РЕШЕНИЕ
№ 234
гр. Русе, 05.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, X НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети май през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Ралица Й. Русева
при участието на секретаря Мирослава Т. Пенева
като разгледа докладваното от Ралица Й. Русева Административно
наказателно дело № 20254520200631 по описа за 2025 година
Производството е по чл.60 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Аладин Фуудс“ ООД, със седалище и адрес на управление
гр.софия, представлявано от К. А. Х., против Електронен фиш за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл.10 ал.1 от Закона за пътищата № **********, с който за нарушение по чл.102 ал.2 от
ЗДвП, на основание чл.187а ал.2 т.3 вр. чл.179 ал.3б от ЗДвП, е наложено административно
наказание- имуществена санкция в размер на 2500 лева.Жалбоподателят моли съда да
отмени фиша като незаконосъобразен поради допуснати процесуални нарушения и
неправилно приложение на закона, водещо до недоказаност на нарушението.
Ответникът по жалбата счита същата за неоснователна.
Русенска районна прокуратура не изпраща представител и не взема становище по
жалбата.
От събраните доказателства съдът приема за установена следната фактическа
обстановка:
На 15.11.2021 г. в 08:06 часа пътно превозно средство- товарен автомобил влекач „МАН
ТГМ“ с рег. № ***, било регистрирано да се движи по път I- 5 км 25+914, посока нарастващ
километър, който път бил включен в обхвата на платената пътна мрежа. Във връзка с така
описаното движение на превозното средство бил издаден и обжалвания електронен фиш с №
**********, в който било посочено, че с ППС, собственост на „АЛАДИН ФУУДС“ ООД,
1
представлявано от К. А. Х. е осъществено нарушение по чл.102 ал.2 от ЗДвП, за което на
основание чл.187 а ал. 2 вр. чл.179 ал.3 б от ЗДвП, на жалбоподателя се налага
имуществена санкция в размер на 2500 лв.
Издаденият електронен фиш бил надлежно връчен и обжалван в срока на закона, като се
твърди, че същият е незаконосъобразен поради допуснати съществени процесуални
нарушения, неправилно приложение на закона и недоказаност на вмененото
административно нарушение.
Приетото за установено се доказва от приложените по делото писмени доказателства и
доказателствени средства- Заповед № РД- 11- 983 от 13.09.2021 г., Протокол № 28765/21,
образец на ЕФ, Становище от отдел УИСИ НТУ, документи по ЗУТ във връзка с контролна
точка.2 бр.разпечатки от система на АПИ, 2 бр. снимки на ППС, справка относно история на
нарушението и дата на издаване на ЕФ, книжа по ЗУТ във връзка с изграждане на контролна
точка.
Анализът на доказателствата налага следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:
Депозираната жалба е допустима, тъй като изхожда от лице, притежаващо процесуална
легитимация.Разгледана по същество, е основателна.
Издаденият електронен фиш се явява незаконосъобразен.
Разпоредбата на чл.189 ж от ЗДвП сочи, че при нарушение по чл.179 ал.3- 3б от ЗДвП,
установено и заснето от електронната система по чл.167 ал.3, може да се издава елекронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Според тази разпоредба електронният фиш съдържа данни за: мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство,
собственика или вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл.10 ал.2 от Закона за пътищата, размера на
глобата, срока и начините за доброволното й заплащане.Образецът на електронния фиш се
утвърждава от управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Събраните доказателства, отнесени към цитираната законова разпоредба сочат, че в
издаденият фиш липса посочване на мястото на нарушението.Индивидуализацията с номер
на път и номер на километър, без посочване на каквото и да било населено място, не е
достатъчно обоснована, нарушава изискването на закона и засяга правото на защита на
соченото като нарушител лице.
При съпоставка с нормативната уредба по ЗДвП се установява, че описаната в
предходния абзац индивидуализация кореспондира с нормата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, според
която електронният фиш подлежи на обжалване по реда на Закона за административните
нарушения и наказания. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от
получаването му, а когато е направено възражение по ал. 6- в 14-дневен срок от
съобщаването на отказа за анулиране на фиша. В 7-дневен срок от получаване на жалбата
директорът на съответната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
2
територия е установено нарушението, или оправомощено от него лице я изпраща заедно с
цялата преписка на съответния районен съд, като в съпроводителното писмо посочва и
доказателствата в подкрепа на обжалвания електронен фиш, както и информация за участъка
от пътя с описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на
скоростта по чл. 21, посоката на движение на автомобила, разположението на
автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична
проверка.
От прочита на законовите разпоредби и при съпоставянето им с доказателствата по
делото се установява, че в административнонаказателната преписка част от посочените
изисквания не са спазени, доколкото от страна на наказващия орган не са представени
доказателства от следния вид: информация за участъка на пътя с описание на мястото и
географските координати, разположението на техническото средство, вида на техническото
средство и данни за извършена метрологична проверка. На основание на така
констатираното, съдът намира, че фишът се явява необоснован и незаконосъобразен.
На следващо място, издаденият фиш се явява необоснован и противоречащ на закона
и на друго самостоятелно основание.
Както бе посочено по- горе, издаването на електронен фиш за нарушения по чл.179
ал.3- 3 б от ЗДвП следва да бъде установено и заснето. Конкретно няма доказателства за
спазване на така регламентираната законова процедура по установяване на неправомерни
действия.Действително, в делото са представени 2 бр. фотоснимки, но същите не сочат
заснето нарушение.Този снимков материал не може да бъде отнесен към конкретни дата, час,
географско местоположение и пряка констатация за нарушение по Закона за
пътищата/каквото и да било то/. Предполагаемо този снимков материал е част от процеса по
изготвяне на така наречените доклади, предвидени в нормата на чл.167 а ал.3 от ЗДвП,
според който текст електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от
Закона за пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по чл. 179 ал. 3- 3в, към
които автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения- видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към тях
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения-
видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и
мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
и местонахождението на техническото средство – част от системата.От цитираната
норма се налага извод, че в своята връзка, а не отделно докладите и снимките и/или
видеозаписите, доказват вида на ППС, регистрационен номер, движението му като дата час
и местоположение в пътен участък, както и местонахождението на техническото средство,
което се явява част от системата. Следователно това техническо средство не е от вида,
служещ за установяване на нарушението, а е такова, събиращо данни за изчерпателно
посочените в цитираната норма на закона фактически обстоятелства. При задействана на
техническото средство в следствие на преминаване на конкретно ППС не би могла да се
3
отчете автоматично и непосредствено информация, пряко сочеща на нарушение по чл.102
ал.2 от ЗП /която разпоредба се явява и бланкетна/ и такава информация не се отразява на
служещите като доказателствено средство снимки и видеозаписи.Именно поради това съдът
приема, че по този начин не се извършва заснемане на нарушение и следователно- не може
да се издаде електронен фиш в тази хипотеза на закона.
Така създадените записи и снимки/видеозаписи, явяващи се неразделна част от
доказателствения материал, следва да се ползват при изпълнение на задълженията на
служителите на АПИ по чл.167 а ал.2 т.7- да проверяват създадените записи и на тяхна
основа да съставят актове за установяване на административни нарушения при спазване на
разпоредбите на чл.189 е и чл.189 ж от ЗДвП.
В тежест на наказващият орган е да докаже с доказателствените способи, допустими в
настоящото производство и законосъобразно извършването на вмененото нарушение, което
не е сторено, а са налице само предположения относно фактически обстоятелства, които да
водят до подобен извод.
При изложеното, издаденият електронен фиш се явява незаконосъобразен и
подлежащ на отмяна изцяло по развитите по- горе съображения, а осъществяването на
конкретно вмененото нарушение, така както бе цитирано според формулировката на закона-
недоказано.Предположенията за неправомерни действия на физическо лице- водач на
превозното средство по отношение на техническото функциониране на бордовото
устройство на автомобила, не могат да наложат произволен извод за реализиране на
отговорността на дружеството жалбоподател.
В настоящото производство са претендирани разноски- адвокатски хонорар в размер
на 550 лева. Съдът намира, че с оглед нормата на чл.63 д от ЗАНН и изхода от делото, тези
разноски следва да бъдат възложени в тежест на наказващия орган.Възраженията за
недоказаност на направените разноски и прекомерност не следва да бъдат уважени.
Независимо, че липсва процесуално представителство в открито съдебно заседание,
пълномощникът е участвал активно в производството чрез представеното становище във
връзка и с подробно изготвената жалба.В представеният по делото договор за процесуално
представителство и защита е уговорено плащането на хонорар и съдът приема същото за
осъществено на база т. 3.1.1. от Договора.Този хонорар съответства на регламентираните
минимални възнаграждения в наредбата на основание ЗА, като за прецизност следва да се
посочи, че същият дори е по- нисък от установените в чл.18 ал.1 и 2 от Наредба № 1/2004 г.
размери.Положеният труд е напълно пропорционален на заплатеното възнаграждение, като
се отчете и сложността на делото поради специфичния му предмет.Изготвени са жалба и
подробно становище във връзка с наведените доводи и доказателствата в преписката.
С тези мотиви и на основание чл.63 ал.2 т.1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
4
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено
от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата №
*********, с който на „АЛАДИН ФУУДС“ ООД, със седалище и адрес на управление
гр.София, ж.к.“Люлин“, бул.“***, ЕИК ****, представлявано от К. А. Х., за нарушение по
чл.102 ал.2 от ЗДвП и на основание чл.187 а ал.2 т.3 вр. ал.3 вр. чл. 179 ал.3 б от ЗДвП, е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2500 /две хиляди и
петстотин/ лева.
ОСЪЖДА АПИ гр.София да заплати на „АЛАДИН ФУУДС“ ООД, със седалище и
адрес на управление гр.София, ж.к.“Люлин“, бул.“Е*** , ЕИК ***, представлявано от К. А.
Х., сумата от 550 /петстотин и петдесет/ лева за направени по делото разноски.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14- дневен срок от известяването му на
страните, пред Русенски административен съд.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
5