Р Е Ш Е Н
И Е
Номер ІІІ – 233 23.07.2020 година град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаски Окръжен съд
Трети състав
На
четиринадесети юли година 2020
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росен
Парашкевов
ЧЛЕНОВЕ: 1. Кремена Лазарова
2. Й. Майска-Иванова
Съдебни заседатели:
Секретар Жанета Граматикова
Прокурор
като разгледа докладваното от
съдия Кремена Лазарова
в.гр.дело номер 1329 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по
въззивна жалба вх.№ 681/28.02.2020г. на СрРС от Главна дирекция „Гранична
полиция“, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Княгиня Мария
Луиза“ № 46, представлявана от Директора - Светлан Кичиков, против решение №
15/17.02.2020г. по гр.д. № 691/2019г. на СрРС, с което съдът е уважил осъдителния иск на С.Т.Т., ЕГН: **********, жив.
в гр.С., ул.“Ал.С.“ № **, със съдебен адрес: гр.Средец, ул. „Лиляна Димитрова“
№ 1, адв.Й.Желева против Главна дирекция
„Гранична полиция“, за заплащане на неизплатено възнаграждение за положен
извънреден труд за исковия период: 01.01.2017г. - 30.09.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано
от завеждане на исковата молба до окончателното й изплащане, като е осъдил
въззивника да му заплати направените разноски и д.такса и разноски в полза на
съда. Заявява, че решението не е правилно и моли да бъде отменено, като искът
бъде изцяло отхвърлен. Подробни мотиви излага във въззивната жалба. Не ангажира
нови доказателства. Моли за присъждане на разноски.
С.Т.Т. оспорва въззивната жалба в съдебно
заседание, депозира становище. Не ангажира нови доказателства. Няма искане за
присъждане на разноски.
Жалбата е подадена в срока по чл.259 ГПК
от легитимирано лице и е допустима.
Предявеният иск пред районния съд е с
правно основание чл.128 КТ, вр. с чл.150 КТ, вр. с чл.178 от ЗМВР.
Съдът, като взе предвид приложените по
делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, прие за
установено от фактическа и правна страна следното:
Производството пред СрРС е образувано по
искова молба от С.Т.Т. против Главна дирекция „Гранична полиция“ към МВР. Въззиваемият
твърди, че за исковия период 01.01.2017г. - 30.09.2019г. е заемал длъжност „п.“ в Мобилен гранично-полицейски
взвод в ГПУ-С. при РД „ГП“ гр.Е. към МВР и като такъв има статут на държавен
служител. В резултат от полагани 12-часови дежурства за горния период е
надвишил нормалната продължителност на работното време. Положил е общо 800 часа
нощен труд, който, приравнен чрез преизчисляване с коефициент 1.143 към дневен,
възлиза на 914 часа и 114 часа за спорния период представляват извънреден труд.
Твърди, че за този отработен извънреден труд не му е заплатено допълнителното
дължимо възнаграждение. Затова моли да бъде осъден въззивника му заплати сумата
от 741лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение по реда на чл.150 КТ, вр. с чл.178, ал.1, т.3, чл.187,
ал.6 и сл. от ЗМВР за периода, ведно със
законната лихва от завеждане на иска до окончателното изплащане на сумата.
Претендира също така заплащане на направените съдебно-деловодни разноски.
Ангажира доказателства.
Въззивникът е оспорил исковата молба.
Заявява, че не е основателна. Подробни аргументи са изложени в депозирания по
реда на чл.131 ГПК отговор срещу исковата молба, както и в допълнителни
становища. Счита, че като държавен служител, чийто статут се урежда по ЗМВР, Т.
не може да се ползва от статута на държавния служител по ЗДС, а също така не е
основателно да претендира заплащане на извънреден труд по реда на Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Позовава се на разпоредбата
на чл.187, ал.9 ЗМВР, като твърди неоснователност на иска. Също ангажира
доказателства. Моли за присъждане на разноски.
В хода на производството искът е изменен,
след депозиране на заключението на В.л. и в проведеното о.с.з. на 03.02.2020г. е
прието изменение на размера за същия период, като претендираната сума на
главницата е изменена на 876.48лв.
Страните не са спорили, че за процесния
период са били в служебно правоотношение, ето защо с доклада по делото това е
обявено от районния съд за факт, който не се нуждае от доказване по реда на
чл.153 ГПК.
Както бе изложено по-горе, с исковата
молба въззиваемият заявява, че за периода 01.01.2017г. - 30.09.2019г. е полагал
12-часови дежурства по график, като в резултат от факта се е получавало
превишаване на нормалната продължителност на работното време и затова е налице
извънреден труд. Поради трайната организация на работното време по горния начин,
била превишавана максималната продължителност на служебното време за месеца.
По повод твърденията на страните, съдът
взе предвид следното:
Както вече стана ясно, въззиваемият заемащ
длъжността „п.“ в Мобилен гранично-полицейски взвод в ГПУ-С. при РД „ГП“ гр.Е.
към МВР е държавен служител, съгласно разпоредбата на чл.142, ал.1, т.1 ЗМВР. Съгласно
разпоредбата на чл.187, ал.1 ЗМВР: „Нормалната продължителност на работното
време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при
5-дневна работна седмица“.
Според действалата за периода
01.01.2016г. – 13.10.2016г. редакция на чл.187, ал.3 ЗМВР: „Работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на
8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за едномесечен период… При работа
на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период.“ След изменението на цитираната
разпоредба, новата, действаща и към настоящия момент разпоредба, предвижда сумираното
отчитане да бъде изчислявано за тримесечен период.
Не се спори, че при изпълнение на
трудовите си функции въззиваемият Т. е полагал 12-часови дежурства, определени
по график, одобряван за всеки календарен месец. Съгласно чл.140, ал.1 КТ: „Нормалната
продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна
седмица е до 35 часа. Нормалната продължителност на работното време през нощта
при 5-дневна работна седмица е до 7 часа“. От така цитирания законов текст
следва заключение, че 7 часа, отработени пред нощта се приравняват, по волята
на закона, на 8 часа, отработени през деня. За да се приравни 7-часовата нощна
смяна с 8-часова дневна такава, съответно да се заплаща възнаграждение за 8
часа, се прилага коефициент от 1.143, съответстващ на съотношението 8 / 7. Това превръщане на нощния труд в дневен е
подробно разяснено в Писмо изх.№ 04-НН-198 от 29.08.2011г. на МТСГ и Разяснение
на МТСГ от 07.09.2010г. във връзка с чл.9, ал.2, от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата.
Според въззивника, горните правила не
следва да бъдат прилагани и съответно нощният труд да бъде приравняван на
дневен, посредством умножаване с коефициент, понеже се касае за държавен
служител от структурите на МВР. За него, според работодателя, следва да се
прилагат само специалните правила, по-конкретно Наредба №
8121з-592/25.05.2015г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи, в сила от 1.04.2015г., отм.,ДВ
бр. 59 от 29.07.2016г. и Наредба №
8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи, които не съдържат изрична регламентация
за приравняване на нощния труд в дневен, а освен това двете Наредби предвиждат
полагане на нощен труд не повече от 8 часа, което, според работодателя,
означава, че коефициентът за положения нощен труд в спорния период не е 1.143,
а 1. Позовава се на издадени от министъра Заповеди № 8121з-791/28.10.2014г. и №
8121з-1429/23.11.2017г., съгласно които за всеки отработен час или за част от
него между 22:00ч. и 06:00ч. на държавните служители се изплаща допълнително
възнаграждение за нощен труд в размер на 0, 25лв./час.
Според настоящия състав, цитираните
разпоредби не дерогират общите правила на КТ относно полагането на нощен труд,
приравняването му на дневен и заплащането на извънреден труд, при условие, че е
положен такъв. На първо място следва да се вземе предвид, че въззиваемият Т. е лице
със статут на държавен служител – чл.142, ал.1,т.1 ЗМВР. По отношение на
работното време, почивките и отпуските на държавните служители чл.50а, ал.2 ЗДС
предвижда субсидиарно приложение на КТ относно допустимостта,
продължителността, отчитането и заплащането на извънредния труд. Кодексът на
труда е нормативен акт от по-висок ранг в сравнение с цитираните ЗДС и ЗМВР.
Последните два закона, както и двете цитирани по-горе Наредби, съдържат
специални норми, уреждащи ограничен кръг специфични правоотношения, а именно
тези, засягащи лицата със статут на държавни служители и лицата от структурите
на МВР. Както ЗДС, така и ЗМВР могат да регламентират отношения, уредени от
институтите на КТ по начин различен от уредбата на Кодекса, но не такъв, че да
бъде влошено положението на лицата, в сравнение с правните разрешения,
предвидени по Кодекса на труда. По-низшите по степен нормативни актове могат да
уреждат правоотношенията, насочени към съответните им адресати по по-благоприятен
начин, но не и да поставят лицата в по-неизгодно положение. Въззивникът се
позовава на разпоредбата на чл.3, ал.3 Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. за реда
за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи, съгласно която: „За държавните служители в МВР е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 и 06,00 ч., като работните часове
не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период“. Този текст
тълкува, като приема, че времето между 22.00ч. и 6.00ч., в което служителят
полага 8-часово нощно дежурство, не следва да бъде приравнявано от нощен в
дневен труд и не следва да се умножава с коефициент 1.143.
Настоящият състав не споделя подобно
тълкуване. Това, че липсва изрична уредба относно конкретната хипотеза, а
именно по отношение на приравняването на
нощния труд с дневен, не означава, че нощният труд следва да бъде приравнен с
дневния, прилагайки коефициент 1. По-скоро нормата разрешава полагане на нощен
труд средно в размер на 8 часа за всеки 24-часов период, без да изключва
приравняването му към дневния и съответно, без да изключва приложение на
правилата за заплащане на извънреден труд, когато такъв е положен. Следва
извод, че при наличието на празнота в съответния нормативен акт ще се приложат
правилата на ЗДС, ЗМВР, съответно – на КТ.
Изложените аргументи мотивират съда да
приеме, че положеният от въззиваемия нощен труд за периода 01.01.2017г. -
30.09.2019г. следва да бъде приравняван към дневен с коефициент 1.143, за
часовете, отработени от 22.00ч. до 6.00ч. За реално отработените часове нощен
труд се дължи съответна добавка за нощен
труд, така, както е определено от Министъра на вътрешните работи – по
0.25лв./час, а след приравняването им към дневен труд, за времето, в което се
превишава 8-часовият работен ден – и с добавка за извънреден труд, при
приложение на правилата за сумирано отчитане на 1-месечен или 3-месечен период,
в зависимост от това, коя редакция на чл.187, ал.3 ЗМВР е действала към
релевантния исков период.
За да докаже твърдението си за положен
извънреден труд за процесния период, въззиваемият е поискал определянето му
посредством експертиза. По делото е назначена и приета СИЕ, в която В.л., след
като се е запознало с графиците за дежурства и протоколите за реално положени
дежурства, е определило по месеци за процесния период превишаването на
продължителността на служебното време. То, също така е остойностено, съобразно
действалите към актуалния момент административни актове, регламентиращи
възнаграждението на Т..
Така за периода 01.01.2017г. -
30.09.2019г. въззиваемият е положил нощни дежурства, в резултат от които е
превишил служебното време с общо 123.84 часа. Така следва заключение, че
за процесния период на Т. се дължи възнаграждение
за положен извънреден труд в размер на 876.48лв., ведно със законната лихва,
считано от завеждане на исковата молба и до окончателното изплащане на сумата.
При изложените мотиви на настоящия
състав, се налага заключение, че постановеното от СрРС решение следва да бъде потвърдено
в обжалваната част.
Водим от всичко така изложено, БОС
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
решение № 15/17.02.2020г. по гр.д. №
691/2019г. на СрРС.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: