О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 2027
гр.Плевен, 07.11.2023 год.
Административен съд - гр.Плевен, ІV-ти състав, в
закрито съдебно заседание на седми ноември две хиляди двадесет и трета година,
в състав:
Председател: Цветелина Кънева
като
разгледа докладваното от съдията Кънева административно дело №877/2023 год. по
описа на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е
образувано по жалба от М.И.Н. ***, чрез адв.С. Б., против Решение
№081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър за определяне на резултатите от гласуването
за общински съветници и за определяне на избраните кандидати, в частта по т.V за обявяване на
разпределените преференции и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на
ПП ГЕРБ и по т.VI за обявяване имената на
избраните общински съветници.
В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразно
проведени избори за общински съветници, като е направено оспорване истинността
и съдържанието на протоколите на конкретно посочени СИК на територията на
община Искър. Направени са доказателствени искания, както и особено искане за
спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение на оспореното решение.
Жалбата е постъпила направо в Административен съд
Плевен, поради което с определение от 02.11.2023г. е изискана от ОИК-Искър
преписката по оспореното решение, като е даден срок до 10:00часа на
06.11.2023г.
С писмо вх.№6496/03.11.2023г. от ОИК-Искър е
представено част от преписката в заверено копие, поради което съдът с
определение от 06.11.2023г. е изискал допълнителни доказателства, като е дал
срок до 14:00часа на 07.11.2023г.
Съдът е констатирал, че жалбата е нередовна, поради
което е дал конкретни указания на жалбоподателя за отстраняване на съществуващите
нередовности в срок до 14:00часа на 07.11.2023г.
С молба вх.№6557/07.11.2023г. от адв.Б. е направено
уточнение във връзка с доказателствените искания.
По искането за спиране изпълнението на оспореното
решение на ОИК-Искър съдът, като съобрази изложеното от страните, подложи на
преценка представените по делото доказателства и с оглед разпоредбите на
Изборния кодекс, намира за установено следното:
Предмет на съдебен контрол е Решение
№081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър, с което са обявени окончателните резултати
за избиране на общински съветници в Община Искър в произведените избори за
общински съветници и кметове на 29.10.2023г. в Община Искър, в частта по т.V за обявяване на разпределените преференции за
отделните кандидати по кандидатски листи на партии, коалиции и местни коалиции,
получили мандати, и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на ПП ГЕРБ
и по т.VI за обявяване имената на избраните общински съветници.
Съгласно чл.459 ал.4 от ИК, жалбата не спира
изпълнението на решението, освен ако съдът постанови друго.
Разпоредбата на чл.166 ал.4 от АПК,
регламентира, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по
силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен
контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно при условията на ал.2,
т.е. ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима
вреда.
Следователно, предварителното изпълнение в конкретния
случай е допуснато по силата на Изборния кодекс, от което следва, че законът е презюмирал наличието на една, повече или
всички предпоставки на разпоредбата на чл.60 от АПК, а именно- когато това се
налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят
особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде
осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението
на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по
искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.
Изборният кодекс не е предвидил при наличието на какви
условия може да се спре изпълнението на Решението на ОИК за обявяване на окончателните резултати за
избиране на общински съветници в Община Искър в проведените местни избори,
поради което по аналогия и в съответствие с чл.46, ал.2 от Закона за
нормативните актове, се прилага общата норма на чл.60 от АПК, в която са
уредени общите основания за допускане на предварителното изпълнение.
Съответно при произнасяне по искането за спиране,
съдът, по аргумент на противното, следва да установи липсата на основание по
чл.60 от АПК, за да отмени допуснатото по закон предварително изпълнение. В
тежест на страната, която е поискала спиране на допуснатото по закон
предварително изпълнение, е да обори презумпцията на чл.60 от АПК, с всички
допустими по процесуалния закон и относими доказателствени средства,
респективно да докаже наличието на значителна или трудно поправима вреда, която
страната би претърпяла.
Следва да се има предвид, че в жалбата не е посочено
основание за спиране на допуснатото по силата на закон предварително
изпълнение на решението, а са наведени
единствено доводи за неговата незаконосъобразност. Съдът намира, че доводите за
незаконосъобразност на оспореното решение изразяващи се в неправилно отразяване
на действителните гласове и на коректно отчитане на преференциалния вот за
всеки от общинските съветници, в частност по отношение оспорващата, която е
кандидат за общински съветник от листата на ПП ГЕРБ, касае проверката по
същество на законосъобразността на решението на ОИК-Искър, а не обосновава
необходимостта от спиране на допуснатото по силата на закона предварително
изпълнение на обжалвания акт, които да оборят презумцията на чл.459 ал.4 от ИК
във връзка с чл.60 от АПК. В тази връзка следва да се отбележи, че с жалбата не
са представени доказателства, от които да се направи обоснован извод, че са
налице правни основания за спиране изпълнението на Решението на ОИК-Искър.
Освен посоченото по-горе, следва да се вземе предвид и
обстоятелството, че ИК е предвидил с оглед уважаване вота на избирателите,
решението на ОИК да бъде обект на изпълнение, независимо дали същото е предмет
на обжалване пред съда или не. В този смисъл, законодателят е предвидил, че
дори при отмяна на такова решение, същото не би имало толкова важни вредоносни
последици, за да бъде спряно неговото предварително изпълнение. Волята на
законодателя, жалбата срещу решението на ОИК за определяне на изборните
резултати да не спира неговото изпълнение е категорично доказателство за приоритет
на обществения интерес от встъпването на новоизбраните общински съвети пред
частния на оспорващите лица. Следва да се отбележи още, че в ИК са уредени
специални механизми, които да обезпечат максимално бързо разрешаване на спора,
а именно съкратените срокове за обжалване и произнасяне по жалбата. Последните
механизми са сигурен начин за защита интересите на всички страни в спора за
законосъобразност на резултатите от проведените избори, в т.ч. и на правните
субекти, които провеждат оспорването.
На последно място, следва да се посочи, че Общинският
съвет е най-важният орган на местно самоуправление и неговите решения са от
съществено значение за законосъобразното, правилно и в цялост функциониране на
Община Искър. В този смисъл при съпоставяне на интересите на обществото, от
една страна, и интересите на оспорващия,
от друга страна, превес и защита следва да получи обществения интерес.
Ето защо, искането за спиране направено в жалбата следва
да бъде оставено без уважение.
Воден от горното и на основание чл.459, ал.4 от Изборния
кодекс, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на М.И.Н. ***, чрез адв.С.
Б., за спиране изпълнението на Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър, с
което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в
Община Искър в произведените избори за общински съветници и кметове на 29.10.2023г.
в Община Искър.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се оспорва с частна жалба, чрез
Административен съд Плевен, пред Върховен административен съд в 7-мо дневен
срок от съобщението.
Определението да се съобщи по телефон, респ. ел.поща
на жалбоподателя, чрез неговия пълномощник, както и ОИК-Искър, и да се обяви на
интернет страницата на съда.
СЪДИЯ:/п/