Определение по дело №2678/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2668
Дата: 23 октомври 2019 г.
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20197050702678
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№................2019г.,гр.Варна

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в закрито заседание на двадесет и трети октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                          СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 2678/2019г., по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на кмета на община Белослав против Заповед № РД-19-7706-159/04.09.2019г. поправена със заповед № РД-19-7706-160/04.09.2019г. на областен управител на област с административен център Варна, с която е отменена Заповед №633/03.09.2019г. на кмета на община Белослав за заличаване на адресната регистрация по предходно съществуващ настоящ адрес на лицето В. С. Ц..

Съдът след преценка на материалите по делото, съобрази представените с жалбата писмени доказателства и достигна до следните изводи:

Съгласно чл.99б ЗГР при писмен сигнал или по искане на собственик на имот, подадени до орган по чл. 92, ал. 1 или до областния управител за нарушение на чл. 92, чл. 99, ал. 1 и 4 или чл. 99а, както и по собствена инициатива кметът на общината или на района издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес.   В тридневен срок от извършване на проверката и въз основа на протокола по ал. 2 кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл. 92 или на чл. 99а, и изпраща обобщена информация чрез съответното териториално звено "Гражданска регистрация и административно обслужване" на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за автоматизираното им заличаване в регистъра на населението.

Разпоредбата на чл. 92 ал.1 ЗГР  сочи, че адресната регистрация се извършва от кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица при заявяване от лицето, като ал.14 предвижда, че актовете на органите по ал. 1 за заличаване на адресна регистрация подлежат на оспорване пред съответния административен съд.

Съдът намира, че като издател в това производство на индивидуални административни актове кмета на общината няма право на административно оспорване на процесната заповед, тъй като не засяга, не нарушава нито застрашава негови законни права, свободи и интереси в качеството му на административен орган, а доколкото вменява задължения, те се основават на специалните разпоредби на ЗГР, регламентиращи, неговите правомощия да издава административни актове. Отделно от горното издадената от кмета на общината и процесната заповед, както и поправката й подлежат на обжалване от заинтересованите лица, като кмета на общината не е измежду тези лица, които имат право да оспорват индивидуален административен акт от вида на процесния.  Липсват доказателства за редовно уведомяване на В. С. Ц. и Д. К. А. за издадените от кмета на община Белослав и областен управител заповеди.

Това, че е издател на отменения с процесната заповед акт не обосновава наличието на активна процесуална легитимация на кмета на общината да оспорва актовете постановени от областния управител.

Съгласно чл.147 ал. 1 АПК право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от акта, или за които този акт поражда задължения. Съгласно тази разпоредба и чл.120 от Конституцията на Република България съдебното оспорване в административния процес представлява процесуален ред за разрешаване на спорове между граждани и организации от една страна и администрацията от друга, възникнали по повод издадени от администрацията административни актове, а не между различни административни органи в това им качество. Горният принцип е залегнал и в приложимия специален закон - ЗГР, определящ кръг на заинтересованите лица с право на жалба.

Предвид изложените съображения жалбата се явява процесуално недопустима поради липса на активна процесуална легитимация по отношение на оспорващия и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено. Въпросът за допустимостта на жалбата се следи служебно от съда като положителна процесуална предпоставка за разглеждането й, поради което и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на кмета на община Белослав против Заповед № РД-19-7706-159/04.09.2019г. поправена със заповед № РД-19-7706-160/04.09.2019г. на областен управител на област с административен център Варна, с която е отменена Заповед №633/03.09.2019г. на кмета на община Белослав за заличаване на адресната регистрация по предходно съществуващ настоящ адрес на лицето В. С. Ц..

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №2678 по описа на Административен съд –Варна за 2019г.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в 7/седем/- дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: