Определение по дело №81/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 138
Дата: 4 март 2022 г. (в сила от 14 юни 2022 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700081
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е   № 138

 

гр.Стара Загора, 04.03.2022г.

 

Старозагорският административен съд, IІI състав, в закрито заседание на четвърти март две хиляди и двадесет и втора  година:

                                              

                                                        СЪДИЯ:    ИРЕНА ЯНКОВА

                                                          

 

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 81 по описа за 2022г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                     

 

 

Производството е по реда на чл.197 и сл. от АПК във вр. с чл.103, ал.3 от АПК.

 

Образувано е по жалба на В.Д.К. против писма № 02-280-6500/8104 от 10.01.2022 година и № 02-280-*********#3/ 31.01.2022 година на директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“  гр. Ямбол, с които е  отказано да се възобнови производството по АУПДВ №20/112/06290/3/01/04/01 от 30.04.2018 година на директора на ОД на ДФЗ гр. Ямбол. Жалбоподателят излага доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ и намира  за незаконосъобразен извода на административния орган, че не е налице основание по смисъла на чл. 99, т. 6 от АПК. Жалбоподателят твърди, че процесния АУПДВ му бил съобщен по реда на чл.26,ал.2 във връзка с чл.61,ал.3 от АПК чрез поставяне на таблото на ОД на ДФЗ До този момент съобщение не му било връчвано, тъй като бил лишен от свобода за периода 21.10.2016 г. до 26.02.2021 година, поради което не би могъл да участва в административното производство. С оглед на това жалбоподателят моли съда да постанови определение, с което да отмени атакуваните откази.

 Ответната страна - Директорът на Областна дирекция на ДФЗ гр. Ямбол не изразява становище по подадената жалба.

 От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

С АУПДЗ№20/112/06290/3/01/04/01 от 30.04.2018 година на директора на ОД на ДФЗ гр. Ямбол на В.Д.К. са му определени задължения в размер на 23 875,56 лева. АУПДВ е съобщен на жалбоподателя по реда на 26,ал.2 във връзка с чл. 61,ал.3 от АПК на 27.11.2018 година, чрез залепване на таблото на ОД на ДФЗ гр. Ямбол и чрез публикуване  му на страницата на ДФЗ и е влязъл в сила на 11.12.2018 година. Против този АУПДВ жалбоподателят е подал жалба, за което е образувано административно дело № 725 по описа за 2021 година на Административен съд гр. Стара Загора. С определение № 661 от 08.12.2021 година производството по делото е прекратено поради просрочие на жалбата.

С молба на В.Д.К. от 15.12.2021г., заведено с вх.№ 02-280-6500/8104/15.12.2021г. в областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ гр. Ямбол е направено искане за възобновяване производството във връзка с  АУПДВ № 20/112/06290/3/01/04/01 от 30.04.2018 година на директора на ОД на ДФЗ гр. Ямбол, с която на В.Д.К. са му определени задължения в размер на 23 875,56 лева на основание чл.99,т.6 от АПК

 С  писма № 02-280-6500/8104 от 10.01.2022 година и № 02-280-6500/8104#3  от 31.01.2022 година  директорът на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“  гр. Ямбол  е отказал възобновяване на производството  по АУПДВ №20/112/06290/3/01/04/01 от 30.04.2018 година, като е приел, че не е налице основание за това.

 

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

 

 Молбата на В.Д.К. от 15.12.2021г., заведено с вх.№02-280-6500/8104/15.12.2021г. в областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“гр. Ямбол ,  съдържа искане  искане за възобновяване производството във връзка с  АУПДВ №20/112/06290/3/01/04/01 от 30.04.2018 година на директора на ОД на ДФЗ гр. Ямбол с твърдения, че административният акт, възобновяване по издаването на който се иска, е влязъл в сила и не е бил обжалван по съдебен ред, която е една от предпоставките производството да се развие по този процесуален ред.

 

Възобновяването на производството по издаването на административен акт е извънреден контролен способ. Необходимостта от това производство е продиктувана от нуждата да се обхванат и онези административни актове, които са влезли в законна сила и не са били обжалвани по съдебен ред. Характерно за производствата по този ред е, че влезлият в сила индивидуален административен акт може да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред – от органа, който го е издал. Видно е от АУПДВ №20/112/06290/3/01/04/01 от 30.04.2018 година  същият е издаден от директора на Областна дирекция  на Държавен фонд „Земеделие“ гр. Ямбол.

Материалноправната норма, въз основа на която се издава АУПДВ, е в Закона за подпомагането на земеделските производители /ЗПЗП/. Тя е основанието, при наличието на което следва да се приложат съответните процесуални правила на АПК относно издаването на индивидуален административен акт.

Със ЗПЗП на ДФЗ-РА е възложено да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Възникналите вземания са определени като публични държавни вземания съгласно чл. 166, ал. 2 от ДОПК. След като изрично в чл. 29, ал. 3 от ЗПЗП е предвидено, че Министърът на земеделието, храните и горите е по-горестоящият административен орган в случаи на оспорването по административен ред на индивидуалните и общите административни актове, издавани при прилагането на закона, то следва да с приеме , че ако АУПДВ  е издаден от директор на ОД на ДФЗ , същият подлежи на оспорване по административен ред  пред изпълнителния директор на ДФЗ.  Издаването на акт за установяване на публични държавни вземания по реда на чл. 27, ал. 3 и ал. 5 от ЗПЗП безспорно е акт по прилагането на ЗПЗП. Фактът, че процесуалните правила за издаването на акта са уредени в друг нормативен акту, не е основание да се приеме, че АУПДВ е издаден въз основа на АПК. Безспорно е, че АУПДВ е индивидуален административен акт, може да се оспорва и по административен ред пред горестоящия административен орган – изпълнителния директор на ДФЗ.

 Следователно възобновяването по реда на чл.99 от АПК следва да бъде извършено от по-горестоящия административен орган. В случая по-горестоящ административен орган се явява изпълнителният директор на ДФЗ  гр. София.

 

Оспорените в настоящото производство писма обаче не са постановени от непосредствено по-горестоящия административен орган - изпълнителния директор на ДФЗ, а от същия орган, който е издал и АУПДВ №20/112/06290/3/01/04/01 от 30.04.2018 година. На това основание издадените по заявление за възобновяване на производството по издаване на влязъл в сила индивидуален административен акт писма, оспорени в настоящото производство, се явяват нищожни като постановени от некомпетентен орган. Тази констатация не се променя от факта, че с искането за възобновяване е сезиран директорът на областна дирекция  на Държавен фонд „Земеделие“  Ямбол, а не компетентният орган – Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“. По аргумент от разпоредбата на чл.31, ал.2 от АПК сезираният орган е следвало да препрати преписката на компетентния да се произнесе орган. Вместо това сезираният орган се е произнесъл вместо компетентния, поради което е постановил нищожен акт. Ето защо оспорените писма следва да се прогласят за нищожни като издадени от некомпетентен орган и да се изпрати   искането на К. за произнасяне на компетентния такъв – Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, който да прецени предпоставките по чл.99чл.103 от АПК и да се произнесе с нарочен писмен акт в този смисъл.

Водим от горното и на основание чл.200 от АПК, Административен съд Стара Загора, III състав,

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

 

ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖЕН Отказ за възобновяване на административно производство за отмяна на АУПДВ №20/112/06290/3/01/04/01 от 30.04.2018 година на директора на ОД на ДФЗ гр. Ямбол, обективиран в  писма № 02-280-6500/8104 от 10.01.2022 година и № 02-280-*********#3/31.01.2022 година на директора на Областна дирекция на Държавен фонд „ Земеделие“  гр. Ямбол.

 

ИЗПРАЩА делото като преписка за произнасяне по искане на В.Д.К. от 15.12.2021г., заведено с вх.№02-280-6500/8104/15.12.2021г. в Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ гр. Ямбол на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ гр. София .

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба от страните, участващи в административното производство, в 7-дневен срок от неговото съобщаване чрез Административен съд Стара Загора  пред Върховния административен съд.

 

 

 

                                                        СЪДИЯ: