Решение по дело №24/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 158
Дата: 3 юни 2020 г. (в сила от 3 февруари 2021 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20207080700024
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

№ 158

 

гр. Враца,  03.06.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в публично заседание на 19.05.2020 г. /десети март две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛЕН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА  адм. дело № 24 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.185 и сл. от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по протест на ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА ВРАЦА, предявен чрез прокурор НИКОЛАЙ ЛАЛОВ, против разпоредбите на чл. 15, чл. 46, ал. 3 и чл. 52, ал. 1, т.  2 и т. 4, пр. 1 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Враца, приета с Решение № 47 по Протокол № 8 от 21.02.2008 г., последно изменена с решение № 951 по протокол № 65/29.01.2019 г. на Общински съвет Враца, публикувана на интернет страницата на Община Враца.

В протеста се сочи, че оспорените текстове на Наредбата са незаконосъобразни, тъй като са в противоречие с материалноправните норми на нормативен акт от по-висока степен, какъвто е Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, основание за оспорване по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК. Изложени са подробни аргументи, че същите предвиждат правила за поведение извън регламентираните в закона, което води до нарушение на общото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА.

В  с.з. протестът се поддържа от Окръжна прокуратура Враца, чрез прокурор Вътов.

Ответникът по оспорването - Общински съвет Враца не е взел становище.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съгласно изискванията на чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Съдебният състав приема, че се касае до частично оспорване на подзаконов нормативен акт с вторични правни норми, които създават общи задължителни правила за регулиране на повтарящи се обществени отношения в границите на съответната община. Актът е издаден от орган на местно самоуправление и подлежи на безсрочно оспорване съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК. Оспорването е направено, чрез протест на Окръжна прокуратура съобразно правомощията по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК в защита на обществения интерес. В случая липсват доказателства, а и не се твърди, протестираните в това производство разпоредби от Наредбата да са били предмет на съдебен контрол за законосъобразност в предходен момент.

По изложените съображения оспорването се явява допустимо, а разгледано по същество, е и основателно по следните съображения:

Нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА предвижда компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по ал.1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Наредбата за определяне размера на местните данъци на  територията на Община Враца, от която са и конкретно протестираните разпоредбие издадена на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, съгласно посоченото в §11 от ПЗР на същата.

С оглед изложеното, както и предвид разпоредбата на чл. 76, ал. 3 от АПК, Общински съвет – Враца е материално и териториално компетентният орган, разполагащ с правомощие да урежда нормативно обществените отношения от местно значение, респективно да издава подзаконов нормативен акт със съдържание като процесния и за регламентация на съответната материя.

Процедурата по издаването на действащите в страната нормативни  актове е уредена в Закона за нормативните актове  /последно изменение бр.34/ 2016г./ Независимо от обстоятелството, че  действието  на тези актове се ограничава само върху територията на съответната община, при  съставянето и приемането им следва да се спазват изискванията, заложени в ЗНА.  Съдебният състав намира, че в конкретната хипотеза в действията  по внасяне на предложение от страна на Кмета на Община Враца, съдържащо мотиви за приемането на Наредбата, приемането ѝ с Решение № 47 по Протокол № 8 от 21.02.2008 г., последно изменена с решение № 951 по протокол № 65/29.01.2019 г. на Общински съвет Враца, както и с публикуването на същата на интернет страницата на Община Враца, са спазени императивните изисквания на закона, поради което не е допуснато съществено нарушение на  административната процедура.

            По отношение на съответствието на оспорените текстове от Наредбата с материалния закон, съдът намира следното:

В чл. 7, ал. 2 от ЗНА наредбата се дефинира като нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. Съгласно чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение, а разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от ЗНА предписва, че нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

В протестирания текст на чл. 15, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата, данъкът върху недвижимите имоти се определя в размер на: ал. 1 – 1,5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот за физически лица и ал. 2 – 1,5 на хиляда върху данъчната оценка на жилищен имот и 2 на хиляда върху данъчната оценка на нежилищен имот за юридически лица и еднолични търговци.

            Съгласно нормата на  чл. 22 от ЗМДТ (действала до 16.04.2019 година, бр. № 32/2019 г. на ДВ), общинският съвет определя с наредбата по чл. 1, ал. 2 размера на данъка: 1. за недвижимите имоти, с изключение на недвижимите имоти по т. 2, в граници от 0, 1 до 4, 5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот. Действително, както е посочено в протеста, законовата разпоредба не дели недвижимия имот на жилищен и нежилищен, с оглед на което оспореният текст от наредбата се явява в противоречие с нормата на чл. 22 от ЗМДТ. С Решение № 4/09.04.2019 г. на Конституционния съд на РБ, обн. ДВ бр. 32 /16.04.2019 г., разпоредбата на  чл. 22 от ЗМДТ /обн. ДВ бр. 98 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г. /, е обявена за противоконституционна.

След решението на Конституционния съд разпоредбата на чл. 15 от Наредбата е останала в съдържанието си, съответстващо на противоконституционната норма на чл. 22 от ЗМДТ, което обуславя материалната ѝ незаконосъобразност.

Затова текстът на чл. 15 от Наредбата следва да се отмени.

В оспорената разпоредба на чл. 46, ал. 3 от Наредбата е посочено, че „заплащането на данъка е условие за редовност при годишния технически преглед на превозното средство. Заплащането на данъка се удостоверява с представяне на издаден или заверен от общината документ“. Същата инкорпорира в себе си законовите правила на чл. 60, ал. 6 от ЗМДТ в предишната му редакция. След изменението му в бр. 92 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г., представянето на издаден или заверен от общината документ е само една от възможностите за удостоверяването на платения данък. Съгласно актуалната редакция на цитираната законова разпоредба  заплащането на данъка се удостоверява със:

1. проверка чрез автоматизиран обмен на информация между информационната система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на пътни превозни средства, поддържана от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и:

а) системата за обмен на информация, поддържана от Министерството на финансите в изпълнение на чл. 5а, или

б) съответната система за администриране на местни данъци и такси на общината, или

2. представяне на издаден или заверен от общината документ.

Предвид изложеното, разпоредбата на чл. 46, ал. 3 от Наредбата ограничава възможностите за удостоверяване на платения данък в сравнение с предоставените от законодателя в чл. 60, ал. 6 от ЗМДТ, поради което се явява в противоречие с нормативен акт от по-висока степен и следва да бъде отменена.

            Разпоредбата  на чл. 52, ал. 1 от Наредбата урежда поредността на данъчните облекчения, които могат да ползват данъчно задължените лица подлежащи на облагане с патентен данък. В протестирания текст на т. 2 от същата разпоредба е посочено, че физическите лица, включително едноличните търговци, които извършват с личен труд през цялата данъчна година повече от един вид патентна дейност от посочените в т. 1 – 36 на Приложение № 4 към Глава втора, Раздел VI от ЗМДТ, заплащат 50 на сто от определения патентен данък за съответната дейност.

Действителната воля на законодателя по отношение на данъчните облекчения при облагане с патентен данък е посочена в чл. 61м, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ. В закона е признато правото на физическите лица, включително едноличните търговци, които извършват с личен труд през цялата данъчна година два или три вида патентна дейност от посочените в т. 1 - 36 от приложение № 4, да заплащат патентния данък само за тази дейност, за която определеният данък e с най-висок размер.  В цитираната законова разпоредба ясно и недвусмислено е посочено, че от това право могат да се възползват само ФЛ и ЕТ, които извършват ни повече, ни по-малко от два или три вида патентна дейност. С цел изключване на съмнения за обсега на предимството, изрично е въведено и ограничение по отношение на броя на дейностите, като е посочено, че за извършване на повече от три дейности облекчението не се прилага.

Изложеното навежда извода, че с протестираната разпоредба на чл. 52, ал. 1, т. 2 от Наредбата, общинският съвет по отношение на броя на упражняваните дейности, както и за дължимия размер на данъка, е въвел регламентация извън закона, поради което се явява в открито противоречие с него и следва да бъде отменена.

Материална незаконосъобразност е налице и при оспорената разпоредба на чл. 52, ал. 1, т. 4, пр. 1 от Наредбата, в която местния нормотворец е регламентирал друга привилегия относно патентния данък – лицата, които използват работно място за обучение на чираци по смисъла на Закона за занаятите и извършват патентна дейност от посочените в т. 10, 12 и 13 на Приложение № 4 към Глава втора, Раздел VI от ЗМДТ, заплащат 50 на сто от определения патентен данък за съответното работно място. Съгласно чл. 61м, ал. 1, т. 4, пр. 1 от ЗМДТ от това данъчно облекчение могат да се ползват лицата, които използват работно място за обучение на чираци и извършват патентна дейност само от посочените в т. 10 на Приложение № 4, като законът не предвижда привилегия и за дейностите по т. 12 и т. 13 от Приложението.

По силата на общото правило на чл.15, ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. В случая с протестираните от ОП – Враца разпоредби на чл.15, чл.46, ал.3 и чл.52, ал.1, т.2 и т.4, пр.1 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Враца, посоченото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА е нарушено.

По изложените съображения съдът намира, че протестът е основателен и следва да се уважи, а протестираните  текстове на чл.15, чл.46, ал.3 и чл.52, ал.1, т.2 и т.4, пр.1 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Враца, следва да бъдат отменени, като незаконосъобразни.

            При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 АПК на протестиращата страна следва да се присъдят направените и  своевременно претендирани разноски в производството в размер на 20 лева, представляващи  такса за публикуване на оспорването в Държавен вестник.           

Предвид горното и на основание чл. 193, ал. 1, пр. 2, вр. чл. 146, т. 4 АПК, Административен съд - Враца

                                                                                                                                                                                                                                         

Р Е Ш И :

 

            ОТМЕНЯ чл. 15, чл. 46, ал. 3 и чл. 52, ал. 1, т .2 и т. 4, пр. 1 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Враца, приета с Решение № 47 по Протокол № 8 от 21.02.2008 г., последно изменена с решение № 951 по протокол № 65/29.01.2019 г. на Общински съвет Враца.

 

ОСЪЖДА Общински съвет Враца да заплати на Окръжна прокуратура Враца разноски в производството в размер на 20 /двадесет/ лева.

 

            Решението подлежи на обжалване или протестиране пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

Решението да  се  обнародва  след влизането му в сила по начина, по който е обнародвана Наредбата и влиза в сила от деня на обнародването му, съгласно чл.194 АПК.

 

                                                          

Председател:

 

 

Членове: 1.

 

 

        2.