Решение по дело №1088/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 260362
Дата: 14 август 2020 г.
Съдия: Ивелина Митева Събева
Дело: 20203100501088
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 4 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е    Ш   Е   Н   И   Е

 

                              /             2020г.

 

                                                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД  - ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ,

ІV състав ,  в публично заседание  на 06.07.2020г. в състав :

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ :  ИВЕЛИНА СЪБЕВА

                                               ЧЛЕНОВЕ :           КОНСТАНТИН ИВАНОВ

                                                                                  ИВАЛЕНА ДИМИТРОВА -мл.съдия

 

секретар : ПЕТЯ ПЕТРОВА     

разгледа докладваното от председателя на състава 

в. гр. д. № 1088 по описа за  2020г.

 

Производството е реда на чл.268-272 о т ГПК.

Образувано е по жалба на Главна дирекция „Гранична полиция“ - МВР, предявена от гл.юрисконсулт А.Н., срещу решение № 433/ 30.01.2020г. постановено от Районен съд-Варна по гр.д.№ 14490/2019г., с което ГДПБЗН е осъдена да заплати на ищеца  И.Х.П. сумата 1707.94лв. , представляваща дължимо допълнително възнаграждение  за положен извънреден труд за периода 01.08.2016г.- 30.06.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд  с коефициент 1.143, със законната лихва върху главницата от датата на подаване на исковата молба – 02.09.2019г.,  до окончателното изплащане на задължението , на основание чл.140,ал.1 във вр.с чл.143, ал.1 от КТ  във вр.чл.187, ал.6 ЗМВР. Присъдени са такси и съдебни разноски, на основание чл. 78, ал.6 и чл.78, ал.1 ГПК.

                Изложени са възражения за неправилност, поради незаконосъобразност и необоснованост на съдебния акт. Според жалбоподателят съдът неправилно е приложил нормативната уредба по отношение на полагането, отчитането и заплащането на нощен труд от държавни служители според ЗМВР. Не е взел предвид аргументите на писмения отговор във връзка с Наредбата за структурата и организацията на работната заплата/ НСОРЗ/, която не следва да се прилага за служители на МВР. С жалбата са развити правни аргументи по приложимото право за отчитане на положения труд  при сумирано изчисляване на работното време чрез прихващане на положителните с отрицателните разлики на отработеното време , при който работните часове над нормата се заплащат като извънреден труд, на основание чл. 178, ал.1, т.3 от ЗМВР, като извънреден труд . По изложените съображения счита, че съдът не е обосновал правилни изводи за работното време на държавните служители по ЗМВР , съобразно спецификата на служебните правоотношения и предвидените в закона компенсаторни механизми.Искането по същество е за отмяна на постановеното решение изцяло като неправилно и необосновано, и отхвърляне на иска като неоснователен, и за  присъждане на съдебни разноски и юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.

Въззиваемата страна- И.Х.П. , чрез адвокат Ц.Б., оспорва жалбата с доводи са неоснователност, изложени в писмен отговор. Моли решението да бъде потвърдено и да се присъдят направените по делото разноски.

Съдът, при съобразяване становищата на страните и доказателствата по делото, на основание чл.269 ГПК и чл.235, ал.1 и 2 ГПК, констатира :

В предмета на разглеждане е предявеният осъдителен иск от  И.Х.П. против Главна дирекция „Гранична полиция“, МВР, за сумата 2070.40лв.- представляваща дължимо трудово възнаграждение за положен нощен труд общо 248.25лв.за периода от 01.09.2016г. до 31.08.2019г., след  приравняването му към дневен с коефициент 1.143 със законната лихва от датата на предявяването му до окончателното изплащане на задължението.

Ищецът твърди и представените писмени доказателства потвърждават, че през периода 01.09.2016г.-31.08.2019г. е полагал труд като старши полицай на длъжност- оператор в ЦАС и ПВН в ГПУ Летище Варна при РДГП-Аерогари , на структурно подчинение към Главна дирекция „Гранична полиция“ в МВР, регламентиран от нормите на ЗМВР. Работното време на работещите на 8-,12-и 24-часови смени, е изчислявано сумирано за тримесечен период съгласно чл. 187, ал.3 от ЗМВР, и на основание чл. 187, ал.5, т.2 от ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработените до 70 часа на отчетен период. До 14.10.2016г. изчисляването на работното време е ежемесечно. Счита, че отработените часове нощен труд при сумирано изчисляване на работното време следва да се приравнят на дневни по метода на чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата / НСОРЗ/ с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното  и нощното работно време , установена за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Разликата между номиналния брой часове нощен труд за тримесечен отчетен период  умножена с коефициент 1.143 представлява своеобразен извънреден труд за който се полага допълнително възнаграждение, което е различно от възнаграждението за нощен труд / 0.25лв. на час/ и за извънреден труд / получен като разлика от общо отработените часове за един отчетен период и нормата часове за същия период/ . 

Ответникът  оспорва  претенцията за допълнително възнаграждение за положения труд през нощта в размер на 248.25 часа  за посочения период, получен чрез преизчисляване на нощен труд в дневен с коефициент 1.143, като неоснователна. Твърди, че ищецът е изпълнявал служебните си задължения на 12-часови дневни и нощни работни смени, по утвърдени месечни графици, и отработеното време е изчислявано сумирано. При надвишаване нормата работни часове, на ищеца е заплащан извънреден труд, на основание чл. 178, ал.1,т.3 от ЗМВР. За изчисляване на отработеното от ищеца време, съответно за компенсиране на положеният извънреден труд , са прилагани разпоредбите на специалния Закон за МВР, и подзаконовите нормативни актове- Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016г. в сила от 02.08.2019г., с която е отменена действащата до този момент разпоредба на чл. 31, ал.2 от Наредба № 8121з-4-7 / 11.08.2014г., за отчитане на отработените часове нощен труд с коефициент 0.143.

Развити са правни съображения за  приложима нормативна уредба при заплащането на нощен труд на служители по служебно правоотношение в държавната администрация- чл.187, ал.3, чл.179, ал.1 от  ЗМВР,  чл.67, ал.7 от ЗДСл, за разлика от правилото за преизчисляване на часовете положен нощен труд към дневните часове, които се прилагат за работещите по трудово правоотношение, с оглед различната продължителност на дневния и на нощния труд , регламентирана в Кодекса на труда.

По фактите и обстоятелствата в предмета на спора:

Между страните няма спор, че в периода 01.09.2016г.-31.08.2019г са били в служебно правоотношение, възникнало по реда на ЗМВР, и ищецът е изпълнявал посочената длъжност при 12-часови дежурства със сумирано отчитане на работното време 

С представените платежни документи се установява, че получаваното трудово възнаграждение от ищеца включват начислени към основната заплата суми за отработените часове нощен труд, на официални празници и извънреден труд, по отчетените периоди.

Заключението на съдебно-счетоводната експертиза е прието без възражения от страните. Преценява се като обективно и непротиворечиво дадено за релевантните факти и обстоятелства:-по т.2, относно констатациите за отработените часове нощен труд през разглеждания период- 1742, заплатени при ставка 0.25лв., съгласно справка 1, кол.3-4;  по т. 3, относно положеният нощен труд приравнен на дневен с коефициент 1.143 , общо 249 часа / справка 1, кол.6/  и по т.4- обезщетението, което следва да получи с приравнените часове за периода 01.09.2016г.- 31.08.2019г. , общо 1797.94лв./ справка 2, кол.6/.

По основателността на исковата претенция:

Приложими към разглежданите отношения са разпоредбите на ЗМВР, раздел IV Възнаграждения , материално и социално осигуряване на служителите на МВР.

Според чл.176 месечното възнаграждение се формира от основно месечно възнаграждение за заеманата длъжност и допълнителни възнаграждения, изброените в чл. 178, ал.1 ЗМВР- за прослужено време, изпълнение на специфични служебни дейности,  извънреден труд, работа при специфични условия , и в чл. 179, ал.1 ЗМВР - за научна степен, за полагане на труд през нощта  от 22.00ч. до 6.00ч., за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение, и други извън посочените, в случаи определени със закон или с акт на МС за държавните служители от МВР.

Съгласно чл.179, ал. 2 ЗМВР условията и редът за изплащане на допълнителните  възнаграждения по ал.1 се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а техният размер- с негова  заповед.  На основание чл.187,ал.9 от ЗМВР / ДВ,бр. 53 от 27.06.2014г./ подзаконовият нормативен акт, който урежда реда за организацията и разпределянето  на работното време,  за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители е наредба на министъра на вътрешните работи.

По приложението на закона са издадени: :Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014г., Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776 / 29.07.2016г., предвиждащи работа на смени с полагане на труд през нощта, между 22.00ч. и 6.00ч., максимално 8 часа за всеки 24-часов период.

С първата Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014г., обн.ДВ, бр.69 -2014г., в сила от19.08.2014г., отм. ДВ, бр. 40, в сила от 01.04.2015г., ДВ бр.60, в сила от 02.08.2016г., е предвидено при сумирано изчисляване на работното време се прилага коефициент 0.143 на общия брой часове положен труд  между 22.00ч. и 6.00ч. – чл.31 ,ал.2. Следващите две наредби: Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015г., обн.ДВ,бр. 40 от 2.06.2015г., в сила от 01.04.2015г., отменена с решение на ВАС по адм.д.№ 5450/ 2016г., в сила от 11.07.2016г., и Наредба № 8121з-779, обн.ДВ,бр.60 от 02.08.2016г., не регламентират аналогично отчитане на отработените часове нощен труд с коефициент.

В периода на разглежданите отношения са в сила правилата на Наредба № 8121з-776 / 29.07.2016г., считано от 02.08.2016г. до  30.06.2019г. С §4 от ЗР се отменя Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. и текста на  чл.31, ал.2. В чл.3, ал. 3 от наредбите е предвидено, че полагането на нощен труд в часовете между 22.00ч.-6.00ч., като работни часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период . Единствено с чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014г. е въведено правилото, при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове нощен  труд  за съответния период да се преизчисляване с коефициенти полученото число да се сумира с броя отработени часове за отчетния период. С наредбите от 2015г. и 2016г. е предвиден ред за отчитане на работните часове в интервала 22.00- 6.00., но без превръщането на нощните часове в дневни.

Спорният въпрос е породен от отсъствието на изрична норма, която допуска преизчисляване на часовете нощен труд към дневни с коефициент. С отмяната на Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. с приложимата към конкретните отношения- предмет на спора, възниква празнота по регламентирани от ЗМВР въпроси на организацията, разпределянето и отчитането на работното време на лице,изпълняващи длъжност по служебно правоотношение в съответната структура на МВР.

Разглеждащият състав приема на основание чл. 46 от ЗНА, че за неуредените от ЗМВР и подзаконовите нормативни актове случаи е правно обосновано да се прилагат аналогия разпоредби на  нормативен акт от по-висока степен, какъвто е Кодекса на труда, по отношение заплащането на отработените часове нощен труд при сумирано отчитане на работното време. Според текста на чл.188, ,ал.1 и 2 от ЗМВР служителите на МВР са длъжни да бъдат на разположение при изпълнение на задълженията, произтичащи от изпълняваната длъжност, и за полаганият труд между 22.00 и 6.00ч. се ползват със специална  закрила по Кодекса на труда. Именно за неуредените от закона случаи, с цел да бъдат преодолени евентуалните различия и поставянето в неравностойно положение на служители, назначени по трудов договор и по служебно правоотношение  се прилагат субсидиарно правилата на общия закон.  

Според чл.9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата / НСОРЗ/, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Представлява общо правило за случаите аналогични на настоящия. .

Според правилото на чл.9б, ал.1 от Наредбата за работното време, почивките и отпуските,  при сумирано изчисляване на работното време по чл.142, ал.2 от КТ се определя норма за продължителност на работното време за периода. Нормата се определя в часове, като броят на работните дни по календар , включени в периода на отчитане, се умножи по дневната часова продължителност на работното време , определено в трудовия договор.

В контекста на това съображение е установеното с конкретни актове на МВР / заповеди/ изискване за отчитане на отработеното работното време между 22.00ч. и 6.00ч. с протокол / съобразно издадените заповеди на МВР/, въз основа на който се изчислява общият брой часове положен труд за отчетен период. Предназначението на този отчет е да определи часовете положен нощен труд от служителя, в случаите на 8,12,24-часови дежурства, съобразно изискванията на чл. 187, ал.1 ЗМВР , за нормална продължителност на работно време – 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, и изискването работните часове да не надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период- чл.187, ал.3 ЗМВР, т.е полаганият труд през нощта  в интервал 22.00ч.- 6.00ч., съобразно поради спецификата на служебните задължения .

Според чл.140, ал.1 КТ нормалната продължителност на седмичното работно време при 5 дневна работна седмица е до 35 часа. Нормалната продължителност на работното време през нощта е до 7 часа. Доколкото ЗМВР не въвежда правило за нормална продължителност на работното време през нощта, посочвайки единствено, че  нощен е трудът  в интервала между 22.00ч.-6.00, то следва да се приеме, че  установената в основния закон продължителност на нощен труд от 7 часа е норма, към която следва да се измерва и работното време на служителите по ЗМВР. При сумирано изчисляване на работното време извънреден труд представляват всички часове / след превръщане на нощните часове в дневни/ , които са над нормата за съответния период, аналогично на отчитането въведено с чл.9б Наредба за работното време, почивките и отпуските.

Заключението на ССЕ съдържа неоспорени от ответника констатации за положените работни часове по време на дежурства,  които съпоставени с нормативно установеното време след преобразуване показва разлика от 249 часа, за които ищецът не е получил възнаграждение. Дължимото по заключението на вещото лице е в размер на 1707.94лв. и следва да се присъди в същия размер съобразно допуснатото изменение на претенцията, на основание чл. 214 ГПК, ведно със законната лихва от датата на исковата молба.  

Заплащането по ставка 0.25лв.за всеки отработен час в интервала 22.00-6.00часа, съобразно издадена заповед  на основание чл. 179, ал. 1 и 2 ЗМВР е форма на възмездяване, аналогична на предвидена  в чл.8 от НСОРЗ, и на правно основание, различно от заплащането за часовете положен извънреден труд, получени при сумирано изчисляване на работното време с приложеният коефициент.

С изложените мотиви решението следва да бъде потвърдено като законосъобразно и обосновано.

На основание чл. 78, ал.3 ГПК в полза на  въззиваемата страна следва да се присъдят разноски в размер на 240лв.- заплатено адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие, съответно на искането направено с отговора на въззивната жалба и молбата по чл.80 от ГПК.

На основание чл. 271 и чл.280, ал.3 от  ГПК съдът

 

               Р   Е    Ш   И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА решение № 433/ 30.01.2020г. постановено от Районен съд-Варна по гр.д.№ 14490/2019г.

ОСЪЖДА   Главна дирекция „ Гранична полиция“ в МВР, да заплати на И.Х.П., ЕГН- **********, сумата 240 лв./ двеста и четиридесет лева- съдебни разноски, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                       ЧЛЕНОВЕ: 1.                  

                                                                              2.