О П Р Е
Д Е Л Е Н И Е № 622
гр. Силистра, 28.12.2023
година
Административен съд гр. Силистра, в закрито
заседание на двадесет и осми декември, две хиляди двадесет и трита година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: съдия Павлина Г.-Железова,
разгледа
особеното искане за спиране изпълнението на административен акт по
административно дело № 181 по описа на съда за 2023 г.,докладвано от съдия П. Г.-Железова,
и, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство
по чл. 166, ал. 2 от АПК по повод на особено искане за спиране изпълнението на
допуснато по силата на закона предварително изпълнение на индивидуален административен
акт – решение №
Постъпила
е молба от Община Тутракан, обективираща искане за спиране на допуснато по силата
на закон (чл. 27, ал. 2 ЗУСЕФСУ) предварително изпълнение на оспорения
правоограничителен акт, издаден от Ръководителя на УО на Оперативна програма
„Региони в растеж“ (ОПРР) 2014-2020г., налагащ финансова корекция в размер на
10% от стойността на допустимите разходи по Договор № ПО-07-503/29.07.2022г. за
изпълнение на обществена поръчка, сключен с изпълнител „Пътстрой-Варна“ ЕООД на
стойност 4 694 707.10 лева без ДДС (съответно с данъка - 4 703 875.76
лева).
Ответният
орган е определил финансовата корекция съгласно пропорционалния метод, в
хипотезата на чл. 5 от Наредбата за посочване на нередностите по ЗУСЕФСУ и
съобразно етапа на развитие на правоотношенията по Договор за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ (БФП) №BG16RFOP001-6.002-0010-C01, с оглед на
който (етап) не са верифицирани и извършени всички плащания.
Във връзка с получено
Разпореждане № 613/19.12.2023г. по настоящото адм. дело № 181/2023 г. молителят
по чл. 166 от АПК е представил допълнителни уточнения, касаещи твърденията за
нанасяне на трудно поправими вреди,както следва:
Община Тутракан не
разполага с възможност да заплати средствата, посочени в решението за финансова
корекция (РФК), за които междувременно е постъпило искане от публичен
изпълнител към НАП-Силистра за предоставяне на информация и доказателства за
притежаваните от Общината активи.
В тази връзка и във
връзка с образуваното изпълнително производство в момента била налице реална
опасност, в случай, че се предприемат действия от публичния изпълнител, касаещо
горепосоченото публично вземане - предмет на РФК, Общината да бъде доведена до
състояние на блокаж на социалните и комунални дейности, възложени ѝ за изпълнение
по силата на нормативни актове, в това число и да изпълнява договорните си
задължения.
Община Тутракан имала
сключени договори за предоставяне на услуги по сметосъбиране, сметоизвозване и
снегопочистване, както и за доставка на пелети. Общината била в процес на
сключване на договори за доставка на дърва и за строителство /текущи ремонти/
на сгради и съоръжения. Сметосъбирането и сметоизвозването е услуга, която е
свързана с опазването на околната среда и преустановяването й би довела до
висок риск от избухване на заразни епидемии, опасни за живота и здравето на
гражданите; предвид настъпилия зимен сезон, снегопочистването било с особена
важност и с приоритет, тъй като преустановяването на тази услуга би затруднило
придвижването на автомобили със специален режим /линейки, пожарни и полиция/,
което криело действителен риск за живота, здравето и сигурността на гражданите,
особено на тези с ежеседмични потребности от животоспасяващи интервенции
/родилки с проблемна бременност, лица с бъбречна недостатъчност, онкоболни и
др./. Непочистването на общинската пътна мрежа би довело и до затрудняване на снабдяването с
хранителни продукти и лекарства. Местният бизнес също би понесъл значителни
загуби, което в период на увеличаваща се инфлация, можело да доведе до
закриване на търговски обекти.
Сключеният от Община
Тутракан договор за доставка на пелети, както и предстоящият договор за
доставка на дърва, са били част от приоритетните договорни отношения, тъй като
голям дял от предвидените количества се доставяли до детски градини, детски
ясли, училища, центрове за предоставяне на социални услуги, общински център за
извънучилищни дейности, многофункционалния център и пенсионерските клубове на
територията на Общината за отопление. Предвид настъпилия зимен сезон,
неплащането на дължимите суми за доставка би довело до прекратяване на
договора, липса на доставки на тези горива и до неизбежното затрудняване и дори
временно затваряне на институциите, предоставящи социални услуги.
Предстоящото
сключване на договор за текущи ремонти на сгради и съоръжения общинска
собственост било от изключителна важност и забавянето му би доведе до
възпрепятстване на дейностите по сключени договори по проекти с БФП, тъй като
са предвидени дейности, които са взаимосвързани и са отговорност на Община
Тутракан. С горепосочения договор бил предвиден и спешен ремонт на аварирала
отоплителна система на детска градина, находяща се на територията на Общината.
Представените
счетоводни извлечения от сметки показвали приблизителния размер на приходите на
Община Тутракан на месец. Тяхната стойност е крайно недостатъчна за покриване
на наложената финансова корекция в размер на 470 387 лева. В тази връзка е налице невъзможността на Община
Тутракан да заплати наложената санкция и да изпълнява и обичайните си финансови
задължения.
Представените
Извлечения от ведомости показвали в какви размери са изтеглените от Община
Тутракан заеми и каква е стойността на дължимите към настоящия момент
задължения по тях.
Представените
заверени копия на фактури показвали в какви размери са задълженията на Община
Тутракан за предоставяне на услуги по сметосъбиране,сметоизвозване и снегопочистване,
които са с голям обществен интерес. Неплащането в съответните срокове на фактурите,
би довело до непогасени задължения, което криело и рискове от завеждане и на
други изпълнителни дела срещу Община
Тутракан, освен това, което е висящо към настоящия момент с взискател – НАП, и
изпадане в неплатежоспособност.
Представените доказателства обективирали поетите
задължения на Община Тутракан към други юридически лица и институции, като
предварителното изпълнение на РФК би довело до следните последици:възпрепятстване
на предоставянето на услуги с обществен интерес, което криело рискове за живота,
здравето и сигурността на гражданите; би се затруднила нормалната работа на
местни бизнес и на държавните и общински институции и би се довело до
значителни загуби и негативен социален ефект. С предварителното изпълнение на
РФК N° 03-РД/3791 #0/10.08.2023г., с
което е наложена финансова корекция в голям размер, би било напълно възможно да
се стигне до невъзможност за разплащане на Община Тутракан с изпълнителите по
посочените по- горе договори. Гореизложеното би довело до причиняването както
на значителни, така и на трудно поправими вреди -неустойки и вреди от забавени
плащания, задължения за покриване на вреди към трети лица - ползватели на предлагани от
общината социални услуги и др.
Също така,
предварителното изпълнение би осуетило работата на Общинска администрация – пряко
засягане на обществения интерес, и пряко засягане на нуждите на неограничен
кръг от частноправни субекти- потребители на публични услуги. С оглед на това,
допуснатото предварително изпълнение на административен акт, който не е влязъл
в сила и не е преминал през всички фази на съдебен контрол, неминуемо би причинило
значителна и трудно поправима вреда.
Към молбата са
приложени писмени доказателства: заверено копие на съобщение за доброволно
изпълнение на основание чл. 221 от ДОПК с вх. рег. N° РД-14-10085/12.12.2023 г; заверено
копие на искане за представяне на документи и писмени обяснения от задълженото
лице с вх. Рег. N° РД-14-10086/12.12.2023
г., заверено копие на Техническа спецификация за изпълнение на обществена
поръчка по чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП - публично състезание с предмет:
„Доставка на твърди горива за отопление (пелети) за нуждите на Община Тутракан
и второстепенните разпоредители към нея за отоплителен сезон 2023/2024 година; заверено копие на
Техническа спецификация за изпълнение на обществена поръчка по чл. 18, ал. 1,
т. 12 от ЗОП - публично състезание, с
предмет: „Доставка и транспорт на 450 куб.
м. /пространствени/ дърва за огрев /акация или гледичия/ за нуждите на Община Тутракан и на второстепенните разпоредители с
публични общински средства .
С
основната жалба по адм.дело № 181/2023 г. кметът на община Тутракан е оспорил горецитираното
решение за налагане на финансова корекция.
Искането
за спиране изпълнението на оспорения акт е допустимо, тъй като в определения от
съда срок за изправяне на нередовностите, последните са отстранени.
По
основателността на искането:
С
искането са представени доказателства, от които е видно, че след издаване на
оспорения административен акт от 18.09.2023 г. е образувано изпълнително
производство с взискател държавата, чрез НАП, за събиране на публични средства
в размер на 470 387 лева, определени с оспореното решение за налагане на
финансова корекция. По силата на закона това решение подлежи на предварително
изпълнение.
