Разпореждане по дело №188/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 октомври 2021 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700188
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2021 г.

Съдържание на акта

 

     РАЗПОРЕЖДАНЕ       №513

  гр.Силистра, 01.10.2021г.

 

         Административният съд гр.Силистра,в закрито заседание на първи октомври през две хиляди двадесет и първа година,в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова,разгледа постъпилото адм.дело№188 по описа на съда за 2021г. и установи,че жалбата, с която е сезиран, е постъпила по реда на чл.152 ал.4 АПК, с твърдение, че е бил спазен чл.152 ал.1 АПК, но органът, чрез който е подадена, не е изпълнил задължението си да я изпрати до АС гр.Силистра в сроковете от чл.152 ал.2 АПК.

 

          От депозираното копие на сезиращия съда документ и придружаващата го молба се установява, че жалбоподателят, в качеството си на общински съветник в Общински съвет гр.Тутракан, на 23.05.2021г. е отправил питане по реда на чл.33 ал.1 т. 4 ЗМСМА, към Кмета на Общината относно изразходваните публични средства за издръжката на Общинския съвет през периода:2016г.-2021г. До настоящия момент кметът не бил дал писмен отговор на запитването, която процедура обаче, е регламентирана като способ за взаимно контролиране (възпиране) между двете местни власти - кметът, като орган на изпълнителната и общинският съвет, като орган на местното самоуправление, с нормотворчески функции. И двата органа черпят властта си от много широка основа - пряк избор, поради което законът е предвидил механизми за взаимен контрол на актовете и действията им.Отправеното питане, обаче, е уредено в глава Четвърта на ЗМСМА, където контролът при бездействие от страна на органа на изпълнителната власт в Общината, е предоставен в правомощията на Общинския съвет, по аргумент от чл.33 ал.1 т.4,пр.“последно“ ЗМСМА. Приложимата правна разпоредба не допуска възможност за „неотговаряне на питането на общинския съветник“.Ако все пак такова се прояви, питащият общински съветник разполага с нормативните лостове от същия чл.33 ал.1 т.3 ЗМСМА, да предложи проект за решение по въпросния случай, съдържащ и предложение за санкциониране на бездействащия орган на местната изпълнителна власт.

С разпоредбите на чл.45 ал.1-ал.5 ЗМСМА са посочени субектите, които могат да сезират съда (законоустановена активна легитимация) с жалби против актове на Кмета на общината и на Общинския съвет и измежду тях не фигурира общинският съветник, който е иманентно присъща част на Общинския съвет, в чиито състав е избран. Освен това писменият или устен отговор на Кмета по питане от общински съветник, по хипотеза, няма характеристиките на индивидуален административен акт, в контекста на дефиницията от чл.21 ал.1-ал.4 АПК, за да подлежи на съдебен контрол по реда на АПК. Но, доколкото преписката не е представена от Председателя на Общинския съвет гр.Тутракан, настоящият състав не може да се произнесе еднозначно по допустимостта на съдебното производство. Това е така, защото питането на жалбоподателя, макар и заявено по реда на чл.33 ал.1 т.4 ЗМСМА, с оглед на неговото съдържание и адресат, е възможно да има характера на заявление за достъп до обществена информация (чл.24-чл.25 ЗДОИ), до която е гарантирано правото на всеки гражданин в страната, без значение с какви други качества и правоспособности разполага. Ако е така, сезираният Общински съвет е следвало да препрати на компетентния орган по чл.3 ал.1 от Закона за достъп до обществена информация заявлението за исканата обществена информация, за каквито действия няма данни на настоящия етап.

Воден от горните съображения и за да може да се произнесе по допустимостта на настоящото оспорване, на основание чл.152 ал.4 АПК, съдът

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

         Да се изпрати препис от молбата на К.С.К. ***, на Председателя на Общинския съвет гр.Тутракан, който следва в 3-дневен срок от получаването ѝ, да депозира в Административен съд гр.Силистра, пълната преписка по релевираното питане до Кмета на Община Тутракан,вкл. евентуалните решения на Общ.С-Тутракан за времето на предоставяне на писмения отговор по него (арг.чл.33 ал.1 т.4 ЗМСМА).

 

След запознаване с преписката настоящият състав ще се произнесе по допустимостта на жалбата, по която е образувано адм.дело №188/2021г. по описа на АС гр.Силистра.

 

Препис от настоящото разпореждане да се връчи на Общинския съвет гр.Тутракан, с административен адрес:гр.Тутракан,ул.“Трансмариска“ №20,както и на жалбоподателя, на посочения от него адрес.

 

Разпореждането не подлежи на обжалване.

                                                                                                                                



                                                                           СЪДИЯ: