Решение по дело №2098/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 5574
Дата: 18 юни 2025 г.
Съдия: Златина Бъчварова
Дело: 20227040702098
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5574

Бургас, 18.06.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на двадесет и осми май две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

При секретар ВЯРА СТОЯНОВА и с участието на прокурора ХРИСТО КРЪСТЕВ КОЛЕВ като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 2098 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 104 от Закона за акцизите и данъчните складове/ЗАДС/, чл. 156 и сл. от Данъчно - осигурителния процесуален кодекс/ДОПК/.

Образувано е по жалба на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, 8104, представлявано от И. М. Ш. - председател на управителния съвет, против ревизионен акт/РА/ № [рег. номер] - РК6 -РА1/23.08.2022 г., рег. № 32 - 282329/23.08.2022 г., издаден от началник отдел „Последващ контрол“ - възложил ревизията и главен експерт, отдел „Последващ контрол“ - ръководител на ревизията, ТД Митница, в частта потвърдена с решение № Р - 500/32 - 392303 от 15.11.2022 г. на директора на Агенция „Митници“, с която на основание чл. 20, ал. 2, т. 3 и т. 8 ЗАДС са установени задължения за акциз за периода 01.01.2021 г. - 30.06.2021 г. в размер на 709 499. 26 лева - главница и лихва - 92 094.26 лева.

Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт. Излага подборни съображения. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представя писмени бележки.

Ответникът - директор на Агенция „Митници”, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения акт. Ангажира доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Представя писмени бележки.

Представителят на Окръжна прокуратура Бургас дава заключение за неоснователност на жалбата.

Административен съд Бургас като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 156, ал. 1 ДОПК, от лице с правен интерес, и е допустима.

Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:

Ревизионното производство е образувано със заповед за възлагане на ревизия/ЗВР/ № ЗТД - 1000 - 170/09.03.2022/[рег. номер] - РК6 - Р1/10.03.2022 г. /л. 1531 - 1532 от делото/, изменена със заповед за изменение на ЗВР/ЗИЗВР/ № ЗТД - 1000 - 421/BG00l000 - РК6 - ЗИ5/08.06.2022 г. /л. 1520 - 1521 от делото/, издадени от началник отдел „Последващ контрол“, ТД Митница Бургас, оправомощен със заповед № ЗТД - 1000 - 52/25.01.2022 г. на директора на ТД Митница Бургас /л. 2144 от делото/, обхващаща задължения за акциз за периода 01.03.2020 г. - 31.03.2020 г. вкл. и 01.01.2021 г. - 30.06.2021 г. вкл., със срок на ревизията от четири месеца, считано от датата на връчване на заповед за възлагане на ревизия № ЗТД - 1000 -170/09.03.2022/[рег. номер] - РК6 - Р1/10.03.2022 г., връчена на дружеството на 11.03.2022 г./л. 1533 от делото/.

Заповед за възлагане на ревизия № ЗТД - 1000 -170/09.03.2022/[рег. номер] - РК6 - Р1/10.03.2022 г. е издадена на основание решение № Р - 82/32 - 61410/23.02.2022 г. на директора на Агенция „Митници”, с което по жалба на „Лукойл Нефтохим Бургас” АД е отменен ревизионен акт/РА/ № [рег. номер] - РК6 - РA6/32 - 390484/03.12.2021 г./л.2062 - 2122 от делото/ в частта, с която на дружеството за данъчни периоди м. март 2020 г.; м. януари 2021 г.; м. февруари 2021 г.; март 2021 г.; м. април 2021 г.; м. май 2021 г. и м. юни 2021 г., на основание чл. 20, ал.2, т. 1, 3 и 8 ЗАДС са установени задължения за акциз в размер на 1 625 709.04 лева - главница и лихва в размер на 131 033.35 лева и преписката е върната за издаване на нов РА поради непълнота на доказателствата при определяне на данъчните задължения на ревизирания субект с дадени конкретни указания/л. 2131 - 2134 от делото/.

Ревизионният доклад/РД/№ [рег. номер] - РК4 - РД1/ 25.07.2022 г. /л.1881 - 2008 от делото/, издаден от ревизиращия екип, е връчен на жалбоподателя на 26.07.2022 г./л. 2009 от делото/.

В срока по чл. 117, ал. 5 ДОПК от „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД не е депозирано възражение.

Въз основа на ревизионния доклад е издаден процесния ревизионен акт/РА/ № [рег. номер] - РК6 - РА1/23.08.2022 г. /л. 1788 - 1878 от делото/ от компетентен орган по чл. 119, ал. 2 ДОПК, който е обжалван по административен ред и е потвърден с решение № Р - 500/32 -392303/15.11.2022 г. на директора на Агенция „Митници“ в частта, с която на основание чл. 20, ал. 2, т. 3 и т. 8 ЗАДС за периода 01.01.2021 г. - 30.06.2021 г. на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД, ЕИК/Булстат *********, е установено задължение за акциз в размер на 709 499.26 лева - главница и лихва от 92 094.26 лева/л. 46 - 54 от делото/.

В издадения РА № [рег. номер] - РК6 - РА1/23.08.2022 г. са направени следните констатации и правни изводи:

„Лукойл Нефтохим Бургас“ АД е данъчнозадължено лице по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 4 ЗАДС.

За ревизирания период дружеството е притежател на лиценз № 99/27.06.2006 г. за управление на данъчен склад/ДС/ за производство и складиране на акцизни стоки с ИНДС BGNCA00005001/Производствена площадка „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД/, лиценз № 713/04.11.2020 г. за управление на данъчен склад за производство и складиране на акцизни стоки с ИНДС BGNCA00005005/пристанищен терминал/ПТ/ „Росенец“/, 23 удостоверения за освободен от акциз краен потребител и удостоверения за регистрация по чл. 57а, ал.1, т. 3 и 3б ЗАДС.

За данъчен склад с ИНДС BGNCA00005001 са установени публични задължения за данъчен период м. юни 2021 г.

За данъчен склад с ИНДС BGNCA00005005 са установени публични задължения за данъчни периоди м. януари, февруари, март, април, май и юни 2021 г.

По отношение на установените с РА задължения за акциз в размер на 604 175.62 лева за данъчен период 01.01.2021 г. - 30.06.2021 г. на основание чл. 20, ал. 2, т. 3 ЗАДС за потребени количества „котелно гориво - 1%S“ с код по [рег. номер] 67 в данъчен склад с ИНДС BGNCA00005005.

В хода на ревизионното производство са изискани и представени от дружеството документи, писмени обяснения и справки, относими към ревизирания период, включително: фирмена техническа спецификация; разходни норми за производството на акцизен продукт „котелно гориво - 1%S“; разходни норми при използването на акцизен продукт „котелно гориво - 1%S“; справка за съдовете за съхранение на произведеното количество, „котелно гориво - 1%S“; писмени обяснения относно предназначение, за което се използва енергиен продукт „котелно гориво - 1% S“ и произведената „пара за технологични цели“ в данъчния склад.

С протокол, peг. № [рег. номер] - PK6 - ППр/07.07.2022 г. към документите в ревизионното производство са приобщени събраните писмени доказателства - документи, справки и писмени обяснения от дружеството в хода на ревизионното производство, приключило с издаване на ревизионен акт № [рег. номер] - PK6 - PA6/32 - 390484/03.12.2021 г. и съставените в хода на извършена инвентаризация на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД, протоколи и събрани писмени доказателства, обективирани в протокол за извършена проверка, peг. № 32 - 216829/В0001000 - РК9 - ПП8/07.07.2021 г.

Ревизиарщият орган е установил, че на територията на данъчен склад с ИНДС BGNCA00005005 е изградено парокотелно отделение за производство на пара. Парокотелната централа покрива топлинните товари за технологични нужди на пристанищен терминал /ПТ/ „Росенец“, с консумация 18 т./час за производство на пара, осигурявана от два котела тип пламъчнотръбни К - 2 и КМ - 12. Към котелното отделение е монтиран резервоар с вместимост 8 м3, в който постъпват енергийни продукти „котелно гориво - 2.7%S /КГ- 2.7%S/“ с код по [рег. номер] 99 и дизелово гориво 0.001S - EBRO 5“ /ДГЕ5/ с код по [рег. номер] 43 в съотношение 1:1. Крайното количество енергиен продукт, което се получава е посочвано като „котелно гориво КГ-1%S“ с [рег. номер] 67 и е отразявано в протокол за прехвърляне от продукт в продукт за всеки данъчен период поотделно. Енергийният продукт „котелно гориво KT - 1%S“ се подава към котли тип К - 2 и КМ - 12 за технологични нужди свързани с подгряване на резервоари за съхранение на тежки горива и тръбни съоръжения в данъчен склад ИНДС BGNCA00005005 - ПТ Росенец. Изразходеното количество „котелно гориво КГ - 1%S“ с код по [рег. номер] 67 е отразявано с код на предназначение „27“- за енергийни продукти, използвани в данъчен склад за производство на енергийни продукти, при условие, че използваните енергийни продукти са произведени в същия данъчен склад в регистър „Дневник на складовата наличност“/РДСН/ на лицензирания складодържател „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД за данъчен склад ИНДС BGNCA00005005.

За ревизирания период са установени прехвърляния на енергийни продукти „котелно гориво - 2.7%S“ /KT-2.7%S/ с код по [рег. номер] 99 и „дизелово гориво 0.001S-EBFO 5“ /ДГЕ5/ с код по [рег. номер] 43 в енергиен продукт „котелно гориво КГ- 1 %S“ с [рег. номер] 67 по данъчни периоди, както е посочено в таблица № 1 в решението на директора на Агенция „Митници“/л.50 от делото/.

За извършените прехвърляния посочени в таблица № 1, ревизиращият екип е приел, че удостоверяват производство по смисъла на чл. 59 ЗАДС на „котелно гориво - l%S с код по [рег. номер] 67 в данъчен склад ИНДС BGNCA00005005.

Установено е също, че данъчен склад/ДС/ ИНДС BGNCA00005005 /ПТ Росенец/ се състои от два технологично свързани парка: „парк за суров нефт“, който включва: резервоари за суровини, резервоари за стоков продукт, помпени отделения, тръбопроводи, възел за подгряване на мазут /включително и други тъмни продукти/ и локална пречиствателна станция и „парк за светли продукти и обработка на танкери“, който включва: резервоари, помпени отделения, тръбопроводи и котелно отделение.

Парокотелната централа, в която се изгаря „котелно гориво - 1 %S“ покрива топлинните нужди единствено на ДС ИНДС BGNCA00005005 /ПТ Росенец/. Енергийният продукт се използва в данъчния склад за технологични нужди като произведената пара се потребява в инсталация „възел за подгряване на мазут“, както и за подгряване на резервоари Р - 10, Р - 13 и Р -15 от „Парк за светли продукти и обработка на танкери“.

Констатирано е, че енергиен продукт „котелно гориво -1%S“ е произведен в данъчен склад ИНДС BGNCA00005005, но енергийните продукти вложени за производството му - „котелно гориво - 2.7S“ и „дизелово гориво 0.001S - евро 5“ са постъпили в данъчен склад/ДС/ ИНДС BGNCA00005005 под режим отложено плащане на акциз. Същите са постъпили от данъчен склад/ДС/ ИНДС BGNCA00005001 с код на постъпване „01 - с електронен административен документ“, обстоятелство декларирано от ревизираното лице във водения от дружеството регистър „Дневник складова наличност“/РДСН/.

В данъчен склад ИНДС BGNCA00005005 акцизните стоки са постъпвали като готови продукти под режим отложено плащане на акциз /РОПА/, произведени в данъчен склад ИНДС BGNCA00005001. Същите са придружавани от документи характерни за крайни продукти - документ, удостоверяващ произведени партиди, анализни сертификати и декларации за съответствие. За тези акцизни стоки производствения процес е приключил в данъчен склад ИНДС BGNCA00005001.

Констатирано е също, че подгряването на резервоарите, в които се съхраняват акцизни стоки с произведената технологична пара, не е част от производствения процес, а има за цел поддържане на физико - химичните свойства на съхраняваните енергийни продукти с посочените кодове по КН до момента на тяхното извеждане от данъчен склад ИНДС BGNCA00005005. Това се сочело и в писмени обяснения на ревизираното лице - енергиен продукт „котелно гориво - l%S“ с код по [рег. номер] 67 и допълнителен код 130 е потребяван в ДС ИНДС BGNCA00005005 за поддържане на необходимата температура /около 60°С/ в резервоарите, в които се съхраняват тежките горива с цел да се предотврати тяхното застиване. Изгарянето на акцизен продукт „котелно гориво - 1%S“ не участва в производствен процес, чрез който да се произвеждат акцизни енергийни продукти.

Установено е, по данни от предоставения на ревизиращия екип регистър „Дневник на складовата наличност“/РДСН/, воден на основание чл. 88, ал.1 ЗАДС, че за ревизираните данъчни периоди в ДС ИНДС BGNCA00005005 няма поставени стоки с код за начин на постъпване на енергийния продукт /съгласно чл. 76, ал. 3, т. 2 ППЗДДС/ - „02 - произведени в данъчния склад“.

Прието е, че енергийният продукт „котелно гориво 1%S“ с код по [рег. номер] 67, потребен в ДС ИНДС BGNCA00005005 не е използван за производството на енергийни продукти по смисъла на чл. 59, ал. 2 ЗАДС, поради което по отношение на потребените количества от посочената акцизна стока не е приложимо данъчното облекчение по чл. 24, ал. 2, т. 6 ЗАДС. Същите не са послужили за производство на енергийни продукти. По своята същност подгряването на готови за реализация крайни енергийни продукти /тежките горива/ с цел поддържане на необходимата температура в резервоарите, в които се съхраняват, представлява обичайна операция по смисъла на чл. 65, ал. 5, т. 1 ЗАДС и това се потвърждава и от представената технологична документация при издаване на лиценз за управление № 713 от 04.11.2020 г. на ДС ИНДС BGNCA00005005 за производство и складиране на акцизни стоки. Технологичният процес по производството на енергийни продукти приключва с получаване на готов краен продукт в окончателния си качествен и количествен състав, който е преминал през всички етапи на производствоения процес. „Парата за технологични нужди“ т.е. изгарянето на акцизен продукт „котелно гориво -1 %S“, е част от технологичен процес, но не е свързан с производство на енергийни продукти, а с поддържане на определени физико - химичните показатели /течливост/ на съхраняваните готови енергийни продукти /окачествени след издаване на анализни сертификати и декларации за съответствие/, които да позволят извеждането им от данъчния склад, съобразно нормата на чл. 21, § 3 Директива 2003/96/ЕО на Съвета от 27 октомври 2003 г.

Използваното количеството „котелно гориво -1 %S“ за получаване на „пара за технологични нужди“ в ДС ИНДС BGNCA00005005 по данъчни периоди като общо потребено количество от цитирания продукт в ДС през ревизирания период януари - юни 2021 г. е 1 330 116.00 кг. и представлява данъчна основа за установеното задължение за акциз в размер на 532 046.40 лева на основание чл. 20, ал. 2, т. 3 ЗАДС.

По отношение на установените с РА публични задължения за акциз при липси на акцизни стоки, на основание чл. 20, ал. 2, т. 8 ЗАДС.

На 22.06.2021 г. служители на Агенция „Митници“ извършили проверка в ДС ИНДСBGNCA00005001 - производствена площадка на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД, за установяване наличните количества енергийни продукти в ДС. В тази връзка е изискана информация за местоположението на всички съдове, в които се съхраняват акцизни стоки, вкл. данни за самите съдове и съхраняваните в тях продукти.

Дружеството представило извлечение от РДСН, справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти към 9.00 ч. на 22.06.2021 г., информация за резервоари „в движение“ по време на инвентаризацията. Установяването на наличностите на акцизни стоки е извършено чрез физическо измерване като е отчетено пълното и празното ниво на резервоарите, а впоследствие са взети проби за определяне на плътност от независима инспектираща организация „СЖС България“ ЕООД в присъствието на митнически служители и представител на данъчнозадълженото лице. В представения списък с резервоари „в движение“ по време на инвентаризацията на 22.06.2021 г. нивата са определени чрез данните, налични за съответния резервоар в „справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ към 9.00 часа на 22.06.2021 г. от автоматизираната система за отчетност /АСО/ на лицето, а за определяне на плътности са взети проби от „СЖС България“ ЕООД. В представения списък с резервоари, които конструктивно не са предвидени за ръчно измерване на ниво, тъй като работят под налягане или са снабдени с азотна възглавница, установяването на количествата е извършено въз основа на „справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ към 9 часа на 22.06.2021 г. от АСО на лицето. Резултатите от проверката са обекктивирани в протоколи.

След съпоставка на данните за количествата на акцизните стоки констатирани като налични при физическото измерване от „СЖС България“ ЕООД с данните като крайни салда в предоставения РДСН за месец 06/2021 г. от 22.06.2021 г. - 9:05 ч. /с прибавени наличности от предоставена „Рекапитулация на количествата енергийни продукти в тръбопроводи към 22.06.2021 г./, са установени липси на акцизни стоки в литри, както следва: автомобилен бензин А 98Н - евро 5, с код по КН 27101249 - 24 310.00 литра; газьол - извънпътна техника, с код по КН 27101943 - 20 159.00 литра; гориво за дизелови двигатели В6 /лято/, с код по КН 27102011 - 227 469.00 литра; пропан - бутан /лек/ с код по КН 27111297 - 0.352 литра и пропан - бутан /внос/, с код по КН 27111397- 0.310 литра.

Посочените липсващи количества акцизни стоки са установени след извършено съпоставяне на установените данни за количествата енергийни продукти, декларирани с акцизна декларация peг. № [рег. номер]/01-00567/09.06.2021 г. за данъчен период 01.05.2021 г. - 31.05.2021 г. и отразени в регистър ДСН, като са взети предвид данните от регистрирани е - АДЦ и е - АД и данни за произведени количества към 22.06.2021 г.

Съпоставени са данни от „Справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти към 9:00 часа на 22.06.2021 г.“ с данните за установени налични количества от физическия замер.

Сравнени са данните от АСО на проверяваното лице за количествата енергийни продукти и данните от измервателните уреди в модул „Измервателни устройства“ на БАЦИС за периода от 01.05.2021 г. до 22.06.2021 г. /дата на установяване на наличности/.

Прието е, че установените количествени разлики са липси, което съгласно чл. 20, ал. 2, т. 8 ЗАДС представлява освобождаване за потребление. За тези разлики е установено задължение за акциз в размер на 177 452.86 лева.

При оспорване на ревизионния акт по административен ред е прието, че данните в РДСН и справка за оперативни наличности са част от отделни и различни по същността и предназначението си отчетности, поради което следва да бъдат разграничени. Данните от „справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ към 9.00 часа на 22.06.2021 г. са част от автоматизираната система за отчетност /АСО/ на лицензирания складодържател. АСО е предназначена за контрол на наличностите, идентифицирането и проследяването на съхраняваните акцизни стоки в реално време. Данните от посочената справка за съхраняваните количества енергийни продукти в резервоарите на дружеството във всички случаи при изправна нивомерна система следва да бъдат идентични с данните за количествата, установени при физическото измерване /в границите на допустимия толеранс/. Поради това сравняване на данните от физическото измерване единствено с данните от „справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ без да се вземат предвид данните от материалната отчетност няма да доведе до разкриване на обективната истина, както и да бъде даден отговор на въпроса; налице ли е липса на акцизни стоки в ДС ИНДС BGNCA00005001. При установяване на липсващите количества акцизни стоки са взети предвид данните от „справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти„ към 9 часа на 22.06.2021 г. Ревизираното лице не отрича липси на акцизни стоки и посочва причина за това „завишено производство, определено по оперативни данни“, но не ангажира доказателства в подкрепа на твърдението си. Според разпоредбата на чл. 88, ал. 2, изр. първо ЗАДС в регистър „Дневник на складовата наличност“ се отразяват произведените и/или складираните акцизни стоки, стоките, поставени под режим движение с отложено плащане на акциз, и стоките, освободени за потребление. А нормата на чл. 74, ал. 4 ППЗАДС, вменява задължение на лицензираните складодържатели да вписват данните за стоките и операциите в материалната отчетност веднага след поставянето на стоките в данъчния склад или извеждането им. Прието е, че ревизираното лице е отразило постъпилите, произведените и изведените акцизни стоки в регистър „Дневник на складовата наличност, съгласно разпоредбата на чл. 88, ал. 1 ЗАДС.

Прието е още, че правилно ревизиращият екип, съобразно принципа, установен в §1, т.5 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за счетоводството/ПЗР ЗСч./, е установил количествените разлики /липси/ на акцизни стоки в ДС ИНДС BGNCA00005001, въз основа на извършено съпоставяне на данните за налични количества, получени при физическото измерване на 22.06.2021 г. и данните за количествата налични акцизни стоки посочени в регистър ДСН към 22.06.2021 г. Налице са липси на акцизни стоки по смисъла на чл. 20, ал. 2, т. 8 ЗАДС, представляващи данъчна основа за установеното с РА задължение за акциз в размер на 177 452. 86 лева за данъчен период 01.06.2021 г. - 30.06.2021 г., ведно със съответните лихви.

След анализ на събраните по делото доказателства, съдът приема следното:

Предмет на оспорване са установените задължения за акциз в размер на 709 499.26/седемстотин и девет хиляди четиристотин и деветдесет и девет лева и двадесет и шест ст./ - главница и лихва в размер на 92 094.26/деветдесет и две хиляди и деветдесет и четири лева и двадесет и шест ст./ за данъчни периоди от 01.01.2021 г. до 30.06.2021 г., на основание чл. 20, ал. 2, т. 3 и 8 ЗАДС.

Основният спорен въпрос е, дали енергийният продукт „котелно гориво 1%S“ с код по [рег. номер] 67, потребен в ДС ИНДС BGNCA00005005, е използван за производството на енергийни продукти/пара за технологични нужди/ по смисъла на чл. 59, ал. 2 ЗАДС, за да е приложимо данъчното облекчение по чл. 24, ал. 2, т. 6 ЗАДС, и дали са налице липси на акцизни стоки в ДС ИНДС BGNCA00005001, представляващи освобождаване от потребление съгласно чл. 20, ал. 2, т. 8 ЗАДС, вменяващо задължение за акциз.

По делото са изслушани и приети основни и допълнителни съдебно -химическа и съдебно - счетоводна експертизи, които съдът цени като обективни и безпристрастни и ще бъдат обсъдени в съвкупност с всички налични доказателства.

Правилото на чл. 20, ал. 1 ЗАДС регламентира задължение за заплащане на акциз, което възниква от датата на освобождаване на акцизните стоки за потребление. А освобождаване от потребление по смисъла на цитираната норма е потреблението на акцизни стоки в данъчен склад, освен ако са вложени като суровини в производството на акцизни стоки/чл. 20, ал. 2, т. 3 ЗАДС/, както и установяването на липси на стоки, за които се дължи акциз, включително липси на въглища, кокс, електрическа енергия, природен газ или биогаз, установени при лицата по чл. 57а, ал. 1, т. 1, 2, 3, 3а, 3б, 5 - 7/подлежащи на задължителна регистрация по ЗАДС /чл. 20, ал. 2, т. 8 ЗАДС/.

По отношение на устанавените задължения за данъчни периоди м. януари 2021 г.; м. февруари 2021 г.; м. март 2021 г.; м. април 2021 г.; м. май 2021 г. и м. юни 2021 г. в размер на 604 175.62 лева на основание чл. 20, ал. 3, т. 3 ЗАДС за потребените количества „котелно гориво 1%S“ с код по [рег. номер] 67, в ДС ИНДС BGNCA00005005/пристанищен терминал/ПТ/ „Росенец“/.

