Решение по дело №388/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 590
Дата: 20 април 2021 г. (в сила от 20 април 2021 г.)
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20217040700388
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  590

                                                  20.04.2021 година                                      гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, ХХІІІ състав, на дванадесети април две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание в следния състав:

 

                                         Председател: Галя Русева

 

при секретаря И.Г., като разгледа докладваното от съдията Русева административно дело № 388 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл АПК вр.чл.92, ал.14 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/ и е образувано по жалбата на П.Н.К. с ЕГН **********, с постоянен адрес: ***, против Заповед № 168 от 29.01.2021 г. на кмета на Община Несебър, с която е заличена адресната регистрация на жалбоподателката по настоящ адрес.

В жалбата се обосновава незаконосъобразност на акта, като се сочи, че същият е немотивиран, тъй като не са посочени нарушените материалноправни норми, дали основание за издаването му. Обосновава се, че е нарушено правото на защита на жалбоподателката, тъй като същата не е била уведомена за започналото административно производство по реда на чл. 26 АПК. Твърди се нарушение на чл.35 АПК, като се сочи, че административният орган не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая, както и че актът противоречи на целта на закона. Иска се отмяна на акта.

Органът е представил административната преписка по случая. В писмено становище от 12.02.2021 г. посочва, че преди заличаване на адресната регистрация на жалбоподателката е извършена проверка в периода 23.11.2020 г. – 07.01.2021 г. от служители при РУ Несебър, като е установено, че жалбоподателката не живее повече от 1 месец на посочения от нея настоящ адрес. Това е послужило като основание за заличаване на адресната й регистрация по настоящ адрес ***.

В с.з. страните не се явяват и не се представляват, редовно уведомени, сочат писмени доказателства, не претендират присъждане на разноски.

 

Административен съд – Бургас, като взе предвид постъпилата жалба, становището на ответника по нея, представената административна преписка и като съобрази приложимите нормативни разпоредби, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

         Жалбата е подадена в преклузивния срок за обжалване /атакуваната заповед е издадена на 29.01.2021 г., а жалбата е подадена чрез куриер на 10.02.2021 г./, срещу акт, подлежащ на обжалване съгласно разпоредбата на чл. 92, ал.14 ЗГР и от лице с правен интерес, което е адресат на акта, поради което е процесуално допустима.

          Установява се от доказателствата, представени с административната преписка, че жалбоподателката е била адресно регистрирана с настоящ адрес ***. На 12.01.2021 г. в Община Несебър е постъпил сигнал, адресиран до кмета, от ОДМВР Бургас, РУ Несебър, относно зачестили през последните години адресни регистрации на лица в гр. Обзор, които след приключване на летния туристически сезон напускат населеното място и не заявяват промяна в адресната си регистрация. В писмото до кмета на Община Несебър от м.01.2021 г., същият се уведомява от органите на реда в града, че в периода от 23.11.2020 г. до 07.01.2021 г. са били планирани и извършени няколко полицейски операции с участието на служители на РУ Несебър, с оглед проверка достоверността на получената информация. В резултат на извършена проверка по адрес е било констатирано, че жалбоподателката П.Н.К., която е регистрирана по настоящ адрес ***, не е била намерена на адреса, като за същата е посочено, че е собственик на имота, но че живее в гр. Бургас.

         Предвид така подадената сигнална информация от ОДМВР Бургас, РУ Несебър, със Заповед № 76/22.01.2021 г. кметът на Община Несебър е назначил комисия на осн.чл.99б ЗГР, която да извърши проверка и за нарушения по прилагането на чл.92, чл.94, чл.99 и чл.99а ЗГР относно регистрирани лица на съответните адреси. В заповедта е указано да бъде съставен протокол за резултатите от проверката, който да бъде предоставен на кмета на Община Несебър в законоустановения срок. Така назначената комисия е извършила възложената й проверка и за резултатите от същата е съставила протокол от 26.01.2021 г. В т.51 от същия е обективирано, че при извършените проверки от полицейските служители на ул. „Тракия” № 12 в гр. Обзор е било установено, че регистрираната там по настоящ адрес П.Н.К. не е била откривана на адреса, като по сведения на Я. М.– ВПД Н-к участък Обзор при РУ Несебър и ръководител на полицейските екипи, извършили проверките на адреса, тези проверки са били неколкократни в рамките на 30 дни и лицето никога не е откривано на адреса. След разглеждане на преписката и справка в НБД „Население”, комисията е взела решение на осн.чл.99, ал.1 и във вр.чл.99б ЗГР да бъде заличена адресната регистрация по настоящ адрес на жалбоподателката.

         С процесната Заповед № 168/29.01.2021 г. и като се е позовал на резултатите от проверката на комисията и протокола от 26.01.2021 г., кметът на Община Несебър е заличил адресната регистрация по настоящ адрес на жалбоподателката.

При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

            Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Обжалваната заповед на изпълняващия длъжността кмет на Община Несебър е издаден от компетентен орган, в съответствие с разпоредбата на чл.99б, ал.3 от ЗГР и делегираните му правомощия със Заповед № 1919/11.11.2019 г. на кмета на Община Несебър и заявление за ползване на платен годишен отпуск № Н1-ОА14-433/28.01.2021 г. (л.19 от делото). Съгласно ТР № 4/04 г. на ОСС на ВАС, заместването се извършва в случаите, когато лицето, титуляр на правомощия, е в обективна невъзможност да ги изпълнява. В тези случаи, предвид необходимостта от непрекъснато функциониране на административния орган, по силата на изрична писмена заповед, отсъстващият титуляр нарежда заместването му от друго, подчинено нему лице. За определения период заместващият изпълнява правомощията на замествания в пълен обем, като върши това от името на замествания орган.

Заповедта е издадена в предписаната от закона форма, но в хода на административното производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, довели до нейната материална незаконосъобразност.

Съгласно чл.89, ал.1 от ЗГР адресът е еднозначното описание на мястото, където лицето живее или където то получава кореспонденцията си.

Съгласно чл.91 от ЗГР адресната регистрация на лицето е отразяване на постоянния и настоящия му адрес в регистъра на населението.

Съгласно чл.94 от ЗГР настоящ адрес е адресът, на който лицето живее, като всяко лице има само един настоящ адрес.

Съгласно §1, т.3 от ДР на ЗГР „заличаване на адресна регистрация“ е автоматизирано възстановяване на предходния постоянен и/или настоящ адрес на лицето.

Анализът на цитираните разпореди сочи, че целта на закона е да се поддържа регистър на населението за постоянния и настоящ адрес на гражданите в актуално състояние, съответстващо на действителното фактическо положение и доколкото адресът е един от правно-индивидуализиращите белези на физическите лица, необходим за получаване на кореспонденция с органите на държавна и местна власт, а също и предпоставка за упражняване на редица права, вкл. и избирателни не се допуска произволно посочване и регистриране на какъвто и да е адрес, а е въведено изискване за наличие на правна и фактическа връзка на гражданина с адреса постоянен и/или настоящ, на който е вписан в регистъра на населението.

Съгласно чл.99, ал.1 от ЗГР всяко лице е длъжно в срок 30 дни да заяви промяната на настоящия си адрес. Съгласно разпоредбата на  чл.99б, ал.1 от ЗГР при писмен сигнал или по искане на собственик на имот, подадени до орган по чл.92, ал.1 или до областния управител за нарушение на чл.92, чл.99, ал.1 и 4 или чл. 99а, както и по собствена инициатива кметът на общината или на района издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес. По аргумент от ал.2 проверката се извършва в 7-дневен срок от издаване на заповедта за определянето на комисията, като за резултатите от нея се съставя протокол. Съгласно чл.99б, ал.3 от ЗГР в тридневен срок от извършване на проверката и въз основа на протокола по ал.2 кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл.92 или на чл.99а, и изпраща обобщена информация чрез съответното териториално звено „Гражданска регистрация и административно обслужване“ на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за автоматизираното им заличаване в регистъра на населението.

Предметът на проверката по чл.99б от ЗГР е детайлно регламентиран с разпоредбата на чл.140а от Наредба № РД-02-20-9/21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, в която се посочва какви точно факти следва да се установяват от комисията.

Съгласно чл.140а от Наредбата комисията установява следното: 1.наличие на акт на органа по чл.92, ал.1 от ЗГР за определяне на длъжностни лица, които да извършват адресна регистрация, когато същата не се извършва от кмета; 2.наличие на подадено от лицето заявление за постоянен адрес или адресна карта за настоящ адрес; 3.има ли приложено нотариално заверено изрично пълномощно, когато заявлението за постоянен адрес или адресна карта за настоящ адрес не са подадени лично от лицето, чиято адресна регистрация е извършена; 4.представени ли са документите по чл.92, ал.2 от ЗГР  и чл.139, ал.2 от наредбата; 5.има ли писмено съгласие от собственика на имота за адресни регистрации, извършени в несобствено жилище; 6.дали адресно регистрираното лице е в родство по права линия със собственика или ползвателя на имота или е съпруг на някое от тези лица, когато не са представени документите по чл.92, ал.2 и 3 от ЗГР; 7.извършена ли е проверка чрез отделите „Местни данъци и такси“ на адресно регистрирани лица в случаите по чл.92, ал.5 от ЗГР; 8.наличие на декларация за удостоверяване на фактическото съпружеско съжителство в случаите по чл.92, ал.6 от ЗГР; 9.броя на адресно регистрираните лица на адреса на едно жилище, включително и в случаите по чл.92, ал.8 от ЗГР; 10.съхраняват ли се документите, представени за извършване на адресните регистрации; 11.има ли лица, адресно регистрирани по настоящ адрес, които не живеят повече от 30 дни на заявения от тях адрес; 12.дали постоянният адрес, на който лицата са адресно регистрирани, може да изпълнява предназначението по чл.93, ал.5 от ЗГР; 13.има ли лица, чиято адресна регистрация по постоянен и/или настоящ адрес е извършена в хотел, мотел, почивен дом или друго място за подслон преди повече от 4 месеца. По аргумент от ал.3 на същата норма, въз основа на установеното при проверката комисията съставя протокол, който предава на кмета на общината за издаване на заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл.92 или 99а от ЗГР. Съгласно ал.4, въз основа на протокола на комисията и при спазване на чл.35 от АПК кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на ЗГР.

С процесната заповед е заличена адресната регистрация на жалбоподателката К. на настоящ адрес ***, като мотивите на административния орган за това са неясни и не се съдържат и в представената административна преписка.

В хода на административно производство е назначена комисия която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес, съобразно изискванията на чл.99б, ал.1 от ЗГР. Комисията е съставила протокол за извършената проверка, чието съдържание, в частта касаеща жалбоподателката, не е в съответствие с изискванията на нормата на чл.140а от Наредбата. Комисията не е установила всички изискващи се обстоятелства, а се е позовала на данни, изнесени от ВПД Началник – участък Обзор при РУ Несебър, ръководител на полицейските екипи, извършили проверка на адреса, обективирана в писмо от 12.01.2021г. Съгласно писмото, проверки са няколкократни и са извършвани в рамките на 30 дни, като лицата не са били откривани на този адрес.

В административната преписка се съдържа един-единствен протокол от посещение на адреса на К. и липсват документирани други посещения, които да съдържат данни, годни да обосноват наличието или липсата на фактическа връзка на жалбоподателката с посочения настоящ адрес. В тази връзка, съдът счита, че административният орган не е изпълнил и задължението си по чл.9, ал.2 от АПК и чл.36, ал.1 от АПК да събере всички необходими доказателства, както и задължението по чл.35 от АПК да издаде акта, след като обсъди всички факти и обстоятелства от значение за случая. Налице е непълнота на установената в хода на проведеното административно производство фактическа обстановка, като изводът на административния орган за заличаване адресната регистрация по настоящ адрес на К. се явява необоснован и не се подкрепя от събраните по делото доказателства.

          На следващо място, заповедта е издадена в несъответствие с материалноправните изисквания на закона. Съгласно чл.99б, ал.3 от ЗГР, кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл.92 или на чл.99а, но не и когато е констатирано нарушение на чл.99, ал.1 от ЗГР, на което правно основание е издадена обжалваната заповед. По делото липсват каквито и да е твърдения /мотиви/ и подкрепящи ги доказателства, че жалбоподателката е извършила нарушение на чл.92 или на чл.99а ЗГР, с оглед на което и не е спазено изискването за мотивиране на акта.

         С оглед на изложеното, обжалваната заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, тъй като същата е немотивирана, издадена в нарушение на задължението на органа да постанови акта след изясняване на всички факти и обстоятелства от значение за случая, и при липса на основание за нейното издаване.

         Съгласно чл.92, ал.14 от ЗГР, настоящото решение е окончателно.

Мотивиран от горното и на осн.чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас

 

                                            Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ по жалба на П.Н.К. с ЕГН **********, с постоянен адрес: ***, Заповед № 168 от 29.01.2021 г. на кмета на Община Несебър, с която е заличена адресната регистрация на жалбоподателката по настоящ адрес.

 

 Решението е окончателно съгласно чл.92, ал.14 ЗГР.

 

                                                                                         СЪДИЯ: