Решение по дело №894/2023 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 206
Дата: 20 ноември 2023 г.
Съдия: Николай Иванов Кирков
Дело: 20232330200894
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 206
гр. ЯМБОЛ, 20.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ., IX СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Николай Ив. Кирков
при участието на секретаря М.
като разгледа докладваното от Николай Ив. Кирков Административно
наказателно дело № 20232330200894 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производство е образувано по въззивна жалба на Г. И. С. против наказателно
постановление № .....г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-С...., с
което за нарушение по чл. 13, ал.3, т.3, от Закона за финансово управление и контрол в
публичния сектор /ЗФУКПС/, обн. ДВ, бр. 21/2006 г., изм. и доп.ДВ, бр. 13 от 12.02.2019 г./,
и на основание чл. 32, ал.1,т.1 от Закона за държавната финансова му е наложено
административно наказание глоба в размер на 200 лв.
В жалбата се твърди, че описаното в наказателното постановление нарушение не е
извършено.Сочи се ,че в Община Я... по времето в което жалбоподателя е извършвал
дейност по управление на публични средства ,в качеството му н..а . ,е изградена система от
Вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол във връзка с
ЗФУКПС.Излага се ,че предварителният контрол е извършван на три нива, последователни
етапа, в които са участвали лица ,назначени по трудов договор,със възложени функции по
проверка и контрол.Излага се ,че в случая предварителен контрол е извършен, за което е
съставен контролен лист към вх. №1...../Приложение 2/ от вътрешните правила за
осъществяване на предварителен контрол, в който финансовия контрольор е изразил
мнение за извършване на разхода.В тази връзка жалбоподателя счита ,че не е допуснал
нарушението , описано в оспорения акт.
В условията на алтернативност се излагат и доводи за приложимост на разпоредбата на
чл.28 от ЗАНН.
1
В съдебно заседание жалбата се подържа от процесуалния представител на жалбоподателя
,който моли съда да отмени наказателното постановление.
Въззиваемата страна АДФИ - С..., не изпраща представител в съдебното заседание. С
представените по делото писмени бележки от юрисконсулт Радион Карастанчев се оспорва
жалбата и се отправя искане същата да бъде оставена без уважение, а наказателното
постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. Претендират се
разноски за юрисконсултско възнаграждение
След цялостна преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:

Със Заповед от ... г. на директора на АДФИ гр. София, на Й. М. К.-ст. финансов
инспектор, ИРМ-Я. било възложено да извърши финансова инспекция на Община -Я., с
конкретно определени задачи: Проверка за законосъобразност при представянето,
разходването и отчитането на субсидии предоставени от общинския бюджет на сдружение
Б....“ за периода ....г.
В хода на инспекцията било установено, че Община Я. попада в обхвата на държавната
финансова инспекция, като бюджетна организация по смисъла на чл.4, т.1 от Закона за
държавната финансова инспекция. Същата се ръководи и представлява от ***, който е
първостепенен разпоредител с бюджет.
С ъгласно представена на финансовата инспекция справка за длъжностни и лица с изх.
№..... за проверявания период Община я. се представлявала от жалбоподателя Г. С.
При проверката се установило ,че със Заповед № .... ***ът на Общин..а-Я. е утвърдил
Вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол.
Установило се също ,че на 19.02.2019г. ***ът на Община Я... в качеството му на
възложител е сключил Договор №.... със Сдружение *** клуб ....за субсидиране на
дейността и участието на детско- юношеските отбори на клуба в първенствата на страна по
баскетбол за 2019г. в размер на 130 000 лв.
Съгласно договора Изпълнителят се задължавал да представи отчет за изразходваните
средства.
При проверката се установило ,че на 04.09.2022г. жалбоподателят в качеството му на ***
е одобрил извършването на плащане в размер на 30000 лв. в полза на .... като за
извършването му е съставен Контролен лист с вх. №....../Приложение 2/ от вътрешните
правила за осъществяване на предварителен контрол, в който финансовия контрольор е
изразил мнение ,с което одобрява разхода,но без представен от страна на Изпълнителя
финансов отчет.
Свид.К. приела ,че извършените проверки от финансовия контрольор за установяване на
конкретните факти и обстоятелства , имащи значение за изразяване на мнението за
законосъобразност на извършения разход са формални,без да са били проверени условията
2
по договора.
Въз основа на горепосоченото свид. К. съставила Акт № .... г. срещу жалбоподателя за
нарушение , затова ,че не е осъществил предварителен контрол за законосъобразност преди
извършване на плащането ом посоченото сдружение, което квалифицирала като такова по
чл. 13, ал.3, т.3, от ЗФУКПСВъз основа на така съставения акт, при идентично фактическо и
юридическо описание на нарушението, е издадено атакуваното наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетеля К., както и
от приложените, приети и прочетени писмени доказателства на основание чл. 283 от НПК,
които съдът кредитира в тяхната цялост, като релевантни към конкретния казус и
подкрепящи описаната фактическа обстановка в АУАН и НП.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.
2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване,
поради което е процесуално допустима, а по същество – основателна, поради следните
съображения:
Съдът разглеждайки делото по същество намира че жалбоподателя не е извършил
описаното в атакуваното наказателно постановление административно нарушение .
В случая на жалбоподателя е ангажирана административно-наказателната отговорност за
нарушение на разпоредбата чл.13. ал.3,т.3 от ЗФУКПС.Според посочената разпоредба
жалбоподателя ,в качеството му на *** на Община Я...- органицазия от публичния сектор,
разпореждащасе със средства от общинските бюджети и фондова е задължен да създаде и
приложи контролни дейности на всички нива,включително предварителен контрол при
извършване на разход.
От събраните по делото доказателства се установява ,че в Община-Я...е имало изградена
система от вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол, както и
утвърдени работни процедури за правата и отговорностите на служителите от общинската
администрация, имащи отношение по отделните процедури от системата за финансово
управление и контрол.Съгласно чл.4 ,ал.5 от вътрешните правила предварителния контрол
се извършвал на три етапа:1. Предоставяне на цялата документация, относима към
съответното предстоящо решение;2.Извършване на конкретни проверки-документални
проверки,анкетиране, а по преценка от страна на финансовия контрольор и физически
проверки на място ; и 3.Писмено изразяване на мнение от финансовия контрольор по
отношение на дадена дейност /процес. В алинея шеста на същия член било посочено, че
целта на предварителния контрол е да предостави на ***а на община Я.. или заместник ***,
отговорен за вземане на съответното решение/извършване на съответното действие разумна
увереност за съответствието на тези решения/действия с приложимото законодателство.
3
Съобразно тези правила предварителния контрол за законосъобразност се извършвал от
финансовия контрольор, ***ът на община я. или заместник ***а, оторизиран да взема
съответни решения и потребител на мнението, изразено в резултат на извършения
предварителен контрол.
От събраните по делото доказателства се установява ,че за одобрения разход от 30000
лв. в полза на сдружение *** клуб... са приложени действащите правила и плащането е
извършено след представяне на контролен лист, подписан от финансовия контрольор
,директор Дирекция“ Хуманитарни дейности“ и двама служители от отдел „Бюджетно
счетоводство“.
Тук следва да се посочи ,че именно това са лицата, които е следвало да извършат пряк и
непосредствен контрол на документите и условия, свързани с извършването на самото
плащане и едва ако са налице всички предпоставки да одобрят извършването му.В случая,
след като цялостно е изпълнена разписаната в правилата процедура , която е създала у ***а
в качеството му на решаващ орган„разумна увереност“ за съответствието на тези
решения/действия с приложимото законодателство не би могло да се приеме ,че е допуснал
нарушение на чл.13,ал.3,т.3 от ЗФУКПС.Противното би означавало жалбоподателя да
извършва повторна проверка, което би обезсмислило изградената в Община Я... система
от вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол ,и която на практика ще
затрудни изпълнение на останалите му задължения.
С оглед на изложеното настоящия съдебен състав намира наказателното постановление
за незаконосъобразно и като такава следва да бъде отменено.

С оглед горното и на основание чл. 63, ал. 2,т.1 от ЗАНН, съдът





РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № ....г. на директора на Агенцията за държавна
финансова инспекция-. с което на Г. И. С. ЕГН :********** за нарушение по чл. 13, ал.3, т.3,
от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/, обн. ДВ, бр.
21/2006 г., изм. и доп.ДВ, бр. 13 от 12.02.2019 г./, и на основание чл. 32, ал.1,т.1 от Закона за
държавната финансова му е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – Я., в 14 - дневен срок от
получаване на съобщението, че е изготвено.
4


Съдия при Районен съд – я.: _______________________
5