№ 2020 г. гр. Варна
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,
ХVІ – ти състав ,
в публично заседание на 27.10. 2020 г., в състав :
Административен
съдия : Красимир Кипров
при секретаря Камелия Александрова
с участието на прокурора
като разгледа докладваното от съдия Красимир Кипров
адм.дело № 1684 по
описа на съда за 2020 г.,
за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.124 от
З-на за държавния служител /ЗДСл/.
Образувано е по жалба на А.Б.А.,
против заповед № 3513/14.07.2020 г. на директора на Агенция „Митници“ за прекратяване на служебното й правоотношение
на длъжност „ Главен митнически инспектор“, длъжностно
ниво – 6 , експертно ниво – 2, с ранг V
старши, в Митница Варна , на основание
чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, считано от 14.07.2020 г.
С доводи за издаване на обжалваната заповед в нарушение на
материалния закон - отсъствие на
фактическия състав на чл.106, ал.1,т.2 от ЗДСл , както и такива за издаването й в противоречие с целта на закона, се иска
отмяна на същата и присъждане на сторените по делото разноски. В съдебно
заседание жалбата се поддържа от упълномощения адвокат В., включително с
представената писмена защита с. д. 13486/30.10.2020 год.
Ответникът - директорът на Агенция „Митници“ , чрез
упълномощения юрисконсулт М. изразява
становище за отхвърляне на жалбата като неоснователна и претендира присъждане
на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Представя писмена защита с.д.
13513/2.11.2020 год.
След преценка на събраните по делото
доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното :
С трудов договор № 452/30.01.2002 г. , А.Б.А. е
назначена в Регионална митническа дирекция – Варна на длъжност „технически сътрудник /митнически
полицай“/. Със заповед за изменение на служебно правоотношение № 935/3.04.2014
г. на директора на Агенция „Митници“ , А. е
преназначена на длъжност „ Главен митнически инспектор“ в Митница Варна, с
ранг І младши. Със заповед № 4347/16.11.2017 г. на директора на Агенция „Митници“
е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ на А.Б.А. на длъжност „ Главен митнически
инспектор „ с ранг V-ти старши в Митница Варна . Заповедта е отменена с
влязло в сила на 13.11.2018 г. съдебно решение № 1408/2.07.2018 г. по адм. дело
№ 3294/ 2017 г. по описа на АС-Варна . След
отмяната е издадена от директора на Агенция „Митници“ заповед № 4812/28.11.2018
г. , с която А. е възстановена считано от 23.11.2018 г. на длъжност „ Главен
митнически инспектор“ в Митница Варна , длъжностно ниво 6 , експертно ниво 1Б .
След възстановяването , на А. е връчена на 1.12.2018 г. за
запознаване с длъжностна характеристика
за длъжността „Главен митнически инспектор“ в Митнически пункт ІІ-ро ниво
Пристанище Варна , длъжностно ниво 6, експертно ниво 2, минимален ранг ІІІ
младши . На 27.12.2018 г. е издадена от министъра на финансите заповед №
ЗМФ-1318 , с която на основание чл.8 от З-на за митниците /ЗМ/ и пар.64,изр.І
от З-на за изменение и допълнение на З-на за корпоративното подоходно облагане
, считано от 00.00 часа на 7.01.2019 г. в структурата на Агенция „Митници“ се закриват
митници Аерогара София , Бургас, Варна , Лом , Пловдив , Свищов ,
Столична , Русе и Югозападна, като считано от 00.00 часа на 7.01.2019 г. в
структурата на Агенция „Митници“ се създават териториални дирекции Тракийска,
Югозападна, Дунавска, Северна морска и Южна морска. Съгласно раздел VІ-ти от заповедта дейността , компетентността, правата
и задълженията на закритата Митница Варна преминават към Териториална дирекция Северна морска. Към
момента на закриването в Митница Варна са съществували съгласно утвърденото на
1.01.2019 г. длъжностно разписание 27 щатни бройки за длъжността „Главен
митнически инспектор“. От директора на Агенция „Митници“ е издадена заповед №
ЗАМ-15/32-3166 от 4.01.2019 г. , с която считано от 7.01.2019 г. е определена
структурата на Териториална дирекция Северна морска с обща численост на
персонала 222 щатни бройки , от които 22
щатни бройки са предвидени за длъжността „Главен инспектор в Териториална
дирекция на Агенция Митници“. В сравнение с длъжностната характеристика за
длъжността „Главен митнически инспектор в Митница Варна длъжностно ниво 6 , експертно ниво 2 , минимален
ранг ІІІ младши“ , длъжностната характеристика за длъжността „Главен инспектор
в Териториална дирекция на Агенция Митници длъжностно ниво 6 , експертно ниво 2
, минимален ранг ІІІ младши“ се
различава по това, че последната предвижда в раздел „V. Преки задължения“ 27 точки вместо 26 при първата, като различна
е точка 22 имаща следното съдържание : „Контролира
вноса и износа на предметите с културно-историческо значение и нумизматична стойност“.
На 7.01.2019 год. е издадена от директора на Агенция „Митници“ заповед № 3023, с която считано от 8.01.2019
г. е прекратено служебното правоотношение с А.Б.А. на основание чл.107,ал.1,т.5
от ЗДСл – поради обективна невъзможност на държавния служител да изпълнява
задълженията си извън случаите по чл.103,ал.1,т.3 от ЗДСл, тъй като е
привлечена като обвиняем за умишлено престъпление от общ характер. Заповедта е
отменена с влязло в сила на 1.07.2020 г.
съдебно решение № 1626/31.07.2019 г. по адм. дело № 899/2019 г. по описа
на АС- Варна. На 1.07.2020 г. е утвърдено ново длъжностно разписание в Териториална дирекция Северна
морска, съгласно което са предвидени 25 щатни бройки за длъжността „Главен
инспектор в Териториална дирекция на Агенция Митници“. След влизане в сила на
съдебното решение , А. подава до директора на Агенция „Митници“ заявление рег. № 32-196630/9.07.2020 г. за възстановяване на длъжността изпълнява от
нея към момента на уволнението – главен митнически
инспектор V-ти старши ранг в Митница Варна. На
13.07.2020 г. е съставен протокол рег.№ 32-199987 удостоверяващ явяването на А.Б.А.
в Териториална дирекция Северна морска за заемане на длъжността „главен
митнически инспектор“ . По този повод е съставена от С.Т. – директор на
Териториална дирекция Северна морска , докладна записка с рег. № 32-200908/13.07.2020 г. до директора
на Агенция „Митници“ , с която се предлага да бъде определено на А. работно
място в сектор „Митнически процедури“ на отдел „Митническа дейност“, като за целта
се увеличи числеността за длъжност „Главен инспектор в Териториална дирекция на
Агенция Митници“ с 1 щатна
бройка достигайки 4 щатни бройки и се намали числеността за длъжност „Старши
инспектор в Териториална дирекция на Агенция Митници“ с 1
щатна бройка, достигайки 3 щатни бройки . В тази връзка е издадена от директора
на Агенция „Митници“ заповед № 3511/ 14.07.2020
год. , с която считано от 13.07.2020 г. А.Б.А.
е възстановена на длъжността „Главен митнически инспектор, длъжностно ниво 6,
експертно ниво 2 , ранг V
старши,
Митница Варна“ . Заповедта е връчена на А. на 14.07.2020 г.
в 13.15 ч. На същите дата и час на А. е връчена и заповед № 3513/
14.07.2020 г. на директора на Агенция „Митници“ , с която считано от 14.07.2020
г. е прекратено служебното правоотношение на А.Б.А. на основание чл.106, ал.1,т.2 от ЗДСл – поради
съкращаване на длъжността във връзка с ПМС № 1/3.01.2019 г. , с което е изменен
и допълнен Устройствения правилник на Агенция „Митници“ , заповед № ЗМФ-1318 от
27.12.2018 г. на министъра на финансите в
сила от 7.01.2019 г. , заповед № ЗАМ-15/32-3166/ от 4.01.2019 г. на
директора на Агенция „Митници“ за определяне структурата на Териториална
дирекция Северна морска, считано от 7.01.2019 г. и утвърдено
длъжностно разписание на същата териториална дирекция , в сила от 7.01.2019
год. При връчването на заповедта е написано възражение от А. , а на 27.07.2020 г.
в 17.45 ч. е подадена чрез „Бул пост“ жалба до Административен съд – Варна. На 17.07.2020 г. е утвърдено ново длъжностно разписание в Териториална дирекция Северна морска,
съгласно което за длъжността „Главен инспектор в Териториална дирекция на Агенция
Митници“ са предвидени 26 щатни бройки.
При така установените обстоятелства , съдът
намира от правна страна следното :
Жалбата е процесуално допустима като
подадена в 14-дневения срок по чл.124,ал.1 от ЗДСл във вр. с чл.149,ал.1 от АПК
от активно легитимирана страна, притежаваща правен интерес от съдебно оспорване.
Разгледана по същество , жалбата е основателна :
Обжалваната заповед е издадена от
компетентен орган, при спазване на установената форма и
административно-производствените правила. Преценката за правилното приложение
на материалния закон се извършва от съда въз основа на посочените в оспорения административен акт фактически основания,
които в случая са такива за съкращаване на заеманата от жалбоподателката длъжност , поради извършеното на 7.01.2019 г.
преструктуриране на Агенция „ Митници“ и утвърденото
на същата дата ново длъжностно разписание на Териториална дирекция Северна
морска , явяваща се правоприемник на закритата Митница Варна. В издадените
заповеди № 3511/14.07.2020 г. и №
3513/14.07.2020 г. е посочено , че А. се възстановява на длъжност от 13.07.2020
г. , съответно прекратява се от 14.07.2020 г. служебното й правоотношение на длъжност
„ Главен митнически инспектор, длъжностно ниво 6 , експертно ниво 2 ,
Митница Варна , с ранг V старши „. Видно от издадената от министъра на финансите
заповед № ЗМФ-1318/ 27.12.2018 год. , към датата 13.07.2020 г. мястото на работа на което е възстановена А. ***
е закрита считано от 00.00 ч. на 7.01.2019 год. , като от този момент е
създадена нова структура , а именно Териториална дирекция Северна морска. Последното означава, че
неправилно в издадената от директора на Агенция „ Митници“ заповед № 3023/ 7.01.2019 г. е посочено, че
считано от 8.01.2019 г. се прекратява служебното правоотношение с А.Б.А. на
длъжност „Главен митнически инспектор в Митница Варна“ – към датата 8.01.2019 год. е съществувала аналогичната на цитираната в
заповедта длъжност , а именно „Главен инспектор в Териториална дирекция на
Агенция Митници“ съгласно утвърдената със заповед № ЗАМ
-15/32-3166 от 4.01.2019 г. на директора на Агенция „Митници“ структура на Териториална дирекция Северна
морска , считано от 7.01.2019 год . Обстоятелството, че длъжността заемана от
жалбоподателката в Митница Варна продължава
да съществува като нормативно определена позиция в Териториална дирекция
Северна морска се установява от
еднаквото съдържание на приложените по делото като писмени доказателства длъжностни
характеристики за длъжностите „Главен митнически инспектор „ и „Главен
инспектор в Териториална дирекция на Агенция Митници“ - както правилно е посочено в писмената защита
на жалбоподателката , променено е само наименованието на длъжността при запазване
на системата от функции, задължения и
изисквания. Същото се признава и в
писмената защита на ответника с изложената в нея теза , че длъжността „Главен инспектор в
Териториална дирекция на Агенция Митници“ съответства по длъжностно и експертно ниво на
закритата длъжност „Главен митнически инспектор“ и че
съкращаването на заеманата от жалбоподателката длъжност се изразява не в
отпадането й като нормативно определена позиция , а като намаляване на
предвидените за нея щатни бройки. Намаляване на предвидените в длъжностното
разписание щатни бройки действително е било налице считано от 7.01.2019 г. – в Митница Варна са били предвидени 27 щатни
бройки за длъжността „Главен митнически инспектор“, а в Териториална дирекция
Северна морска са предвидени 22 щатни бройки за длъжността „Главен инспектор в
Териториална дирекция на Агенция Митници“. Така извършеното съкращаване обаче не е засегнало заеманата от жалбоподателката щатна бройка , тъй като на 8.01.2019 г. нейното служебно правоотношение не е прекратено на основание пар.64 от Закона
за изменение и допълнение на З-на за корпоративното подоходно облагане / ДВ,
бр.98 от 2018 г./ във вр. с чл.106,ал.1,т.2 от ЗДСл , а както бе
посочено по-горе е прекратено на основание чл.107,ал.1,т.5 от ЗДСл - при това правно основание за прекратяване на
служебното правоотношение, заеманата от
жалбоподателката щатна бройка се запазва и след овакантяването й може да бъде
заета от новоназначен държавен служител . Това извод се подкрепя от регламента
на пар.64 от ЗИДЗКПО в смисъл ,че когато правоотношенията със служителите от
закритите митници не са уредени при условията и по реда на чл.106, ал.1,т.1 или
т.2 от ЗДСл, то по аргумент на противното същите се уреждат при условията и по
реда на чл.87а от ЗДСл , т.е. след като считано от 7.01.2019 г. служебното
правоотношение с А. не е било прекратено на основание чл.106, ал.1, т.1 или т.2
от ЗДСл, правоотношението е продължило да съществува на 8.01.2019 г., когато е било прекратено на
основание различно от правното основание изразяващо в съкращаване на
длъжността. След датата 8.01.2019 г. до датата 14.07.2020 г. , когато
служебното правоотношение е прекратено с обжалваната заповед , съкращаване на длъжността не е имало , а напротив щатните
бройки за длъжността „Главен инспектор в Териториална дирекция на Агенция
Митници“ са увеличени на 1.07.2020 г. от 22
на 25 щатни бройки. Увеличение на щатните бройки за заеманата от
жалбоподателката длъжност е налице и след
датата на издаване на обжалваната заповед – с утвърденото на 17.07.2020 г.
длъжностно разписание щатните бройки за длъжността „Главен инспектор в
Териториална дирекция на Агенция Митници“ са увеличени от 25 на 26 щатни
бройки. Съобразно тези обстоятелства, не съществува цитираното в обжалваната
заповед основание по чл.106,ал.1,т.2 от ЗДСл / съкращаване на длъжността/ за
прекратяване на служебното правоотношение с А.Б.А., т.е. заповедта е материално
незаконосъобразна и като такава подлежи на отмяна на основание чл.146,т.4 от АПК.
Налице е и другото посочено в жалбата
основание за незаконосъобразност на обжалваната заповед - това по чл.146,т.5 от АПК. Извършеното на
13.07.2020 г. възстановяване на жалбоподателката на несъответни на действителните
правно и фактическо положение длъжностно наименование и място на работа / главен митнически инспектор
в Митница Варна вместо главен инспектор в Териториална дирекция Северна морска / цели
заобикаляне на закона, тъй като създава мнимото правно положение за
възстановяване и след това за прекратяване от 14.07.2020 г. на служебно правоотношение
по заемана преди уволнението длъжност, за която щатната бройка е съкратена на
7.01.2019 г. – предходното уволнение е от 8.01.2019 г., на която дата предвид
гореизложените съображения, служебното правоотношение с А. вече е било трансформирано на основание
чл.87а от ЗДСл съобразно актуалните към същата дата длъжностно наименование и
място на работа, които са главен инспектор в Териториална дирекция Северна
морска. По тези съображения, обжалваната
заповед следва да бъде отменена и на
основание чл.146, т.5 от АПК -
несъответствие с целта на закона.
При този изход от делото, основателна съгласно
чл.143, ал.1 от АПК е претенцията на жалбоподателката за присъждане на
сторените по делото разноски , съответно неоснователна е същата претенция на
ответника. Според представения и приложен на л.117 от делото договор за правна
защита и съдействие № 7/2020 г. , жалбоподателката е заплатила разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 700 лв.
за осъществените от адвокат Ив. В. процесуално представителство и защита. Възражението
на ответника за прекомерност е неоснователно – делото е с фактическа и правна сложност
предвид обемния доказателствен материал, поради което при минималния предвиден
в чл.8,ал.3 от Наредба №1/9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения размер на адвокатското
възнаграждение от 500 лв. , платеното такова в размер на 700 лв. е съответно на сложността на делото.
Предвид изложеното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
издадената от директора на Агенция „Митници“ заповед № 3513/14.07.2020 г. , с която на
основание чл.106, ал.1,т.2 от ЗДСл е прекратено считано от 14.07.2020 г.
служебното правоотношение с А.Б.А. на длъжност : Главен митнически инспектор,
длъжностно ниво- 6 , експертно ниво 2, в Митница Варна, с ранг V старши.
ОСЪЖДА
Агенция „Митници“ да заплати на А.Б.А., ЕГН **********, адрес *** за
разноски по делото сумата от 700 лв.
Решението
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните по делото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :