РЕШЕНИЕ
№ 3682
Велико Търново, 27.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административния съд Велико Търново - X състав, в съдебно заседание на двадесет и девети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ИВЕЛИНА ЯНЕВА |
При секретар Д. С. като разгледа докладваното от съдия ИВЕЛИНА ЯНЕВА административно дело № 20247060700388 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.147 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на Сдружение „За развитие на Беляковец“ с адрес на управление с.Беляковец № 391 срещу Решение № 1003-00-23#1 / 14.05.2024г. на заместник кмет на Община Велико Търново, с което е предоставена на сдружението обществена информация. В жалбата се твърди, че посоченото решение не е получено, предоставени са единствено фактури, а и от препращащото писмо на кмета на с.Беляковец не е ясно за коя от исканата информация следва да се произнесе кмета на Община Велико Търново.
С Определение № 2062 / 19.06.2024г. делото е прекратено поради липсата на правен интерес у жалбоподателя. С Определение № 10127 / 27.09.2024г. на Върховния административен съд определението на първоинстанционния съд е отменено в частта по т.1, т.4 и т.7 от решението по съображения за липса на произнасяне от административния орган в тези части.
Ответникът изразява писмено становище за неоснователност на жалбата.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима.
Предмет на настоящото производство е Решение № 1003-00-23#1 / 14.05.2024г. на заместник кмет на Община Велико Търново в частта по т.1, т.4 и т.7.
След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:
От Сдружение „За развитие на Беляковец“ по електронен път е подадено Заявление за достъп до обществена информация до Кмета на с.Беляковец, което е регистрирано под № 86 / 15.04.2024г. С това заявление се конкретизира вече получена обществена информация, като исканите данни са формулирани по следния начин:
1. Какви общински бюджетни средства е получило кметство Беляковец за месец януари 2024г.
2. По точка 2 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да ни предоставите счетоводни документи/платежни нареждания, фактури и прочее/, с което да удостоверите изразходените средства за месец януари 2024г. Молим за подробна, точна и ясна разбивка на разходите за м.януари 2024г.
3. По т.3 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, молим да уточните в какво се състоят извършените от кметството услуги на гражданите за месец януари 2024г. – подробно, точно и ясно изложение на извършените услуги. В тази връзка да ни удостоите с Вашето становище – какво е постигнато с разходването на предоставените Ви средства за месец януари 2024г.
4. Какви общински бюджетни средства е получило кметство Беляковец за месец февруари 2024г.
5. По точка 10 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да ни предоставите счетоводни документи /платежни нареждания, фактури и прочее/, с което да удостоверите изразходените средства за месец февруари 2024г. Молим за подробна, точна и ясна разбивка на разходите за м.февруари 2024г., от която недвусмислено да е видно къде са разходени обществените средства – точно и ясно да ни укажете колко от предоставените Ви средства за месец февруари са разходени за заплати /като подробно опишете какви точно заплати са заплатени за въпросния период/, колко от предоставените Ви средства са изплатени за почистване и поддръжка на общински площи / като подробно опишете кои общински площи са почиствани и поддържани в периода месец февруари 2024г. и каква сума е заплатена за отделните почиствания, колко служители на кметството са взели участие в извършването на тези действия и в какво се състоят те/, колко е заплатено за електроенергия, колко е заплатено за улично осветление, колко е заплатено за интернет и колко за телефони. Молим да уточните за плащането на сметки на кои телефони става дума, тоест кой се ползва от тези телефони.
6. По т.11 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да получим информация в какво се състоят извършените от кметството услуги на гражданите за месец февруари 2024г. – подробно, точно и ясно изложение на извършените услуги. Молим да ни предоставите подробна, точна и ясна справка от която да е видно къде и кога е извършвано почистване и поддръжка на обществени площи в с.Беляковец за периода месец февруари 2024г., какъв персонал е участвал в почистването и поддържането на тези площи. Какво е постигнато с тези Ви действия за почистване и поддръжка на селото. В какво се състои почистването и поддръжката на обществени площи за месец февруари 2024г. В тази връзка да ни удостоите с Вашето становище – какво е постигнато с разходването на предоставените Ви средства за месец февруари 2024г.
7. Какви общински бюджетни средства е получило кметство Беляковец за месец март 2024г.
8. По точка 18 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да ни предоставите счетоводни документи /платежни нареждания, фактури и прочее/, с което да удостоверите изразходените средства за месец март 2024г. Молим за подробна, точна и ясна разбивка на разходите за м.март 2024г., от която недвусмислено да е видно къде са разходени обществените средства – точно и ясно да ни укажете колко от предоставените Ви средства за месец март са разходени за заплати /като подробно опишете какви точно заплати са заплатени за въпросния период/, колко от предоставените Ви средства са изплатени за почистване и поддръжка на общински площи / като подробно опишете кои общински площи са почиствани и поддържани в периода месец март 2024г. и каква сума е заплатена за отделните почиствания, колко служители на кметството са взели участие в извършването на тези действия и в какво се състоят те/, колко е заплатено за електроенергия, каква сума е заплатена за закупуване на 14 броя контейнери тип „Бобър“, каква сума е заплатена за подмяната им, колко е заплатено за улично осветление, колко е заплатено за интернет и колко за телефони. Молим да уточните за плащането на сметки на кои телефони става дума, тоест кой се ползва от тези телефони.
9. По т.19 от Заявление по ЗДОИ с вх. № 69 / 01.04.2024г. по описа на кметство Беляковец, желаем да получим информация в какво се състоят извършените от кметството услуги на гражданите за месец март 2024г. – подробно, точно и ясно изложение на извършените услуги. Молим да ни предоставите подробна, точна и ясна справка от която да е видно къде и кога е извършвано почистване и поддръжка на обществени площи в с.Беляковец за периода месец март 2024г., какъв персонал е участвал в почистването и поддържането на тези площи. Какво е постигнато с тези Ви действия за почистване и поддръжка на селото. В какво се състои почистването и поддръжката на обществени площи за месец март 2024г. В тази връзка да ни удостоите с Вашето становище – какво е постигнато с разходването на предоставените Ви средства за месец март 2024г.
С Решение № 4/26.04.2024г. кметът на с.Беляковец се произнася по заявлението за достъп до обществена информация, като изрично посочва, че по т.1, т.4 и т.7 кметството не разполага с тази информация, по т.2, т.5 и т.8 кметството не разполага със счетоводни документи.
На същата дата – 26.04.2024г. кметът на с.Беляковец препраща по компетентност на кмета на Община Велико Търново Заявление за достъп до обществена информация вх. № 86 / 15.04.2024г., доколкото в кметство Беляковец не се съхранява част от исканата информация.
От надлежно упълномощен заместник кмет на Община Велико Търново е издадено Решение изх. № 1003-00-23#1 / 14.05.2024г., с което на сдружението е предоставена исканата информация по следния начин:
По т.1, т.4 и т.7 от заявлението е посочено, че село Беляковец е кметство без самостоятелен бюджет към Община Велико Търново. Годишният бюджет на кметството и бюджетните разходи за съответната година са част от Консолидирания бюджет и Касов отчет на Община Велико Търново.
Съгласно мотивите на Определение № 10127 / 27.09.2024г. на Върховния административен съд този отговор по своята същност представлява отказ за предоставяне на обществена информация.
Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Съгласно легалната дефиниция на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Обществената информация се определя като официална и служебна, като достъпа на различните видове обществена информация е уреден по различен начин. Съгласно чл.12 от ЗДОИ достъпът до официална информация, която се съдържа в нормативни актове, се осигурява чрез обнародването им, достъпът до друга официална информация в случаите, когато това е предвидено със закон или по решение на органа, който я е създал, се осигурява чрез обнародване. Достъпът до официална информация извън случаите по ал. 1 и 2 е свободен и се осъществява по реда на този закон. При искане на достъп до официална информация, която е обнародвана, съответният орган е длъжен да посочи изданието, в което тя е обнародвана, броя и датата на издаване.
В конкретния случай, независимо от факта, че издръжката на кметство Беляковец е част от бюджета на Община Велико Търново и този бюджет е публикуван, искането на молителя е за изрично посочване на средствата, изразходвани за посочените месеци за издръжка на кметство Беляковец и това искане не е удовлетворено. Едва в писмени бележки по същество на спора от издателя на акта се твърди, че разходите , описани в останалите точки на отговора по процесното заявление, формират цялата издръжка за конкретния месец за кметство Беляковец. Този отговор е следвало да бъде даден на молителя, като в съдебното производство е недопустимо санирането на вече постановен отказ.
Доколкото исканата информация по т.1, т.4 и т.7 от Заявлението представлява обществена информация и е свързана с разходването на обществени средства, то отговорът по нея следва да бъде ясен и конкретен, още повече, че са касае за предоставяне на парични средства, за което следва да са налице първични счетоводни данни, отчетни регистри и месечни справки.
Оспореният отказ следва да бъде отменен, а преписката върната на компетентния орган за ново произнасяне.
При този изход на спора основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски, съобразно представен списък и доказателства за действителното им извършване.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 1003-00-23#1 / 14.05.2024г. на заместник кмет на Община Велико Търново в частта по т.1, т.4 и т.7.
ВРЪЩА преписката на заместник кмет на Община Велико Търново за произнасяне в едномесечен срок от получаване на съобщението.
ОСЪЖДА Община Велико Търново да заплати на Сдружение „За развитие на Беляковец“ с ЕИК ... и адрес на управление с.Беляковец № 391 сумата от 1 160лв. / хиляда и сто и шестдесет лева/.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
Съдия: | |