Решение по дело №13460/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5260
Дата: 3 декември 2024 г.
Съдия: Марина Владимирова Манолова Кънева
Дело: 20241110213460
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 5260
гр. София, 03.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 108-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и втори ноември през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:МАРИНА ВЛ. МАНОЛОВА

КЪНЕВА
при участието на секретаря СВЕТЛАНА ЕМ. НАНКОВА
като разгледа докладваното от МАРИНА ВЛ. МАНОЛОВА КЪНЕВА
Административно наказателно дело № 20241110213460 по описа за 2024
година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от ЕТ ****, ЕИК ********* чрез адв. В. Ш.
срещу електронен фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. ал. 3 вр. чл.179,
ал. 3б от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) на жалбоподателя е
наложена имуществена санкция в размер на 2500 /две хиляди и петстотин/
лева за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП.
В жалбата се релевират пространни доводи за незаконосъобразност на
издадения електронен фиш, като се застъпва тезата, че за посоченото
нарушение е недопустимо да бъде издаван електронен фиш. Поддържа се, че
преди санкциониране на жалбоподателя не му е била дадена възможност да
заплати дължимата такса. Отделно се акцентира върху твърдения като
общоизвестен факт, че до месец юли 2022 г. не е съществувал път А-6, км.
50+427. От съда се иска отмяна на обжалвания електронен фиш и присъждане
на разноски.
В съдебно заседание редовно призованият жалбоподател не изпраща
представител. В писмена молба от адв. Ш. се изразява съгласие за разглеждане
на делото в нейно отсъствие и се изразява становище по съществото на
делото.
1
Въззиваемата страна – Агенция „Пътна инфраструктура“ редовно
призована се представлява от юрк. ****, която счита жалбата за неоснователна
и моли съда да потвърди оспорения електронен фиш. Счита, че същият е
издаден при спазване изискванията на ЗДвП, от компетентен орган, отговаря
на утвърдените от УС на АПИ образци и съдържа всички изискуеми
реквизити. Застъпва тезата за безспорна доказаност на нарушението.
Претендира юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева и прави
възражение за прекомерност по отношение на претендираните от
жалбоподателя разноски.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и
в тяхната съвкупност и взаимна връзка намери за установено от
фактическа страна следното:
На 17.08.2021 г. в 14:58 часа влекач марка ***** с рег. № ********, с
технически допустима максимална маса 19 500 кг, брой оси 2, екологична
категория ЕВРО 6D, собственост на „*****“ ЕАД – клон Стара Загора, ЕИК
**********, с вписан ползвател в свидетелството за регистрация на МПС ЕТ
****, ЕИК *********, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща технически
допустима максимална маса на състава 50 000 кг се движело по път А-6
/Автомагистрала „Европа“/, в община Столична, п.в. Илиянци с посока
нарастващ километър, който път бил включен в обхвата на платената пътна
мрежа. На посочената дата и час стационарна контролна точка 10181,
разположена на път А-6, км. 50+427 между пътен възел „Илиянци“ и
Околовръстен път заснела посоченото превозно средство, като било отчетено,
че за него не е заплатена пътна такса по чл. 10, ал.1 т. 2 от Закона за пътищата
- за превозното средство нямало закупена валидна маршрутна карта или тол
декларация за преминаването. За установеното от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата бил генериран
доказателствен запис № CA99A4C0C0817697E053041F160AA61D. С оглед
горното на 03.02.2024 г. бил издаден процесният електронен фиш, препис от
който бил връчен на жалбоподателя на 07.06.2024 г., а на 13.06.2024 г. по
пощата била подадена и жалбата срещу него.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на писмените доказателства, приложени към административнонаказателната
преписка и допълнително изисканите такива, приобщени по реда на чл. 283 от
НПК, които преценени в своята съвкупност не налагат различни фактически
изводи. Следва да се има предвид, че съгласно чл.167а, ал.3 от ЗДвП
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 –
3в, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите,
заедно с приложените към тях статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения – видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно
средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
2
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство – част от системата, поради
което съдът дава вяра на приложения доклад и клип от електронната система,
с което се доказва, че към посочените в електронния фиш дата и час –
17.08.2021 г. в 14:58 часа процесното ППС се е движило по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа. За същото МПС системите на АПИ не
отчели към посочения момент да е имало валидна маршрутна карта, нито
подадена тол декларация за преминаването.
Собствеността на процесното МПС се установяват от справката от АПИ
и копие от свидетелството за регистрация, като от същите доказателствени
средства е видно и че жалбоподателят ЕТ ****, ЕИК ********* е вписан
ползвател в свидетелството за регистрация на МПС. От договора за наем се
установява, че към датата на нарушението процесното МПС е било отдадено
под наем на дружество – „****“ ЕООД.
От представената справка от „****“ ЕООД е видно, че за процесния
влекач на дата 17.08.2021 г. има начислена и заплатена пътна такса в общ
размер на 31,45 лева, но от посочената справка не може да бъде установено
нито за кой участък от платената пътна мрежа е начислена посочената пътна
такса, нито по кое време е преминало ППС през този участък. Начисляването
и заплащането на някаква такса без да е ясно за кой пътен участък се отнася и
кога точно е преминало ППС през него не изключва извършването на
процесното нарушение.
При така установеното от фактическа страна съдът намери от
правна страна следното:
Жалбата е подадена от процесуално легитимирано лице, в
законоустановения срок /препис от електронния фиш е връчен на 07.06.2024
г., а жалбата е подадена на 13.06.2024 г. по пощата/ и е насочена срещу акт,
подлежащ на съдебен контрол, поради което същата е допустима.
Разгледана по същество същата е основателна по следните
съображения:
С обжалвания електронен фиш на жалбоподателя е вменено нарушение
на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП. Съгласно цитираната разпоредба собственикът на
пътно превозно средство (ППС) е длъжен да не допуска движение на ППС по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно
средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера
и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП според категорията на
ППС. Съгласно чл.179, ал.3б, изр.1 и 3 от ЗДвП собственикът на ППС от
категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена
дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно
декларирани данни, посочени в чл.10б, ал.1 от ЗП, се наказва с „глоба“ в
размер 2500 лева, а ако е юридическо лице/едноличен търговец – с
„имуществена санкция“ в размер 2500 лева. Когато в свидетелството за
регистрация на пътното превозно средство е вписан ползвател, имуществената
3
санкция по ал. 2 се налага на него /чл. 187а, ал. 3 от ЗДвП/
Настоящият съдебен състав намира, че в процесния случай не е спазена
процедурата, предвидена в закона за ангажиране
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. При
извършване на систематичен анализ на Глава VII от ЗДвП може да бъде
направен извод, че към момента на издаване на електронния фиш
03.02.2024 г. единственото отклонение от общото правило за протичане на
административнонаказателното производство чрез издаване на АУАН и НП е
предвидено при констатирано нарушение по чл. 179, ал. 3 ЗДвП, но не и при
нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП. Тази законодателна постановка е
обективирана в разпоредбата на чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП /в сила към датата на
нарушението и датата на издаване на електронния фиш/, която ясно
регламентира, че при осъществяване състава на чл. 179, ал. 3 ЗДвП, когато
нарушението е установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал.
3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен
за съответното нарушение. С ДВ бр. 13 от 13.02.2024 г. в сила от същата дата
разпоредбата на чл. 189ж от ЗДвП е изменена, като в ал. 1 след думите „чл.
179, ал. 3“ се поставя тире и се добавя „3б“ тоест след посочената дата е
допустимо издаването на електронен фиш и при нарушение на чл. 179, ал. 3б
от ЗДвП. В процесния случай обаче обжалваният електронен фиш е бил
издаден преди посочената дата, а именно на 03.02.2024 г., следователно към
момента на издаването му не е било възможно ангажиране на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя по чл. 179, ал.
3б ЗДвП с издаване на електронен фиш при условията на чл. 189ж ЗДвП. Тук е
мястото да бъдат разграничени нормите на чл. 179, ал. 3 и чл. 179, ал. 3б
ЗДвП. Докато първата предвижда да се санкционира водач, който управлява
пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от ЗП, то
втората норма наказва поведението на собственик /респ. ползвател/ на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което изцяло или
частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП,
включително в резултат на невярно декларирани данни. Очевидни са
обективно съществуващите различия между двете норми досежно: субектите
на отговорност, правно дължимото поведение и регламентираните в
съответните разпоредби санкции. Недопустимо е в този тип производства
прилагането на диференцираната процедура по чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП досежно
конкретно извършеното нарушение по аналогия. От тук следва извод, че за
вмененото на жалбоподателя нарушение към момента на издаване на
електронния фиш не е била предвидена законодателна възможност за
издаване на електронен фиш, поради което отговорността му е следвало да
бъде ангажирана по общия ред – със съставяне на АУАН и НП по реда на чл.
189е и следващите от ЗДвП. Поради изложеното съдът приема, че издавайки
атакувания електронен фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, вместо
4
да състави АУАН и последващо НП, АНО е допуснал съществено
процесуално нарушение, с което са накърнени императивни законови
разпоредби, а същевременно са значително ограничени и правата на
нарушителя да упражни ефективно правото си на защита като възрази по
смисъла на чл. 42, т. 8 и чл. 44, ал. 1 ЗАНН, представи доказателства в
подкрепа на своите твърдения и евентуално – оспори фактическите
констатации на контролните органи. Издаването на електронен фиш за
санкциониране на нарушението по чл. 179, ал.3б от ЗП вместо съставяне на
АУАН и последващо издаване на НП представлява съществено нарушение на
процесуалните правила опорочило изначално
административнонаказателнотно производство и съставляващо основание за
отмяна на атакувания електронен фиш. В този смисъл са и решение №
190/08.01.2024 г. по КНАХД № 9916/2023 г. по описа на АССГ, XXII състав,
решение № 8113/22.12.2023 г. по к.н.а.х.д. № 9702/2023 г. по описа на АССГ,
XXI касационен състав, решение № 4438/05.07.2023 г. по к.н.а.х.д №
3117/2023 г. по описа на АССГ, ХIII касационен състав и други.
При този изход на делото право на присъждане на разноски има
жалбоподателят. На стр. 29а от делото е приложен договор за правна защита и
съдействие, сключен между адв. Ш. и жалбоподателя, видно от който
уговореното възнаграждение за процесуално представителство по настоящото
дело е в размер на 500 лева, платими в брой, за което договорът служи като
разписка.
В съдебните прения процесуалният представител на въззиваемата
страна обективира възражение за прекомерност на претендираното
възнаграждение, което съдът намира за неоснователно. Макар съдът да не е
обвързан от размерите на минималните адвокатски възнаграждения,
предвидени в Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения /с оглед Решението на СЕС от 25.01.2024 г. по
дело С-438/22/, то прие същите за ориентир относно справедливото заплащане
на адвокатския труд, като съобразно посоченото в Наредбата в процесния
случай същото би било в размер на 550 лева. Уговореното и заплатено
възнаграждение е под посоченото в Наредбата, процесуалният представител е
депозирал наред с жалбата и писмено становище по съществото на делото,
поради което съдът счита, че претендираното адвокатско възнаграждение не
се явява прекомерно и следа да се присъди в полза на жалбоподателя.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1, вр. ал. 3 т. 2 от ЗАНН
Софийски районен съд, НО, 108 състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. ал. 3 вр. чл.179,
ал. 3б от Закона за движението по пътищата на жалбоподателя ЕТ ****, ЕИК
5
********* е наложена имуществена санкция в размер на 2500 /две хиляди и
петстотин/ лева за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП.
ОСЪЖДА на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН Агенция „Пътна
инфраструктура“ да заплати на ЕТ ****, ЕИК ********* сумата от 500
/петстотин/ лева, представляваща сторени разноски за адвокатско
възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - София град в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6