Определение по дело №121/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 819
Дата: 13 юни 2023 г. (в сила от 1 юли 2023 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20237220700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 март 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 819

 

гр. Сливен, 13. 06. 2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на осми юни, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 121 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е образувано по жалба, уточнена със становище от 24.04.2023 г., подадена от Кмета на Община Сливен против Решение № 84 от 17.02.2023 г. на Комисия за защита от дискриминация /КЗД/, Ad Hос заседателен състав, по преписка № 206 по описа на КЗД за 2021 г., с което, на основание чл. 64, ал. 1, чл. 65 и чл. 66 от Закона за защита от дискриминация /ЗЗДискр./, е установено, че ответната страна Кметът на Община Ш., чрез неосигуряването на достъпна архитектурна среда на обект: Д. г. „Ч.“, находящ се на адрес: гр. Ш., кв. Д., ул. „В. Д.“ № …, затруднява достъпа на лица с увреждане и намалена подвижност до публични места, което е в нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр. /т. I/; и на основание чл. 47, т. 4 от ЗЗДискр., е дадено задължително предписание на Кмета на Община Ш. да предприеме действия по осигуряване на достъпност до обект: Д. г. „Ч.“, находящ се на адрес: гр. Ш., кв. Д., ул. „В. Д.“ № …, с което да се осигурява архитектурна достъпна среда за лица с увреждания или с намалена подвижност и да не се нарушава разпоредбата на чл. 5 от ЗЗДискр.; в срок до 1 месец от съобщаването на решението, адресатът на задължителното предписание е длъжен да уведоми КЗД за предприетите мерки по преустановяване на нарушението, като неспазването на последното следва да бъде считано като условие за прилагане на чл. 82, ал. 1 от ЗЗДискр. /т. II/.

В жалбата си оспорващият твърди, че решението на КЗД е нищожно, недопустимо, неправилно, процесуално и материално незаконосъобразно и необосновано. Моли решението да бъде обезсилено или отменено. Претендира разноски.

Оспорващият в писмено становище чрез упълномощен процесуален представител поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган в писмено становище чрез упълномощен процесуален представител оспорва жалбата като неоснователна.

Настоящият съдебен състав счита, че разглеждането на жалбата е процесуално недопустимо, по следните съображения:

Предмет на оспорване е административен акт, чийто адресат е Кметът на Община Ш.. С оспореното решение е установено нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр. от Кмета на Община Ш. и е дадено задължително предписание на Кмета на Община Ш. да предприеме действия по осигуряване на архитектурна достъпна среда до обект – д. г., находяща се в гр. Ш.. Оспорващият – Кмета на Община Сливен, макар и да е бил конституиран като страна по преписката пред КЗД, не е адресат на оспореното решение на КЗД.

С оглед на изложеното, Кметът на Община Сливен не е активно легитимиран да обжалва процесния административен акт.

За оспорващия не е налице признат от закона правен интерес да оспори решението на КЗД и с оглед общата разпоредба на чл. 147, ал. 1 от АПК. Правният интерес се свързва с призната от АПК възможност да се търси съдебна защита. За правния субект е налице правен интерес, когато административният акт има пряк правопроменящ, правопрекратяващ и правопогасяващ ефект по отношение на неговите права и законни интереси. Необходимо условие е правният интерес да е пряк, личен и непосредствен. Пряк интерес означава със самата отмяна на оспорения административен акт или с обявяването му за нищожен да бъде отстранена щета или да се предотврати настъпване на такава от изпълнение на административния акт. Правният интерес трябва и да е непосредствен - административният акт да засяга неблагоприятно правната сфера на оспорващия, като отнема, изменя или ограничава права или създава задължения за жалбоподателя. В настоящия случай оспореното решение не засяга непосредствено и неблагоприятно правната сфера на оспорващия. С решението не се създават права и задължения за Кмета на Община Сливен. Кметът на Община Сливен не е адресат на оспорения акт. Кметът на Община Сливен няма правен интерес да обжалва административен акт, който засяга непосредствено и неблагоприятно правната сфера на различен правен субект, а именно – на Кмета на Община Ш..

Наличието на правен интерес е предпоставка за допустимостта на съдебното обжалване от категорията на абсолютните. Интерес от защита пред съд имат само онези лица, по отношение на които административният акт оказва неблагоприятно въздействие върху правата и законните им интереси, признати като такива в правна норма. В случая оспореният административен акт не рефлектира пряко върху права и задължения на Кмета на Община Сливен и в този смисъл не оказва непосредствено неблагоприятно въздействие върху правната му сфера, разглеждана като съвкупност от права и задължения. Обстоятелството, че Кметът на Община Сливен е участвал в производството пред административния орган не обуславя по посочените съображения право на самостоятелно оспорване.

По изложените съображения, жалбата е недопустима – поради липса на правен интерес от оспорването, и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство – да се прекрати.

На основание чл. 144 от АПК във връзка с чл. 253 от ГПК, следва да бъде отменено определението, с което е приключено съдебното дирене и е даден ход на устните състезания.

С оглед извода за недопустимост на жалбата и прекратяване на производството по делото, претенцията на оспорващия за присъждане на разноски е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК, Административен съд – Сливен

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ Определение, постановено в открито съдебно заседание на 08.06.2023 г. по адм. дело № 121 / 2023 г. по описа на Административен съд– Сливен, с което е приключено съдебното дирене и е даден ход на устните състезания.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Кмета на Община Сливен, подадена против Решение № 84 от 17.02.2023 г. на Комисия за защита от дискриминация, Ad Hос заседателен състав, по преписка № 206 по описа на Комисия за защита от дискриминация за 2021 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 121 / 2023 г. по описа на Административен съд – Сливен.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: