 г. в
случай, че служителите получават безплатна храна на друго основание, те
нямат право на безплатна храна за дейности, свързани със специфичния
характер на труда. Твърди се, че целта на законодателя е да компенсира пряко
служителите за специфичните дейности към момента на извършване на
работата, което изключва възможността този целеви стимул да се компенсира
с пари не към момента на извършване на работата.
По отношение на иска по чл. 181 ал. 3 изр. 2 от ЗМВР са прави
позоваване на чл. 10 от наредбата, според който неизпълнението на това
задължение не може да се компенсира с пари. Сочи се, че правото на
безплатна предпазна храна и ободрителни напитки по чл. 181 ал. 3 от ЗМВР е
неимуществено право за разлика от правото на безплатна храна по чл. 181 ал.
1 от ЗМВР, поради което правото по ал. 3 не е част от възнаграждението,
поради което неизпълнението на това задължение не поражда задължение за
заплащане на левовата й равностойност.
С въззивната жалба се прави искане за отмяна на обжалваното
решение. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение; прави
се възражение по чл. 78 ал. 5 от ГПК.
В срок не е депозиран отговор на въззивната жалба от ищцовата
страна.
В съдебно заседание жалбоподателят не изпраща представител. В
писмена защита юрк. Кулинова поддържа възивната жалба и излага доводи по
същество..
За въззиваемият пълномощникът му адв. О. оспорва въззивната
жалба.
Смолянски окръжен съд, след като взе предвид изложеното във
въззивната жалба и в отговора и прецени доказателствата поотделно и в
3
тяхната съвкупност, намира въззивната жалба за процесуално допустима като
депозирана в законно установения срок от надлежна страна, ДТ е внесена, а
по същество съобрази следното.
Не е спорно по делото, че ищецът е в служебно правоотношение с
ответника, като за процесния период заема длъжността „Старши полицай“ в
Граничен участък гр. Златоград при РД „Гранична полиция“ – Смолян към
Главна дирекция „гранична полиция“ при МВР.
От заключението на съдебно-икономическата експертиза се
установява от извършената от вещото лице проверка на документи при
ответника, че на ищеца е заплатен положения нощен труд, без същите часове
нощен труд да бъдат превръщани в дневни съгласно чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ.
Вещото лице сочи, че за процесния период ищецът е положил общо 1 408
часа нощен труд, които са му заплатени на основание Заповеди № 8121з-
791/28.10.2014 г. и № 8121з-1429/23.11.2017 г. на Министъра на вътрешните
работи, издадени на основание чл. 179 ал. 2 от ЗМВР, където съгласно т. 1 „За
всеки отработен час през нощта или за част от него между 22. 00 и 06. 00 часа
на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за
нощен труд в размер 0. 25 лева“. Вещото лице сочи, че разликата в часовете
отработен нощен труд, след приравняването им по Наредбата е 201 часа;
извънредният труд за служителите на МВР се заплаща с 50 на сто увеличение
върху основното месечно възнаграждение. Експертизата установява, че за
процесния период положения извънреден труд от ищеца е начислен и
заплатен съгласно разпоредбите на наредбите, определени за държавните
служители в МВР.
В заключение вещото лице сочи, че общата сума на
неначислените и неизплатени възнаграждения за положен нощен труд за
процесния период, преизчислен съгласно НСОРЗ за ищеца е 1 645, 52;
размерът на законната лихва за забава, дължима за всеки тримесечен период,
е 233, 66 лева.
Даденото от районния съд разрешение по иска за заплащане на
допълнително възнаграждение за извънреден труд е правилно и в
съответствие със закона според настоящата инстанция. Съгласно чл. 176 от
ЗМВР брутното трудово възнаграждение на държавните служители в МВР се
състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения,
между които съгласно чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗМВР е възнаграждението за
извънреден труд. Редът за организацията и разпределението на работното
време, за неговото отчитане, за компенсиране работата на държавните
служители извън редовното работно време и др. се определя на основание чл.
187 ал. 9 от ЗМВР /преди изменението с ДВ бр. 60/07.07.2020 г./ от министъра
на вътрешните работи. Според чл. 31 ал. 2 от Наредба № 8121з-
407/11.08.2014 г., в сила от 19.08.2014 г. до 02.08.2016 г., при сумарно
отчитане на работното време се прилага коефициент 0. 143 на общия брой
часове положен труд между 22. 00 и 06. 00 часа за отчетния период.
4
Действалите през исковия период от време наредби съответно № 8121з-592, в
сила от 01.04.2015 г., отменена с решение на ВАС от 11.07.2016 г. по адм.
Дело № 5450/2016 г., и № 8121з-776/, в сила от 02.08.2016 г., отменена с
решение на ВАС 10.12.2019 г. по адм. дело № 8601/2019 г., не регламентират
отчитане на отработените часове нощен труд с коефициент, аналогичен на чл.
31 ал. 2 от предходната наредба.
При липса на изрична законова регламентация и при
предвиденото сумарно отчитане на отработените часове, но непосочен
алгоритъм за преизчисляване, следва субсидиарно да се приложи
разпоредбата на чл. 9 ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата. Прилагането на НСОРЗ следва и от принципа, че
размерите на допълнителните възнаграждения не могат да бъдат по-ниски от
определените в трудовото законодателство. Съгласно чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ
при сумарно изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
дневно отчитане на работното време. Приложимият коефициент за
преизчисляване на нощния труд в дневен е 1, 143, получен при деление на
нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното работно време
/7 часа/. Противното разбиране, както се твърди във въззивната жалба, че в
действащите в процесния период наредби от 25.05.2015 г. и 29.07.2016 г. не се
съдържа текст, който да предвижда при заплащането на положен нощен труд
да се увеличава с коефициент 1, 143, т.е. 7 часа нощен труд да се приравняват
на 8 часа дневен, а е предвидено 8 часа нощен труд да се равняват на 8 часа
дневен труд, би поставило държавните служители в системата на МВР в
неравностойно положение като спрямо останалите държавни служители, така
и спрямо служителите и работниците по трудово правоотношение, които
получават допълнително възнаграждение за извънреден труд. В този смисъл
и Решение № 311/08.11.2019 г. по гр. д. № 1144/2018 г. на ВКС, което е с
предмет заплащане на други допълнителни възнаграждения на държавни
служители в МВР, но дава принципно разрешение за субсидиарно прилагане
на друг закон при липса на изрично уредено заплащане в ЗМВР; посочено е,
че положителния отговор на въпроса за приложение на субсидиарни
разпоредби е в съответствие с основния принцип на равенство и недопускане
на дискриминация, закрепен в чл. 6 от Конституцията на РБ и чл. 14 от
ЕКЗПОЧС. Следва да намери приложение принципът за законност, уреден в
разпоредбата на чл. 5 от ГПК – когато съдът констатира непълнота или
неяснота на закона, следва да приложи общия им разум и да основе
решението си на основните начала на правото, обичая или морала.
Неоснователни са доводите, че положеният от ищеца часове
нощен труд следва да бъде заплатени само с по 0, 25 лева на час. На
държавните служители в МВР се изплащат допълнителни възнаграждения за
полагане на труд през нощта от 22: 00 до 6: 00 ч., като условията и редът за
изплащане на тези допълнителните възнаграждения се определят с наредба на
5
министъра на вътрешните работи, а техният размер – с негова заповед (чл.
179, ал. 1 и ал. 2 ЗМВР). Съгласно т. 1 от Заповед № 8121з-791 от 28.10.2014
г. и отменящата я Заповед № 8121з-1429 от 23.11.2017 г. за всеки отработен
час през нощта или за част от него между 22, 00 и 06, 00 ч. на държавните
служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер
0, 25 лв. Тази специална разпоредба съответства на общото правило на чл. 8
от НСОРЗ, съгласно което за всеки отработен нощен час или за част от него
между 22, 00 ч. и 6, 00 ч. на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък
от 0, 25 лв. Разпоредбата на чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ предвижда при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с
коефициент, равен на съотношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на
работното време за съответното работно място. Касае се за две различни и
паралелно действащи разпоредби, които установяват два отделни способа за
заплащане на положения нощен труд. Следователно разпоредбите на чл. 8 и
чл. 9, ал. 2 НСОРЗ се прилагат съвместно, без едната да изключва
приложението на другата. Тези разпоредби се прилагат едновременно с
правилата за заплащане на нощния труд, т. е. при сумирано изчисляване на
работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1, 143
и за същите тези нощни часове се заплаща и допълнително трудово
възнаграждение за нощен труд (Решение № 14 от 27.03.2012 г. на ВКС по гр.
д. № 405/2011 г., IV г. о., ГК). Ето защо приложението на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ
не се изключва от обстоятелството, че ответникът е изпълнил задължението
си да заплати на ищеца допълнително възнаграждение за нощен труд в
размер на 0, 25 лева за всеки отработен час през нощта.
В чл. 188, ал. 2 ЗМВР е посочено, че държавните служители,
които полагат труд за времето между 22. 00 ч. и 6. 00 ч., се ползват със
специалната закрила по КТ, т. е. би могло да се приеме директно препращане
и към чл. 140, ал. 1 КТ (а не само към ал. 4 на този текст), приложимо и за
служителите на МВР, тъй като единият от елементите на специалната закрила
по КТ следва да се приеме и установената намалена в сравнение с дневната
продължителност на работното време през нощта.
Ако не се приеме гореизложеното във връзка с приложението на
чл. 188, ал. 2 ЗМВР, то празнотата може да бъде преодоляна по реда на чл. 46,
ал. 2 ЗНА - аналогия на закона (извеждане на правило относно неуреден
случай въз основа на изрично уредена сходна хипотеза), като се приложи
общата уредба на трудовите правоотношения в тази насока.
В случая следва да се вземе предвид, че въззиваемият е лице със
статут на държавен служител – чл. 142 ал. 1 т. 1 от ЗМВР. По отношение на
работното време, почивките и отпуските на държавните служители чл. 50а,
ал. 2 ЗДС предвижда субсидиарно приложение на КТ относно допустимостта,
продължителността, отчитането и заплащането на извънредния труд.
Последните два закона, както и двете цитирани по-горе Наредби, съдържат
6
специални норми, уреждащи ограничен кръг специфични правоотношения, а
именно тези, засягащи лицата със статут на държавни служители и лицата от
структурите на МВР. Както ЗДС, така и ЗМВР могат да регламентират
отношения, уредени от институтите на КТ по начин различен от уредбата на
Кодекса, но не такъв, че да бъде влошено положението на лицата, в сравнение
с правните разрешения, предвидени по Кодекса на труда.
От друга страна, съгласно чл. 187, ал. 1 ЗМВР /до изменението с ДВ
бр. 60/07.07.2020 г./ , на която разпоредба се позовава въззивникът, нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8
часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица (така е
посочено и в чл. 2 ал. 1 от трите Наредби от 2014 г., 2015 г. и 2016 г.).
Тълкуването на тази разпоредба налага аналогични правни изводи на тези по
приложението на чл. 136 ал. 1-3 КТ, според които нормалното работно време
е установено за работния ден и за работната седмица, като за работния ден то
е продължителността му в рамките на едно денонощие - 8 часа, а за работната
седмица, която е 5-дневна - 40 часа, като продължителността на работния ден
е установена с оглед на дневната, а не на нощната част от денонощието.
Работното време се дели на два вида: дневно (или денно), при което трудът се
полага през денната част на денонощието, и нощно работно време, при което
трудът се полага през нощната част на денонощието, което от своя страна е
обусловило и отделната регламентация на нощния труд в чл. 140, ал. 1 КТ.
На следващо място във въззивната жалба се сочи, че друг
съществен пропуск на първоинстанционния съд се състои в това, че не
мотивира по никакъв начин извода си, на който се основава решението, че
при преизчисляване на положените от служителите на МВР часове нощен
труд в дневен на ищеца се дължи заплащане като извънреден труд, като
веднъж съдът твърди, че се полага възнаграждение за нощен труд, а след това
е постановил решение, че на ищеца се дължи заплащане на извънреден труд, а
извънреден труд би бил налице само ако работниците и служителите
действително работят извън установеното за тях работно време. В писмо изх.
№ 94-НН-198 от 29.08.2011 г. на МТСП е посочено, че когато нормалната
продължителност на работното време е 8 часа (чл. 136 КТ) и нормалната
продължителност на работното време е 7 часа (чл. 140, ал. 1 КТ),
отношението е 8ч/7 ч., т. е. коефициентът за превръщане на нощните часове в
дневни е равен на 1, 143, като целта на този коефициент е да определи така
възнаграждението на работника или служителя, че когато той работи 7 часа
през нощта, да получава възнаграждение за 8 часа. Посочено е също така, че в
тези случаи служителят не работи извънредно по смисъла на чл. 143, ал. 1 КТ.
Сумираното изчисляване на работното време е форма на отчитане
на работното време, при която установената нормална продължителност на
работното време се спазва средно за определен по-продължителен период от
време, който в процесния случай е тримесечен.
В тази насока от неоспореното заключение на ВЛ е видно, че с
7
оглед броя на нощните смени, всяка от по 8 часа, след превръщането на
отработените нощни часове в дневни, получения брой часове надхвърлят
установеното работно време, поради което разликата се явява извънреден
труд. Т.е при съпоставката с общия брой нощни часове за периода като норма
часове, разликата от 201 часа е извън тази норма и е извънреден труд. Поради
това са неоснователни доводите във въззивната жалба за смесване на
понятията „нощен труд“ и „извънреден труд“ от районния съд.
Предвид изменението на чл. 187 ал. 1 и ал. 4 от ЗМВР с ДВ бр.
60/07.07.2020 г. следва да се допълни:
Съгласно чл. 187 ал. 1 изречение второ от ЗМВР, според
изменението в сила от 10.07.2020 г., нормалната продължителност на
работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-часов период. Създадена е
нова ал. 4, според която, при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното работно време към
нормалната продължителност на работното време през нощта по ал. 1.
Този коефициент се равнява вече на единица, а не на 1, 143 , какъвто
коефициент се използва по силата на субсидиарното прилагане на чл. 9 ал. 2
от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата при
сумарно изчисляване на работното време.
С тези изменения вече се установява законово закрепено
неравенство в третирането на полицаите и пожарникарите, те са поставени в
неравностойно положение спрямо останалите държавни служители и
работещите по трудово правоотношение и това е в противоречие с изрично
прогласеното в чл.188 ал. 2 от ЗМВР приложение спрямо служителите на
МВР на уредената в КТ специална закрила на нощния труд.
С решението от 24.02.2022 г. на СЕО по дело № 262/2020 г., съдът
приема в т.73-79, че: „Що се отнася до обосноваността на евентуалната
разлика в третирането, следва да се припомни, че съгласно постоянната
съдебна практика, разликата в третирането е обоснована, когато се основава
на обективен и разумен критерий, тоест когато е свързана с допустима от
закона цел на съответното законодателство и е съразмерна на тази цел
(решение от 29 октомври 2020 г., Veselības ministrija, C-243/19,
EU:C:2020:872, т. 37 и цитираната съдебна практика). В това отношение от
преюдициалното запитване следва, че спорната в главното производство
липса на механизъм в Наредби № 8121з-592 и № 8121з-776 за преобразуване
на нощните часове труд в дневни се обяснява със съображения от правен и
икономически порядък. Сочи се, че освен
ако не покажат друго проверките, които следва да направи запитващата
юрисдикция, подобен аргумент видимо не отразява допустима от закона цел,
годна да обоснове разглежданата в главното производство разлика в
третирането; от друга страна, запазването на подобен механизъм за
преобразуване би изисквало значителни допълнителни финансови средства.
Прието е, че подобен аргумент не може да се приеме; всъщност правото на
8
Съюза наистина не е пречка за държавите членки да вземат предвид
бюджетни съображения успоредно със съображения от политически,
социален или демографски порядък и да въздействат върху естеството или
обхвата на мерките, които смятат да приемат, но такива съображения не могат
сами по себе си да представляват цел от общ интерес.
В решението на СЕС се сочи, че ако не е основана на такъв
обективен и разумен критерий, всяка разлика в третирането, която
разпоредбите на националното право в областта на нощния труд въвеждат по
отношение на различни категории работници, намиращи се в сходно
положение, би била несъвместима с правото на Съюза и би налагала в такъв
случай националният съд да тълкува националното право във възможно най-
голяма степен с оглед на текста и целта на съответната разпоредба на
първичното право, като вземе предвид цялото вътрешно право и приложи
признатите от последното тълкувателни методи, за да гарантира пълната
ефективност на тази разпоредба и да достигне до разрешение, съответстващо
на преследваната с нея цел. Приема се от СЕС, че членове 20 и 31 от Хартата
трябва да се тълкуват в смисъл, че допускат определената в
законодателството на държава членка нормална продължителност на нощния
труд от седем часа за работниците от частния сектор да не се прилага за
работниците от публичния сектор, включително за полицаите и
пожарникарите, ако такава разлика в третирането се основава на обективен и
разумен критерий, тоест е свързана с допустима от закона цел на посоченото
законодателство и е съразмерна на тази цел.“
В същото решение е разяснено /т. 38 - т. 40/, че правото на всеки
работник на ограничаване на максималната продължителност на труда и на
периоди на почивка, по-специално междудневна, не само представлява
особено важно правило на социалното право на Съюза, но и е изрично
прогласено в член 31 параграф 2 от Хартата, на която член 6, параграф 1 ДЕС
придава същата юридическа сила като Договорите (решение от 17 март 2021
г., Academia de Studii Economice din Bucureşti, C-585/19, EU:C:2021:210, т. 36
и цитираната съдебна практика). Разпоредбите на Директива 2003/88 и по-
специално членове 8 и 12 от нея, уточняват това основно право и поради това
трябва да се тълкуват с оглед на него (решение от 17 март 2021 г., Academia
de Studii Economice din Bucureşti, C-585/19, EU:C:2021:210. С това напомняне,
от постоянната практика на Съда следва, че при тълкуването на разпоредба от
правото на Съюза следва да се вземат предвид не само нейният текст, но и
контекстът й и целите на правната уредба, от която тя е част (решение от 11
юни 2020 г., CHEP Equipment Pooling, C-242/19, EU:C:2020:466, т. 32 и
цитираната съдебна практика).“
Съгласно чл. 5 ал. 4 от КРБ, международните договори,
ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за
Република България, са част от вътрешното право на страната. Те имат
предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им
противоречат. Такъв е ДЕС, който, както е посочено и в решението на СЕС, в
9
своя член 6, параграф 1 придава на Хартата на основните права на ЕС същата
юридическа сила като Договорите (решение от 17 март 2021 г., Academia de
Studii Economice din Bucureşti, C-585/19, EU:C:2021:210, т. 36 и цитираната
съдебна практика). По т.1 от диспозитива на решението на СЕС е прието, че,
член 8 и член 12, буква а) от Директива 2003/88/ЕО на Европейския
парламент и на Съвета от 4 ноември 2003 година относно някои аспекти на
организацията на работното време, трябва да се тълкуват в смисъл, че не
налагат да се приема национална правна уредба, която да предвижда, че
нормалната продължителност на нощния труд за работниците от публичния
сектор като полицаите и пожарникарите е по-кратка от предвидената за тях
нормална продължителност на труда през деня. При всички случаи в полза на
такива работници трябва да има други мерки за защита под формата на
продължителност на работното време, заплащане, обезщетения или сходни
придобивки, които да позволяват да се компенсира особената тежест на
полагания от тях нощен труд.
В тази връзка следва да се посочи, че с промяната на ЗМВР не са
предвидени такива мерки за защита, които да ползват само полагащите нощен
труд държавни служители по чл. 142 ал. 1 т.1 ЗМВР, а съществуващите в
ЗМВР защитни мерки се прилагат за всички държавни служители,
включително неполагащите труд през нощта. По този начин, както е описано
и в т. 69 от решението на СЕС, националното право видимо изключва
държавните служители в МВР като полицаите и пожарникарите от обхвата на
общия правен режим, който предвижда ограничение от седем часа на
нормалната продължителност на нощния труд, от една страна, а от друга, не
предоставя на тези държавни служители възможността за преобразуване на
нощния труд в дневен.
При това положение разпоредбата на чл. 187 ал 4 от ЗМВР и изр.
второ на ал.1 на същия член не следва да се прилагат, защото са
несъвместими с правото на Съюза – те допускат определената в
законодателството на държава членка нормална продължителност на нощния
труд от седем часа за работниците от частния сектор да не се прилага за
работниците от публичния сектор, включително за полицаите и
пожарникарите, без тази разлика в третирането да се основава на обективен и
разумен критерий, не е свързана с допустима от закона цел на нашето
законодателство и е не е съразмерна на тази цел. Изменението в ЗМВР,
изрично закрепващо еднаква продължителност от 8 часа на нощния труд с
дневния и прилагането на коефициент единица, не се основава на обективен и
разумен критерий, свързан с допустима от закона цел. Не се открива друга
причина за промяната в закона, освен спестяването на значителни финансови
средства; както и преодоляване на преобладаващата практика на съдилищата
в страната, която уважава исковете на полицаите и пожарникарите в резултат
на прилагане, заради празнотата в закона преди горното изменение, и
наредбите, на чл. 9 ал. 2 от НСОРЗ. Както е посочено и в самото решение на
СЕС, подобен аргумент видимо не отразява допустима от закона цел, годна да
10
обоснове разглежданата в главното производство разлика в третирането и не
може да се приеме спестяването на значителни финансови средства като
аргумент, за да е допустима разлика в третирането.
Указано е по т. 79 от решението на СЕС, че ако не е основана на
такъв обективен и разумен критерий, всяка разлика в третирането, която
разпоредбите на националното право в областта на нощния труд въвеждат по
отношение на различни категории работници, намиращи се в сходно
положение, би била несъвместима с правото на Съюза и би налагала в такъв
случай националният съд да тълкува националното право във възможно най-
голяма степен с оглед на текста и целта на съответната разпоредба на
първичното право, като вземе предвид цялото вътрешно право и приложи
признатите от последното тълкувателни методи, за да гарантира пълната
ефективност на тази разпоредба и да достигне до разрешение, съответстващо
на преследваната с нея цел. Така, при положение, че не следва да се прилагат
изр. 2 на ал. 1 от чл. 187 от ЗМВР и ал. 4 на същия член, заради
несъвместимостта им с правото на Съюза, ще се приложи същото разрешение
на спора, което е дадено при редакцията на ЗМВР преди изменението от юли
2020 г. – налице е празнота в уредбата, ето защо се прилага чл. 9 ал. 2 от
НСОРЗ и преизчисляването на възнаграждението за положения от ищеца
труд през нощта през целия исков период става с прилагане на коефициент 1,
143.
Съгласно чл. 7 от Наредба № 8121з-904 от 30.07.2015 г. за
определяне на условията и реда за предоставяне на безплатна храна на
служителите на МВР за извършване на дейности, свързани със специфичния
характер на служителите, и на ободряващи напитки на служителите, полагащи
труд през нощта от 22. 00 ч. до 06. 00 ч., ръководителите на структури по чл.
37 от ЗМВР, чийто служители имат право на безплатна храна в натура,
организират доставката й съгласно изискванията на ЗОП и в случаите, когато
се констатира, че няма започнала такава процедура, то съгласно § 3 от ПЗР на
наредбата, левовата равностойност на полагащата се безплатна храна следва
да бъде осигурена от работодателя. Целта на предоставянето на предпазна
храна е същата да бъде предоставена в точно определен момент – по време на
нощно дежурство, но тъй като тя не е своевременно предоставено, към
настоящия момент иск за реално изпълнение не може да се предяви, което не
означава, че това право е погасено; когато едно задължение не е изпълнено и
последващото му реално изпълнение е лишено от интерес, това води до
трансформация на задължението от натурално в задължение за парично
обезщетяване. Липсата на възможност както за реално изпълнение, така и за
компенсаторно парично обезщетение, в каквато насока е възражението на
жалбоподателя, би довело до абсурдния резултат длъжникът да се
освобождава от това си задължение чрез неговото просто неизпълнение.
Предвид гореизложеното настоящата инстанция счита, че
законосъобразно и обосновано районният съд е уважил исковата претенция,
поради което решението следва да бъде потвърдено, а жалбоподателят следва
11
да бъде осъден да заплати на въззиваемия адвокатско възнаграждение в
размер на 600 лева. Неоснователно е възражението за прекомерност на това
възнаграждение, тъй като то е определено в минималния размер по чл. 7 ал. 2
т. 2 от Наредба № 1/09.07.2004 г.
Водим от горното Смолянски окръжен съд






РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА РЕШЕНИЕ № 21/27.01.2022 г. по гр. д. № 504/2021 г. на
Смолянски районен съд
ОСЪЖДА Главна Дирекция „Гранична полиция“ при МВР да
заплати на Л.. Р. Й., ЕГН **********, деловодни разноски за въззивната
инстанция в размер на 600 лева за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.


Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
12