Решение по дело №104/2022 на Районен съд - Раднево

Номер на акта: 29
Дата: 14 юли 2022 г.
Съдия: Христина Вълчанова
Дело: 20225520200104
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 29
гр. Р., 14.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Р. в публично заседание на пети юли през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Христина Вълчанова
при участието на секретаря Живка В. Манолова
като разгледа докладваното от Христина Вълчанова Административно
наказателно дело № 20225520200104 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ИВ. К. ИВ. срещу Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство, серия К № ХХХХХХХ на ОДМВР гр. С.З, с който на ИВ. К. ИВ.,
ЕГН ********** с адрес гр. С.З, ул. „С.К.Б” № 124, ет.7, ап.24, на основание
чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата е
наложено административно наказание – глоба в размер на 50 лева за
извършено нарушение на чл.21, ал.2, във вр. чл.21 ал.1 от Закона за движение
по пътищата.
Жалбоподателят в депозираната до съда жалба моли за отмяна на
процесния Електронен фиш, тъй като счита, че същия е незаконосъобразен и
излага доводи за това. В съдебно заседание същия поддържа жалбата си и
моли да отмяна на наложеното наказание. Твърди, че фиша му е връчен
повече от една година след издаването му – бил издаден на 28.04.2021г., а
датата на връчването е 25.05.2022г.
РП гр. С.З – Териториално отделение гр. Р. – не се явяват и не вземат
становище по делото.
Въззиваемата страна ОД на МВР гр. С.З, редовно призована, не изпраща
представител. В представено писмено становище по делото вземат становище
1
по същество на делото. Правят искане за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът, след като прецени доказателствата по делото поотделно и в
тяхната съвкупност и доводите на страните намира за установено следното:
Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, а разглеждана по същество
същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От ОД на МВР гр. С.З е издаден електронен фиш серия К №
ХХХХХХХ/28.04.2021г. от Началника на ОД МВР гр.С.З, за това, че на
28.04.2021г. в 10:05ч., в Община Р., общински път Р.-З., с.Т. в района на
разклона за Ловен дом „Т.”, посока към гр.Р. при ограничение на скоростта от
40 км/ч , въведено с пътен знак „В-26” с отчетен километров толеранс от -
3км/ч. жалбоподателя управлявал МПС „О.В” с рег. № СТ ХХХХ АВ е
извършил нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство TER1-M 640 като МПС-то се е движило със скорост от
57 км/ч при разрешена скорост от 40км/ч и превишил разрешената скорост с
17 км/ч при разрешена скорост от 40км/ч., за което на чл.189, ал.4, във вр. с
чл.182 ал.1, т.2 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 50 лв.
Констатираното нарушение административно – наказващия орган
квалифицирал по чл.21, ал. 2 от Закона за движение по пътищата и с
обжалвания електронен фиш, на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182,
ал.1, т. 2 от Закона за движение по пътищата на жалбоподателя е наложено
административно наказание – глоба в размер на 50 лева.
Горе описаната фактическа обстановка съдът намира за безспорно
установена въз основа на събраните в хода на производството писмени
доказателства: Електронен фиш на ОД на МВР гр. С.З, удостоверение за
одобрен тип техническо средство, удостоверение от проверка на мобилна
система за видеоконтрол, снимков материал.
При така възприетата и изложена по - горе фактическа обстановка и
след анализ на всички събрани в хода на производството доказателства, съдът
намира, че са налице основания за потвърждаване на атакуваното наказателно
постановление изцяло като законосъобразно, по следните съображения:
Съдът намира, наведените съображения в жалбата за отмяна на
електронния фиш поради изтекла погасителна давност за неоснователни.
2
Съгласно разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН по въпросите на вината,
вменяемостта, обстоятелствата, изключващи отговорността, формите на
съучастие, приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част
на Наказателния кодекс, доколкото в ЗАНН не се предвижда друго. Това
означава, че по отношение на административно-наказателните производства
следва да се прилагат и разпоредбите на чл. 80 от НК. Впрочем такава е и
трайната съдебна практика, затвърдена с Тълкувателно решение № 1 от
27.02.2015 година на колегиите на ВАС и ВКС, което е задължително за
прилагане от съдилищата. Съгласно разпоредбата на чл. 80, ал. 1 от НК,
наказателното преследване се изключва по давност, когато то не е възбудено
в продължение на три години (относно административно-наказателните
производства, при които предвидените наказания са глоби и лишаване от
права). Със съставянето на ЕФ съдът намира, че административно
наказателното преследване е започвало. Връчването на ЕФ е действие
последващо съставянето. Съгласно разпоредбата на чл. 81, ал. 2 от НК
давността се прекъсва с всяко действие на надлежните органи, предприето за
преследване, но съгласно чл. 81, ал. 3 от НК независимо от спирането и
прекъсването на давността, наказателното преследване се изключва, ако е
изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в чл. 80 от НК.
В конкретния случай, това означава, че към датата на постановяване на
решението по делото, погасителната давност по отношение административно-
наказателното производство, образувано срещу жалбоподателя, не е изтекла.
