О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 447
гр.Силистра, 16.08.2022 година
Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание
на шестнадесети август през две хиляди двадесет и втора година, в състав: съдия
Маргарита Славова, при секретаря Анета Тодорова, разгледа докладваното от съдия
М.Славова адм.дело №133 по описа на съда за 2022 година и, установи следното:
Производството е образувано по жалба на земеделски
производител (ЗП) Н. Р. В. от с.Айдемир против Протокол от 28.07.2022г. на
комисия, назначена със заповед на директора на Областна дирекция „Земеделие“
гр.Силистра (чл.47к ал.7 ППЗСПЗЗ), за определяне класирането на участниците в
търг с тайно наддаване за отдаване под наем и аренда на свободните земеделски
земи от Държавния поземлен фонд (ДПФ) в област с административен център
Силистра за стопанската 2022/2023 година, в частта му, с която е обявено
класирането за имот №81712.24.6 с площ от 11.001 дка в землището на с.Чуковец,
община гр.Алфатар.
Съгласно разпоредбата на чл.47н от ППЗСПЗЗ участниците
в търга могат да обжалват протокола на тръжната комисия по реда на АПК,като
жалбите се подават чрез съответната ОД“Земеделие“. Настоящото оспорване е
постъпило направо в АС-Силистра и след разпореждане на съда,с молба
вх.№1268/12.08.22г. директорът на ОДЗ-Силистра е поискал удължаване на срока за
представяне на административната преписка до 31.08.2022г., тъй като оспореният
протокол все още не бил изготвен окончателно (не били попълнени всички
задължителни реквизити и съответно, подписан от всички членове на тръжната
комисия).
Настоящият съд намира, че така образуваното производство
не му е подсъдно предвид следните съображения: Според предписанието на §19 ал.1
от ПЗР на ЗИД АПК (обн.ДВ,бр.39/20.05.2011г.) индивидуалните административни
актове по Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) и
правилника за прилагането му (ППЗСПЗЗ) и отказите за издаването им, с
изключение на тези, издадени от министъра на земеделието, храните и горите,
могат да се обжалват пред районния съд по местонахождението на имота по реда на
АПК. Съобразявайки мотивите на Тълкувателно постановление №2/19.05.2015г. на
ВКС по т.д. №2/2014г., ОСГК и Първа и Втора колегии на ВАС по т.10 и т.11,
очевидно в случая не се оспорва решение на Общински съвет или обусловен от такова
последващ административен акт по приложението на чл.24а ал.5 ЗСПЗЗ, нито
заповед по чл.34 ал.4 ЗСПЗЗ, което ирелевира горните мотиви. Освен това, чл.24а
ЗСПЗЗ не предвижда специален ред за отдаване под наем или аренда на
земеделските имоти, включени в ДПФ и в ОбПФ (общинския поземлен фонд), но
доколкото за управлението на последните приложимият закон препраща към „условия
и ред, определени от общинския съвет“ (арг.чл.24а ал.5 ЗСПЗЗ),то за
управлението на свободните държавни земеделски имоти същият закон (чл.24а ал.1 ЗСПЗЗ)
разпорежда това да се извършва „при условия, ред и цени, определени в
правилника за прилагане на закона“.Последното сочи недвусмислено, че оспореният
протокол, представляващ завършващ акт на отделен, изрично регламентиран, етап
от административната процедура за провеждане на търг за отдаване под наем на
имоти от ДПФ,попада в приложното поле на §19 ал.1 ПЗРАПК.А щом това е така,то
следва, че компетентен да разгледа настоящата жалба е Районният съд
гр.Силистра.
В случая не се касае за акт на министъра на
земеделието, храните о горите, който съгласно регламентацията от чл.47б ал.2
ППЗСПЗЗ, със заповед определя единствено началната тръжна цена и депозита за
участие за всички свободни земи от ДПФ в страната.Според регулацията от чл.47ж
и следващите ППЗСПЗЗ, директорът на ОДЗ издава заповед за провеждането на търга
(тръжните сесии),каквато е приложената Заповед №РД
04-61/22.06.2022г.Следователно, щом оспореният протокол не е акт на министъра
на МЗХГ, а на директора на ОДЗ-Силистра, а процедурата, по която е проведен релевираният
търг,е нормирана с чл.47б-чл.47о от ПП ЗСПЗЗ, т.е. в рамките на относимите
нормативни актове по §19 ал.1 ПЗР АПК, то приложимата, относно особената
подсъдност на оспорването на този вид индивидуални административни актове, е подсъдността
от същия §19 ал.1 ПЗР АПК - пред Районния съд по местонахождението на държавния
земеделски имот. Изцяло в такъв смисъл е Определение №7/12.02.2020г. на смесен
пет-членен състав на ВКС и ВАС, постановено по гр.д.№42/2019г.
Ето защо, настоящият състав намира, че относно
разпределеното му по реда на чл.157 АПК, постъпило оспорване на протокол на
тръжна комисия, назначена със заповед на директора на ОДЗ Силистра,по което е
образувано адм.дело №133/ 22г. по описа на АС гр.Силистра, не разполага с функционална
компетентност за неговото разглеждане и решаване, воден от което и на основание
чл.135 ал.2 АПК
О П Р Е Д Е Л И :
Прекратява производството по адм.дело №133/2022г. по описа на
Административен съд гр.Силистра.
ИЗПРАЩА
делото по подсъдност на Силистренския районен съд.
Определението не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: