Протокол по дело №699/2025 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 779
Дата: 22 май 2025 г. (в сила от 22 май 2025 г.)
Съдия: Галина Чавдарова
Дело: 20253100500699
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 2 април 2025 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 779
гр. Варна, 22.05.2025 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, V СЪСТАВ ТО, в публично заседание на
двадесети май през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Галина Чавдарова
Членове:Ралица Ц. Райкова

мл.с. Гинка Т. Иванова
при участието на секретаря Мая Т. Иванова
Сложи за разглеждане докладваното от Галина Чавдарова Въззивно
гражданско дело № 20253100500699 по описа за 2025 година.
На именното повикване в 13:39 часа се явиха:
-ро
след спазване на разпоредбата на чл. 142, ал. 1, предл. ІІ от ГПК
Въззивникът „ДЗИ - ОБЩО ЗАСТРАХОВАНЕ“ ЕАД, редовно
призован, не се представлява.
СЪДЪТ докладва молба с вх.№ 12902 от 07.05.2025 г. от „ДЗИ - ОБЩО
ЗАСТРАХОВАНЕ“ ЕАД чрез юрисконсулт П. Н., в която заявява, че на същата
дата е насрочено съдебно заседание в Апелативен съд-Велико Търново, по
което е процесуален представител и моли делото да бъде отложено.
Въззиваемата страна „МИ-12 ООД“ АД, редовно призована,
представлява се от адвокат Л. П., редовно упълномощен и приет от съда от
първа инстанция.
Вещото лице А. Н. Я., редовно уведомен по телефона, явява се лично.
Адв. П.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ, като съобрази обстоятелството, че в сочената молба се визира
ангажираност за час, който значително предхожда настоящото производство,
намира, че ход на делото следва да бъде даден, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО И ГО ДОКЛАДВА
Съобразно постановеното в разпоредително заседание Определение №
1758 от 08.04.2025 година.
Адв. П.: Поддържам отговора на въззивната жалба. Моля, Окръжен съд
да съобрази, че в отговора на въззивната жалба правя едно възражение срещу
мотивите на първоинстанционното решение, а именно, че сме приели общите
условия на застрахователя. Моля при постановяване на вашия съдебен акт
1
това възражение да бъде разгледано.
СЪДЪТ пристъпва към повторно изслушване на вещото лице А. Н. Я..
Същият е със снета самоличност в първа инстанция.
В.л. Я.: Изготвил съм заключение, което поддържам. Известна ми е
наказателната отговорност, която нося.
СЪДЪТ предявява на вещото лице Я. заверен препис на фактура,
находящ се на лист 50 и 51 от гр.д. № 6971/2024 г. по описа на Районен съд-
Варна.
В.л. Я. на въпроси от съда: Дейностите, които са извършени, са
извършени от сервиза и съответно клиентът е подписал и приел колата за
извършен ремонт. Той се е съгласил със сменените части, с извършения
ремонт и стойността, която е.
Започваме по елементите от фактурата. Относно първите три позиции,
това са командни блокове явно. Когато навлезе вода в този електрически блок,
той задължително трябва да се подмени. Като изсъхне, може да работи. Има
такава хипотеза, но въпросът е, че по тях след време може да се образува
окисляване и вследствие на това винаги се препоръчва да се подменят.
Двигателят е един агрегат, който дава силова енергия, но за да работи този
агрегат, има много помощни възли и детайли, които осигуряват работа на този
двигател. Тези блокове могат да бъдат свързани с безопасността “командване
на въздушни възглавници”. Те не са упоменати точно какво е, но една
електрическа система в автомобил след като бъде наводнена, подлежи на
смяна. Тя не подлежи на ремонт. Това е от производителя, защото не се знае, в
кой момент тя ще откаже. Както работи и изведнъж спира да работи. Може да
е много съществено важно за безопасността на хората, затова говорим за
електрическите системи навсякъде.
Следващото е въздушен филтър. Водата, която навлиза в двигателя, тя
навлиза в работен режим на двигателя, който работи и вместо да смуче въздух,
тя засмуква вода и тя преминава през въздушния филтър, така че въздушният
филтър той се подменя също.
Относно масления филтър, когато попадне вода в двигателя,
посредством въздушния филтър…вече засмукана е водата, попада в
двигателя, от там попада и в маслото. Съответно масленият филтър и той
трябва да бъде подменен.
Относно уплътнение, всмукателен колектор, когато се разглоби един
двигател, всички уплътнения и гарнитури трябва да бъдат подменени. Това е
задължително условие. Може и да не се прави никакъв ремонт, а само да
разглобим двигателя и да направим някаква диагностика. Ако нещо се е
наложило да го разглобим, тогава задължително уплътненията и гарнитурите
се сменят. Това е задължително условие. Да не говорим, че има предписание,
примерно когато се маха глава…блок и глава са част от двигателя. Когато се
махне главата от блока, се препоръчва от завода-производител ако бъдат
шпилки, ако бъдат болтове, в зависимост как е сглобката, те също се подменят.
2
Това е препоръка на производителя. Две уплътнения са дадени – всмукателен
и друго, което го дават; опръстен.
Заключващ капак, разпределителен вал на „Мерцедес“ – това са части от
двигателя.
Запалителна свещ „Мерцедес“ – те са 4 бр. Това е бензинов мотор. Те
задължително се сменят също. Може да се оставят. Не е проблем да се
оставят, но е желателно да бъдат подменени, тъй като всичко в момента сме
разглобили. Желателно е да бъдат подменени тези свещи.
Комплект болтове – преди малко, което ви казах че те задължително…
тъй като те се затягат с определена сила и се затягат с динамометричен ключ с
определена сила, така че материалът се разтяга. Самият материал се разтяга и
поради тази причина те са затегнати веднъж и след това, когато тези комплект
болтове бъдат свалени от този двигател и главата бъде премахната, те също
задължително се сменят.
Лагер биела (някои хора го знаят като мотовилка) това е така наречената
коляно-мотовилкова група. Биелата е това, което прави връзката с буталото, с
коляновия вал. При това, което се е случило, биелата и тя трябва да бъде
сменена. Четири броя биели явно са ги замервали. Има изкривяване по тях. Аз
не знам дали има изкривяване, но при този воден удар, който се е получил и
попадане на вода в двигателя, те поемат главна част от този хидравличен удар,
който се получава в двигателя.
Обтегачът също е свързан с двигателя. От това, което е описано, всичко
е свързано с двигателя. В цялата схема, която е тук, няма нещо, което да не е
свързано с двигателя. Тук не говорим за интериор. Тук говорим за двигател.
Не говорим за обзавеждане, за мокет, постелки и т.н. Единствено филтър купе
виждам, който е за смяна и той. Филтърът купе почиства въздухът, който
влиза в самото купе. Този филтър се сменя на определено време. Ако се е бил
намокрил и е влязло вода във филтъра, се сменя. Той е консуматив. Маслен
филтър, въздушен филтър, филтър на климатика и т.н. всички те са
консумативи, които се сменят на определени километри, на определено време
и ако караме в много прашна среда, се сменя и по-рано. В конкретния случай
всички неща могат да бъдат напълно приети от това увреждане, от това, което
е представено във фактурата за извършване на ремонт. Всички ремонтни
дейности са свързани с повредата на двигателя. Този филтър в последната
позиция допускам, че е намокрен филтър. Тъй като на всички марки
автомобили той се намира на различно място, не знам, точно този на кое място
е монтиран в купето на автомобила.
Когато ние сме отворили двигателя и е влязло масло в двигателя, ние
източваме. Може да е влязло и масло в тази охлаждаща течност. Двигателят
има две магистрали, така да го кажем. Една водна магистрала, макар че то не е
вода понятието, където се движи охладителната течност и една маслена
магистрала – там, където се получава смазването на всички въртящи
компоненти в двигателя, така че за да може да разглобим двигателя, ние
3
задължително източваме тези флуиди. Тъй като има още два флуида, бих
казал, в двигателя…това е спирачна течност. Тя не е пипана, което не е
свързано с двигателя. Има още един флуид, който е хидравлична течност. Той
също не е пипан. Той не е свързан с двигателя. Имаме и климатик, който е с
фреон. Там също не е пипано. Като се отвори, се събира фреона и т.н. Така че
този филтър купе е извън двигателя, но е навлязло вода в него и е мокър. Той
като изсъхне, пак си е филтър, но вече е бил измокрен. Той не трябва да се
мокри.
Относно ремонт, подмяна на антена на GPS и антена „Мерцедес“,
системата „Мерцедес“ има SOS сензор. Примерно, когато настъпи някакво
произшествие, автоматично да се изпрати сигнал до национален номер за
катастрофа и т.н. Не мога да кажа, на кое място са разположени. На всички
автомобили се разполагат на различно място, но ако те са били измокрени,
задължително трябва да се подменят.
Навлизането на вода в двигателя е едно, а има и навлизане на вода и в
двигателя, и в купето. Двете антени и филтърът, който е за купе, са извън
двигателя. Те нямат нищо общо с двигателя. Те имат общо с автомобила. Тези
три детайла са извън тези неща. Всичко друго е свързано с двигателя.
В.л. Я. на въпроси от адв. П.: Много бързо се получава това
дефектиране на двигателя, след засмукване на вода. Става за секунди. Докато
влезе и двигателят работи, това са секунди. Не можем да кажем, че е работил
и 5 минути.
Първото, което е, нямам представа колко е била дълбока локвата.
Второто, което е, когато си водач, ти под колата не виждаш колко е дълбока
локвата. Водачите надали знаят къде се намира всмукателната тръба на
въздушния колектор, където е сложен въздушният филтър, за да може да
прецени дали като се завихри водата, няма да се качи нагоре, защото има и
вентилаторни перки, които се включват и изключват автоматично и те могат
да хвърлят вода нагоре. Трябва да си много добре запознат с автомобила си
технически и да знаеш кое, къде се намира, а не само къде е капачката на
резервоара. Говоря за масовият водач, че той не може да прецени. Вижда една
локва. Откъде да знае колко е дълбока? Има и джипове, които са се
наводнявали, защото там пък надценяваме автомобила.
СЪДЪТ намира, че следва да бъде изплатено възнаграждение на вещото
лице за изслушването му в днешното съдебно заседание, с оглед на което
О П Р Е Д Е Л И:
ДА СЕ ИЗПЛАТИ възнаграждение на вещото лице А. Н. Я. в размер на
40.00 /четиридесет/ лева от внесения от въззиваемата страна депозит.
Адв. П.: Представям съдебни решения на окръжни съдилища за
сведение, тъй като тук определено ще се поставя акцент на въпроса дали има
изключен по общи условия риск, или няма изключен такъв.
Нямам други доказателствени искания. Представям списък с разноски
4
по чл.80 от ГПК и разписка към договор за правна защита и съдействие.
СЪДЪТ, предвид липсата на доказателствени искания, счете делото за
изяснено от фактическа страна, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО ПО СЪЩЕСТВО
Адв. П.: Уважаеми окръжни съдии, моля да оставите без уважение
въззивната жалба, тъй като намирам същата за неоснователна. В случая
считам, че застрахователят по превратен начин тълкува общите си условия.
Ако се направи внимателен и хронологичен анализ на общите условия, тези
изключителни рискове са свързани с поведение, което е в някаква степен
непредпазливо, по-скоро грубо-небрежно или умишлено. Говорим за такова
степенуване. Вещото лице каза, че нормалният тривиален шофьор като види
локва…по Закона за движение по пътищата локвата не е препятствие, пред
което трябва да спреш. Това не е нарушение на правилата за движение по
пътищата. Виждаш локва и съответно с някаква по-минимална скорост
минаваш през тази локва, като вече от тук насетне никой не знае какво ще се
случи. Хипотетично под една локва от 10 см, отдолу може да има дупка 50 см.
Някой ако е взел преди това капака. Позволих си да представя на Окръжния
съд решения за сведения от съдилища от същия ранг. Наясно съм, че тази
практика не е задължителна за настоящия състав, но все пак тя дава един
сигнал, че трайно в съдебната практика по сходни казуси между
застрахователна компания „ДЗИ“ и пострадали лица се приема, че именно
това възражение на застрахователя е неоснователно. Неоснователно е, защото
в случая застрахователят не доказва, дори не прави ни най-малък опит да
докаже, че в случая се касае за груба небрежност, за умисъл и за нещо по-
сериозно от стандартното управление на автомобил нощно време при
дъждовни климатични условия. Тоест в случая моят апел към настоящата
инстанция е да не уважава това възражение на застрахователя, че е налице
изключен риск по техните общи условия и пак ви моля да съобразите и моето
възражение, че в крайна сметка ние не сме удостоверили да сме приемали тези
общи условия, че те да са приложими спрямо нас и от тях да се извличат
негативи за нас. Моля за присъждане на разноски.
СЪДЪТ обяви, че ще се произнесе с решение в законоустановения срок.
Протоколът изготвен в съдебно заседание, което приключи в 14:02 часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
5