Определение по дело №1961/2025 на Софийски районен съд

Номер на акта: 19253
Дата: 29 април 2025 г. (в сила от 29 април 2025 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Борисов
Дело: 20251110101961
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 януари 2025 г.

Съдържание на акта


ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 19253
гр. София, 29.04.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 90 СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и девети април през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:ВАЛЕНТИН Т. БОРИСОВ
като разгледа докладваното от ВАЛЕНТИН Т. БОРИСОВ Гражданско дело №
20251110101961 по описа за 2025 година
Производството по делото е образувано е по искова молба на Н. А. М., с
ЕГН: **********, с адрес: гр. София, ж.к. „Надежда 1“, ул. „Илинденско
въстание“ № 34, Вход „Б“, ет.7, ап. 43 Чрез Адвокат Д. С. Д., с ЕГН
********** Личен номер **********, вписан в САК, адрес на адвокатската
кантора: гр. София 1612, район „Красно село”, ул. „Юнак” №9, ет. 2, офис 3,
срещу МБАЛ Л. ЕАД, с ЕИК: .. със седалище и адрес на управление: гр.
София, п.к. 1407, ул. Козяк №1, представлявано от О. В. М. - М., за признаване
за установено, че ответника дължи на ищеца сумите 4 200,00 лева (четири
хиляди и двеста лева), представляваща главница за месечни възнаграждения
по Договор за абонаментно правно обслужване с изх. № III-224/27.10.2023 г.
от 30.10.2023 г. за месеци април, май и юни 2024 г., ведно със законна лихва за
период от 29.10.2024 г. до изплащане на вземането, сумата 219,52 лева (двеста
и деветнадесет лева и 52 стотинки), представляваща лихва за период от
30.04.2024 г. до 14.10.2024 г., на основание чл. 36, ал. 1, във вр. с ал. 2 от ЗА,
във вр. с чл. 280 от ЗЗД и чл. 86 от ЗЗД, за които суми е издадена заповед по
реда на чл. 410 от ГПК на 15.11.2024 г. по частно гражданско дело № 64288 по
описа на СРС, 90 с-в за 2024 г.
В исковата молба са налице твърдения, че на 27.10.2023 г., между „МБАЛ
Л.“ ЕАД, в качеството му на Възложител, и Н. А. М., в качеството му на
Изпълнител, е подписан граждански договор № III-224/27.10.2023 г., по силата
на който е предвидено, че Възложителят възлага, а Изпълнителят се задължава
1
да осъществява ежемесечно абонаментно правно консултиране на дейността
на ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ. Това включва консултации и становища по Закона за
обществените поръчки (ЗОП), изготвяне на проекти на протоколи и решения.
При необходимост ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ се задължава да оказва съдействие и при
разработването, прилагането и изпълнението на вътрешна нормативна уредба,
която гарантира спазване на принципите за законосъобразност, добро
финансово управление и прозрачност при изпълнение на всички дейности във
връзка с изискванията на Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор, както и осъществяване на контролна дейност върху
основни документи (заявки, искания и др.) от СФУК. Съгласно чл. 2 от
цитирания по-горе договор, Възложителят заплаща на Изпълнителя
възнаграждение в размер на 1 400 (хиляда и четиристотин) лева месечно,
платимо по банков път до 30-то число на текущия месец, след предаване на
ежемесечни отчети от Изпълнителя за извършените от него дейности. До
декември 2023 г., въз основа на представени отчети, удостоверяващи
извършени дейности от страна на Изпълнителя, Възложителят е заплащал
своевременно дължимото ежемесечно възнаграждение.
От началото на 2024 г., поради финансови затруднения, Възложителят
започва да изплаща дължимите от него суми за изпълнените от Изпълнителя
дейности със закъснение, като представените отчети за януари и февруари са
заплатени накуп през март. Последното плащане, извършено от Възложителя,
е през април месец, като с него е заплатено дължимото възнаграждение на
Изпълнителя за март. Към настоящия момент не са заплатени дължимите
възнаграждения по представените отчети за април, май и юни месец, за
възложени и извършени от Изпълнителя дейности. Възлагане изпълнението
на дейностите по договора се е извършвало устно от г-жа Х. М. – Началник
отдел „Правен и обществени поръчки“. Доколкото началника на отдела е
лицето, което притежава преки наблюдения върху цялостната дейност на
отдела (натовареност на служителите, срок за приключване и значимост на
обществените поръчки, член е на определените от Възложителя комисии), то
Изпълнителят е изпращал до г-жа Х. М. по имейл проекти на протоколи,
доклади, решения за избор на изпълнител/частично прекратяване на
възложените за преглед дейности/обществени поръчки.
По представения от Изпълнителя отчет за април месец е извършено
разглеждане, оценяване и класиране на 34 оферти от 14 участника, като са
2
отчетени изготвени и предоставени за съгласуване проекти на Протокол № 3,
Доклад и Решение за избор на изпълнители и частично прекратяване по
обществена поръчка с предмет: „Периодична доставка на медицински изделия
и консумативи, използвани при анестезия и интензивно лечение за срок от 24
месеца“. С отчет за март месец, Изпълнителят е изготвил и представил за
съгласуване Протокол № 1 и Протокол № 2 по същата обществена поръчка -
„Периодична доставка на медицински изделия и консумативи, използвани при
анестезия и интензивно лечение за срок от 24 месеца“, по която е била
заплатена със закъснение дължимата ежемесечна сума по договора, но все пак
е налице изпълнение от страна на Възложителя по този отчет. Доколкото
самият Възложител е заплатил вече веднъж сума по горецитираната
процедура, то може да се изведе обосновано заключение, че процедурата е
била възложена като задача на Изпълнителя.
В изпратения на 08.04.2024 г. имейл до г-жа Х. М. са прикачени като
приложения проекти на Протокол № 3, Доклад и Решение за избор на
изпълнители и частично прекратяване, които са в работен вариант Microsoft
word. Отразените от Изпълнителя по гражданския договор констатации
спрямо разглежданите оферти са приети почти изцяло от назначената от
Възложителя комисия, което може да се установи от съдържанието на
изпратеното спрямо публикуваното в ЦАИС ЕОП, с изключение на
обосновката на „ХИМТЕКС“ ООД по Обособена позиция № 21. Същата е
неприета в публикуваните в ЦАИС ЕОП документи, докато в работния
вариант участникът „ХИМТЕКС“ ООД е допуснат до класиране. Във тази
връзка е налице и разминаване в отразеното в Решението за избор на
изпълнители крайно класиране по Обособена позиция № 21, спрямо
съдържанието на изпратените работни документи. Финалните документи са
видими по публично достъпната партида на МБАЛ „Л.“ ЕАД в ЦАИС ЕОП на
адрес: https://app.eop.bg/today/354630. Същите са били публикувани на 11
април 2024 г., т.е. почти веднага след изпращане и на последните документи за
приключване на процедурата. Предадените протоколи, доклад и Решение за
избор на изпълнители и частично прекратяване на процедурата не са били
връщани никога със забележки или каквито и да е било указания за
преработване или допълване от Изпълнителя по договора.
По представените от Изпълнителя отчети за май и юни месец е
3
извършено разглеждане, оценяване и класиране на 45 оферти от 13 участника,
като са отчетени изготвени и предоставени за съгласуване проекти на
Протокол № 1, Протокол № 2, Протокол № 3, Доклад и Решение за избор на
изпълнители и частично прекратяване по обществена поръчка с предмет:
„Периодична доставка на общоболнични медицински изделия и консумативи
за срок от 24 месеца“. Като доказателство за изпълнението прилагаме
кореспонденция между Н. М. и Х. М., както следва: 1. имейл от 12 май 2024 г.,
с който е изпратен за преглед и съгласуване Протокол № 1 по горецитираната
процедура; 2. имейл от 29 май 2024 г., с който е изпратен за преглед и
съгласуване Протокол № 2, както и отчета за май месец. Обществената
поръчка отново е възложена след проведен телефонен разговор с началника на
отдел „Правен и обществени поръчки“ - Х. М., като Изпълнителя е добавен
като отговорно лице по нея от последната.
След изпращане по имейл на Протокол № 2 и отчета за май месец е
съобщено на Н. М. в телефонен разговор с г-жа Х. М., че трудовото й
правоотношение е прекратено, поради което комуникацията по възложената
обществена поръчка продължава с г-жа Р. С. - експерт ОП в отдел „Правен и
обществени поръчки“. Същата е и член на назначената от Възложителя
комисия по обществена поръчка с предмет: „Периодична доставка на общо-
болнични медицински изделия и консумативи за срок от 24 месеца“, като е
наясно с извършваните от Изпълнителя дейности до този момент.
Доказателство за това е разменената кореспонденция по Вайбър между Н. М.
и г-жа Р. С. Доколкото предметът на договора включва ежемесечно
абонаментно правно обслужване и изготвяне на определени документи, то
Изпълнителят добросъвестно е продължил да изпълнява възложените му до
този момент дейности, като при отчитане на извършеното се е свързвал с
единственото лице, което е било запознато с работата му, доколкото същото е
и член на комисията. В тази връзка Изпълнителят е изпратил до г-жа Р. С.
следната електронна кореспонденция: 1. Имейл от 13 юни 2024 г., в който са
прикачени писма за изискуеми писмени обосновки на част от участниците в
процедурата. Същите са ползвани от комисията, което е видимо от
съдържанието на публикувания в ЦАИС ЕОП Протокол № 3; 2. Имейл от 23
юни 2024 г., в който са прикачени за преглед и съгласуване Протокол № 3,
Доклад и Решение за избор на изпълнители и частично прекратяване по
обществена поръчка с предмет: „Периодична доставка на общо-болнични
4
медицински изделия и консумативи за срок от 24 месеца“; 3. Имейл от 28 юни
2024 г. , в който са прикачени отчетите за април, май и юни месец, както и
актуално удостоверение за банкова сметка.
Отразените от Изпълнителя по гражданския договор констатации
спрямо разглежданите оферти са приети почти изцяло от назначената от
Възложителя комисия, което може да се установи от съдържанието на
изпратеното спрямо публикуваното в ЦАИС ЕОП, с изключение на Протокол
№ 2, където има настъпили промени в състава на комисията, както и
допуснати до класиране участници, както следва: по Обособена позиция № 2 -
„МЕДИЦИНСКА ТЕХНИКА ИНЖЕНЕРИНГ“ ООД; по Обособена позиция
№ 8 - „ХИМТЕКС“ ООД; по Обособена позиция № 9 - „А.-ЦМ“ ЕООД; по
Обособена позиция № 11 -„С. Т.“ АД. Посочените участници в работния
вариант изготвен от Изпълнителя са отстранени от участие в процедурата.
Финалните документи са видими по публично достъпната партида на МБАЛ
„Лозенец“ ЕАД в ЦАИС ЕОП на адрес: https://app.eop.bg/today/375458.
Същите са били публикувани на 19 юли 2024 г. Предадените протоколи,
доклад и Решение за избор на изпълнители и частично прекратяване на
процедурата не са били връщани никога със забележки или каквито и да е
било указания за преработване или допълване от Изпълнителя по договора. С
Писмо Изх. № 1022/05.07.2024 г. е отправено предизвестие за прекратяване на
Договор № III-224/27.10.2023 г., като същото е било изпратено до
Изпълнителя общо 3 пъти от два различни имейла. До изтичане срока на
предизвестието не са възлагани на Изпълнителя нови дейности за изпълнение,
поради което не е предаван друг отчет. Доколкото Изпълнителят
добросъвестно е изпълнявал задълженията си и е налице реално изпълнение
на възложени задачи по договора, което лесно може да се установи от
гореизложената фактическа обстановка, то изпълнителят е отправил покана за
доброволно изпълнение. С Писмо Изх. № 1169/13.09.2024 г. Възложителят
отказва да заплати дължимите суми, като счита искането за неоснователно и
плащанията за недължими. В писмото се цитира предходна кореспонденция,
която обаче не съществува, доколкото единствената предходна такава е тази с
Писмо Изх. № 1022/05.07.2024 г.
Ищецът прави искане съдът да приеме представените с исковата молба
писмени доказателства.
5
Ответникът МБАЛ Л. ЕАД, чрез юрк. П. е депозирала писмен отговор на
исковата молба по реда и в срока на чл.131, ал.1 от ГПК. Оспорва предявените
искове като неоснователни, тъй като изпратените от ищеца протоколи и
отчети за извършена работа не са приети от възложителя, поради което не се
дължи никакво възнаграждение. Твърди, че началника на отдел Правен и
обществени поръчки няма правомощия да възлага задачи и то устно на ищеца.
Представя писмени доказателства.
Предявени са установителни искове с правно основание чл. 422 от ГПК
вр. чл. 36, ал. 2 от ЗА вр. чл. 280 от ЗЗД и чл. 86 от ЗЗД.
Съгласно разпоредбата на чл.154, ал.1 от ГПК разпределението на
доказателствената тежест е, както следва: ищецът следва да установи при
условията на пълно и главно доказване следните правопораждащи факти:
съществуването на договор за поръчка, както и изпълнение на задълженията
си по него и обстоятелствата, ангажиращи отговорността на ответника,
размера на възнаграждението, а ответника следва да установи, че е изпълнил
задълженията си по договора, както и правоизключващите си възражения. По
иска по чл. 86 от ЗЗД ищецът следва да установи изпадането на ответника в
забава, периода на забавата и размера на обезщетението, а ответника следва да
докаже възраженията си срещу иска.
По делото между страните не са налице обстоятелства, които да бъдат
приети за безспорни и ненуждаещи се от доказване.
Съдът намира предявените искове за допустими, а исковата молба за
редовна по смисъла на чл.127 и чл.128 от ГПК.
На основание чл.140, ал.3 от ГПК делото следва да бъде насрочено за
разглеждане в открито съдебно заседание, за което да се призоват страните.
Основателни са исканията на страните за приемане на писмените документи
като доказателства по делото.
Водим от горното и на основание чл.140 от ГПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИКАНВА страните към спогодба, медиация или извънсъдебно
доброволно уреждане на спора.
ПРИЕМА И ПРИЛАГА като писмени доказателства по делото
6
документите, приложени под опис към исковата молба и отговора.
ДА СЕ ВРЪЧАТ на страните преписи от настоящото определение.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на
11.06.2025 г. от 10.40 часа, за която дата и час да се призоват страните.
Определението не подлежи на обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________

7