Р
Е Ш Е Н И Е
№ 606
град Пловдив, 18.01.2024
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, Десети състав, в
открито заседание на пети декември през две хиляди двадесет и трета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
при секретаря ПОЛИНА
ЦВЕТКОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 2123 по описа за 2023
година, взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на "Ан Ив
Аква" ООД, с ЕИК ****, представлявано от управителя А. Т. действащ чрез
пълномощника си адв. И.Р., против Заповед № ОС-54/28.07.2023 г. на Кмета на
Община Раковски за определяне на спечелил публичен търг с явно наддаване за
избор на оператор на язовирна стена и за възлагане стопанисването, поддръжката
и експлоатацията на язовири – публична общинска собственост за предоставяне под
наем на язовир "Генерал Николаево 7 - М." в землището на град
Раковски, и за определяне на „Ан Ив Аква“ООД за недопуснат до участие в търга с
явно наддаване като не отговарящ на определението за „оператор на язовирна
стена“ по смисъла на пар.1, ал.1, т.95 от ДР на Закона за водите.
В жалбата са изложени доводи, че
оспореният административен акт е незаконосъобразен, поради допуснати в
производството по издаването му съществени нарушения на
административнопроизводствените правила и противоречие с материално-правни
разпоредби.
Навеждат се аргументи, че при преценката
на необходимите документи за доказване изпълнението на конкретното условие по предложение
10.2 от Тръжната документация, е неотносима заверката „вярно с оригинала“.
Иска се отмяна на оспорената заповед и
присъждане на направените по делото разноски.
В съдебно заседание процесуалният
представител на "Ан Ив Аква" ООД адв. Р. поддържа жалбата, претендира
разноски.
Ответникът – Кмет на Община Раковски,
чрез адв. Л. изразява становище за неоснователност на жалбата, претендира
разноски.
Заинтересованата страна - "Уотър
Пропърти" ЕООД чрез адв. О. оспорва жалбата, претендира разноски.
Разгледана по същество, жалбата е
ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
Предмет на съдебен контрол е Заповед № ОС-54/28.07.2023
г. на Кмета на Община Раковски, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА,
чл. 95, ал. 1 и ал.3 от Наредба за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Раковски
и Протокол от 24.07.2023 на Комисия назначена със Заповед № ДЗ-153 от
17.07.2023 г. е обявен "Уотър Пропърти" ЕООД за спечелил публичния
търг с явно наддаване за избор на оператор на язовирна стена и за възлагане
стопанисването, поддръжката и експлоатацията на язовири – публична общинска
собственост за предоставяне под наем на язовир "Генерал Николаево 7 - М."
в землището на град Раковски, с обща площ 75674 кв.м, индивидуализиран като ПИ
№ 62075.700.327, актуван с Акт за публична общинска собственост (АПОС) № 24/09.04.1998
г., срещу годишна наемна цена от 2167,53 лева.
Съдът проверява законосъобразността на
оспорвания административен акт, с оглед изискванията на чл. 146 от АПК, и на
основание чл. 168, ал. 1 от АПК, проверява същия въз основа на представените от
страните доказателства, като не се ограничава само с посочените в жалбата
основания.
Язовир "Генерал Николаево 7 - М."
представлява публична общинска
собственост. В тази връзка, по делото е приложен и съставеният акт за публична
общинска собственост – л. 113 от делото, който е официален удостоверителен
писмен документ и е годен да удостовери статута и собствеността на посоченият в
него обект. Няма спор относно материалната компетентност на кмета на общината.
Съгласно Закона за водите Чл. 138в. (Нов
– ДВ, бр. 58 от 2015 г.) (1) (Доп. – ДВ, бр. 17 от 2021 г.) Ако собственикът на
язовира и съоръженията към него не отговаря на изискванията за оператор на
язовирна стена по смисъла на този закон, той задължително възлага
стопанисването, поддържането и осъществяването на техническата експлоатация на
язовирната стена и на съоръженията към нея на лице, което отговаря на тези
изисквания. Когато собственикът възлага концесия за язовира, се прилага чл. 20,
ал. 5. Ал.(2) (Изм. – ДВ, бр. 17 от 2021
г.) Ако наемателят на язовира и съоръженията към него отговаря на изискванията
за оператор на язовирна стена, собственикът може да му възложи изпълнението на
тези функции с договора за наем.
Като издадена след горепосочените
изменения Заповед № ОС-54/28.07.2023 г. на Кмета на Община Раковски е
постановена в изпълнение на материалноправните разпоредби.
Видно от публично достъпния сайт на
Община Раковски и Общински съвет Раковски, НАРЕДБАТА ЗА РЕДА ЗА ПРИДОБИВАНЕ,
УПРАВЛЕНИЕ И РАЗПОРЕЖДАНЕ С ОБЩИНСКО ИМУЩЕСТВО е приета с Решение № 371 на
Общински съвет – Раковски, взето с Протокол № 23/24.06.2021 г. и Решение № 373
на Общински съвет – Раковски, взето с Протокол № 24/22.07.2021 г.; изм. и доп. с Решение № 561, взето на
заседание на Общински съвет – Раковски с Протокол № 33/26.05.2022 г.; изм. и
доп. с Решение № 619, взето на заседание на Общински съвет – Раковски с
Протокол № 37/31.08.2022 г.
Не са ангажирани доказателства,
приложимите към спора разпоредби да се
отменени и/или изменени.
Съгласно Чл. 97. Ал. (7) от Наредбата
…Комисията не допуска до участие в конкурсната процедура кандидат, в случай, че
се установи: 1. непълнота на представените документи и неспазване на
изискванията, посочени в конкурсните книжа; 2. участникът е лице, неизправно по
договор, сключен с Община Раковски.
Видно от представената по делото
преписка, участникът – жалбоподател не е представил изискуемите документи,
съгласно изискванията на т.10.2 от тръжната документация. Документите не са
надлежно заверени, тъй като върху същите липса надпис "вярно с
оригинала". Констатираната липса на заверка на представените от участника
документи, по начина изискуем в тръжната документация, не може да бъде
квалифицирана като несъществен пропуск. Въведените изисквания в тръжната
документация, след неоспорваното им и придобиването на стабилитет, стават
задължителни за всички участници и за тръжната комисия.
В тръжната документация изрично са
посочени задължителните документи за участие. Посочен е и начинът на тяхната
заверка при представянето им в копия. Неизпълнението на това изискване, което е
предварително обявено, само по себе си, е въведено като основание за
отстраняване, а и същото отговаря на разпоредбата на чл. 97, ал. 7, т. 1 от
Наредбата. Както Върховният административен съд посочва в свои решения, дори
заверяването на документ без подпис на представляващото дружеството лице, а само
полагането на печат на дружеството, също е недостатъчно да отговори на
изискванията, тъй като при липсата на подпис на представляващия, не може да се
извлече воля за деклариране на верността на копието с оригинала.
Участникът "Ан Ив Аква" ООД е
подал документи, които не отговарят на изискванията в документацията и правилно
му е отказана регистрация за участие в търга. Съответно, оспореният
административен акт, който е издаден на основание решението на тръжната
комисия, не страда от пороци.
При този изход на спора, в полза на ответника
и на заинтересованата страна следва да бъдат присъдени направените по делото
разноски, съобразно представени списъци и своевременно направеното искане в
размер на по 1000 лева, за заплатен адвокатски хонорар.
Мотивиран от горното,съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на "Ан Ив Аква"
ООД, с ЕИК ****, представлявано от управителя А. Т. действащ, против Заповед №
ОС-54/28.07.2023 г. на Кмета на Община Раковски за определяне на спечелил
публичен търг с явно наддаване за избор на оператор на язовирна стена и за
възлагане стопанисването, поддръжката и експлоатацията на язовири – публична
общинска собственост за предоставяне под наем на язовир "Генерал Николаево
7 - М." в землището на град Раковски, и за определяне на „Ан Ив Аква“ООД
за недопуснат до участие в търга с явно наддаване като не отговарящ на
определението за „оператор на язовирна стена“ по смисъла на пар.1, ал.1, т.95
от ДР на Закона за водите.
ОСЪЖДА "Ан Ив Аква" ООД, с ЕИК **** да заплати на Община
Раковски направените пред настоящата инстанция разноски в размер на 1000 лева.
ОСЪЖДА "Ан Ив Аква" ООД, с ЕИК **** да заплати на
"Уотър Пропърти" ЕООД направените пред настоящата инстанция разноски
в размер на 1000 лева.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС
в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: