Решение по дело №383/2022 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 9
Дата: 27 февруари 2023 г.
Съдия: Татяна Станчева Станчева Иванова
Дело: 20222130200383
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. Карнобат, 27.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАРНОБАТ, I СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесети януари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Татяна Ст. Станчева Иванова
при участието на секретаря Веска Р. Христова
като разгледа докладваното от Татяна Ст. Станчева Иванова
Административно наказателно дело № 20222130200383 по описа за 2022
година
Производството по делото е по реда на глава трета, раздел V от ЗАНН. Образувано
е по жалба на Г. С. К., ЕГН **********, кмет на община Сунгурларе, със съдебен адрес и
адрес за призоваване: *** – адв. С. К. срещу наказателно постановление № 59/31.08.2022
година, издадено от З.С.- и.д. Директор на РИОСВ– Бургас, с което за нарушение на чл.19,
ал.3, т.15 от ЗУО, е наложена глоба в размер на 3000.00 лева на основание чл.151, ал.2, т.6
от ЗУО.
Във въззивната жалба се твърди незаконосъобразност на наказателното поради
нарушения на материалния закон и необоснованост. Сочи се че деянието не е извършено
виновно поради невъзможността на сонкционираното лице като кмет да се справи с
посичстването на всички сметища в общината и да предотврати изхвърляне на отпадъци на
територия от 790 кв.м., в рамките на предвидения общински бюджет.
В съдебно заседание, упълномощеният представител на жалбоподателя -адв.К.
подържа жалбата и моли за отмяна на наказателното постановление. Ангажира
доказателства.
В съдебно заседание, административнонаказващият орган се представлява от
упълномощен юрисконсулт, който моли за потвърждаване на наказателното постановление.
Въззивната жалба е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, от легитимирано лице
и съдържа необходимите реквизити, поради което е процесуално допустима. Разгледана по
същество е неоснователна.
Съдът намира за установено от фактическа страна следното:
На територията на Община Сунгурларе в периода от 27.06.2022г. -30.06.2022г. е
извършена е планова проверка от служители на РОСВ -св.М. Р. – гл.експерт в РИОСВ –
1
Бургас и Д. Г. – старши експерт отдел УООП при РОСВ. Проверката и осъществена в
присъствието на св. И.А. – еколог в община Сунгурларе. В хода на проверката са
констатирани замърсявания на територията на гр.Сунгурларе, с.Съединение и с. Грозден
подробно описани в Констативен протокол № 021907/К-11-67 от 30.06.2022г./лист 9/.
На 08.07.2022г. срещу Г. К. –кмет на община Сунгурларе е съставен АУАН за
нарушение на чл.19, ал.3 т.15 от ЗУО, за това, че на 30.06.2022г. с периода на проверката от
27.06.2022г. до 30.06.2022г. на територията на Община Сунгурларе не е предотвратил
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и не е организирал почистването на
наличните върху терена отпадъци от битов характер.
Въз основа на така съставения АУАН, Директорът на РИОСВ –Бургас издал
обжалваното наказателно постановление № 59/31.08.2022г. в което фактическата обстановка
е описана при пълна идентичност с отразеното в АУАН-а /лист 6 от делото/. С
наказателното постановление на Кмета на Община Сунгурларе е наложена имуществена
санкция в размер на 3000 лева.
Описаната фактическа обстановка, съдът прие за установена по безспорен начин от
писмените доказателства по делото и разпита на св.М. Р. – гл.експерт в РИОСВ –Бургас,
извършила проверката и съставила АУАН-а срещу кмета на община Сунгурларе.
От правна страна съдът приема следното:
При съставянето на акта и издаването на наказателното постановление не са
допуснати нарушения на процесуалните правила, обуславящи отмяна на последното. Актът
за установяване на административното нарушение е съставен в присъствието на
упълномощен представител на жалбоподателя, който се е запознал със съдържанието му и го
е подписал.
Нарушението и обстоятелствата, при които е установено са описани достатъчно
пълно и ясно както в акта, така и в наказателното постановление, като фактическите
констатации се подкрепят от събраните по делото доказателства. Мястото на нарушението
също е ясно и конкретно посочено в АУАН-а и в НП.
С нормата на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО е възложено на кмета да предотвратява
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни
сметища и организиране на почистването им. Неизпълнението от страна на последния на
задължението да предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и организиране на почистването се санкционира по чл. 151, ал. 2,
т. 6 от ЗУО. От данните по делото е видно, че в хода на извършената от служители на
РИОСВ проверка са констатирани на територията на Община Сунгурларе нерегламентирано
изхвърляне на отпадъци на 6 места – две в гр.Сунгурларе, едно в с.Съединение и три места
в с.Грозден. Констатациите от проверката са подробно описани в съставения констативен
протокол, АУАН и НП, нарушенията са сяно формулирани. От мотивите на издаденото НП
става ясно, че кметът на Община Сунгурларе е наказан за това, че не е предотвратил
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и не е организирал почистването на
наличните върху терена отпадъци от битов характер. Не е допуснато нарушение на чл.42, т.4
от ЗАНН, доколкото актосъставителят е описал в пълнота нарушението и обстоятелствата,
при които е извършено, като са посочени като в АУАН, така и в НП местата, където са
2
констатирани незаконни сметища на територията на Община Сунгурларе. Така вменено
нарушение е правилно квалифицирано по чл. 19, ал.3, т.15 ЗУО, която предвижда конкретно
поведение от кмета на съответната община и в случая кмета на Община Сунгурларе е
осъществил първата и третата хипотеза на нарушения по този текст, за това че не е
предотвратил изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места, а така също че не е
не е организирал почистването на наличните върху терена отпадъци от битов характер. За
извършеното нарушение правилно е била определена и санкцията по чл.151, ал.2, т.6 ЗУО,
съгласно която наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко
наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за
предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването
на незаконни сметища и/или организиране на почистването им.
Предвид изхода от спора на основание чл. 63д, ал.4 от ЗАНН в полза на РИОСВ–
Бургас следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал.1 във вр. ал.2 т.5 от ЗАНН, съдът


РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 59/31.08.2022
година, издадено от З.С.- и.д. Директор на РИОСВ– Бургас, с което на Г. С.
К., ЕГН ********** - Кмет на община Сунгурларе, със съдебен адрес и адрес
за призоваване: ***, на основание чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, за нарушение на
чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО е наложена глоба в размер на 3000,00 лева.
ОСЪЖДА Г. С. К., ЕГН **********, Кмет на Община Сунгурларе да
заплати на РИОСВ– Бургас разноски по делото в размер на 100,00 лева.
НАСТОЯЩОТО РЕШЕНИЕ подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд Бургас в 14-дневен срок, считано от съобщаването му
на страните.
Съдия при Районен съд – Карнобат: _______________________
3