Решение по дело №995/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 14
Дата: 11 януари 2023 г. (в сила от 11 януари 2023 г.)
Съдия: Ева Димитрова Пелова Трифонова
Дело: 20227150700995
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№ 14/11.1.2023г.

 

Гр. Пазарджик, 11 януари 2023 година

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПАЗАРДЖИК, ХIII-ти състав, в публично съдебно заседание от 09 януари 2023год., в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВА ПЕЛОВА

 

          При секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 995/2022год., по описа на Административен съд – София град, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на  чл.145 - чл.178 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), вр. 40, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба на Б.В.Л., срещу Решение № 20/18.10.2022г. за предоставяне на достъп до обществена информация, издадено от секретаря на община Панагюрище - упълномощено лице по ЗДОИ със заповед № 745/12.12.2018г. на кмета на общината, с което е предоставена обществена информация, по заявление вх.№ ЗДОИ-21/05.10.2022г..

 В съдебно заседание жалбоподателя редовно призован, се явява  лично. Моли съдът да отмени оспореното Решение, като неправилно и незаконосъобразно, постановено при нарушение на материалния закон и несъответствие с целта на ЗДОИ. Сочи се, че в обжалвания административен акт не е предоставена поисканата със заявлението обществена информация, която е налична в общинската администрация и като недостъпна посредством други източници, следва  да се предостави по  реда, предвиден в ЗДОИ.

Ответникът – секретаря на община Панагюрище - упълномощено лице по ЗДОИ със заповед № 745/12.12.2018г. на кмета на общината, редовно призован, изпраща процесуален представител, който счита, че Решението е правилно и законосъобразно, издадено при съблюдаване на материално-правните и процесуални изисквания. Прави се искане за отхвърляне на жалбата, претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 05.10.2022г., жалбоподателя депозирал до  кмета на Община Панагюрище  заявление за достъп до обществена информация, с искане да му бъдат предоставени данни относно: За периода 01.01.2013г. – 01.10.2022г. колко пари са събрани от Община Панагюрище от данък МПС по години; Колко пари от събраните от данък МПС са похарчени за ремонти на общински пътища и за ОПМ от 2013г. до 01.10.2022г. по години?.

На 18.10.2022г. секретаря на община Панагюрище -  упълномощено лице по ЗДОИ със заповед № 745/12.12.2018г. на кмета на общината удовлетворил искането за предоставяне на обществена информация по заявлението, като посочил, че същата се предоставя по реда на чл.26, ал.4 от ЗДОИ, с посочен интернет адрес, на който се публикуват или съхраняват данните.

При така установената фактическа обстановка съдът намира, че жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена от процесуално легитимирано  за това лице, в предвидения от закона срок, а по същество ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:

Оспореното в настоящото производство Решение е индивидуален административен акт по смисъла на чл.28, ал.2 ЗДОИ, подлежащ на съдебен контрол  по  реда  на  чл.145  и  сл.  от АПК,  вр. чл. 40 ЗДОИ. Същото е издадено от компетентен орган – секретаря на община Панагюрище -  упълномощено лице по ЗДОИ със заповед № 745/12.12.2018г. на кмета на общината, като в хода на проведеното административно производство не са допуснати нарушения на административнопроцесуалните правила, които да бъдат определени като съществени по смисъла на чл.146, т.3  от АПК.

Съдът счита, че процесното Решение е постановено в разрез с материалноправните разпоредби и целта на закона.

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация. Съгласно легалното определение в чл. 2 на ЗДОИ обществена е тази информация, която е свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти.

Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл. 3, ал. 1 и ал. 2 от закона. Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ този закон се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България.

Съгласно чл. 9, ал. 1 от ЗДОИ обществената информация е официална и служебна, като съгласно разпоредбата на чл. 10 от ЗДОИ официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия, а служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и техните администрации /чл. 11 от ЗДОИ/. Следователно, понятието „обществена информация“ следва да бъде възприемано като сведение, знание за някого или за нещо, свързано с обществения живот в страната, респективно за дейността на задължените по закон субекти, които го създават или съхраняват.

Поисканата информация безспорно има характер на обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ. Не е налице легално определение на понятието обществен живот, но то е с достатъчно ясно съдържание - живота на обществото като група хора. С оглед на това всяка информация, която е свързана с живота на обществото като група хора, има характер на обществена информация. Но за да е налице обществена информация е необходимо не само информацията да е свързана с живота на група хора, но и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължения субект. Тоест, информацията трябва да е обвързана с правомощията и дейността на органа, защото само тогава тя би могла да притежава исканата от закона специална цел.

Разпоредбата на чл. 3 ЗДОИ се определя кръга на субектите, задължени да осигуряват достъп до обществена информация. В този кръг попадат държавните органи, които създават и съхраняват такава информация. За да възникне задължение за субекта по чл. 3 ЗДОИ да предостави достъп до обществена информация, правото трябва да бъде надлежно упражнено по реда на чл. 24 и сл. ЗДОИ от заявителя. Законодателят е въвел конкретни изисквания към съдържанието на заявлението за достъп, като съгласно разпоредбата на чл. 25, ал. 1, т. 2 ЗДОИ се изисква описание на исканата информация, а съгласно т. 3 на цитирания текст следва да бъде посочена предпочитаната форма на предоставяне на тази информация.

В настоящия случай видно от направената в оспореното Решение препратка към интернет-сайта на община Панагюрище,  и след неговия преглед се установи, че на посочената онлайн-страница, са публикувани годишен отчет, капиталови разходи за 2021г., бюджета на община Панагюрище, капиталова програма и разходи, отчети за касово изпълнение на бюджета, месечни отчети за 2016г., 2017г., 2018г., 2019г., 2020г., 2021г., 2022г., ГФО за 2019г., 2020г., отчети за касовото изпълнение на бюджета за 2013г. и 2014г. При преглед на съдържащата се в таблиците информация става ясно, че в публикуваните ГФО, отчети за касовото изпълнение на бюджета, СЕС и чужди средства и отчетите за капиталовите разходи не се намира търсената от заявителя обществена информация. Единствено в годишния отчет за 2021г. и в приходната част на бюджета за 2018г., 2019г., 2020г. са посочени приходите от данък върху превозните средства, като изчерпателна информация по този въпрос се намира в тримесечните отчети за касовото изпълнение на бюджета, но поисканата обществена информация касае приходите от данък върху превозните средства по години, каквато информация очевидно съществува в общинската администрация. В оспореното Решение ответника не е взел становище относно т.2 от процесното заявление, като както от наличната в препратката към интернет  - страницата на община Панагюрище информация, така и от другите, депозирани по преписката писмени доказателства не може да се извлече извод относно предоставянето или не на горепосочената информация. В случая, решението в тази му част не е мотивирано, без да се посочени никакви конкретни фактически основания. Липсата на мотиви е налице не само когато в административния акт не са изложени никакви съображения, но и когато изложените такива са неясни, противоречиви или непълни, както и недаващи възможност да бъдат установени действителните съображения на органа, мотивирали го да издаде акт с подобно съдържание, какъвто според решаващия състав е настоящият случай. Липсата на мотиви прави невъзможно и осъществяването на ефективен контрол от съда за съответствието на акта с изисквания за законосъобразност на административния акт, тъй като изобщо не може да се прецени дали е изпълнена хипотезата на посоченото в решението правно основание – чл. 41а, ал. 2 от ЗДОИ. Изискването за мотивиране на акта е както задължителен реквизит, т. е. относим към спазване на формата на същия, така и предпоставка за неговата материална законосъобразност.

Предвид изложеното административния акт се явява незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен, а преписката изпратена на община Панагюрище, за произнасяне, съгласно посоченото в настоящото съдебно решение.

Водим от горното и на основание и на основание чл. 172, ал.2 от АПК,  вр. чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от ЗДОИ, Административен съд – гр. Пазарджик, ХIII-ти състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ   по  жалба на Б.В.Л., Решение № 20/18.10.2022г. за предоставяне на достъп до обществена информация, издадено от упълномощено от кмета на Община Панагюрище длъжностно лице, с което е предоставена обществена информация, по заявление вх.№ ЗДОИ-21/05.10.2022г.

ВРЪЩА ПРЕПИСКАТА на кмета на община Панагюрище за ново произнасяне по заявление вх.№ ЗДОИ-21/05.10.2022г. на Б.В.Л., съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение, в 14-дневен срок от получаване на преписката.

РЕШЕНИЕТО не  подлежи на касационно обжалване, съгласно разпоредбата на чл.40, ал.3 от ЗДОИ.

ПРЕПИСИ да се връчат на страните.

 

 

 

 

 

 

 

                                                         

СЪДИЯ:     /п/