Решение по дело №550/2020 на Районен съд - Айтос

Номер на акта: 260093
Дата: 23 декември 2020 г. (в сила от 16 ноември 2023 г.)
Съдия: Таня Спасова
Дело: 20202110100550
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                           Р Е Ш Е Н И Е

                                                            23.12.2020 г.                                       гр.А.

                                                   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

А.КИ РАЙОНЕН СЪД                                             ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ

На десети декември                                                       две хиляди и двадесета година

в публично заседание в състав:

                                                                                           Районен съдия: Таня Спасова

секретар: Росица Марковска

като разгледа докладваното от съдия Спасова гражданско дело № 550/2020 г. по описа на съда, и за да се произнесе, взе предвид следното:

Подадена е искова молба от Д. Д. Н., EГH **********, с адрес: ***, адрес за кореспонденция: ***, адв.З. М. ***, представлявана от В.Е.-Кмет.

В молбата се твърди, че между страните е имало трудов договор от 18.12.2015 год., по силата на който ищцата  била назначена на длъжност „***“. Със Заповед № PД-11-849/25.06.2020 год. била уволнена дисциплинарно. Първоначално била назначена на длъжност „*** към Дирекция „***, a от март 2016 год. - ,,*** към Дирекция „***" и ,,***", и след септември 2018 год. - ,,*** към Дирекция „***". Винаги изпълнявала съвестно служебните сu задължения, за което получавала всяка година много добра атестация и увеличение на възнаграждението с 10 % всяка година.

Ha 08.04.2020 год. на ищцата била връчена нова длъжностна характеристика, в която наименованието на длъжността било променено на „*** Дирекция „***, отдел „***. В новата длъжностна характеристика били вписани нови задължения - организиране и провеждане на граждански ритуали при сключване на граждански бракове, водене на гробищен парк и др. Ищцата не била съгласна да изпълнявам тези задължения, като възразила изрично и отказала да подпише длъжностната характеристика.

Със Заповед № PД-11-562/21.04.2020 год. на Кмета на Община А. било образувано дисциплинарно производство срещу ищцата, поради твърдяно неизпълнение на трудовите задължения. C писмени обяснения, входирани нa 24.04.2020 год. предоставила обяснения, че липсва неизпълнение, тъй като за посочения в заповедта период от 06.04.2020 до 16.04.2020, била надлежно съставила и изготвила всички актове, удостоверения и документи, които са й възложени. Издадена е заповед с налагане на наказание предупреждение за уволнение.

Последвало второ дисциплинарно производство образувано по Заповед № РД-11-790 от 12.06.2020 г., по което отново дала обяснения. Издадена е оспорената заповед за дисциплинарно уволнение Заповед № PД-11-849/25.06.2020 год.

Ищцата твърди, че никога не е отказвала да изпълня служебните си задължения, като е обработвaла надлежно всички документи, които са били разпределени до нея.

Ha 04.05.2020 год. й била връчена Заповед № PД-08-260/04.05.2020 год. нa Кмета на Община А., на основание на която била определена за длъжностно лице за поддържане на база данни за редовете и парцелите, броя на гробните места и датата на извършените погребения във всяко едно от тях. Със заповедта е определен срок до 31.05.2020 год., в който й е възложено извършване на проверка и актуализиране на данни в съществуващия хартиен носител чрез извършване на проверка и справка на място. Със същата заповед в срок до 15.06.2020 г. е възложено след приключване на проверката от данните по хартиения регистър, да се нанесат в електронен такъв, който да се поддържа и актуализира непрекъснато. Възразила изрично срещу посочената заповед поради това, че с нея се променя едностранно без нейно съгласие характера на възложената работа и в подписаната от нея длъжностна характеристика не влиза задължение за водене на регистър гробищен парк. Работата на длъжностно лице на гробищния парк според нея предполага броене на гробните места и поддържане на база данни, което налага и промяна на работното място, което счита недопустимо без нейно съгласие.

Счита, че със Заповед № PД-08-260/04.05.2020 год. на Кмета на Община А., се променя едностранно характера и мястото на извършваната от нея работа, поради я е обжалвала на основание чл.358, ал.1, т.2 от КТ и съответно в РС-А. има висящо производство.

Незаконосъобразно е работодателят да променя едностранно характера на извършваната работа. Разпоредбата на чл. 118, aл. 1 KT установява забрана за едностранна промяна в съдържанието на трудовото правоотношение, от която и да е от страните пo трудовия договор. Недопустимо е да се променя уговореното между страните съдържание на трудовото правоотношение пo отношение на характера на работата или други условия, уговорени в трудовия договор.

Съгласно чл. 119 KT е допустима промяна в съдържанието на трудовото правоотношение, единствено Пo взаимно съгласие между страните Пo трудовия договор, изразено в писмена форма. B настоящия случай съгласие с така издадената заповед липсва, напротив налице е изрично писмено възражение срещу нея.

Отделно от това, оспорила е издадената заповед № РД-11-599 от 07.05.2020 г., с която е наложено наказание „предупреждение за уволнение“ и за нея е налице правен интерес и моли съда да постанови решение, с което да отмени Заповед № PД-11-849/25.06.2020 год. на кмета на Община А., с която е уволнена дисциплинарно и постановено заплащане на обезщетение по чл.221, ал.2 от КТ, като незаконосъобразна и необоснована, да бъде възстановена на работа, да бъде поправено и основанието за уволнение, вписано в трудовата книжка, както и да й присъди направените пo делото разноски.

Също така иска да бъде осъдена Община А. да й заплати сумата от 1 132, 20 лева лева, която сума е удържана незаконосъобразно като обезщетение по чл.221, ал.2 от КТ

В законоустановения срок по чл.131 от ГПК е постъпил писмен отговор от ответника по делото.

В отговора се съдържа становище, че искът по чл.344, ал.1, т.4 от КТ е  процесуално недопустим, както и неоснователен по същество.

Обосновава се неоснователност на предявения иск за незаконност на уволнението, тъй като твърденията на ищцата, че е променена длъжността й, не отговарят на истината. Ищцата твърди, че е променена длъжността й, но това не отговаря на действителността. Ищцата е започнала работа в Общинска администрация А. през 2015 г., въз основа нa трудов договор № 1313/18.12.2015r. като „***" в дирекция „***" (***). Длъжнocттa, кoятo е изпълнявала е имала за цел:

„ Да извършва дейностите свързани с отразяване гражданското състояние  /раждане, брак, смърт/ на лицата u поддържане този вид информация актуална във връзка с извършване на административното обслужване на гражданите.

-Да анализира при нужда дейността u предоставя изводите на прекият  ръководител;

- административното обслужване на информация от регистрите пo гражданско състояние в общината, съставени преди 2000 година;

- контролира събирането, архивирането u ползването на регистрите oт съставните на общината населени мecтa;

- при нужда предоставя изчерпателна информация за процедурите u документите необходими за извършваните от общинска администрация А. административни услуги;

-           познаване на всички процедури пo предоставянето на услуги от общинска администрация с цел взаимозаменяемост на работните места в Центъра за услуги u информация на гражданите;

Ha тази длъжност тя е до 14.03.2016 г., когато със Заповед № 371 от същата дата е прекратено правоотношението и пo взаимно съгласие. На датата, на която е прекратен трудов договор № 1313/18.12.2015 г. е сключен нов и това е трудов договор № PД-11-372/14.03.2016г. за длъжността „***" в дирекция „***". Договорът е срочен, до завръщане на титуляра К. Д. Н.. Към този договор има сключвани допълнителни споразумения, с които е увеличавано възнаграждението на ищцата. Договорът е прекратен със Заповед № 114/17.09.2018 г. поради завръщане на замествания служител на работа.

На датата на прекратяване на договор № PД-11-372/14.03.2016 г., a именно на 17.09.2018 г. е сключен нов трудов договор № PД-11-1142 за длъжността „***" в дирекция „***". Към този договор има сключвани допълнителни споразумения. Първото е от дата 25.02.2020г., за увеличение на трудовото възнаграждение. Последното допълнително споразумение е изготвено с оглед приетото и влязло в сила решение на Общински съвет — А., с което се приема нова структура и численост на общинската администрация, като ищцата е отказала да го подпише. Това, последно пo време допълнително споразумение е с оглед приетата нова структура нa Общинска администрация А., сторено с Решение № 50, прието пo т.3 от дневния ред, обективирано в протокол № 5 нa заседание, проведено на 24.02.2020 г. След влизане в сила на решението е прието и утвърдено ново длъжностно щатно разписание от Кмета на Община А.. Изготвени ca допълнителни споразумения за всички служители от администрацията, с оглед разпределението нa длъжностите no дирекции, отдели, звена и т.н., единствено с оглед пригледност, нo без да са изменяни длъжностни права и задължения. Длъжността, на кoятo е назначена ищцата с договор № PД-11- 1142/17.09.2018 г. е била заемана преди това от В. К. В., на чието място е назначена ищцата. Длъжността, на която е назначена, има за цел и включва следните задължения, според одобрената длъжностна характеристика, както следва:

 „Да  извършва дейностите свързани с отразяване гражданското състояние  /раждане, брак, смърт/ на лицата u поддържане този вид информация актуална във  връзка с извършване на административното обслужване на гражданите. "

Като основни задължения са посочени:

„- Води текущите регистри на гражданско състояние /раждане, брак, смърт/ пo установения образец в качеството нa длъжностно лице no гражданско  състояние;

-           Пресъставя актове за гражданско състояние на български граждани,  съставени в чужбина съгласно Кодекса за международно гражданско право u Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове, съставена в Хага през 1961 Г. или Правилника за легализациите, заверките u  преводите на документи й други книжа:

- Въвежда в HБД „Население" текущите промени;

-           Издава удостоверения no образец /оригинал и дубликати/ no искане на физически u юридически лица;

-           Подготвя месечни справки за починали лицa за нуждите на НОИ, Български пощи - АД u Агенция социално подпомагане;

-           Съставя u изпраща седмично компютърни файлове с обобщените /за града u селата/ текущи събития пo гражданско състояние за НБД „Население" чрез ТЗ .,***" -Б.;

-           Подготвя за приключване до 21 януари на следващата година текущите  peгиcтpи пo гражданско състояние, като съставя u азбучници към тях;

-           Води регистър за предварително записване на гражданските бракове пo дни u часове u информира желаещите да сключат брак за изискванията u необходимите документи за това съгласно Семейният кодекс u Закона за гражданска регистрация;

Води ритуалите за сключване на граждански брак, като длъжностно лице:

 - Води регистър нa гробищния парк;

- Участва в организационно-техническата подготовка на избори,  референдуми u др. форми на пряка демокрация;

-           При изпълнение на задълженията си спазва правилата на общинската Програма за прозрачно управление, превенция u противодействие на корупцията;

-           Спазва процедурите u изискванията на системите за качество ISO 9001:  2000 u ISO 14 000: 2001."

Така описаните задължения за длъжността са идентични, с възложените с връчената длъжностна характеристика на ищцата на 08.04.2020 г. B този смисъл не отговарят на истината изложените в исковата молба твърдения, че на ищцата са възложени нови задължения, различаващи cc от задълженията, които е следвало да изпълнява преди връчването на последната длъжностна характеристика.

В рамките на така определената структура и численост в компетентността на кмета като орган пo назначението с да определи длъжностите, тяхното разпределение пo структурни звена и численост, което е изпълнено. Въпрос на свободна негова преценка е конкретното разпределение. Длъжността на ищцата, като права и задължения, не е изменена. Преди приемано на новата структура и щат длъжността и е била в дирекция „***", като след приемане на новата структура и щат тя сu остава в същата дирекция „***".

Съгласно нормата на чл.21, aл.1, т.2 oт ЗМСМА общинският съвет одобрява общата численост и структурата на общинската администрация в общината, района и кметството пo предложение на кмета на общината. По силата на чл.1. ал.1 и ал.3 и чл.4 и сл. от Закона за администрацията структурата на администрацията е нейното устройство, изразяващо cc в организирането й в дирекции, отдели и сектори, като според дейностите, извършвани при подпомагане на органа на държавна власт, те се ,разпределят в обща и специализирана администрация. C нормата на чл.11, aл. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията се урежда, че ръководителят на администрацията утвърждава длъжностното разписание по образец, като в конкретния случай това е кметът на съответната община, тъй като се касае за общинска администрация. C утвърждаването на длъжностно разписание кметът определя конкретните длъжности, които ще се използват в структурата на администрацията, като същият следва да спазва създадената от общинския съвет рамка - структура и численост на съответната община, определена пo реда на чл. 21, aл.1, т.2 oт ЗМСМА. Кметът разполага със свободна преценка да определи наименованието, конкретните функции и задачи за длъжностите в определената структура. B рамките на предоставената мy оперативна самостоятелност и задължението да следи за правилното функциониране на общинската администрация, като неин ръководител, кметът разполага с възможността да извършва структурни промени, водещи до закриване на едни длъжности и разкриване на други длъжности, доколкото това не противоречи на установената структура и численост. Следователно, при необходимост от оптимизиране на администрацията, кметът разполага с правомощието да утвърждава ново длъжностно разписание и съответно да закрива съществуващите длъжности, като ги заменя с такива, които отговарят на необходимостта в общинската администрация. Следва, че актовете на кмета, с които се утвърждава длъжностното разписание или се заменя една длъжност с друга, са актове приемани пo целесъобразност и не подлежат на съдебен контрол.

В настоящия случай е прието решение на Общинския съвет А. — Решение № 50, прието пo т.3 от дневния ред, обективирано в протокол № 5 на заседание, проведено на 24.02.2020 г., с което е определена структурата и числеността в общинската администрация. Съгласно това решение в дирекция „***" са създадени отдели, сред които и отдел „***". Именно a този отдел попада длъжността на ищцата, която не се променя като съдържание на трудовите функции.

Обстоятелствата довели до решението на кмета за изменение на длъжностното разписание (въз основа на решението на Общински съвет — А. за приемане и одобряване на нова структура), изразяващи се a разпределение на съществуващите длъжности в съответните отдели, не подлежи на съдебен контрол, тъй като това е въпрос пo целесъобразност. Следователно, като е спазил определената с решението на общинския съвет рамка — структура и численост, Кметът на община А. не е превишил правомощията си и не е налице незаконосъобразно действие, респективно не е налице едностранна промяна нa длъжностните права и задължения на ищцата.

Понятието „длъжност в администрацията“ е дефинирано в разпоредбата на чл.2, an. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията (HIIICДA), приета с ПMC № 129 от 26.06.2012 г., обн., ДВ, бр. 49 от 2.9;06.2012 г., a сила от 1.07.2012 г. и последно изменена с ДB, бр.9 от 31 Януари 2020г.) Съгласно легалната дефиниция длъжността се характеризира като нормативно определена позиция, която се заема пo служебно или пo трудово правоотношение, въз основа на определени изисквания и критерии. Свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика.

С оглед изложеното счита, че не е налице възлагане на несвойствени и нетипични за длъжността задължения с оспорената заповед, като задълженията за поддържане на регистрите са съществували от самото начало на заеманата от ищцата длъжност. В този смисъл със заповедта не са възложени задачи, които да изменят вида, характера и естеството на работата й, произтичащи от заеманата длъжност.

Иска се прекратяване на производството по делото поради недопустимост на предявения иск по чл.344, ал.1, т.4 от КТ и отхвърляне на останалите исковите претенции по чл.344, ал.1, т.1 и 2 и чл.55, ал.1 от ЗЗД вр. чл.221, ал.2 от КТ за заплащане на неправомерно удържаната като обезщетение по чл.221, ал.2 от КТ сума като неоснователни. Претендират се и съдебно деловодни разноски.

От събраните по делото доказателства от фактическа страна се установи следното:

От  представените  писмени доказателства се установява, че трудовото правоотношение между страните е възникнало по силата на трудов договор, сключен на 18.12.2015 г., като ищцата е приела да изпълнява длъжността „***в Дирекция „***“ /***/. На 14.03.2016 г. е преназначена на длъжност „***” в Дирекция „***” до завръщане на титуляра К. Д. Н., а след завръщане на последната е подписан нов трудов договор от 17.09.2018 г. По този договор ищцата е заела длъжността „***” в Дирекция „***“.

Съгласно единствената представена за този период длъжностна характеристика на ищцата от 01.03.2016 г.л.59-61 от делото, лицето, заемащо длъжността „***” в Дирекция „***”  е на пряко подчинение на директор Дирекция „***” с области на дейност, свързани  с документирана сключването, прекратяването и промяната на трудовите и служебните отношения, организиране на мероприятия по повишаване квалификацията и уменията на персонала и водене на отчете на проведените професионални и специализирани обучения. Има преки задължения, както следва: организира и пряко осъществява сключването на договори с работници и служители, съхранява в досиетата бележките за проведен първоначален инструктаж, осъществява необходимите действия по регистрация на трудовите правоотношения, подготвя цялостната документация при изменение или прекратяване на правоотношенията, подготвя допълнителни договори или споразумения, изчисляване и вписване на трудовия стаж и изготвяне на съответните образци за трудов стаж, подготвя и всякакви други документи, свързани с трудовите и служебните правоотношения, води дневник на издадените трудови и служебни книжки, съставя и поддържа трудовите досиета на работниците и служителите и поддържа актуална информация на необходимите данни, изготвя и предоставя на ръководството справки относно персонала и всички свързани с трудовите и служебни правоотношения въпроси, организира приемането на документите за подбор на кандидати за работа, както и разработва и осигурява образците на документите, които следва да попълнят кандидатстващите за работа, приема изготвените от директорите на дирекции графици за ползване на платен годишен отпуск, води всички видове отпуски и изготвя заповедите за тях, завежда болнични листи, оформя документално и осигурява съвместно с юрисконсулта на общината провеждането на  процедурите по налагане на дисциплинарни наказания, спазва изискванията на Закона за личните данни при боравене и съхранение на личните данни, подготвя и въвежда необходимите данни в Регистъра на административните структури в частта „***” и отговаря за поддържането им актуални, води приемния ден при кмета на общината, води заповедната книга със заповедите за разпоредителна дейност на Общината, участва в комисии за провеждане на конкурси съгласно ЗДСлужители и Наредбата за провеждане на конкурси за избор на държавни служители, води статистическата отчетност на числеността на персонала, спазва изискванията и изпълнява задълженията си, произтичащи от Системата за финансово управление и контрол, при изпълнение на задълженията си спазва правилата на общинската програма за прозрачно управление, превенция и противодействие на корупцията.

Във връзка с подобряване ефективността на  общинската администрация с решение № 50 от 24.02.2020 г. на Общински съвет – А. е приета нова структура и численост на общинската администрация, по повод на което е утвърдено ново щатно разписание. Видно от представената преписка във връзка с преструктуриране на общинската администрация е, че Дирекция „***“ /***/ е преструктурирана с два отдела „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“ /ПНООП/ и „Гражданска регистрация и информационно обслужване“ /***/. Видно от приложените поименни щатни разписания е налице промяна в длъжностите в Дирекция ***. Преди промяната съгласно щатното разписание от 01.01.2020 г. в дирекцията са налице 14 броя щатни места, от които един директор, един гл. юрисконсулт, четири броя „***“, два броя „***“, два броя „***“, един брой „ст. специалист“, два броя „чистач“ и един „снабдител домакин“. След промяната съгласно щатното разписание от 01.04.2020 г. в отдел *** на Дирекция *** са предвидени 16 броя щатни места, от които 8 броя щатни места за делегирана от държавата дейност – един началник отдел, шест броя *** и един ***. В новата структура липсва длъжността „***“, изпълнявана до този момент от свидетелката В. В., натоварена с воденето на граждански ритуали и регистър гробищен парк /вж. длъжностна характеристика и свид. показания/, както и липсва длъжността „***”, а осемте предвидени по щатно разписание бройки за „***” съгласно поименното разписание от 01.04.2020 г. са предвидени за служителите по отделни населени места - за дофинансирана с местни приходи дейност – с. К., с. М., с. Ч., с. К-во, с. Т., с. П., с. П. и с. Ч.. В другия новосъздаден отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки” на Дирекция *** работят общо 4 лица - началник отдел, юрисконсулт, един главен експерт и един ***.

На 08.04.2020 г. ищцата е отказала връчване на новата изменена длъжностна характеристика, възразявайки срещу т. „Организира и провежда граждански ритуали при сключване на граждански бракове като длъжностно лице“. По нейно твърдение в исковата молба същата е отказала да подпише и предложеното й допълнително споразумение за длъжността *** в отдел *** на Дирекция „***“ и такова не е представено по делото, поради което съдът приема, че действително допълнително споразумение не е било подписано.

Новата и изменена длъжностна характеристика предвижда преки задължения различни от тези по предходно връчената длъжностна характеристика на ищцата, а именно: изпълнява функциите на длъжностно лице по гражданско състояние, като създава електронни еквиваленти на създадените актове по гражданско състояние в Общината, пресъставя актове за смърт, издава преписи от актове за смърт, актове за раждане и свидетелства за сключен гр. брак, извършва дейности по припознаване, осиновяване и обработка на свързаните с тях документи, въвежда в НБД „Население” текущи промени, изпраща своевременно актуални справки до ТЗ „***”-Б. и други общини и населени места, обработва документи за сключване на брак между български граждани, както и между български и чужди граждани, води регистър за предварително записване на гражданските бракове по дни и часове и информира желаещите да сключат граждански брак за изискванията и необходимите документи, организира и провежда граждански ритуали при сключване на граждански бракове като длъжностно лице, води регистър на гробищен парк, изпълнява и други конкретно възложени задачи, свързани с длъжността, включително и такива, които не са пряко свързани с длъжността, но се налагат от естеството на екстремната ситуация, изпълнява всички други задачи възложени пряко от Директор Д „***”, Зам. Кмета и Кмета на общината и докладва за изпълнението им директно на тях.

Връчени са също така нови длъжностни характеристики на лицата, заемащи другите пет длъжности „***“ в отдел *** на Дирекция „***“ - от тях е видно, че те не са ангажирани с водене на граждански ритуали и регистър гробищен парк - дейности, изпълнявани от В. В. до пенсионирането й на съкратената длъжност „***“. Следва да се приеме, че по делото е категорично установено, че възлагането на тези функции на ищцата като служител при ответника е обосновано със закриването на длъжността „*** – обстоятелство, което се твърди и в самия отговор по исковата молба – л.35 от делото.

Видно от приложената по делото длъжностната характеристика на *** в другия новосъздаден отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“ в Дирекция *** трудовите функции на *** са идентични с тези, описани в представената длъжностна характеристика на ищцата от 01.03.2016 г., и се изпълняват от назначената на тази длъжност К. Н.

Няма спор и от показанията на свидетелите се установява, че до наложилата се структурна промяна ищцата не е сключвала граждански бракове и не е водила регистър гробищен парк, като по новата длъжностна характеристика това са нейни задължения, осъществявани до преди структурната промяна от лицето, заемащо несъществуващата вече длъжност „***” - пенсионираната свидетелка В. В..

Със заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. Кметът на Община А. във връзка с изискванията на Наредба № 2 от 21 април 2011 г. за здравните изисквания към гробищни паркове /гробища/, и погребването и пренасянето на покойници е определил ищцата да осъществява функциите на длъжностно лице за поддържане на база данни за редовете и парцелите, броя на гробните места и датата на извършените погребения във всяко едно от тях със срок на изпълнение – постоянен; възложил е в срок до 31.05.2020 г. да бъдат проверени и актуализирани данните в съществуващия на хартия регистър чрез извършване на проверка и справки на място; в срок до 15.06.2020 г. след приключване на предходната проверка данните от хартиения регистър да се нанесат в електронен такъв, който да се поддържа и актуализира непрекъснато.

Срещу тази заповед ищцата е подала възражение с вх. № 93-00-452 от 07.05.2020 г., твърдейки, че е отказала да подпише предоставената й длъжностна характеристика и допълнително споразумение, поради което не изпълнява вписаната длъжност „***” в отдел *** на Дирекция ***, а продължава да изпълнява длъжността „***” в Дирекция ***, поради което възложените й задължения не са част от трудовите й задължения и в длъжностната й характеристика не влиза задължение водене регистър на гробищен парк.

Издадената заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. Кметът на Община А. е оспорена по чл.119 от КТ и съответно е налице висящ спор по гр.д. № 442/2020 г. на РС-А..

Свид. С. Х. А., началник отдел ***, твърди, че при новата структура в общината всички служители вършат работата, възложена на отдел *** и са взаимозаменяеми помежду си. От гласните доказателства и еднозначните твърдения на страните в исковата молба и отговора става ясно, че ищцата продължава да работи общата работа на отдел *** наред с останалите общо пет на брой лица на длъжност *** в отдел ***, но същевременно само на нея са преразпределени конкретни функции, съдържащи се във вече отпадналата щатна бройка на свидетелката В. В..

Със Заповед № РД-11-849 от 25.06.2020 г. на Кмета на Община А. ищцата е уволнена дисциплинарно, като са констатирани следните нарушения:

1.Към 25.06.2020 г. не е налице изпълнение на вменените със заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. задължения, а именно: определена е за длъжностно лице за поддържане на база данни за редовете, парцелите, броя на гробните места и датата на извършените погребения във всяко едно от тях; възложено е в срок до 31.05.2020 г. да провери и актуализира данните в съществуващия на хартия регистър чрез извършване на проверка и справка на място; възложено е след приключване на проверката данните от хартиения регистър да се нанесат в електронен такъв, който се поддържа и актуализира непрекъснато, като е определен срок до 15 юни 2020 г.

Поискани са обяснения, като ищцата е заявила, че не влиза в трудовите й задължения воденето на регистър на гробищните паркове и е подала възражение срещу заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. на Кмета на Община А..

2. На 30.05.2020 г. не се е отзовала при позвъняване на служебния й телефон с оглед починало лице за уточняване на стар гроб;

На 02.06.2020 г. е заявила на С. Х., началник на отдел „***”, че няма да сключи в качеството й на длъжностно лице граждански брак между Р. Е. Р. и А. Б. Ш., заведен под вх. № 1465/21.05.2020 г., който й е бил разпределен. Бракът е трябвало да бъде сключен на 06.06.2020 г. от 11.00 часа в Ритуална зала гр. А.;

На 07.06.2020 г. не се е отзовала при позвъняване на служебния й телефон с оглед починало лице за уточняване на стар гроб.

Поискани са обяснения, като ищцата е заявила, че не е отказвала да изпълни вменените й трудъви задължения.

Според издадената заповед описаните нарушения осъществяват състава на чл.187, ал.1, т.3, предл първо „неизпълнение на възложената работа …” от КТ и чл.187, ал.1 т.7 „неизпълнение на законните нареждания на работодателя” от КТ и чл.187, ал.1, т. 10 „неизпълнение на други трудови задължения, предвидени в закони и други норамативни актове, в правилника за вътрешния трудов ред, в колективния трудов договор или определение при възникване на трудовото правоотношение” от КТ и на чл.190, ал.1 т.7 „други тежки нарушения на трудовата дисциплина” от КТ, доколкото е налице отказ от изпълняване на вписани в длъжностната характеристика на служителката задължения, в това число на задълженията в рездел „Основни задължения”, а именно:

изпълнява функциите на длъжностно лице по гражданско състояние, като създава електронни еквиваленти на създадените актове по гражданско състояние в Общината,

пресъставя актове за смърт, издава преписи от актове за смърт, актове за раждане и свидетелства за сключен гр. брак,

организира и провежда граждански ритуали при сключване на граждански бракове като длъжностно лице,

води регистър на гробищен парк,

изпълнява и други конкретно възложени задачи, свързани с длъжността, включително и такива, които не са пряко свързани с длъжността, но се налагат от естеството на екстремната ситуация.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи:

Предявеният иск е с правно основание по чл.344, ал.1, т.1 от КТ – за признаване на уволнението за незаконно и отмяна на издадената Заповед № РД-11-849 от 25.06.2020 г. на Кмета на Община А.. Предмет на издадената Заповед № РД-11-849 от 25.06.2020 г. на Кмета на Община А. са нарушения, изразяващи се в отказ ищцата да изпълни задължения, възложени с новата длъжностна характеристика на ищцата и издадената във връзка с нея заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. на Кмета на Община А., като ищцата оспорва издадената заповед Заповед № РД-11-849 от 25.06.2020 г. на Кмета на Община А. с доводи, че новата длъжностна характерстика и издадената във връзка с нея заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. на Кмета на Община А. едностранно променят характера на работата й, съответно са издадени в нарушение на принципите, визирани в чл.118, ал.1 и чл.119 от КТ. Следователно законосъобразността на уволнението, наложено с оспорената Заповед № РД-11-849 от 25.06.2020 г. на Кмета на Община А. като дисциплинарно наказание за нарушения, изразяващи се в отказ да се изпълнят задължения по новата длъжностна характеристика и издадената във връзка с нея заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. на Кмета на Община А., предполага преценка на основателността на доводите на ищцата за нарушение на принципите, визирани в чл.118, ал.1 и чл.119 от КТ, в която връзка съдът намира следното:

Страните са били в трудово правоотношение, като ищцата е заемала длъжността *** в Дирекция „***”. Във връзка с новоутвърдената с решение на общинския съвет структура на общинската администрация и съответно отпадането на щатната бройка за длъжност *** в населеното място на гр. А., от една страна и необходимостта общинската администрация да обезпечи ритуалите по сключване на граждански брак и водене на регистър на гробищен парк, възложени на отпадналата длъжност до този момент, от друга страна, функциите по водене на гражданските ритуали и гробищен парк, вкл. и останалите функции на отпадналата длъжност, са били преразпределени, но не между общо шестте лица, заемащи длъжността „***” в новосъздадения отдел *** в преструктурираната Дирекция „***”, а са конкретно вменени на едно от лицата, заемащи тази длъжност – ищцата. По този начин се е стигнало до недопустима промяна в съдържанието на трудовото правоотношение на ищцата в нарушение на принципите, визирани в чл.118, ал.1 и чл.119 от КТ, резултат от която промяна е издаването на заповед на № РД-08-260 от 04.05.2020 г. на Кмета на община А.. Разпоредбата на  чл.118, ал.1 от КТ установява забрана за едностранна промяна в съдържанието на трудовото правоотношение от която и да е от страните по трудовия договор. По императивен начин законът регламентира стабилност на трудовото правоотношение, осигурява сигурност на страните при осъществяването на трудовото правоотношение, осигурява сигурност на страните при осъществяването на трудовите им права и задължения и гарантира спазването на принципа за закрила на труда, формулиран в чл.1, ал.3 от КТ. Едностранната неизменяемост на съдържанието на трудовото правоотношение означава недопустимост едностранно да се променя уговореното между страните съдържание на трудовото правоотношение по отношение на характера на работата, мястото на работа, срока на трудовия договор, трудовото възнаграждение или други условия, които страните могат да уговорят в трудовия договор. Логическо продължение на установената в  чл.118, ал.1 от КТ забрана е разпоредбата на чл.119 от КТ. В нея законодателят е формулирал същия принцип по позитивен начин - допустима е промяна в съдържанието на трудовото правоотношение, но само по взаимно съгласие на страните по трудовия договор, изразено в писмена форма - по правната си същност промяната в съдържанието на трудовото правоотношение по взаимно съгласие на страните представлява сключване на нов договор между тях, с който те изменят определени елементи от договореното съдържание на трудовото правоотношение. От момента на постигането на съгласието за промяна трудовото правоотношение продължава да съществува между същите страни, но с изменение на негови елементи според постигнатото между страните съгласие. От тези законоустановени изисквания следва, че ако едната страна по трудовия договор предложи на другата страна изменение на трудовия договор и предложението не бъде прието, промяна в трудовото правоотношение не може да настъпи - то продължава да съществува във вида, в който е съществувало до този момент. Такъв е конкретният случай - касае се за изменение по същество на трудовите функции на ищцата, без това изменение да е било оформено по надлежния законов ред – чл.119 от КТВидно е, че новата длъжностна характеристика и издадената във връзка с нея заповед на Кмета на община А. вменяват изцяло нови функции на ищцата, които не фигурират не само в предходната длъжностна характеристика на ищцата и изпълняваната от нея работа, но и в новите длъжностни характеристики на останалите пет лица, заемащи същата длъжност като ищцата в новосъздадения отдел ***. Тези писмени данни що се касае конкретно до трудовите функции на ищцата, възложени с новата длъжностна характеристика и последвалата я заповед на Кмета, са в пълно противоречие със заявеното от свидетелката С. Х. А., началник отдел ***, че всички в отдела вършат заедно работата, възложена на отдел *** и са взаимозаменяеми. Последното е факт що се касае до останалите пет служители на длъжност на *** в отдел ***. До този извод водят и данните, че всички те са приели длъжностните характеристики без възражения – вменената работа не се различава съществено от изпълняваната от тях до този момент в Дирекция „***“. Длъжностните характеристики на останалите служители, заемащи длъжността *** в новосъздадения отдел ***, са приложени по делото и е видно, че не се различават съществено една от друга за разлика от длъжностната характеристика на ищцата, която е изцяло нова в сравнение с изпълняваната от ищцата преди това работа. Това не е хипотеза на преразпределение на функциите на отпаднала длъжност между всички останали служители чрез вменяване на конкретните задължения от отпадналата длъжност на всеки от тях, в който случай в контекста на обективно настъпилите промени - новоутвърдената структура на общинската администрация - настъпилото изменение на трудовата функция на всеки от тях би могло да се приеме за незначително по смисъла на чл.118, ал.2 от КТ /такъв случай се разглежда прим. в определение № 760 от 15.11.2018 г. по гр.д. № 2191/2018 г. на ВКС, 3 гр.отд./, а хипотеза, в която функциите на една от общо шест еднакви длъжности са изцяло подменени и различни по своето естество и характер от функциите на останалите пет длъжности без да са спазени изискванията на чл.118, ал.1 и чл.119 от КТ. Налице са изчерпателно изброени случаи на несъществени промени, които са допустими от законачл.118, ал.2 от КТ. Това изменение законът допуска като част от организаторските и ръководни правомощия на работодателя в трудовия процес. Дори и тези изменения да са неблагоприятни за работника те са допустими от закона, щом не се засяга мястото на работа, трудовата функция и основното трудово възнаграждение. Както се посочи настоящият случай не е такъв, тъй като се касае за изменение по същество на трудовите функции на ищцата, без това изменение да е било оформено по надлежния законов ред – чл.119 от КТРаботата, възложена на ищцата, включва други трудови операции и задължения по нея, различни от предходно изпълняваните от нея. Различието е повече от очевидно, като аргумент в тази посока е, че тези трудови операции и задължения не са описани като част от трудовите операции и задължения в длъжностните характеристики на останалите служители, заемащи длъжност, идентична с тази на ищцата. Издадената от Кмета заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. цели да замести липсващото съгласие от страна на ищцата да изпълнява част от подменените с новата длъжностна характеристика трудови функции, а това е недопустимо с оглед разпоредбите на чл.118, ал.1 и чл.119 от КТ. От нейното съдържание е повече от видно, че не се касае до хипотеза на възлагане на конкретни задължения на служител по повод изключителни обстоятелства. По съществото си характерът на работа е основен индивидуализиращ белег на трудовото правоотношение, тъй като определя неговото функционално осъществяване. Поради това Кодексът на труда допуска едностранни изменения на съдържанието на трудовото правоотношение, включително и на характера на изпълняваната от работника работа, но само по изключение, което е временно и при предпоставките по чл.120 от КТ. В настоящия случай няма нито твърдения на работодателя, нито обстоятелства, които да наложат извод, че е налице тази законова хипотеза.

С оглед гореизложеното длъжностната характерстика и издадената във връзка с нея заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. на Кмета на Община А. противоречат на чл.119 от КТ, поради което съдът следва да признае уволнението за незаконно и да отмени като незаконосъобразна Заповед № РД-11-849 от 25.06.2020 г. на Кмета на Община А., с която е наложено дисциплинарно наказание „уволнение” за нарушения, изразяващи се в отказ ищцата да изпълни задълженията, възложени с новата длъжностна характеристика и издадената във връзка с нея заповед № РД-08-260 от 04.05.2020 г. на Кмета на Община А..

Поради основателността на исковата претенция по чл.344, ал.1, т.1 от КТ, то основателна се явява и исковата претенция по чл.344, ал.1, т.2 от КТ за възстановяване на ищцата на заеманата преди уволнението длъжност.

Исковата претенция за заплащане на сумата от 1 132, 20 лева, удържана на основание чл.221, ал.2 от КТ, е основателна. В процесната заповед за уволнение е посочено, че на ищцата следва да се удържи на основание чл.221, ал.2 от КТ сума в размер на 1132, 20 лева, представляваща брутното трудово възнаграждение за срока на предизвестието. Нормата на чл.221, ал.2 от КТ предвижда, че при дисциплинарно уволнение работникът или служителят дължи на работодателя обезщетение в размер на брутното си трудово възнаграждение за срока на предизвестието – при безсрочно трудово правоотношение, и в размер на действителните вреди – при срочно трудово правоотношение. Видно от приложения фиш за работна заплата за м.юни 2020 г. – л.29 от делото - от дължимото на ищцата възнаграждение и обезщетение за неползван платен годишен отпуск е удържана сумата от 1 132, 20 лева, представляващо обезщетение по чл.221, ал.2 от КТ в размер на брутното трудово възнаграждение за един месец. С оглед крайния резултат по исковата претенция с правно основание по чл.344, ал.1, т.1 от КТ уволнението е незаконосъобразно и съответно работодателят дължи възстановяване на неправомерно удържаната от възнаграждението и обезщетението по чл.224 от КТ сума от 1 132, 20 лева. Ето защо и тази искова претенция следва да се уважи като основателна.

Предявеният иск с правно основание чл.344, ал.1, т.4 от КТ за поправка на основанието за прекратяване на трудовото правоотношение е недопустим и производството по делото в тази част следва да бъде прекратено по следните съображения:

Вписването на отмяната на уволнението е уредено в разпоредбата на чл.346, ал.1 и ал.2 от КТ, според която когато уволнението бъде признато за незаконно от съда, настъпилата промяна се вписва в трудовата книжка на работника или служителя. Вписването се извършва от работодателя, с когото е било прекратено трудовото правоотношение, а при отказ - от инспекцията по труда. Следователно, задължението на работодателя възниква по силата на самия закон и същият следва служебно да извърши вписването на промяната, постановена със съдебното решение, с което съдът се е произнесъл относно законосъобразността на прекратяването на трудовия договор. Признаването на уволнението за незаконно и неговата отмяна обуславя недействителност на вписаното основание за прекратяване на трудовото правоотношение, поради което работодателят следва да направи съответното отбелязване в трудовата книжка. Предпоставка за предявяване на иск по чл. 344, ал. 1, т. 4 от КТ във всички случаи е липсата на правен спор между страните относно законосъобразността на прекратяването му. Предмет на такъв иск е единствено неправилно отразяване на основанието в трудовата книжа при иначе законосъобразно прекратен трудов договор, какъвто не е настоящият случай.

Съгласно чл.78, ал.1 от ГПК ответната страна дължи на ищцата сторените разноските за адвокатско възнаграждение в размер на 450 лева съобразно уважената част от исковите претенции - договор за правна помощ на л.104 и л.117 от делото,.

С оглед недопустимо предявения иск по чл.344, ал.1, т.4 от ГПК съгласно чл.78, ал.4 от ГПК ищцата дължи съразмерно сторените разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 175 лева – договор за правна помощ на л.103 от делото.

Ответната страна следва да заплати държавна такса по сметка на РС-А. в размер на 150 лева  - по 50 лева за всяка от уважените искови претенции.

 

Предвид изложеното, съдът

Р Е Ш И:

ПРИЗНАВА уволнението на Д.Д.Н., EГH **********, с адрес: ***, за НЕЗАКОННО и ОТМЕНЯ като незаконосъобразна Заповед № РД-11-849 от 25.06.2020 г. на Кмета на Община А., с която на основание чл.330, ал.1, т.6 от КТ е прекратен трудовия договор на Д.Д.Н., EГH **********, на длъжност *** в отдел ***, Дирекция „***” при Община А..

ВЪЗСТАНОВЯВА Д.Д.Н., EГH **********, с адрес: *** на заемата преди уволнението длъжност *** в отдел „***”, Дирекция „***” при Община А..

 ОСЪЖДА Община А., представлявана от Кмета на Община А., да заплати на Д.Д.Н., EГH **********, неправомерно удържаната като обезщетение по чл.221, ал.2 от КТ сума от 1 132, 20 лева.

ПРЕКРАТЯВА като недопустимо производството по исковата претенция с правно основание по чл.344, ал.1, т.4 от КТ за поправка на основанието за прекратяване на трудовото правоотношение.

 ОСЪЖДА  Община А., представлявана от Кмета на Община А., да заплати на Д.Д.Н., EГH **********, съдебно деловодни разноски в размер на 450 лева за адвокатско възнаграждение съобразно уважената част от исковите претенции.

 ОСЪЖДА  Д.Д.Н., EГH **********,***, представлявана от Кмета на Община А., съдебно деловодни разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 175 лева съобразно прекратената част от производството.

ОСЪЖДА Община А., представлявана от Кмета на Община А., да заплати на по сметка на РС-А. сумата от 150 лева държавна такса по уважените искови претенции.

Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред Б.кия окръжен съд в двуседмичен срок, считано от 23.12.2020 г.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

 

                                                                           Районен съдия……..……………………