Служебно
известен факт е, че към момента на подаване на искането за спиране на
предварителното изпълнение на оспореното решение – 19.12.2023 г., Общинския
съвет е приел бюджета на общината за съответната правно-значима година и от одобрената
финансова рамка е видно, че Общината няма да разполага със средства за
изпълнение на социални програми при предварително изпълнение на оспорения акт
за налагане на финансова корекция в размер на 470 387 лева. Съдът приема, че
предварителното изпълнение на оспорения акт би затруднило функционирането на Общината,
а това би накърнило интересите на цялата местна общественост.
Разпоредбата
на чл. 73, ал. 4 от
ЗУСЕСИФ
предвижда, че решението за определяне на финансова корекция може да се оспорва
пред съд по реда на Административнопроцесуалния
кодекс,
като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и 3 и ал. 5 и 6. В чл. 27, ал. 2,
изречение първо от ЗУСЕСИФ изрично е указано, че оспорването на индивидуалните
административни актове и на административните договори не спира тяхното
изпълнение. С оглед така цитираната правна регламентация, депозираната пред
съда жалба срещу решение № РД-02-36-1045 от 18.09.2023 г. на
заместник-министъра и ръководител на управляващия орган по оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. няма
суспенсивен ефект.
Допуснатото
по силата на закона предварително изпълнение на административния акт, може да
бъде спряно по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК по искане на
оспорващия при наличие на условията на чл. 166, ал. 2 от АПК - ако предварителното
изпълнение би могло да причини на Община Тутракан значителна или трудно
поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови
обстоятелства. Анализът на така цитираните правни норми обосновава извода за
наличието на изискуемите две кумулативни предпоставки – възможност за
причиняване на оспорващия значителна или трудно поправима вреда и възникнали
след постановяване на акта нови обстоятелства. Събраните по делото
доказателства сочат, че наличните финансови възможности на Общината по
план-сметката на бюджета не са достатъчни , за да покрият предвидените разходи
за социални и комунални услуги. Съгласно приложените договори, свързани с осигуряване
на нормалното функциониране на лица-второстепенни разпоредители с публични
средства - домове за социални услуги, училища, детски градини, ясли и др. Предварителното
изпълнение на акта за налагане на финансова корекция би затруднило нормалното
функциониране на Общината, като ще възпрепятства изпълнението на социални и
комунални ангажименти, което съществено засяга цялата местната общност. Налице
е значима и трудно поправима вреда, тъй като служебно известен факт е, че
спрямо същия жалбоподател има издаден и други аналогични актове за налагане на
финансова корекция – Решение № 03-РД/3791 от 10.08.2023 г., издаден от същия
ответник.Наложената финансова корекция е на значителна стойност –
1 331 107 лева без ДДС. Общия размер на наложените финансови корекции
значително надвишава разполагаемия финансов ресурс на Общината, което безспорно
ще доведе до невъзможност да бъдат изпълнявани ангажименти свързани със социални
и комунални дейности.
Не
на последно място има значение и обстоятелството,че висящото изпълнително
производство,насочено към описване на активи на жалбоподателя и забрана за
разпореждане с тях, допълнително усложнява възможността за обслужване на нуждите
на Общината в областта на социалните и комунални обществени отношения.
С
оглед на изложеното, настоящият съдебен състав приема, че в случая са налице
кумулативно изискуемите предпоставки на чл. 166, ал. 2 от АПК – наличието на
данни, че предварителното изпълнение би причинило значителна или трудно
поправима вреда на оспорващия и наличието на нови обстоятелства, възникнали
след постановяване на оспорения акт.
По
изложените съображения, в случая се установява наличието на основанията по чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 от АПК, поради което
предварителното изпълнение на административния акт следва да се спре.
Воден
от горното, Административен съд Силистра
О П Р Е
Д Е Л И:
СПИРА допуснатото по силата на закона незабавно изпълнение на
Решение № РД-02-35-1045/18.09.2023 г. за налагане на финансова корекция против
допустимите разходи по договор № ПО-07-503/29.07.2022г. за изпълнение на обществена
поръчка, сключен с изпълнител „Пътстрой-Варна“ ЕООД на стойност 4 694
707.10 лева без ДДС (съответно с данъка - 4 703 875.76 лева), издаден от
Ръководителя на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР)
2014-2020г., за приключване Сигнал за нередност № 2232, регистриран в УО на ОП“Региони
в растеж“ 2014-2020 г.
Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред
Върховния административен съд на Р България в 7 – дневен срок от съобщаването
му на страните.
Препис от настоящото Определение да се изпрати НЕЗАБАВНО на
оспорващия и на административния орган.
СЪДИЯ: