Решение по дело №45/2023 на Районен съд - Петрич

Номер на акта: 312
Дата: 25 юли 2023 г.
Съдия: Мая Банчева
Дело: 20231230200045
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 312
гр. Петрич, 25.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕТРИЧ, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети юли през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Мая Банчева

при участието на секретаря Дияна Петкова
като разгледа докладваното от Мая Банчева Административно наказателно дело №
20231230200045 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Т. Д. Г., ЕГН ********** от гр. Г. О., обл. В. Т., ул. „М.“ № *,
против Наказателно постановление № BG01062022/4000/P8-629/30.11.2022 г. на директора
на Национално тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна Инфраструктура“ гр. София, с
което на жалбоподателя, за административно нарушение по чл. 179, ал. 3а от Закона за
движението по пътищата, е наложена глоба в размер на 1 800 /хиляда и осемстотин/ лева.
В жалбата се сочи, че НП е неправилно и незаконосъобразно, издадено при невярно
установена фактическа обстановка. Навеждат се доводи, че дружеството, в което
жалбоподателят работи като шофьор на процесното МПС, има сключен Договор с
предплатен баланс, по силата на който е предоставен предупредителен баланс, от който
автоматично системата удържа дължимата сума за ТОЛ такса, като при достигане на
предварително предоставения лимит, дружеството получава електронно съобщение (мейл)
за попълване или за допълване на паричната сума в договорения размер. Твърди се, че
дружеството винаги поддържа необходимата сума в наличност, за да може да бъдат плащани
дължимите ТОЛ такси на всичките камиони, негова собственост, 37 на брой. Ако имало
проблем с наличието на баланс, трябвало да има наложени глоби и на други камиони или
техните шофьори, защото при липсата на парична сума, от която да се удържа размера на
дължимата ТОЛ такса, услугата се прекратявала и се възстановявала едва след заплащането
й и попълването на гаранционната сметка. Излагат се твърдения, че жалбоподателят не е
имал проблеми с електронното устройство, което е монтирано в камиона и което служи за
осъществяване на връзка с ТОЛ системата, като самите устройства са със светлинни
датчици, светещи в зелено и в червено, ако възникне проблем. Твърди, че в случай, че по
сметката за предварително плащане на евентуално дължими ТОЛ такси, за осъществените
превози е имало сума, от която да бъде платен размерът на задължението, глоба не може да
1
бъде налагана, защото АПИ не е изпълнила ангажимента си за удържане на размера на
дължимата ТОЛ такса. Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени
обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно и неправилно. Прави се
искане за присъждане на сторените по делото разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, представлява се от надлежно
упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата, излага съображения за
незаконосъобразност на обжалвания акт и моли съда да постанови решение, с което да
отмени наказателното постановление. Претендира съдебни разноски.
За административнонаказващият орган – Директор на Национално тол управление към
Агенция „Пътна инфраструктура“, се явява редовно упълномощен юрисконсулт. Последният
оспорва жалбата и моли съда да потвърди процесното наказателно постановление като
правилно и законосъобразно.
Районна прокуратура – Благоевград, ТО – Петрич не изпраща представител и не взема
становище по делото.
По делото са събрани писмени доказателства, подробно описани в протоколи от проведени
съдебни заседания, разпитани бяха свидетелите Г. И. Г. и Я. В. Д..

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в
тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа страна следното :
Безспорно се установи по делото, че на 01.06.2022 г. в 15:46 часа в направление излизане от
територията на Република България, на граничен контролно-пропускателен пункт Русе –
Дунав мост, е пристигнало пътно превозно средство с peг. № СВ1851ТВ, вид: влекач, марка
и модел „Форд Д Макс“, с обща техническа допустима максимална маса на пътния състав
над 12 тона, управлявано от жалбоподателя Г..
В хода на извършената проверка от страна на контролните органи, същите установили, че
описаното пътно превозно средство с рег. № СВ1851ТВ попада в категорията на ППС, за
които се дължи такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата /ЗП/, както и че същото
ППС, на 19.05.2022 г. в 10:15 часа е засечено по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, а именно – път № А-3, км. 163+488, засечено с контролно устройство с
идентификатор № 10112, за което не е заплатена таксата по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП.
За така извършеното нарушение е генериран доказателствен запис в системата по чл. 167а,
ал. 3 от ЗДвП с № Е027СЕ7ВВ2В101А6Е053031F160А3D4C, ведно с приложените към него
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, представляващи доказателство за отразените в него обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото
на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа и
местонахождението на техническото средство /контролно устройство с идентификатор №
10112/ - част от системата.
2
При така установеното – че на 19.05.2022 г., в 10:15:59 часа /час по EEST (Eastern European
Summer Time) UTC + 2/ /+ 3 07:15:59 19.05.2022 г./ на Марикостиново път № А-3, отсечка
163+488, засечен с терминално устройство 10112, и чрез извършена справка в електронната
система за събиране на пътни такси, на 01.06.2022 г., в направление излизане от територията
на Република България, ГКПП Русе – Дунав мост, Т. Д. Г., като управлява пътно превозно
средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е
заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, актосъставителят възприел, че жалбоподателят е
извършил административно нарушение на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП.
За констатираното административно нарушение, на 01.06.2022 г., свидетелят Г. И. Г. –
главен инспектор в Териториална дирекция на АМ в отдел ПТРР, „ТД Митница Русе“, в
присъствието на свидетелите А. Е. А. и Я. В. Д., съставил срещу жалбоподателя АУАН №
BG01062022/4000/P8-629. Непосредствено след съставянето, АУАН е предявен на
жалбоподателя, като същият го разписал без възражения и отбелязвания. Съставена е и
разписка, подписана от нарушителя, с която същият е уведомен за възможността предвидена
в чл. 10, ал. 2 от ЗП, предвиждаща освобождаване от административнонаказателна
отговорност при заплащане на компенсаторна такса в посочен размер, в 14-дневен срок от
връчване на акта.
Въз основа на така съставения акт, на 30.11.2022 г. Директорът на Национално тол
управление (НТУ) към Агенция „Пътна Инфраструктура“ гр. София, издал и обжалваното
НП № BG01062022/4000/P8-629/30.11.2022 г., в което възприел изцяло описаната в АУАН
фактическа обстановка и за нарушение по чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, наложил на
жалбоподателя наказание „Глоба“ в размер на 1800.00 лева.
НП е връчено на жалбоподателя С. Р., чрез неговата съпруга на 03.01.2023 г., като в
законоустановения срок – 16.01.2023 г. е постъпила и разглежданата в настоящото
производство жалба.
В съдебно заседание в качеството на свидетели, чрез провеждане на видеоконферентна
връзка с РС-Русе са разпитани актосъставителят Г. И. Г. и свидетеля по акта Я. Д.. И
двамата свидетели установяват процедурата и начина на установяване на
административното нарушение – извършване на митническа проверка на явилото се ППС,
чрез въвеждане на индивидуализиращи го данни. Свидетелят Г. сочи, че не може да посочи
дали водачът е бил същият в деня на нарушението.
Като доказателства по делото са приложени копия на трудов договор № 03-2017/03.02.2017
г., сключен между „К.“ ООД и Т. Д. Г., Инструкция за работа с бордово устройство модел
OBU-5310-01D BGR ITS, Свидетелство за регистрация Част I № *********, съгласно което
влекач, марка „Форд Ф Макс“, с рег. № СВ1851ТВ е собственост на „О. И.“ ЕАД, с ЕИК
****, гр. С., Договор за финансов лизинг № 0019971/R/03.01.2020 г. сключен между „О.
И.“ЕАД и „К.“ ООД, ведно с Приложение № А-1, от което се установява лизинговата вещ, а
именно 1 брой влекач “Ford F-Max 1850 T“ и Приложение № А-2, от което се установява
лизинговата вещ, а именно 6 броя влекач “Ford F-Max 1850 T“.
3
Приобщено е извлечение от създаден доклад от Електронната система за събиране на пътни
такси по чл.167а, ал.3 от ЗДвП за установени нарушения по чл.179, ал.3 – 3в от ЗДвП, с №
**********, удостоверяващ липсата на маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаване - „no payment“ за ППС с рег. № СВ1851ТВ на 19.05.2022 г. в 10:15 часа, тол
селекция 10112, път А-3, 163+488 СКТ, посока намаляващ километър, област Благоевград,
град Марикостиново, ведно със статично изображение във вид на снимков материал на
същото.
Представено е и становище от отдел „Управление на информационната система и
инфраструктура“, Национално тол управление от 02.03.2023 г., ведно с приложена таблица с
получени и платени тол такси, съгласно което за датата на нарушението /19.05.2022 г./ за
ППС с рег. № СВ1851ТВ не е получена и платена тол декларация за сегмента на рамката, от
която е отчетено нарушението – рамка 10112, сегмент № **********.
Видно от представено копие на Справка за местоположението на стационарни контролни
единици на електронна система за събиране на таксите за ползване на РПМ находящи се на
територията на Областно пътно управление Благоевград, Рамка № 10112 за сегмент №
**********, на който е разположено устройство № 10112, с което е установено
нарушението, е разположена в Област Благоевград, Община Петрич, място Марикостиново,
път А – 3, позиция на АУЗПТ (км) 163+488.
Съгласно представено копие от Решение № 101 на МС от 20.02.2020 г. за приемане на
Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние – тол
такса, път А – 3, клас Автомагистрала, тол сегмент № **********, е включен в цитирания
списък и за същия се събира такса за изминато разстояние – тол такса.
Към доказателствения материал по делото е приобщено и писмо с Изх. № 1613/26.05.2023 г.
от „И. т. с.“ АД, ведно с разпечатка от технически запис от системата за мониторинг на
бордовите устройства. В същото е изложено, че бордово устройство, асоциирано към ППС с
рег. № СВ1851ТВ, е било изключено или неправилно включено в електрическото захранване
в периода от 16.05.2022 г. 23:50 ч. до 19.05.2022 г. 10:15:28 часа.
От приетите и представени по делото доказателства се установи, че жалбоподателят е бил в
трудово-правни отношения с юридическото лице „К.“ ООД.
Представено е и извлечение от дигиталния тахограф и карта на водача за дата 19.05.2023 г.
за ППС с рег.№ СВ 1851 ТВ.
Приети като доказателства по делото са и Договор с предплатен баланс № 17544 от
09.03.2020 г., сключен за между „И. т. с.“ Ад и „К.“ ООД, ведно с Общи условия на „И. т. с.“
АД за предоставяне на услуга за електронно събиране на пътни такси на база изминато
разстояние и на база време /електронни винетки/ договор с предплатен баланс, ценоразпис
на ИТС, сметка за пътни такси № ********** от 13.05.2022 г. за зареждане на предплатен
баланс в договор в размер на 5 000 лева, поръчка и инсталация на бордови устройства.
В хода на производството са приети и заверени копия от сключените между Агенция
„Пътна инфраструктура“ и „И. т. с.“ АД Договор за предоставяне на услуга за електронна
4
събиране на пътни такси № Д – 174 от 12.12.2019 г., Допълнително споразумение № 2 към
Договор № Д – 175 от 12.12.2019 г. за предоставяне на допълнителни услуги по опериране
на пунктове за продажба от доставчик на услуги за електронно събиране на пътни такси,
Договор за предоставяне на допълнителни услуги по опериране на пунктове за продажба от
доставчик на услуги за електронно събиране на пътни такси № Д – 175 от 12.12.2019 г.,
Допълнително споразумение № 1 към Договор № Д – 174 за предоставяне на услуга за
електронно събиране на пътни такси, Допълнително споразумение № 3 към Договор № Д –
174 от 12.12.2019 г. за предоставяне на услуга за електронно събиране на пътни такси,
Допълнително споразумение № 2 към Договор № Д – 174 от 12.12.2019 г. за предоставяне на
услуга за електронно събиране на пътни такси, както и Приложение № 1, Приложение № 2,
Приложение № 3 и Приложение № 4 към Договор за предоставяне на услуга за електронно
събиране на пътни такси № Д – 174 от 12.12.2019 г.

При така установеното от фактическа страна, съдът прие от правна страна
следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на законоустановения срок за
обжалване съгласно чл. 59, ал. 2 ЗАНН, срещу подлежащ на съдебен контрол
административно-наказателен акт, поради което се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна. Съображения:
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него
се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен.
Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи
санкционни актове е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от
твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта, а е длъжен
служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.
В изпълнение на това свое правомощие съдът намира, че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи.
АУАН е съставен от компетентно лице на основание чл. 167, ал. 3б, т. 2 от ЗДвП, тъй като
актосъставителят е длъжностно лице от Агенция „Митници“, като материалната му
компетентност да съставя АУАН за нарушения по ЗДвП се доказва от приложената Заповед
№ ЗАМ-332/32-66544 от 28.02.2020 г. на Директор на Агенция „Митници“.
Съгласно чл. 189е, ал. 12 от ЗДвП наказателните постановления за административни
нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в се издават от председателя на управителния съвет на АПИ
или оправомощени от него длъжностни лица. По делото е приложена Заповед № РД-11-
167/08.02.2021 г. на Председателя на Управителния съвет на АПИ, видно от която Г. А. Т. е
оправомощен да издава НП за налагане на административни наказания, въз основа на
съставени актове за установяване на административни нарушения по чл. 179, ал. 3 - 3в от
ЗДвП, т.е. последният се явява носител на санкционна власт, делегирана му от наказващия
орган по закон съгласно чл. 189е, ал. 12 от ЗДвП. Персоналното заемане на длъжността от
5
издателя на наказателното постановление се установява от приложената Заповед № ЧР-СП-
622/18.08.2022 г. на Председателя на УС на АПИ. Следователно издателят на наказателното
постановление има правомощията на наказващ орган.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а
наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок. Съставеният АУАН и
издаденото НП са издадени в предвидената от закона писмена форма, като е спазена
регламентираната процедура по тяхното връчване.
Възраженията в обратна насока, релевирани от жалбоподателя са неоснователни.
В конкретния случай обаче, са допуснати други съществени нарушения на процесуалните
правила, тъй като АУАН и издаденото въз основа на него НП не отговарят на въведените с
чл.42 и чл.57 ЗАНН изисквания към съдържанието им. Съдът приема, че описанието на
приетото за реализирано от жалбоподателя нарушение, респ. обстоятелствата, при които е
извършено не са формулирани изчерпателно и ясно в достатъчна степен, за да удовлетворят
изискванията за пълнота на обвинителната теза.
В казуса, както в акта, така и в наказателното постановление като нарушена е посочена
разпоредбата на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, съгласно която водач, който управлява ППС от
категорията по чл.10б, ал.3 от ЗДвП по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за
което не са изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото разстояние,
съгласно изискванията на ЗП, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно
категорията на ППС, се наказва с глоба в размер 1800 лв.
По делото е безспорно, че на 01.06.2022 г. в 15:46 часа, на граничен контролно-
пропускателен пункт Рус – Дунав мост, при излизане от територията на Република България,
жалбоподателят е установен от контролните митнически органи да управлява пътно
превозно средство с peг. № СВ 1851 ТВ - влекач, марка и модел „Форд Ф Макс“, с обща
техническа допустима максимална маса - над 12 тона, собственост на „К.“ ООД, ЕИК ****,
гр. С. Това обстоятелство обаче, по никакъв начин не установява, че на посочените от
административния орган дата и час на извършване на административното нарушение –
19.05.2022 г., 10:15 часа, жалбоподателят с управляваното от него ППС е осъществил
движение именно по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и за ППС-то не са
изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно
изискванията на ЗП, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа.
Липсват обаче каквито и да е доказателства, че на процесната дата жалбоподателят е
управлявал ППС-то по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и именно поради
движението по този път, последният да дължи пътна такса по смисъла на ЗП, за което е
санкциониран, за да може да се приеме, че отговорността му следва да се реализира по реда
на чл.179, ал.3а ЗДвП, каквото е административното обвинение.
От друга страна, вмененото на жалбоподателя нарушение е по чл.179, ал.3а ЗДвП.
Цитираната норма е санкционна такава и не съдържа правило за поведението, което следва
6
да се спазва от съответния субект.
Доколкото в разпоредбата чл.179, ал.3а от ЗДвП е предвидена санкция за водача на
съответното ППС, то правилото за поведение, чието неспазване би обосновало приложение
на тази санкционна норма, се съдържа в разпоредбата на чл.139, ал.7 от ЗДвП. Последната
вменява на водача на ППС от категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП преди движение по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от
платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за
установяване на изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2
от ЗДвП, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице. Разпоредбата на чл.139,
ал.7 от ЗДвП обаче, не е посочена като нарушена нито в АУАН, нито в НП. Като не е
посочил пълната правна квалификация на вмененото административно нарушение, АНО не
е изпълнил изискванията на чл.42, ал.1, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, което от своя страна
представлява съществено процесуално нарушение, ограничаващо правото на защита на
наказаното лице, тъй като последното не е имало възможност да разбере какво точно е
административното обвинение /в този смисъл решение на АС - Благоевград по КНАХД №
252/2022 г./.
На собствено основание за отмяна на наказателното постановление, с което
незаконосъобразно е ангажирана административната отговорност на жалбоподателя, е
обстоятелството, че последният не е адресат на задължението за заплащане на пътна тол
такса и поради тази причина, не може да бъде административнонаказателно отговорно лице
за неизпълнение на такова задължение за посоченото ППС.
С разпоредбата на чл.10, ал.1 от ЗП за преминаване по платената пътна мрежа се въвежда
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на
база време и на база изминато разстояние, както следва – такса за ползване на платената
пътна мрежа - винетна такса за пътни превозни средства по чл.10а, ал.7 /съгласно чл.10, ал.1,
т.1 от ЗП/ и такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни средства по чл.10б,
ал.3 /съгласно чл.10, ал.1, т.2 от ЗП/.
Съгласно разпоредбата на чл.10б, ал.3 от ЗП, тол таксата се заплаща от собственика или
ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни превозни средства с обща
технически допустима максимална маса над 3,5 тона, извън тези по чл.10а, ал.9, като
заплащането й дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена, да измине
определено разстояние между две точки. Алинея 4 от същия чл.10б от ЗП предвижда, че
размерът на дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл.10, ал.7, или
чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на ползвателя на пътя
да измине предварително заявено от него разстояние по определен маршрут, като същата
важи само за пътното превозно средство, чийто регистрационен номер е бил правилно
деклариран от собственика или ползвателя му. В наредбата по чл.10, ал.7 се определят и
начините за изчисляване и заплащане на дължимите тол такси.
От своя страна, нормата на чл.102, ал.2 от ЗДвП възвежда, че собственикът е длъжен да не
7
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП, според
категорията на пътното превозно средство.
Съобразявайки цитираните законови постановки, следва обоснованият правен извод, че
субект на вмененото административно нарушение - неизпълнение на задължението за
заплащане на съответната такса – тол такса за преминаване по платената пътна мрежа, е
собственикът на превозното средство, съответно ползвателят, ако в свидетелството за
регистрация е вписан такъв. Именно за него е възникнало задължението за заплащане на
съответната такса за движение на собственото му ППС по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, и който в действителност заплаща дължимата такса, видно от
представените от жалбоподателя заверени копия на заявка за плащане по договор № 355 от
20.02.2020 г., обективираща зареждането на предплатения баланс по договора на стойност
360,24 лв.
В подкрепа на изложените съображения, че субект на административното нарушение е
собственикът на превозното средство, съответно ползвателят, е твърдението от страна на
наказващия орган, че за извършеното нарушение е генериран доказателствен запис в
системата по чл.167а, ал.3 от ЗДвП.
Съгласно чл.187а, ал.1 и ал.2 ЗДвП, когато нарушения по чл.179, ал.3 - 3б са установени в
отсъствие на нарушителя, какъвто е и настоящият случай, се счита, че пътното превозното
средство е управлявано от собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за
регистрация на пътното превозно средство е вписан ползвател – от ползвателя, освен ако
бъде установено, че пътното превозно средство е управлявано от трето лице. Изрично е
предвидено, че ако собственикът на пътното превозно средство е юридическо лице или
едноличен търговец, на него следва да се наложи имуществена санкция в съответния размер,
като той се освобождава от административнонаказателна отговорност по ал.1 и ал.2 във
връзка с административни нарушения по чл.179, ал.3 - 3б, ако в срок от 7 дни от връчването
на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш представи
декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от
свидетелството му за управление на моторно превозно средство.
Изложеното, проектирано към конкретния случай, навежда на обоснования извод, че щом
контролните органи са предприели ангажиране на отговорност за нарушение, установено в
отсъствие на нарушителя, въз основа на генериран запис от системата по чл.167а, ал.3 от
ЗДвП, и след като са установили, че заснетото ППС е собственост на юридическо лице, то е
следвало да приложат относимите разпоредби /чл.187а, ал.1 и ал.2 ЗДвП/ и да съставят
АУАН или да бъде издаден електронен фиш на собственика на ППС-то – юридическо лице.
И единствено в хипотезата, при която собственикът възрази срещу издадения акт /АУАН
или ЕФ/ в нарочна декларация, придружена от СУМПС, наказващият орган следва да
състави АУАН срещу водача, посочен от собственика. Едва тогава може да се приеме, че
наказващият орган е изследвал релевантните за случая обстоятелства и е събрал
8
доказателства касателно авторството на деянието.
Все в коментирания аспект, е необходимо да се вземе предвид и чл. 2, пар. 7 от Регламент за
изпълнение (ЕС) 2020 / 204 на Комисията от 28 ноември 2019 година относно подробните
задължения на доставчиците на Европейската услуга за електронно пътно таксуване,
минималното съдържание на заявлението за област на Европейската услуга за електронно
пътно таксуване, електронните интерфейси, изискванията за съставните елементи на
оперативната съвместимост и за отмяна на Решение 2009 / 750 / ЕО. Съгласно тази
разпоредба „доставчиците на ЕУЕПТ информират незабавно ползвателите на ЕУЕПТ за
всеки случай на недекларирана пътна такса във връзка с неговата сметка и предлагат
възможност за отстраняване на нередността преди предприемането на принудителни мерки,
когато такава е предвидена съгласно националното законодателство“. При наличието на
договорни отношения за заплащане по електронен път на конкретно дължимата такса,
идеята на посочената разпоредба е в такива случаи нередността да се отстрани преди да се
пристъпи към санкциониране, което е напълно обяснимо предвид това, че такива ситуации,
свързани с проблеми от техническо естество, няма как автоматично да водят до ангажиране
на отговорността. Моментното непостигане на надлежно подавани тол данни, съответно
декларации, при вероятно възникнал технически проблем при отчитането, при това
допуснат от трето лице, не следва да бъде отнесено към жалбоподателя, нито пък той да
търпи неблагоприятни последици от това.
В случая, следва да се отчете и принципът на пропорционалност, въздигнат в чл.5 от
Договора за Европейския съюз, който е част от общите принципи на общностното право на
ЕС, които държавите членки трябва да спазват. Съгласно практиката на Съда на
Европейския съюз, административните или репресивните мерки не трябва да превишават
това, което е необходимо за преследваните цели, съответно санкцията трябва да бъде
съразмерна на тежестта на нарушението. В наказателното постановление е посочено, че
размерът на дължимата такса по чл.10б, ал.5 от ЗП е 119 лева, която е заплатена от
жалбоподателя непосредствено след установяване на нарушението, видно от приложеното
по преписката копие на квитанция. В случая е налице едновременно заплащане на
максималната такса за преминаване по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа и
санкциониране, чрез налагане на глоба, за това, че ППС-то е преминало по същия този път,
без да е заплатена дължимата такса. Все в обсъжданата хипотеза, при заплащането на
таксата по чл.10б, ал.5 от ЗП липсват вредните последици от извършване на
административното нарушение, тъй като с последващото плащане не е ощетен държавният
бюджет. Осъщественото административно нарушение не е породило негативни правни
последици в крайния получател, тъй като те са били отстранени от страна на
нарушителя.
Предвид всичко изложено, съдът счита, че административната отговорност на
жалбоподателя е ангажирана незаконосъобразно, поради което следва да се постанови
решение, с което обжалваното наказателно постановление да бъде отменено.
Предвид изхода на делото и с оглед направеното искане за присъждане на разноски от
9
страна на жалбоподателя, на основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, Агенция „Пътна
Инфраструктура“ – гр. София следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя
направените разноски по делото.

Водим от горното, Петричкият районен съд

РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № BG01062022/4000/P8-629/30.11.2022 г. на
Директора на Национално тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна Инфраструктура“ гр.
С., с което на Т. Д. Г., ЕГН **********, от гр. Г. О., обл. В. Т., ул. „М.“ № *, за
административно нарушение по чл. 179, ал. 3а от Закона за движението по пътищата, е
наложена глоба в размер на 1 800 /хиляда и осемстотин/ лева, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

ОСЪЖДА Национално тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна Инфраструктура“ гр.
София, ДА ЗАПЛАТИ на Т. Д. Г., ЕГН **********, от гр. Г. О., обл. В. Т., ул. „М.“ № *,
сумата от 1 100 /хиляда и сто/ лева, представляваща направени разноски за адвокатско
възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Благоевград
в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.


Съдия при Районен съд – Петрич: _______________________

10