Административно-наказателното производство е образувано за нарушение
извършено на 28.04.2021 година. Доколкото, както бе посочено по-горе, по
отношение на административно-наказателните производства следва да се
приложи разпоредбата на чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, абсолютната погасителна
давност следва да бъде в размер на четири години и шест месеца от датата на
административното нарушение. Оттук следва извода, че абсолютната
погасителна давност по отношение на административно наказателното
производство, водено срещу жалбоподателя, не е изтекла към настоящия
момент. В този смисъл е и решение № 236 16.07.2020 година на Адм.Съд С.З
Съдът приема, че електронният фиш съдържа надлежно описание на
нарушението в съответствие със законово установените изисквания.
Нормативно, в чл. 189, ал.4, изречение второ от ЗДвП, е определено
съдържанието на електронния фиш за налагане на глоба, при установено и
3
заснето с автоматизирано техническо средство или система нарушение на
този закон. В случая съдържанието на обжалвания електронен фиш изцяло е
съобразено с императивните изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Посочени са
всички обстоятелства от значение за съставомерността на деянието и за
наличието на административно нарушение, като са описани конкретните
параметри на нарушението и пределите на следващата се за него отговорност
от гледна точка на правна квалификация и вид/размер на приложимата
санкция. Спазени са условията и реда за използване на автоматизираното
техническо средство за контрол на правилата за движение по пътищата,
регламентирани в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата. Въз основа на събраните по делото
доказателства и установената въз основа на тях фактическа обстановка съдът
приема, че извършеното от ИВ. К. ИВ. нарушение по чл. 182, ал.4, във вр. с
чл.182, ал.1 т.2 от ЗДвП /по времето, на мястото и при обстоятелствата,
посочени в ЕФ/, е доказано по безспорен и несъмнен начин, като
законосъобразно ИВ. К. ИВ. е санкциониран с налагане на предвиденото в
закона, действал към датата на извършване на нарушението по вид и размер
административно наказание за това нарушение с издаването на електронен
фиш. От представените по делото писмени доказателства безспорно се
установява, че посоченото в електронния фиш техническо средство, с което е
измерена, фиксирана, отчетена и заснета скоростта на движение на
управлявания от ответника по касация автомобил, е одобрен тип
автоматизирано техническо средство за измерване съгласно Закона за
измерванията, което установява и автоматично заснема и записва
нарушението /превишението на скоростта/; датата и точния час на
нарушението и регистрационния номер на МПС.
Наложеното с ЕФ наказание - глоба от 50 лева, същото съответства по
вид и размер на предвиденото в закона за разглежданото нарушение.
Наведеното от жалбоподателя възражение за липсата на точно
местоположение на знака за ограничение на скоростта съдът не споделя.
Достатъчно е посочването на мястото на извършване на нарушението, още
повече че е извършено на територията на населено място. Служебно известно
на съда е посоченото в наказателното постановление и акт ограничение на
скоростта- а именно 40 км в час за село Т..
4
При тези данни съдът намира за доказано по несъмнен и безспорен
начин, че жалбоподателят е извършил нарушението, за което е бил
санкциониран с ЕФ, като при констатиране на нарушението и издаването на
ЕФ не са били допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи
ЕФ до степен на незаконосъобразност, обуславяща отмяната му.
Предвид направеното искане от страна на процесуалния представител
на административнонаказващия орган за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение, съдът съобрази, че съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от
ЗАНН /обн. ДВ, бр. 24/29.11.2019 г., в сила от 03.12.2019 г. /, в съдебните
производства по обжалване на наказателно постановление, страните имат
право на разноски по реда на АПК. Според нормата на чл. 143, ал. 3 от АПК,
когато съдът отхвърли оспорването, както е в процесния случай, тези
разноски следва да се възложат в тежест на подателя на жалбата. Относно
размера на разноските разпоредбата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН предвижда, че в
полза на юридически лица, които са били защитавани от юрисконсулт /както
е в случая за ОД на МВР – гр. С.З/, се присъжда възнаграждение в определен
от съда размер, който не може да надхвърля максималния размер за
съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната
помощ /ЗПП/. Доколкото в съпроводителното писмо не е посочен конкретен
размер на поисканото юрисконсултско възнаграждение, а и в съдебно
заседание не е представен списък на разноските, то съгласно разпоредбата на
чл. 37, ал. 1 от ЗПП, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ,
съдът определя възнаграждение на юрисконсулта, представляващ
административно-наказващия орган - ОД на МВР – гр. С.З по делото, в
размер на 100 /сто/ лв., която следва да се присъди в тежест на дружеството -
жалбоподателя, която сума следва да се заплати от последния по сметка на
ОД на МВР – гр.С.З.
По тези съображения съдът намира, че обжалваният ЕФ е
законосъобразен и следва да бъде потвърден.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
5
установено с автоматизирано техническо средство серия К №
ХХХХХХХ/28.04.2021г. на жалбоподателя ИВ. К. ИВ., ЕГН ********** с
адрес гр. С.З, ул. „С.К.Б” № 124, вх… ет.7, ап.24, за което на основание чл.
189, ал.4, във връзка с чл. 182, ал.1, т.2 от Закона за движението по пътищата,
е наложена глоба в размер на 50 лв. /петдесет лева/, за извършено нарушение
на чл. 21, ал.2 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, като правилен и
законосъобразен.
ОСЪЖДА ИВ. К. ИВ., ЕГН ********** с адрес гр. С.З, ул. „С.К.Б” №
124, вх… ет.7, ап.24, да заплати на ОД на МВР С.З сумата от 100 (сто) лева,
представляваща размера на дължимото юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд С.З.
Съдия при Районен съд – Р.: _______________________
6