Решение по дело №137/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 378
Дата: 6 март 2020 г.
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20207040700137
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 378                      от 06.03.2020 г.                             град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

                                                   Председател: Лилия Александрова

                                                          Членове: 1. Станимир Христов

            2. Галя Русева

 

при секретаря К. Л. и прокурор Дарин Христов, като разгледа докладваното от съдия Русева КАНД № 137 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Община Руен, представлявана от И. Ю. О.- кмет на Община Руен, против Решение № 123/10.12.2019 г., постановено по а.н.д. № 323/2019 г. по описа на Районен съд – Айтос, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № НЯСС-167/03.09.2019 г., издадено от зам.председателя на ДАМТН, оправомощен със заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН, с което за нарушение на чл.141, ал.1, т.1 от Закона за водите (ЗВ), на основание чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ на Община Руен е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв.

В касационната жалба са изложени възражения, че оспореното съдебно решение е неправилно поради нарушение на материалния и процесуалния закон, и че е необосновано. Иска се отмяна на решението и на НП, респ. намаляване на санкцията.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител. Ангажира доказателства.

Ответникът по касация – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно уведомен, в с.з. не изпраща представител, не изразява становище по жалбата и не сочи доказателства.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Бургас, ХV-ти състав, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за частично основателна по следните съображения:

         С процесното постановление отговорността на касатора е ангажирана за това, че при извършена на 23.04.2019 г. проверка на язовир „В имот № 000368 и 000369“, находящ се в поземлени имоти № 000368 и 000369 в землището на с.Скалак, общ.Руен, собственост на Община Руен (Акт за публична общинска собственост №139/26.07.2000 г.), е установено, че язовирната стена не се поддържа в техническа изправност, каквото задължение има общината като собственик на язовира.

         За да постанови оспореното съдебно решение, въззивният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в сроковете по чл.34 от ЗАНН. Съдът е счел, че актът и постановлението са съставени при спазване на материалния закон и изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Съдът е намерил определената от органа правна квалификация на нарушението за правилна, а по същество е приел, че са налице всички елементи от фактическия състав на нарушението по чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ. Доколкото Община Руен е собственик на проверявания обект, то районният съд е преценил, че правилно е била ангажирана административната му отговорност. Според съда са неоснователни възраженията, че контролният орган, като не е изчакал да изтече срокът на предписанието, е нарушил материалния закон. Приел е, че в случая отговорността на общината е за констатирано на място неизпълнение на задължението по чл.141,ал.1, т.1 от ЗВ, а евентуалното неизпълнение на дадено предписание би осъществило състава на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. Относно определения размер на санкцията, съдът е посочил, че същият се явява подходящ с оглед извършеното правонарушение и предвид характера на нарушението. Районният съд е формулирал и аргументи за неприложимостта на чл. 28 от ЗАНН в конкретния случай.

         Решението на първоинстанционния съд е частично правилно.

         Първоинстанционният съдебен състав е възприел правилно фактите по делото съобразно събраните в хода на производството доказателства и е направил въз основа на тях правилни и обосновани правни изводи за наличие на процесното нарушение.

           Не са налице твърдените в касационната жалба пороци на обжалвания съдебен акт. Неоснователни са доводите за допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени процесуални нарушения. При съставяне на АУАН не е нарушена нормата на чл.40 от ЗАНН. От наличните по делото доказателства се установява, че до кмета на Община Руен е била изпратена покана за съставяне на АУАН, като изрично в нея е посочено, че при неявяване на пълномощник на лицето, актът ще бъде съставен в отсъствие на нарушителя съобразно чл.40, ал.2 от ЗАНН. Наличието на писмо с изх.№ РД-13-230(1)/14.06.2019 г. от кмета на Община Руен с доводи за липса на нарушение и липса на правно основание за съставяне на акт, не води до извод за нарушение на чл.40, ал.2 от ЗАНН. Явяването или неявяването на лицето за съставяне на акт е негово право. Издаденият впоследствие акт е изпратен на санкционираното лице за предявяване и подпис съобразно чл.43, ал.4 от ЗАНН, като последното се е възползвало от възможността по чл.44 от ЗАНН да подаде възражения срещу акта. Ето защо, не се установява да е нарушено правото на защита на Община Руен.

         Съгласно чл. 141, ал.1, т.1 от ЗВ, собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност.

         При така разписаната норма се установява, че в императивна форма на собственика (единствено) е възложено задължението за поддържане на язовирната стена в техническа изправност. Съответно, той е и лицето, което носи отговорността за допуснато административно нарушение на цитираната разпоредба. По делото липсват доказателства, че Община Руен, като собственик на язовира, е предоставила поддържането на техническата му експлоатация на друго лице съобразно договор, каквито твърдения има в касационната жалба. Такъв не е представен нито пред районния съд, нито пред настоящата инстанция. Дори и такъв да е налице, общината като собственик на язовира не е освободена от задължението по чл. 141, ал.1, т.1 от ЗВ.

          По делото няма спор, че към датата на проверката – 23.04.2019 г., проверяваният язовир е бил в техническа неизправност. Правилно е било прието от районния съд, че в резултат именно на процесната проверка е дадено предписание от 23.04.2019 г. от контролните органи до касатора за извършване на ремонтно-възстановителни работи в участъците със свличане по въздушния откос, с краен срок на изпълнение 10.07.2019 г., поради което и издаденото НП не е в нарушение на материалния закон, тъй като крайният срок е предвиден за изпълнение на предписанието и не променя факта на констатираната вече към момента техническа неизправност на обекта. Затова Община Руен правилно е била санкционирана за извършеното нарушение, като последващото неизпълнение на предписанието би съставлявало друго административно нарушение. Както е посочил и въззивният съд, неизпълнението на дадени от контролните органи предписания е отделно, самостоятелно нарушение по чл. 190а, ал. 2, във вр. с ал. 1, т. 3 от ЗВ или по чл. 190, ал. 2, във вр. с чл. 138а, ал. 3, т. 5 от ЗВ, за което е предвиден отделен административнонаказателен състав, а именно - чл. 200, т. 39 от ЗВ, поради което наведените в тази  насока възражения са неоснователни. В настоящата хипотеза общината е санкционирана за установено при извършване на проверката неспазване на вменено с чл.141, ал.1, т.1 от ЗВ задължение, поради което правилно е било издадено процесното НП.

          Що се отнася до размера на наложената санкция, разпоредбата на чл.200, ал.1, т.38 от ЗВ предвижда при неизпълнение на процесното задължение санкция в размер от 1 000 до 10 000 лв. В случая, в обжалваното НП органът не е изложил мотиви защо счита, че следва да бъде определена санкция над минимално предвидения в закона размер. Поради това, в тази част обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да бъде изменено, като се намали определената санкция от 2 000 лв. на 1 000 лв.

         С оглед на горното, следва да бъде отменено решението на районния съд в частта, потвърждаваща размера на наложената с НП санкция, като същата се намали от 2 000 лв. на 1 000 лв. В останалата част решението на районния съд е правилно и следва да бъде потвърдено.

           Мотивиран от горното, Административен съд Бургас

 

Р   Е   Ш   И:

  ОТМЕНЯ Решение № 123/10.12.2019 г., постановено по а.н.д. № 323/2019 г. по описа на Районен съд – Айтос, В ЧАСТТА, с която е потвърдено наказателно постановление (НП) № НЯСС-167/03.09.2019 г., издадено от зам.председателя на ДАМТН, В ЧАСТТА, с която на Община Руен е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв., като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

         ИЗМЕНЯ наказателно постановление (НП) № НЯСС-167/03.09.2019 г., издадено от зам.председателя на ДАМТН, В ЧАСТТА, с която на Община Руен е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв., като намалява имуществената санкция от 2 000 лв. на 1 000 лв.

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 123/10.12.2019 г., постановено по а.н.д. № 323/2019 г. по описа на Районен съд – Айтос, в останалата част.

 

         Решението е окончателно.

 

                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                               2.