Решение по адм. дело №507/2024 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 1744
Дата: 31 октомври 2025 г.
Съдия: Десислава Табакова
Дело: 20247110700507
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1744

Кюстендил, 31.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кюстендил - VI състав, в съдебно заседание на втори октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

При секретар АНТОАНЕТА МАСЛАРСКА като разгледа докладваното от съдия ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА административно дело № 20247110700507 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на община Трекляно, чрез адв. Д. З., срещу Решение за верификация по постъпило искане за окончателно плащане № BG05M9OP001-2.002-0285/74 от 19.09.2024 г. на ръководителя на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014 -2020 г.

С определение № 562/02.04.2025 г., постановено по адм. д. № 507/2024 г. по описа на Административен съд – Кюстендил, е отменено протоколно определение от 06.03.2025 г., с което е даден ход по същество и жалбата на община Трекляно е оставена без разглеждане, като на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК производството по делото е прекратено.

С определение № 6878/24.06.2025 г., постановено по адм. дело № 5582/2025 г. по описа на Върховния административен съд е отменено посоченото определение на Административен съд - Кюстендил, постановено по адм. дело № 507/2024 г. в частта, с която е оставена без разглеждане жалбата на община Трекляно срещу т. 2 от оспореното решение и в тази част делото е върнато за продължаване на съдопроизводствените действия. Определението в останалата му обжалвана част е оставено в сила.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на решението, като постановено при липса на мотиви и противоречие с материалния закон. Прави се искане за отмяна. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът - ръководителят на УО на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2014 - 2020 г. (ОПРЧР), чрез пълномощник И. Д., изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Кюстендил, след преценка на събраните доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Община Трекляно е бенефициер по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2014 - 2020 г. за проект „Звена за социални услуги“ – достоен и независим живот“.

На 19.09.2024 г., в частта по т. 2 от Решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане № BG05M9OP001-2.002-0285/74, във връзка с искане за плащане № 9, с отчетен период 01.03.2018 г. – 31.05.2018 г., ръководителят на УО на ОПРЧР, на основание чл. 75, ал. 1 от ЗУСЕФСУ извършва финансова корекция за сумата от 8 471, 23 лв., предвид решение № BG05M90P001-2.002-0285/33 от 21.10.2020 г. на УО на ОПРЧР.

За изясняване на обстоятелствата по делото, е прието заключението на съдебно-икономическа експертиза, изпълнена от вещото лице М. В.. Съгласно заключението, одобрения бюджет по процесния договор за безвъзмездна финансова помощ е в размер на 438 253 лв., като платени по сметка на община Трекляно са в размер на 350 602,40 лв. В заключението са направени и съответните изчисления по подадените искания за плащане до номер 9 включително и издадените решения, с които са определяни общите размери на верифицираните средства по тях, като в уточнение на вещото лице в съдебно заседание се сочи, че в експертизата са посочени всички актове, както са се случвали във времето, за да се проследи какво е движението на исканията и преразглежданията им. Отделно, в съдебно заседание на въпрос от страна на процесуалния представител на ответника дали правилно с оглед авансовите плащания и всички плащания, които са минали с финансовата корекция, е определена сумата от процесния акт, вещото лице уточнява, че сумата от 97 518,01 лв. е коректно описана. Относно въпроса дали са изплатени от страна на бенефициента изцяло сумите по съществуващите трудови правоотношения на личните асистенти, домашните помощници и социалните асистенти, вещото лице сочи, че всички начислени разходи за възнаграждения са изплатени.

Административен съд - Кюстендил, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения 14-дневен срок и от надлежна страна. Разгледана по същество е неоснователна.

Съдът намира, че решението в оспорената му част е издадено от компетентен административен орган, в кръга на предоставените му правомощия. В рамките на своята компетентност съгласно чл. 4, т. 7 от Устройствения правилник на Министерство на труда и социалната политика, приет с ПМС № 266/10.11.2009 г., със своя заповед № РД03-2/01.12.2020 г. министърът на труда и социалната политика е оправомощил издателя на процесното решение да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2014-2020 (л. 22 от делото).

Актът в оспорената му част е издаден в изискуемата писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, в това число фактическите и правните основания за издаването му. При издаването на акта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да са самостоятелно основание за отмяната му.

Относно съответствието на решението с материалния закон, съдът намира следното:

С процесната т. 2 от оспорения административен акт, на основание чл. 75, ал. 1 от ЗУСЕСИФ е извършена финансова корекция за сумата от 8 471, 23 лв., предвид решение № BG05M90P001-2.002-0285/33 от 21.10.2020 г. на УО на ОПРЧР. Следва да бъде отбелязано, че видно от приложеното адм. д. № 263/2021 г. на Административен съд – Кюстендил, ведно с адм. д. № 1656/2022 г. по описа на ВАС, решението за финансова корекция е било предмет на съдебен контрол, като с решение № 7654/09.08.2022 г. на ВАС по посоченото дело, същото е било обявено за нищожно в частта, с което на община Трекляно е определена финансова корекция на основание чл. 70, ал. 1, т. 10 от ЗУСЕФСУ, а в останалата част решение № 2/05.01.2022 г. по адм. д. 263/2021 г. по описа на Административен съд – Кюстендил, с което е отхвърлено оспорването с искане за обявяване на нищожността на акта, е потвърдено.

Съгласно посоченото правно основание по чл. 75, ал. 1 ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се извършва от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи. Когато решението за определяне на финансовата корекция е издадено след съответното плащане, финансовата корекция се извършва чрез доброволно изпълнение от страна на бенефициера в 14-дневен срок, а за програмите за Трансгранично сътрудничество по външните граници на Европейския съюз в 30-дневен срок. След изтичане на срока за доброволно плащане финансовата корекция се извършва от следващо плащане по проекта заедно с дължимите лихви за просрочие, а когато това е неприложимо – чрез упражняване на права по дадените от бенефициера обезпечения по чл. 61, ал. 2, по ред и начин, определени в нормативния акт по чл. 7, ал. 4, т. 4.

Чрез извършването на финансови корекции се отменя предоставената по Глава трета ЗУСЕСИФ финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства - допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия (ЕК), са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз (ЕС) и българското законодателство. Същността на финансовата корекция се изразява в отмяна на вече предоставена финансова помощ и води до намаляване размера на допустими разходи по определен проект. Това означава, че финансовата корекция води до ефективно намаляване на финансовата помощ, предоставена от ЕСИФ.

Следователно "извършва финансова корекция" е законов термин, посочен в чл. 75, ал. 1 ЗУСЕФСУ и има предвид изплащане на финансовата корекция определена с друг административен акт. В случая, с оспорения акт по т. 2 е постановено извършването на финансовата корекция като същото е инкорпорирано в акта за верификация във връзка с подаденото искане за окончателно плащане от бенефициента. Няма разпоредба на закона определяща, че при извършване на окончателното плащане решението за финансова корекция следва да е влязло в сила, за да се извърши финансовата корекция, чрез незаплащане на съответния процент разходи. Решението, с което се определя финансовата корекция, подлежи на предварително изпълнение, съгласно чл. 73, ал. 4 във вр. чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ. След като решението за финансова корекция е издадено и връчено на бенефициера, а в случая и влязло в сила, е налице основание за извършване на финансовата корекция.

По изложените съображения, жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 3 АПК претенцията на ответника за разноски е основателна и следва да му бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ в размер на 130, 00 лв.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд – Кюстендил,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на община Трекляно, Решение за верификация по постъпило искане за окончателно плащане № BG05M9OP001-2.002-0285/74 от 19.09.2024 г. на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014 -2020 г., в частта по т. 2, с която по искане за окончателно плащане на община Трекляно е извършена финансова корекция в размер на 8 471, 23 лв.

ОСЪЖДА община Трекляно да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството юрисконсултско възнаграждение в размер на 130, 00 (сто и тридесет) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му.

Съдия: