№ 400
гр. Стара Загора, 02.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, IX-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на тридесети септември през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Росен Чиликов
при участието на секретаря Живка М. Димитрова
като разгледа докладваното от Росен Чиликов Административно наказателно
дело № 20255530202494 по описа за 2025 година
Обжалвано е наказателно постановление № 575 от
19.08.2025 година на Заместник Кмета на Община Стара
Загора.
Жалбоподателят недоволен от наложеното
административно наказание моли съда да го отмени.
Мотивира се с обстоятелството,че не притежава парични
средства за заплащане на глобата.
Жалбоподателят редовно призована не се явява в с.з. и
не взема становище по делото.
Въззиваемата страна представлявана от юриста П. взема
становище, че жалбата е неоснователна и моли съда да
потвърди наказателното постановление.
1
От събраните по делото доказателства установени с
доказателствени средства – писмени, показанията на
свидетеля– преценени по отделно и в тяхната съвкупност и
като извърши цялостна проверка на акта за установяване на
административно нарушение и наказателното
постановление,след обсъждане становищата на страните
съдът приема за установено следното :
Жалбата е подадена в срок и от лице имащо право на
жалба,не съществува процесуална пречка за обжалване на
наложеното наказание, поради което и на основание чл. 59,
ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима .
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Административно-наказващият орган в
обстоятелствената част на наказателното постановление е
приел за установено, че на 25.06.2025 г. около 21,10 часа в
град Стара Загора, ... жалбоподателят Щ.М. нарушава
спокойствието на живущите в близост граждани с високо
пусната музика от озвучителна уредба .
Описаната фактическа обстановка се потвържадава от
показанията на св. Д. С. / актосъставител/.
2
Въз основа на посочената фактическа обстановка
административно-наказващият орган е приел, че е нарушен
чл. 6 , ал. 1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара
Загора и на основание чл. 29, ал. 1 от същата наредба е
наложил административно наказание Глоба в размер на 500
лева.
Позовавайки се на показанията на св. Д. С. и на липсата
на посочени и представени други доказателства от страна на
жалбоподателя, които да опровергават фактическата
обстановка посочена в наказателното постановление съдът я
приема за за установена и доказана.
Децибелите на шума не са съставомерни за състава на
административното нарушение по чл. 6, ал. 1 от Наредбата за
обществения ред в Община Стара Загора. В случая обаче е е
осъществен и съставомерния резултат – да е смутен
обществения ред или спокойствието на живущите на оклните
жилищни сгради при условията на алтернативност.В
конкретният случай в атакуваното наказателно постановление
се претендира втората алтернатива.
От установената фактическа обстановка потвърдена от
покзанията на свидетеля се установява, че музиката от
озвучителната уредба е станала повод в късните часове на
денонощието да се наруши тишината и гражданите да
3
подават сигнали до полицейските органи.
По изложените съображения съдът приема, че са
осъществени в пълнота всички обективни признаци от
състава на административното нарушение по чл. 6, ал. 1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора .
Деянието е извършено и с форма на вина пряк умисъл.
Въпреки изричния отказ на кмета на Община Стара Загора за
провеждане на подобно мероприятие / Становище –отговор
от Община Стара Загора до жалбоподателя/ жалбоподателя М.
не се е съобразила и е пускала музика от озвучителна уредба,
което води до извода че е съзнавала обществено опасния
характер на деянието, предвиждала е обществено опасните
последици и е искала настъпването им.
Съдът констатира допуснати съществени процесуални
нарушения при издаването на наказателното постановление.
В нарушение на чл. 57, ал. 1 т. 8 от ЗАНН
административно- наказващият орган не е посочил никакви
смекчаващи и отегчаващи обстоятелства и изобщо никакви
обстоятелства относими към определянето на вида и размера
на наказанието.
С този пропуск от една страна е нарушено
императивното изискване за форма на наказателното
постановление.
От друга страна съдът е поставен в невъзможност да
4
провери изпълнени ли са изискванията на чл. 27 ЗАНН
относно индивидуализацията на наказанието.Санкцията на
чл. 29, ал. 1 от Наредбата за обществения ред в Община
Стара Загора не е от категорията на абсолютно
определението, а е предвидена Глоба до 5000 лева, което
налага индивидуализация съобразно смекчаващи и
отегчаващи вината обстоятелства.
Не на последно място по значение са ограничени и
правата на нарушителя – да научи въз основа на какви
обстоятелства е определена точно такава санкция. Това не е
без значение тъй като при липса на мотиви относно
санкцията жалбоподателят е лишен от възможността за
преценка да поиска ли съкратено производство по чл. 63 Б от
ЗАНН или да се възползва от привилегията на чл. 79 Б ЗАНН.
Посочените нарушения на процесуалния закон следва да
се окачествят като съществени процесуални нарушения
неотстраними в съдебната фаза и сами по себе си даващи
повод за отмяна на атакуваното наказателно постановление.
В обобщение съдът приема, че поради допуснати
съществени процесуални нарушения наказателното
постановление подлежи на отмяна.
5
Водим от горните мотиви съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 575 /19.08.2025 г.
на Заместник Кмета на Община град Стара Загора, с което е
наложено административно наказание ГЛОБА в размер на
500 / ПЕТСТОТИН / лева на Щ. К. М. от град Стара Загора
...,ЕГН – **********.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
Административен съд град Стара Загора в 14 дневен срок от
съобщението на страните.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
6