Жалбоподателят твърди, че енергийният продукт „котелно гориво 1%S“ с код по [рег. номер] 67 в ДС ИНДС BGNCA00005005 /пристанищен терминал/ПТ/ „Росенец“/, се използва за производство на енергийни продукти в същия данъчен склад, в който е произведен. Същият участва в процес, при който в резултат на неговото изгаряне /в ДС, в който е произведен/, се получава пара, която постъпва в паропреносната система на ДС. Парата за технологични цели се използва за осъществяването на процесите по производство, транспорт, съхранение и експедиция на други енергийни продукти, чрез поддържането на състоянието на технологичните инсталации, позволяващо обработката на енергийните продукти. В резервоарите, в кито се съхраняват тежките горива, се поддържа непрекъснато температура около 60 градуса Целзий с цел да се предотврати тяхното застиване. Подгряването на резервоарите и тръбните съоръжения е неделима част от технологичните процеси в производство на други енергийни продукти, които се осъществяват в ДС. Получената пара от изгарянето на „котелно гориво 1%S“ с код по [рег. номер] 67 се използва само за технологични нужди. До отделянето на ПТ „Росенец“ /ДС ИНДС BGNCA0005005/ от ДС ИНДС BGNCA0005001 през 2020 г. е било приложимо данъчното облекчение по чл. 24, ал. 2, т. 6 ЗАДС за производството на пара за технологични нужди. Счита, че е приложимо и след 2020 г., когато са обособени два данъчни склада. Независимо, че ПТ „Росенец“ е самостоятелен ДС ИНДС BGNCA0005005, не е настъпила никаква промяна в технологичните процеси в производството, транспотрирането по тръбопроводи и съхранението на енергиийните продукти, осъществявано от „Лукойл Нефтохим Бургас“АД. Няма промяна в начина и целта на използване на енергийния продукт, който се изгаря в парокотелната централа на ПТ „Росенец“. Употребата на „котелно гориво 1%S“ с код по [рег. номер] 67 в ПТ „Росенец“ в технологичните процеси е същата, както и когато ПТ „Росенец“ и свъзващите ги тръбопроводи са били един данъчен склад. Технологичните процеси, извършвани в ПТ „Росенец“/ДС ИНДС BGNCA0005005/ и производствената площадка на „Лукойл Нефтохим Бургас“АД/ ДС ИНДС BGNCA0005001/ са взаимосвързани и са част от едно предприятие. ПТ „Росенец“ е свързан както с производствени процес на „Лукойл Нефтохим Бургас“АД, така и с приемане, съхранение и кондициониране на произведените на основната площадка енергийни продукти, предназначени за експорт. Сочи, че ако тежкото гориво не се подгрява не е достъпно за крайния потребител, т.е. не е краен продукт, тъй като все още се намира в процес на производство. Следователно енергийният продукт „котелно гориво 1%S“ с код по [рег. номер] 67 участва в производствения процес и следва да бъде освободен от акциз, съобразно разпоредбата на чл. 24, ал. 4, т. 6 ЗАДС. Енергийните продукти, които се подгряват чрез изгаряне на посочения енергиен продукт при движението си от ДС ИНДС BGNCA0005001 към ДС ИНДС BGNCA0005005 не са били придружени с анализни сертификати и декларации за съответствие, които се издават за готовите за реализация продукти и не са постъпили в ДС ИНДС BGNCA0005005 като готови за реализация енергийни продукти, тъй като производственият процес все още не е приключил в ДС ИНДС BGNCA0005001. Този продукт е използван за енергийни продукти, които не са предназначени за цели, различни от моторно гориво и гориво за отопление. През данъчни периоди от 01.01.2021 г. до 30.06.2021 г. произведената пара за технологични цели се използва за процеса на производство на акцизни продукти, предназначени за моторно гориво и гориво за отопление, както следва: „котелно гориво AR-2.7%S с код по КН 27 07 99 99 и „корабно остатъчно гориво AR-0.5%S“ с код по КН 27 07 99 99 и „корабно остатъчно гориво 0.5%S” с код по КН 27 10 19 66/тежки горива/.

В тази връзка следва да се посочи, че от 27.06.2006 г. „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД е притежател на лиценз за управление на данъчен склад № 99, издаден от Агенция „Митници“ на основание чл. 50 ЗАДС, с описание на дейностите, които ще се осъществяват в данъчен склад/ДС/ ИНДСBGNCA0005001/ДС 5001/ - Производствена площадка „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД. През януари 2014 г., предвид промяна на физическите граници на ДС ИНДС BGNCA0005001 чрез присъединяване на пристанищен терминал /ПТ/ „Росенец“ като отделен данъчен склад /ДС ИНДС BGNCA0005005/ ДС 5005/ към производствената площадка на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД лицензът само е изменен, без да се променя идентификационния номер на склада и адреса му.

На 04.11.2020 г. на ПТ „Росенец“ е издаден лиценз за управление на данъчен склад за производство и складиране на акцизни стоки № 713, предвид промяна на територията и границите на ДС ИНДСBGNCA0005001 чрез обособяването на ПТ „Росенец“ като отделен данечен склад за производство и складиране на акцизни стоки ИНДСBGNCA0005005 без да се променят технологичните процеси, извършвани на пристанице „Росенец“ и тези, реализирани на основната производствена площадка на рафинерията.

Пристанищният терминал „Росенец“ е неразделна част от „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД и част от производствените процеси за преработка на нефт. На ПТ „Росенец“ се осъществява приемането, съхранението и транспортирането на основните суровини; на терминала започват и се извършват първите технологични процеси по подготовката и кондиционирането на суровините до състояние, единствено възможно за безопасното им съхранение и подаване към основната производствена площадка на рафинерията. ПТ „Росенец“ е неразривно свързан с производствените процеси на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД.

Приетите от площадката на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД и съхранявани в ПТ „Росенец“ нефтопродукти не са в завършен вид. За получаването на крайни/стокови продукти - бензин /ниско и високо октанови/, дизелово гориво /ДГ/, корабно гориво /КГ/ и корабни дестилатни горива към тях се прибавят присадки за подобряване на определени техни физико-химични характеристики или съответствие с приложими изисквания/компаундиране и кондициониране на горива/.

Вещото лице по извършената съдебно - химическа експертиза основна и допълнтелна, приета без възражение, сочи, че на територията на ПТ „Росенец“ парата, използвана за подгряване на резевоари и междинни/свързващи тръбопроводи се произвежда при изгарянето на котелно гориво/КГ/ с 1% S в парокотелна инсталация. Двата котела КМ - 12 и К - 2 на парокотелната инсталация покриват производствено - технологичните нужди на ПТ „Росенец“. Парата, произведена при изгарянето на КГ с 1% S в парокотелната инсталация на ПТ „Росенец“ се използва във всички процеси и етапи от тях, при които е необходимо да се поддържат тежки остатъчни нефтоплродукти/фракции в състояние, подходящо и единствено възможно за тяхното съхраняване, транспортиране, преработване чрез подгравянето им в съответните съобръжения до регламентираната температура. Подгряването им се налага от специфичните им физико - химични свойства, тъй като от съдържащите се в тях високомолекулни парафинови въглеводороди и значителното съдържание на асфалтосмолисти вещества при ниска температура те стават неподвижни, т.е. застиват и губят течливост. В резултат на подгряването с пара течливостта /подвижността/ на тежките нефтопродукти/фракции/ се повишава и желаната им кондиция/ единствено възможна за тяхното транспортиране, съхранение и преработване/ се поддържа с цел протичането на производственотехнологичните процеси. Експертът е направил извод, след посещение на място в ПТ „Росенец“, проследяване на вътрешнофирмените документи и схемата на използваната пара, получена при изгарянето на на КГ с 1 % S в парокотелната инсталация, че същата не се ползва за отопление, а само за производственотехнологични нужди в много етапи и процеси за производство на енергийни продукти. Като подгряването на тежките нефтопродукти/фракции не е обичайна операция, а е задължителна част от процесите за производството на нефтопродукти в „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД.

Вещото лице е отразило, че на територията на ПТ „Росенец“ - ДС 005, за осъществяване производството на тежки нефтопродукти/включващо задължително подгряване на резервоари, съоръжения, прилежащо оборудване и системи/ се използва енергийния продукт КГ с 1 % S и код по КН 2710 1967 и произведената посредством него технологична пара. За неговото производство се използват като изходни суровини гориво за дизелови двигатели и котелно ториво - 2.7% S, които се получават от производствената площадка на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД - ДС ИНДС BGNCA 0005001 и са продукти от първичната и вторичната преработка на нефта. Като единствен източник за производство на пара в парокотелната инсталация е посочено изгарянето на котелното гориво. Категорично заявява, че парата, получавана пи изгаряне на енергийния продукт котелно гориво с 1 % S и код по КН 2710 1967 в парокотелната инсталация на ПТ „Росенец“ не се ползва за отопление.

След обособяването на ПТ „Росенец“ в самостоятелен данъчен склад за производство и складиране на енергийни продукти, всички суровини, технологични процеси и оборудване /комплекси, инсталации, съоръжения, резервоарни паркове и др./ за производство на енергийни продукти в „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД не са променени. Заявява, че технологичните процеси на територията на двата данъчни склада продължават да са неразделно свързани, като всеки от тях е част от процесите за производство на енергийни продукти в дружеството. Двата данъчни склада са свързани/присъединени с 6 броя магистрани нефтопроводи, съответно нефтопродуктопроводи; всеки от складовете притежава съоръжения, пряко свързани /извън сградата на самия склад със съоръженията на на другия данъчен склад. ДС 5001 е свързан с данъчен склад, собственост на „Лукойл България“ ЕООД чрез продуктопровод, а [рег. номер] „Росенец“ е пряко свързан и с други съобръжения/тръбопроводи, инсталации, съоръжения/, извън границите на данъчния склад/. Административното отделяне на ПТ „Росенец“ като самостоятелен данъчен склад за производство и складиране на акцизни стоки извън границите на основната производствена площадка на рафинерията, не е довело до промяна в технологичните процеси на производството, транспортирането по тръбопроводи и съхранението на енергийни продукти, осъществявани от „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД. Отделянето на ПТ „Росенец“ като самостоятелен ДС не е довело и до промяна в начина и целта на използване на енергийния продукт „котелно гориво“ - 1 % с код по КН 2710 1967. Не е отпаднала и необходимостта от подгряване на тежките нефтопродукти/фракции като задължителна операция след обособяването на ПТ „Росенец“ в самостоятелен ДС. Не е изменян и технологичния процес за производство на пара на територията на ДС 5005 и използването и за технологични нужди. Категорично сочи, че преустановяването на процеса за подгряване ще доведе до невъзможност за осъществяването на производствените процеси и експлроатация на резервоарите и съоръженията в ДС ИНДС BGNCA0005001 - производствена площадка на „Лукойл Нефтохим Бургас“АД.

Изложеното налага извода, че енергийният продукт „котелно гориво 1%S“ с код по КН 2710 1967, потребен в ДС ИНДС BGNCA00005005 е използван за производството на енергийни продукти/пара за технологични нужди/ по смисъла на чл. 59, ал. 2 ЗАДС, поради което е приложимо данъчното облекчение по чл. 24, ал. 2, т. 6 ЗАДС, противно на приетото от ревизиращия орган.

По отношение на устанавените задължения за акциз за данъчен период м. юни 2021 г. в размер на 177 452.87 лева на основание чл. 20, ал. 2, т. 8 ЗАДС за липси на акцизни стоки при извършена инвентаризация на 22.06.2021 г. в ДС ИНДС BGNCA00005001.

Жалбоподателят твърди отсъствие на липси на акцизни стоки при извършената на 22.06.2021 г. инвентаризация на ДС ИНДС BGNCA00005001, при която са констатирани неверни данни. Физически наличните количества акцизни стоки са съпоставени с данните от регистър „Дневник скрадова наличност“ /РДСН/, а не с данните от „справка за оперативни наличностина суровини и стокови продукти“ към 9.00 часа на 22.06.2021 г. Информацията от регистър „Дневник на складовата наличност“/РДСН/ се подава пред митническите органи заедно с акцизната декларация за данъчния период, т.е. след изтичането на данъчния период и извършване на рекапитулация. Сочи, че данните, съдържащи се в него, отразяват общата наличност, но като резултативна величина и по тази причина не могат да бъдат използвани за установяване на общата наличност на енергийни продукти в произволно избран момент, преди края на данъчния период. Данните от „справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ са част от автоматизираната система за отчетност /АСО/ на лицензирания складодържател. АСО е предназначена за осъществяване на наблюдение на наличностите, както и за идентифицирането и проследяването на съхраняваните акцизни стоки в реално време. Твърди също, че данните от представената „справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ към 09.00 часа на 22.06.2021 г. са посочени в РА, но не са взете предвид от митническите органи при установяване на наличностите на енергийни продукти. Сравнението, направено от митническия орган между данни от физическия замер, извършен от независима инспектираща организация с данни от РДСН към 22.06.2021 г. е некоректно и противоречи на приложимите разпоредби за контрола и отчетността на акцизното законодателство и не може да послужи като основание за определяне на задължение за акциз.

В ревизията завършила с издаване на РА № [рег. номер] - РК6 -РА6/03.12.2021 г. е направена съпоставка на наличните салда на енергийните продукти в регистър „Дневник на складовата наличност“ /РДСН/ на проверяваното лице към 09:00 часа на 22.06.2021 г. с данните от физическия замер за количествата, установени от „СЖС България“ ЕООД, предоставени с протокол, рег. № 21BG1000А027783/28.06.2021 г. Установени са в табличен вид разлики, а именно: между количествата, отразени като крайни салда в представения РДСН за месец 06.2021 г. - 09.05 часа и количествата които са установени съгласно замерените в резервоарите от „СЖС България“ ЕООД / с прибавени наличности от представена „Рекапитулация на количествата евергийни продукти в тръбопроводи към 22.06.2021 г./. Количествата се явявали липси или излишъци на енергийни продукти, съгласно приложение № 2. Установените липси на акцизни стоки в данъчен склад с ИНДС BG NCA00005001, след извършено съпоставяне и съобразяване с допустимите отклонения в литри, са както следва: автомобилен бензин А98Н - евро 5 с код по Комбинираната номенклатура/КН/ - 27101249, установена липса - 24 310.00 литра, акцизна ставка - 710, задължение за акциз - 17 260.10 лева; газьол - извънпътна техника с код по КН - 27101943, установена липса - 20 159.00 литра, акцизна ставка - 646, задължение за акциз - 13 022.71 лева; гориво за дизелови двигатели В6 лято с код по КН - 27102011, установена липса - 227 469.00 литра, акцизна ставка - 646, задължение за акциз - 146 944.97 лева; пропан - бутан лек с код по КН - 27111297, установена липса - 0.352, акцизна ставка - 340, задължение за акциз - 119.68 лева; пропан - бутан внос с код по КН - 27111397, установена липса - 0.310, акцизна ставка - 340, задължение за акциз - 105.40 лева или общо задължение за акциз в размер на 177 452.86 лева.

При обжалване на РА № [рег. номер] - РК6 - РА6/03.12.2021 г. решаващият орган е приел, че данните в регистър „Дневник на складовата наличност“ и „Справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ са част от отделни и различни по същността и предназначенитео си отчетности, поради което следва да бъдат разграничени. Данните от „Справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ към 9 часа на 22.06.2021 г. са част от автоматизирана система за отчетност /АСО/ на лицензирания складодържател. АСО е предназначена за контрол на наличностите, идентифицирането и проследяването на съхраняваните акцизни стоки в реално време. Посочено е, че от РА и РД не става ясно при установяване на липсващите количества акцизни стоки, дали са взети предвид данните от „Справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ към 9 часа на 22.06.2021 г. или не, поради което издадения ревизионен акт в тази част е върнат за нова ревизия.

В обжалвания в настоящото производство ревизионен акт се сочи, че сравняването на данните от физическия замер на енергийните продукти при проведената инвентаризация на 22.06.2021 г. с данните от проверяването лице регистър „Дневник на складовата наличност“ е правилно и достоверно от гледна точка на приложимите счетоводни стандарти, Закона за счетоводството и относими към установените липси на акцизни стоки, за които на основание чл. 20, ал. 1 ЗАДС във връзка с чл. 20, ал. 2, т. 8 ЗАДС се дължи акциз. В случай, че резултатите от физически замер на енергийните продукти се сравнят с данните от представената „Справка за оперативни наличности на суровини и стокови продукти“ към 09.00 часа на 22.06.2021 г., установените разлики ще отчетат единствено грешките за измервателните устройства/системи. С тези аргументи, ревизиращият екип отново е извършил същата съпоставка, а именно, на началните салда към 09.00 часа на 22.06.2021 г. на енергийните продукти в РДСН на проверяваното лице с данните от физическия замер за количествата, установени от „СЖС България“ ЕООД, предоставени с протокол, рег. № 21 BG 1000A027783/28.06.2021 г. и са установени следните разлики/посочени в табличен вид/: в количествата, отразени като крайни салда в представения ДСН /Дневник на складовата наличност/ за месец 06.2021 г. от 22.06.2021 г. - 09.05 часа с количествата, които са установени, съгласно замерените в резервоарите от „СЖС България“ ЕООД /с прибавени наличности от представена „Рекапитулация на количествата енергийни продукти в тръбопроводи към 22.06.2021 г.“/л. 26 от РА/. При анализ на допустимите отклонения на всеки един от продуктите/л. 29 и 30 от акта/ за всички продукти в таблицата, за които е установена липса, като причина за над допустимото откронение е вписано в РДСН завишено производство, определено по оперативни данни. Количествата, посочени като липси, които се считат за освободени за потребление след извършена инвентаризация, по арг. от чл. 20, ал. 2, т. 8 ЗАДС са изброени в таблица № 1 /л. 34 и 35 от акта/: автомобилен бензин А98Н - евро 5 с код по Комбинираната номенклатура/КН/ - 27101249, установена липса - 24 310.00 литра, акцизна ставка - 710, задължение за акциз - 17 260.10 лева; газьол - извънпътна техника с код по КН - 27101943, установена липса - 20 159.00 литра, акцизна ставка - 646, задължение за акциз - 13 022.71 лева; гориво за двизелови двигатели В6 лято с код по КН - 27102011, установена липса - 227 469.00 литра, акцизна ставка - 646, задължение за акциз - 146 944.97 лева; пропан - бутан лек с код по КН - 27111297, установена липса - 0.352 литра, акцизна ставка - 340, задължение за акциз - 119.68 лева; пропан - бутан внос с код по КН - 27111397, установена липса - 0.310 литра, акцизна ставка - 340, задължение за акциз - 105.40 лева или общо задължение за акциз в размер на 177 452.86 лева. Следователно, няма разлика между начина на изчисляване от митническия орган на количествените разлики в акцизните стоки при извършване на първата ревизия, завършила с издаване на отменения ревизионен акт и начина на изчисляване на количествените, респеткивно стойностни разлики в акцизните стоки при извършване на втората ревизия, финализирина с обжалвания ревизионен акт. Не са спазени задължителните указания дадени от директора на Агенция „Митници“ за извършване на повторно ревизионно производство в решение № Р - 82/32 - 61410/23.02.2022 г.

Съобразно нормите на чл. 88, ал. 1 и 2 ЗАДС, всеки лицензиран складодържател, води задължително регистър „Дневник на складовата наличност“, в който са отразяват произведените и/или складираните акцизни стоки, стоките, поставени под режим движение с отложено плащане на акциз, и стоките, освободени за потребление.

Съдържанието на регистър „Дневник на складовата наличност“ е установено с разпоредбата на чл. 76, ал. 2 ППЗАДС, а съгласно чл. 78, ал. 1 ППЗАДС рекапитулацията на регистъра „Дневник на складовата наличност“ се прави в края на всеки данъчен период, в кроя на всяка календарна година, както и на датата на прекратяването на лиценза. Т.е. според нормативните изисквания на ППЗАДС, вписванията на данните за стоките се извършват веднага след извършването на операциите, а „рекапитулация“ се извършва в определен от правилника период.

При изчисляването на количествените разлики на акцизни стоки в оспорения РА е извършено сравняване на количествата, отразени като крайни салда в представения регистър „Дневник на складовата наличност“ /РДСН/ към 22.06.2021 г. - 09.05 часа с данните от физическия замер на количествата енергийни продукти, установени от „СЖС България“ ЕООД, съгласно протокол, рег. № 21BG1000А027783/28.06.2021 г. с прибавени наличности от предоставена „Рекапитулация на количествата енергийни продукти в тръбопроводи към 22.06.2021 г.“/л. 26 от РА/.

В хода на ревизията, съгласно представен РДСН към 09.05 ч. на 22.06.2021 г. е посочено, че получените крайни наличности са резултативна величина, която се получава, като към началните данни, получени в резултат на проведена на 01.06.2021 г. инвентрацзация се прибави прихода/приход от доставка и приход от производство/ и се извади разхода/експедиция през точки за контрол и вложено в производството/. На крайните наличности влияе въведеното през месеца производство, което се определя по опреативни данни от показанията на нивомерните системи и/или приборите за стопански отчет. Посочено е също, че в регистър „Дневник на складовата наличност“, който се представя до 14 - то число на месеца следващ отчетния, зависимостите са други. Изчисленията се правят на база начални и крайни наличности, удостоверени чрез документи от проведена инвентаризация, издадени документи на база транзакциите през точките за контрол, както и на документите, удостоверяващи производството. Резултативна величина остава производството, което се получава автоматично при въвеждане в счетоводната система на описаните документи. На база изчисленото в счетоводната система производство и/или вложени в производството суровини, изчислени със значително по - висока точност, се коригира въведеното в течение на месеца производство в регистър дневник на складовата наличност с цел изпълнение изискванията на чл. 88, ал. 5 ЗАДС.

Вещото лице по извършената съдебно - счетоводна експертиза, приета без възражение, сочи, че принципно изложеното като алгоритъм е правилно, но не е взето предвид при изчисляване на липсите. Получените като резултативна величина стойности не представляват такива, получени в резултат на рекапитулация по смисъла на чл. 78, ал.1 ППЗАДС, тъй като са налице разлики, както в начина на изчисляване, така и в периода. Изчисленията на липсите в процесния РА в обобщен вид представляват, съпоставка на данните по РДСН към 09.05 ч. на 22.06.2021 г. с количеството налично в резервоарите и тръбопроводите към междинна дата 22.06.2021 г., а не след изтичане на данъчния период и не след извършване на рекапитулация в края на периода, по начин предвиден в правилника.

В обжалвания ревизионен акт е отразено, че ревизиращият екип е анализирал данните от представената съгласно чл. 88, ал. 3 ЗАДС във връзка с чл. 88, ал. 2 ЗАДС информация от водения на основание чл. 88, ал. 1 ЗАДС регистър „Дневник на складовата наличност“. Ревизиращият екип е установил, че сравняването на данните от физическия замер на енергийните продукти при проведената инвентаризация на 22.06.2021 г. с данните от представения от проверяваното лице регистър „Дневник на складовата наличност“ е правилно и достоверно.

Според чл. 85а, т. 56 ППЗАДС, при определяне предназначението на акцизните стоки се ползват следните кодове: 10. 27 - за енергийни продукти, използвани в данъчен склад за производство на енергийни продукти, при условие че използваните енергийни продукти са произведени в същия склад; 56. 90 - за стоки, вложени в производство в склада.

Нормата на чл. 76, ал. 3, т. 2 ППЗАДС сочи, че регистър „Дневник на складовата наличност“ следва да съдържа данни за акцизните стоки, постъпили и произведени в данъчния склад, като се посочва начинът на постъпване, чрез използване на следните кодове: 1. 01 - с електронен административен документ/ЕАД/; 2. 02 - произведени в данъчния склад; 3. 03 - придобити по друг начин; 4. 04 - с платен акциз.

Вещото лице по извършената съдебно - счетоводна експертиза след анализ на дневниците на складова наличност в ДС ИНДС BGNCA0005005 - ПТ „Росенец“, е установило, че цялото количество „котелно гориво - 1.0S“ с код 02 - произведени в данъчния склад, е посочено по дни за процесния данъчен период, като продукт, изведен с код 27 - за енергийни продукти, използвани в данъчния склад за производство на енергийни продукти, при условие че ползваните енергийни продукти са произведени в същия данъчен склад/т.е. вложени количества в производството на пара за технологични цели/. Всички количества по дати са описани от експерта подробно в изложението на основното и допълнително заключение.

По правилата за разпределение на доказателствената тежест жалбоподателят ангажира такива, които опровергават констатациите на административния орган.

По изложените съображения, оспоренят ревизионен акт като издаден при допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон е незаконосъобразен, което налага неговата отмяна.

При този резултат и предвид направеното искане, в полза на жалбоподателя се следват разноски по чл. 161 ДОПК общо в размер на 38 348.00/тридесет и осем хиляди триста четиридесет и осем/ лева, представляващи 50.00/петдесет/ лева дължима и платена за производството държавна такса; 4 600.00/четири хиляди и шестстотин/ лева възнаграждение на вещи лица и 33 698.00/тридесет и три хиляди шестстотин деветдесет и осем/ лева юрисконсултско възнаграждение, съответстващо на фактическата и правна сложност на делото, и материалния интерес.

Мотивиран така и на основание чл. 160, ал. 1, ДОПК, Административен съд Бургас, осми състав,

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ ревизионен акт/РА/ № [рег. номер] - РК6 - РА1/23.08.2022 г., рег. № 32 - 282329/23.08.2022 г., издаден от началник отдел „Последващ контрол“ - възложил ревизията и главен експерт, отдел „Последващ контрол“ - ръководител на ревизията, ТД Митница Бургас, в частта потвърдена с решение № Р - 500/32 - 392303 от 15.11.2022 г. на директора на Агенция „Митници“, с която на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, 8104, представлявано от И. М. Ш. - председател на управителния съвет, на основание чл. 20, ал. 2, т. 3 и т. 8 ЗАДС са установени задължения за акциз за данъчен период 01.01.2021 г. - 30.06.2021 г. в размер на 709 499. 26 лева - главница и лихва - 92 094.26 лева.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да плати на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, 8104, представлявано от И. М. Ш., разноски в размер на 38 348.00/тридесет и осем хиляди триста четиридесет и осем/ лева.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

Съдия: