ОПРЕДЕЛЕНИЕ
29.12.2023 г.
Административен съд – Велико Търново,
трети състав, в закрито съдебно заседание, на двадесет и девети декември две
хиляди и двадесет и трета година, в състав:
Административен съдия: Евтим Банев
като разгледа докладваното от съдия
Банев административно дело № 581 по описа на Административен съд – Велико
Търново за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано за разглеждане на жалба, подадена от Т.С.М. с ЕГН **********, адрес ***, срещу Решение № 04/06/3/0/03648/3/01/04/02 от 14.09.2023 г., издадено от директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ - Велико Търново. С оспореното решение, на основание чл. 70, ал. 1, т. 10, вр. с чл. 72, ал. 1 и чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, вр. с § 4, ал. 3 от ДР към същия закон и чл. 44, т. 6 от Наредба № 10/ 10.06.2016 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия, подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от ПРСР за периода 2014 г. – 2020 г., на жалбоподателя е определена финансова корекция в размер на в размер на 29 337,00 лева.
С молба вх. № 5827/ 11.12.2023 г. в деловодството на АСВТ, ответникът, чрез пълномощника си по делото е поискал назначаването на съдебно-счетоводна експертиза, с посочени в молбата задачи. В предоставения му срок, с писмено становище вх. № 5889/ 13.12.2023 г., жалбоподателят е направил възражение срещу искането с доводи, че в оспореното решение като правно основание за извършване на финансовата корекция е посочена разпоредбата на чл. 70, ал. 1, т. 10 от ЗУСЕФСУ, а не тази на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ - неизпълнение на одобрени индикатори, каквото на практика се домогва да докаже ответникът чрез исканата от него експертиза.
Настоящият
състав намира, че формулираните от страните въпроси действително са относими
към изясняване на въпроси, касаещи наличието на основанието за налагане на
финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ. Доколкото обаче в
обжалваното решение са изложени съображения за неспазване на разпоредбите на чл. 14, ал. 1, т. 8 от Договор №
04/06/3/03648 от 12.06.2017 г. и чл. 41, т. 9 от Наредба № 10/ 10.06.2016 г. на МЗХ
/несъответствие на икономическия размер на стопанството, измерен
в СПО, на одобрения бизнес план за стопанската 2020-2021 г./, съдът счита, че
не съществува пречка да бъде назначена експертиза със сочените от жалбоподателя
задачи, съответно преформулирани. Относимостта на заключението и годността му
да установи значими за спора факти, ще бъде ценена с крайния съдебен акт. При
липсата у настоящия съдебен състав на необходимите за отговорите на тези
въпроси специални знания в областта на икономиката, налице е основанието по чл.
195, ал. 1 от ГПК и направеното искане за назначаване на съдебна експертиза
следва да бъде уважено.
Съобразно това и на основание чл. 195, ал. 1 и чл. 197, ал. 1 от ГПК, и чл. 171, ал. 6 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Назначава по адм. дело № 581/ 2023 г. на АСВТ експертиза от един специалист в областта на икономиката, който след като се запознае с всички материали по делото и при необходимост с тези, намиращи се в Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ - Велико Търново, да отговори на следните въпроси:
Какъв е икономическият размер на стопанството на Т.С.М., изчислен при подаване на заявка за второ плащане 04/06/3/0/03648/01 от 29.05.2018 г., на база на който е получено второ плащане?
Поддържа ли се икономическият размер на
стопанството на Т.С.М., измерен в СПО, за който е получил второ плащане по
договора, за периода от подаване на заявката за второ плащане до стопанската
2020-2021 г., като се отглеждат съответните видове култури и/или животни, спазват
се сроковете за засяване/засаждане на културите, посочени в заявлението за
подпомагане и в договора за предоставяне на финансова помощ? Налице ли е
промяна във видовете култури и/или животни, и ако да – спазени ли са
изискванията на чл. 17 от Наредба № 10/
10.06.2016 г. на МЗХ, налице ли е изрично писме съгласие за такава промяна от
страна на Разплащателната агенция?
Какъв е
размерът на установения СПО за стопанската 2020/2021 г. на база на извършените
от ДФЗ административни проверки и проверки на място?
Има ли намаление на СПО за стопанската 2020/2021 г. спрямо икономическия размер, за който Т.С.М. е получил второ плащане и ако да – в какъв размер /изчислен в евро/ и покаква причина е това намаляване?
Да се извърши изчисление на СПО на стопанството на Т.С.М. към периода 08.11.2021 г. – 10.11.2021 г., въз основа на икономическите показатели, посочени в Тоблица за изчисляване на икономическия размер на земеделските стопанства – Приложение № 1 към чл. 5, ал. 8 от Наредба № 10/ 10.06.2016 г. на МЗХ.
Определя за вещо
лице, което да извърши експертизата Обрешко Нешев Нечев -
икономист-счетоводител, с адрес за призоваване град Велико Търново, ул. „Филип
Симидов” № 9, вх. „А“, ап. 4
Определя депозит
за възнаграждение на вещите лица в размер на 600,00 лв., вносими от ответника,
в 10-дневен срок от получаване на съобщението, по депозитната сметка на
Административен съд – В. Търново, в който срок по делото да се представи и
документ за внесения депозит.
Определението не
подлежи на обжалване.
Преписи от
определението да се изпратят на страните.
`
Съдия: