РЕШЕНИЕ
№…
гр. Ловеч, 17.09.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ
административен състав, в открито съдебно заседание на дванадесети септември две
хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
при секретаря Татяна Тотева, като разгледа
докладваното от съдия Любомира Кръстева адм.дело №203 по описа за 2019 г. и на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по чл.172, ал.5 от ЗДвП.
Производството е образувано въз
основа на жалба вх.№ 1548/02.05.2019 г. подадена от Н.В.П. с ЕГН **********, в
качеството му на представляващ „********“ ЕООД ЕИК********, гр.Ловеч ул. ********№*, бл.****, вх.*, ет.*, ап. *, против Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № 906з-6/27.03.2019 г. издадена от Началник
сектор Пътна полиция в Отдел „ОП“ при ОДМВР-Ловеч, с която на основание чл.171
т.2а от ЗДвП е прекратена регистрацията на МПС с рег.№ ***** за срок от 6
/шест/ месеца.
Административният орган е представил по делото копие от административната преписка по издаване на оспорения
административен акт.
Жалбоподателят твърди, че при издаването на процесната
заповед са допуснати съществени нарушения на закона, обстоятелствата и фактите,
посочени в заповедта, не съответстват на действителната фактическа обстановка. В
съдебното заседание по съществото на спора не се явява и не се представлява.
Ответникът по жалбата Началник сектор
ПП при ОДМВР-Ловеч, се представлява от юрисконсулт Р..
Оспорва жалбата.
По делото са събрани писмени и
гласни доказателства, представено е и заверено копие от административната
преписка по издаване на обжалваната заповед.
Съдът, след като прецени
законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед разпоредбата на
чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след
преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства,
намира за установено следното:
Съгласно чл. 171, т. 2а от ЗДвП на
собственик, който управлява МПС след като свидетелството му за управление е
временно отнето по реда на чл. 171, т. 4
от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за
преустановяване на административните нарушения, се прилага принудителна
административна мярка прекратяване на регистрацията на пътното превозно
средство за срок от 6 месеца до една година. Същата принудителна
административна мярка се налага и на собственик, чието моторно превозно
средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства /чл. 171,
т.2а, б.“а“ от ЗДвП/.
Видно от представената по делото Справка за
нарушител/водач от лист 34 до лист 38 от делото, със Заповед №
18-0906-000575/17.10.2018 г. на сектор ПП при ОДМВР – Ловеч е отнето СУМПС на Н.В.П.
с ЕГН **********, на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП поради отнемане на всички
контролни точки и неизпълнение на задължението по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП.
Заповедта е влязла в сила на 05.02.2019 г. /лист 38 от делото/.
На 25.03.2019 г. срещу Н.В.П. е
съставен АУАН серия Д №984922 за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, съгласно
който, за да управлява моторно превозно средство, свидетелството на водача не трябва
да е временно отнето по реда на чл. 171, т. 4
от ЗДвП.
В АУАН е посочен номерът на
иззетото СРМПС и два броя регистрационни табели. Процесното МПС ****** с рег.№*****
е собственост на дружеството жалбоподател.
На 27.03.2019 г., въз основа на
съставения АУАН на „********“ ЕООД ЕИК******** е наложена процесната
принудителна административна мярка, като срокът й е определен на шест месеца.
По делото са разпитани свидетели.
От показанията на свидетелите Д. и Ц. се установява, че на 25.03.2019 г. на Н.В.П.
е съставен АУАН за това, че в гр.Ловеч е управлявал процесното МПС ******, след
като неговото СУМПС е отнето поради изчерпване на всички контролни точки.
Изложеното от свидетелите кореспондира с представените по делото писмени
доказателства.
Изложеното от свидетелката Й.
съдът не кредитира, тъй като противоречи на всички останали събрани по делото
писмени и гласни доказателства относно времето, в което тя е управлявала
процесния автомобил. От данните по делото се установява, че тя е управлявала
автомобила след като регистрационните му номера са свалени /лист 77, стр.2/, а
не при установяване на нарушението.
Безспорно е установено по делото,
че на 25.03.2019 г. на Н. П. е издаден АУАН за това, че е управлявал процесното
МПС в гр.Ловеч, след като неговото СУМПС е отнето по реда на чл. 171, т. 4 от ЗДвП поради изчерпване на всички контролни точки.
С оглед разпоредбата на чл. 172,
ал. 4 от ЗДвП в случаите по чл. 171, т. 2а
свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със
съставянето на АУАН на лицето, управлявало моторното превозно средство, а в
случаите на чл. 171, т.
2а се изземват и табелите с регистрационен номер. Т.е.
административният орган действа в условията на обвързана компетентност.
Достатъчно основание е съставянето на АУАН за нарушение, покриващо състава на
хипотезата по чл.171, т.2а от ЗДвП.
Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на
административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването
му.
Законосъобразността на наложената
принудителна административна мярката съдът е длъжен да прецени в съответствие с
правилото на чл. 142, ал.
1 АПК.
Към момента на издаване на
заповедта за прилагане на мярката е безспорно доказано, че е налице съставен
АУАН за визирано в чл.171, т.2а от ЗДвП административно нарушение. Всички
събрани доказателства сочат наличието на материално-правните предпоставки за
издаване на процесната заповед за налагане на ПАМ.
Пред административния орган до
издаването на заповедта не са представени доказателства, които да опровергават
събраните в административното производство доказателства за наличие на
предпоставки за прилагане на ПАМ. За законосъобразността на наложената ПАМ
значение има единствено наличието на следните предпоставки: наличие на
материална компетентност на издателя на заповедта, съставен АУАН за нарушение,
визирано в чл. 171, т.2а от ЗДвП, наличие на необходимите реквизити на
заповедта като административен акт, издаване в писмена форма и съответствие с
целта на закона.
На първо място е налице безспорна материална
компетентност на издателя на заповедта, видно от представената по делото
Заповед № 295з-805/25.04.2017 г. на директор на ОДМВР – Ловеч.
Безспорно е съставен АУАН против Н.
П. като водач на процесното МПС, който съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на нарушението на чл. 150а, ал.
1 от ЗДвП, и е посочена относимата законова разпоредба. АУАН е
съставен от длъжностно лице, в кръга на правомощията му. Подписан е.
Следователно спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му, и на основание
чл. 189, ал.
2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила
за описаните в него факти.
Заповедта за прилагане на ПАМ е
издадена в писмена форма, съдържа необходимите реквизити, визирани в
разпоредбата на чл. 172, ал.
1 от ЗДвП, вр. с чл. 59, ал. 2 АПК. Актът е мотивиран, включително и чрез препращане в съдържанието
му към съставения АУАН, описана е фактическата обстановка, възприета от органа,
и сторените правни изводи, посочен е и срокът на действие на наложената
временна ПАМ.
Наложената мярка съответства на
целта на закона, като приложението й е ограничено в минималния предвиден от
закона срок.
Прилагането на ПАМ не съставлява
административно-наказателна санкция и не се подчинява на режима на ЗАНН и на
НК. Налице е самостоятелност на производството по прилагане на ПАМ по отношение
на административно-наказателната или наказателната отговорност на водача за
допуснати нарушения на ЗДвП. Принудителната административна мярка по чл. 171 ЗДвП
се прилага без оглед на вина и независимо от понесена административна или
наказателна отговорност.
Конкретните цели на принудителната
административна мярка са очертани в мотивите към Закона за изменение на Закона
за движение по пътищата, според които законопроектът е насочен към въвеждане на
мерки за подобряване на пътната обстановка в страната, ограничаване и
намаляване броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП), на загиналите и
ранените при пътни инциденти участници в движението. Промените са съобразени с
Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата
на Република България за периода 2011 - 2020 г., приета с Решение на № 946 от
22 декември 2011 г. на Министерския съвет. Предвидената мярка е израз на
държавната политика за ограничаване и преустановяване управлението на МПС с
обществено значима цел, с оглед значителния брой жертви и пострадали от т. нар.
„война на пътя“. Мярката е приета от законодателя недвусмислено, представлява
част от действащото право, следва да бъде приложена при наличието на всички
материално и процесуално-правни предпоставки. Това въздействие е преценено от
законодателят като превенция срещу извършването на правонарушения по ЗДвП и по
този начин се постига възпиращият ефект на мярката. Законът изрично предвижда
прилагането й и по отношение на собственик на МПС, управлявано от друго лице с
отнето поради изчерпани контролни точки СУМПС. В случая ПАМ е наложена на
търговското дружество, собственик на процесното МПС, управлявано от Н. П..
С оглед изложеното, след анализ
на събраните по делото доказателства по отделно и в съвкупност, и приложимите
правни норми, на основание чл. 142, ал. 1 от АПК, чл. 146 от АПК и чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразен индивидуален
административен акт, същата е издадена от надлежно оправомощено длъжностно
лице, в писмена форма, съдържа изложени мотиви – фактически и правни основания,
налице са материално правните предпоставки за издаването й, спазени са
процесуалните норми и е издадена в съответствие с целта на закона.
С оглед изложеното съдът намира,
че подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2
от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№1548/02.05.2019 г. подадена от „********“
ЕООД ЕИК********, гр.Ловеч, ул. ********№*, бл. ****, вх. *, ет. *, ап. *, представлявано от управителя Н.В.П.
с ЕГН **********, против Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка № 906з-6/27.03.2019 г. издадена от Началник сектор Пътна полиция в Отдел
„ОП“ при ОДМВР-Ловеч, с която на основание чл.171, т.2а от ЗДвП е прекратена
регистрацията на МПС с рег.№ ***** за срок от 6 /шест/ месеца.
На основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
Препис от решението да се връчи
на страните.
Административен
съдия :