Решение по дело №418/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 594
Дата: 8 юли 2022 г. (в сила от 8 юли 2022 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20227150700418
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

      594/8.7.2022г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  ПЛОВДИВ, ІІ състав в открито заседание на седемнадесети юни през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                        

СЪДИЯ        :  ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКРЕТАР :  АНТОАНЕТА МЕТАНОВА 

              

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело № 418  по описа за 2022 год., констатира следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1.  Производството е по реда на чл. 268 от ДОПК.

 

2. Постъпила е жалба от Н.Б.Б., ЕГН **********,***, с посочен съдебен адрес ***, оф. 8, срещу Решение № 97 от 22.03.2022 г. на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите с което е оставена без уважение жалба  вх.№94-00-1750 от 09.03.2022г., подадена от Н.Б.Б., ЕГН **********, срещу Разпореждане № С220013-137-0002441 от 28.02.2022 г., издадено от Красимира Тодорова, на длъжност публичен изпълнител при Териториална дирекция Пловдив на НАП, в частта с която е отказано да се признае изтекла давност за задължения обхващащи осигурителни вноски за фондовете ДОО, ЗО и УПФ по декларации образец 6 за период 2012г., 2013г., 2014г„ 2015г. и 2016г., подробно описани табличен вид на стр. 3 т.1 до т. 10 от оспорваният административен акт.

3. Счита се, че оспореното решение е незаконосъобразно. Според жалбоподателя, извода на административния орган, че в случая давността е била прекъсната посредством налагане на обезпечителни мерки е неправилен.Твърди се, че в Национална агенция за приходите няма образувани изпълнителни дела или издаден ревизионен акт по отношение на жалбоподателя.  Поддържа се, че не е налице нито една от предпоставките посочени в чл. 172от ДОПК

Поддържа се, че решението е незаконосъобразно, поради неспазване на процесуалните и материални разпоредби, уреждащи института на давността.

Иска се присъждане на сторените съдебни разноски.

 

4. Директора на Териториална дирекция Пловдив, на Национална агенция за приходите  чрез процесуалния си представител юрк. Т., счита жалбата за неоснователна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи, изложени в Решението на Директора на ТД на НАП, Пловдив.

Сочи се, че по реда на ДОПК, определянето на данъчните и осигурителните задължения става, чрез само изчисляване по реда на чл.105 от кодекса, като органа по приходите има право да осъществява данъчен контрол по реда на чл.110 и сл. от ДОПК, но това е само, когато е счетено, че е налице основание за промяна на декларираните от лицето данни. В тази връзка доводите на жалбоподателя, че не му е извършвана ревизия, се считат за напълно ирелевантни. Поддържа се, че задълженията на жалбоподателя са факт и са възникнали на основание подадени от смият него декларации. Приходна администрация не оспорва данните посочени в тях, за да възниква основание от възлагане на ревизия.

Поддържа се също така, че в случая, давността за процесните публични задължения е спряна на основание чл.172 , ал.1, т.5 от ДОПК, още с Постановление за налагане на обезпечителни мерки изх. № С 180013-022-0040315 от 14.06.2018г.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

ІІ. За допустимостта:

 

5. Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от лице имащо правен интерес от оспорването, след проведено обжалване по административен ред, което налага да се приеме, че същата е ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите, действията и тяхната хронология :

 

6. До жалбоподателя е изпратено Съобщение за доброволно изпълнение изх. № 160013-048-0022298 от 29.11.2016 г.(л.17), с което е уведомен, че в Териториална дирекция Пловдив, офис Пазарджик под № ********* от 2016 г. е образувано изпълнително дело за неплатените от Б. публични вземания, които заедно с начислените лихви към 29.11.2016 г. са в размер на:

 

 

Актосъставител

Вид

задължение

Вид документ

Документ №

протокол № дата

Период

главница

(лв.)

литва

(лв.)

общо

(лв.)

 

1

Национална агенция за

 приходите Пазарджик

Универсален

пенсионен

фонд

Декларация -

обратен 6

13002151110825 протокол №13403153000651

29 12.2015

01.01.2013

31.12.2013

252,00

66.18

318.18

 

2

Национална агенция за

приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

Декларация - образец 6

1300216035862 57

Протокол №1300016304779

от 20.04.2016

01 01 2015

31 12.2015

100.80

5.88

I06.6H

 

3

Национална агенция за

приходите Пазарджик

ДОО

Декларация - образец 6

130021511108251 . протокол №

1340315300065

от 29.12.2015

01.01.2013

31.12.2013

645,12

160,42

814,54

 

4

Национална агенция за

 приходите Пазарджик

 

Универсален

пенсионен фонд

 

Декларация

образец 6

130021511108047

Протокол №

13403153000650 от 29.12.2015.

 

 

 

 

s

01.01.2012 31.12.2012

 

252.00

91.78

343,78

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Здравно

осигуряване

 

Декларация образец 6

130021511108047

Протокол №

13403153000650 от 29.12.2015

01.01.2012 31.12.2012

 

403,20

146.85

550,05

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

ДОО

 

Декларация  образец 6

13002**********

Протокол №

13403153000650 от 29.12.2015

01.01.2012

31.12.2012

 

645,12

234.%

880.08

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Универсален

пенсионен

фонд

 

Декларация - образец 6

130021511077072

Протокол №

13403153000649

от 28.12.2015

01.01.2010

31.12.2010

 

144,00

106.25

250,25

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Здравно

осигуряване

 

Декларация - образец 6

130021511077072 , Протокол №

13403153000649 от 28.12.2015

01.01.2010

31.12.2010

 

230.40

131.22

361.62

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

ДОО

 

Декларация - образен 6

130021511077072

Протокол №

13403153000649

от 31.12.2015

01.01.2010

31.12.2010

 

316,80

233.76

550.56

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Универсален пенсионен фонд

 

Декларация - образец 6

130021511109702

Протокол №

13000153146307  от 29.12.2015

01.01.2014

31.12.2014

 

178.50

28.74

207,24

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Здравно

осигуряване

 

Декларация - образец 6

1300215Ш09702

Протокол №

1300015314630

 от 29.12.2015

01.01.2014

31.12.2014

 

285,60

45.98

331.58

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

ДОО

 

Декларация - образец 6

130021511039702 Протокол №

13000153146307

от 29.12.2015

01.01.2014 31.12.2014

 

456,96

73,58

530.54

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Универсален

пенсионен

фонд

 

Декларация - образец 6

130020916155120  Протокол №

133580912214630 от 30.04.2010

01.01.2009 31.12.2009

 

39.00

36,76

75,76

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

 

Декларация • образец 6

130020916155120

Протокол №

133580912214630 от 30.04.2010

01.01.2009

31.12.2009

 

62,40

41.98

104.38

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

ДОО

 

Декларация * образец 6

130020916155120 . Протокол №

133580912214630 от 30.04.2010

01.01.2009

31.12.2009

 

101.40

95,57

196.97

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Универсален

пенсионен

фонд

 

Декларация - образец 6

130021603586257 , Протокол №

1300016304779220оот 20.04.2016

01.01.2015

31.12.2015

 

63.00

3.68

66,68

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

ДОО

 

Декларация - образец 6

 130021603586257

 Протокол №

13000163047792  от от 20.04.2016

01.01.2015

31.12.2015

 

161.28

9.41

170.69

 

 

Национална агенция за

 приходите Пазарджик

 

Здравно осигуряване

 

Декларация - образец б

130021511108251  Протокол №

1340315300065

от 29.12.2015

01.01.2013 31.12.2013

 

403 20

105.89

509,09

 Общ размер

4740.78

1627.89

6368.67

 

 

С Разпореждане № С170013-105-0077892 от 10.05.2017г. на публичния изпълнител е допуснато присъединяване на публичен взискател Главна дирекция „Национална полиция“ ОДМВР, Пловдив относно задължение за глоба в размер на 10,00лв. по ел. фиш №М310679 от 24.02.2017г.

С Разпореждане № С180013-105-0170646 от 14.06.2018г. на публичния изпълнител е допуснато присъединяване на публичен взискател относно

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

ДОО

 

Декларация - образец 6

130021703072020

Протокол №

13000173041709

от 31.03.2017

01.01.2016 31.12.2016

 

645,12

73,12

718,24

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Универсален

пенсионен

фонд

 

Декларация - образец 6

130021703072020

Протокол №

13000173041709

от 31.03.2017

01.01.2016 31.12.2016

 

252,00

28,56

280,56

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

ДОО

 

Декларация - образец 6

130021803510397

Протокол №

13000183053316

от 19.04.2018

01.01.2017 31.12.2017

 

634 40

7,74

642,74

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Здравно осигуряване

 

Декларация - образец 6

130021803510397

Протокол №

13000183053316

от 19.04.2018

01.01.2017 31.12.2017

 

368,00

4,60

372,60

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Универсален

пенсионен

фонд

 

Декларация - образец 6

130021803510397

Протокол №

13000183053316

от 19.04.2018

01.01.2017

31.12.2017

 

230,00

2.88

232,88

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Здравно осигуряване

 

Декларация - образец 6

130021703072020

Протокол №

13000173041709

от 31.03.2017

01.01.2016 31.12.2016

 

403,20

45,70

448,90

 

7. За обезпечаване на публичните вземания на жалбоподателя, публичният изпълнител при ТД на НАП Пловдив, офис Пазарджик е издал Постановление за налагане на обезпечителни мерки  изх.№С 180013-022-0040315 от 14.06.2018 г. (л.25), с което на основание чл. 200, чл. 202, ал. 1 във връзка с чл. 195, ал. 1 от ДОПК е наложил запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление, находящи се в: „БАНКА ДСК“АД BIC ***.73лв.; „РАЙФАЙЗЕНБАНК“АД BIC ***.73лв.; „ЦЕНТРАЛНА КООПЕРАТИВНА БАНКА“АД BIC ***.73лв.; „ЮРОБАНК И ЕФ ДЖИ БЪЛГАРИЯ“АД BIC ***.73 лв.; „ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА“АД BIC ***.73лв.

Изпратените запорни съобщения са получени на 15.08.2018 г. от „ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА“АД; на 22.06.2018 г. от „ЮРОБАНК И ЕФ ДЖИ БЪЛГАРИЯ“АД; на 27.06.2018 г. от „ЦЕНТРАЛНА КООПЕРАТИВНА БАНКА“АД и на 21.06.2018 г. от „БАНКА ДСК“АД, като търговските банки са отговорили, че запорите са наложени, но по сметки няма необходимите авоари.

Явно поради тази причина, за обезпечаване на публичните вземания на жалбоподателя, публичният изпълнител при ТД на НАП Пловдив, офис Пазарджик е издал Постановление за налагане на обезпечителни мерки  изх.№С 190013-022-0010058 от 20.02.2019 г. (л. 34), с което на основание чл. 200, чл. 203, ал. 8 във връзка с чл. 195, ал. 1-3 от ДОПК е наложил запор върху притежаваните от Б. ценни книги: дялове в „МОНИ-ВД“ЕООД, ЕИК *********, на обща стойност 5000.00лв.; дялове в „МВД-01“ ЕООД, ЕИК *********, на обща стойност 5000.00лв.; дялове „Адреналин Къмпани“ ЕООД, ЕИК *********, на обща стойност 2,00лв. С оглед наложените запори до Агенция по вписванията е отправено запорно съобщение.

С Постановление за налагане на обезпечителни мерки  изх.№С 210013-022-0098121 от 30.12.2021 г. (л. 40), на публичния изпълнител, на основание чл. 200, чл. 202, ал. 1 във връзка с чл. 195, ал. 1-3 от ДОПК е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление, находящи се в: „ПЪРВА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА“АД и „Изипей“ АД. Изпратени са запорни съобщения, получени на 18.01.2022 г. от търговската банка и на 01.02.2022 г. от „Изипей“ АД.

 

8. С Молба вх. № С210013-000-0578735 от 10.12.2021 г., Б. е поискал от ТД на НАП, Пловдив, на основание чл. 171, ал. 1 от ДОПК, да бъдат отписани, като погасени по давност, задълженията му за периода от 2010г. до 2015г., включително. С Молба вх. № С220013-000-0012473 от 14.01.2022 г., към това искане е добавен и отчетен период 2016 г. С Молба вх. № С220013-000-0051814 от 08.02.2022 г., Б. е конкретизирал, че иска да бъдат погасени по давност публичните му задължения, без дължимите здравни осигуровки за периода 2010 до 2016 г., включително, съобразно приложената справка за задълженията на НАП(л.57 и сл.).

С Разпореждане № С210013-035-0194191 от 02.03.2021 г., публичния изпълнител, като е счел, че е изтекъл 10-годишния давностен срок е прекратил изпълнителното производство в частта му :

Актосъставител

Вид

задължение

Вид документ

Документ №

протокол № дата

Период

 

 

 

главница

(лв.)

 

 

литва

(лв.)

 

 

общо

(лв.)

 

 

Национална агенция а приходите Пазарджик

 

Универсален

пенсионен

фонд

 

Декларация - образец 6

130020916155120  Протокол №

133580912214630 от 30.04.2010

01.01.2009 31.12.2009

 

39.00

36,76

75,76

Национална агенция а приходите Пазарджик

Здравно

осигуряване

 

Декларация • образец 6

130020916155120

Протокол №

133580912214630 от 30.04.2010

01.01.2009

31.12.2009

 

62,40

41.98

104.38

Национална агенция а приходите Пазарджик

ДОО

 

Декларация * образец 6

130020916155120 . Протокол №

133580912214630 от 30.04.2010

01.01.2009

31.12.2009

 

101.40

95,57

196.97

9. С Молба вх. № С220013-000-0051814 от 08.02.2022 г., Б. е конкретизирал, че иска да бъдат погасени по давност публичните му задължения, без дължимите здравни осигуровки за периода 2010 до 2016 г., включително, съобразно приложената справка за задълженията на НАП(л.57 и сл.).

Според въпросната справка, задълженията на Б. са за съответни отчетни периоди от 01.01.2010 г. до 31.12.2021 г.

С процесното Разпореждане № С220013-137-0002441 от 28.02.2022 г., издадено от К. т., на длъжност публичен изпълнител при Териториална дирекция Пловдив на НАП, на основание чл. 225, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 168, т. 3 и чл. 171, ал. 2 от ДОПК, изпълнителното производство е прекратено по отношение на :

 

Актосъст.

Вил

задължение

 

Вид

документ

Документ

Дата

 

Период

Главница

(лв.)

 

Лихва

(лв.)

Обши

(лв.)

 НАП

 Пазарджик

 Фонд

 ДЗПО

 Данъчна

 декларация

 13002151

 1077072

 28.12.2015

 

 01.01.2010

 31.12.2010

 144.00

 

 182.04

 326.44

 НАП

 Пазарджик

 Фонд

 ДОО

 Данъчна

 декларация

 13002151

 1077072

 28.12.2015

 

 01. 01.2010

 31.12.2010

 316.80

 

 402,47

 719,27

 

Със Същото разпореждане, публичния изпълнител е отказал да прекрати изпълнителното производство, поради изтекъл погасителен давностен срок, за следните задължения :

 

Актосъст.

 

Вид

задълж.

 

Вид

документ

 

Документ

 

Дата

 

 

Период

 

Главница

(лв.)

 

 

Лихва (лв.)

 

Обшо

(лв)

 

НАП

 Пазарджик

 

 

 

 

Фонд

 

ДЗПО

 

 Данъчна

 декларация

 

13002151

1108251

 

29 12.2015

 

 

01.01.2013

31.12.2013

 

252,00

 

 

200.38

 

452.38

 

НАП

 Пазарджик

 

Фонд

 

ДОО

 

 

 

 

 

Данъчна

 декларация

 

13002151

1108251

 

29 12 2015

 

 

01.01.2013

31.12.2013

 

645.12

 

 

512.98

 

1158,10

 

НАП

 Пазарджик

 

 

 

 

 Фонд

 

ДЗПО

 

Данъчна

 декларация

 

13002151

1109702

 

29 12 2015

 

 

01.01.2014

31.12.2014

 

178.50

 

 

123,80

 

302.30

 

 НАП

 Пазарджик

 

 Фонд

 ДОО

 

 

 

 

 

 Данъчна

 декларация

 

13002151

П09702

 

29 122015

 

 

01.01.2014

31.12. 2014

 

456.96

 

 

316,93

 

773.89

 

НАП

 Пазарджик

 

 

 

 

Фонд

 

ДЗПО

 

 Данъчна

 декларация

 

13002151

1108047

 

29.12.2015

 

 

01.01.2012

31.12.2012

 

252,00

 

 

225,98

 

477.98

 

 НАП

 Пазарджик

 

Фонд

 

 ДОО

 

 

 

 

 

 Данъчна

 декларация

 

13002151

1108047

 

29 12 2015

 

 

01.01.2012

31.12.2012

 

645.12

 

 

578.51

 

1223.63

 

 НАП

 Пазарджик

 

 

 

 

 

Фонд

 

ДЗПО

 

 Данъчна

 декларация

 

13002160

3586257

 

20 04 2016

 

 

01.01.2015

31.12.2015

 

63.00

 

 

37.23

 

100.23

 

НАП

 Пазарджик

 

 

 

 

 

НЗОК

 

 Данъчна

 декларация

 

13002160

3586257

 

20 04 2016

 

 

01.01.2015

31.12.2015

 

100.80

 

 

59.56

 

160,36

 

НАП

 Пазарджик

 

Фонд

 

 ДОО

 

 

 

 

 

 Данъчна

 декларация

13002170

3072020

 

31 03.2017

 

 

01.01.2016

31.12.2016

 

645,12

 

 

315.95

 

961.07

 

НАП

 Пазарджик

 

 

 

 

 

НЗОК

 

Данъчна

 декларация

 

13002170

3072020

 

31 03 2017

 

 

01.01 .2016

31.12.2016

 

403.20

 

 

197,47

 

600,67

 

ОБЩО

 

 

 

 

 

 

 

3611.82

 

 

2568,79

 

6210,61

 

 

10. Както се посочи, с Решение № 97 от 22.03.2022 г., Директора на ТД на НАП, Пловдив е потвърдил Разпореждане № С220013-137-0002441 от 28.02.2022 г., публичен изпълнител при ТД на НАП, Пловдив в частта с която е отказано да се признае изтекла давност за задължения обхващащи осигурителни вноски за фондовете ДОО, ЗО и УПФ по декларации образец 6 за период 2012г., 2013г., 2014г„ 2015г. и 2016г., подробно описани табличен вид на стр. 3 т.1 до т. 10 от оспорваният административен акт.

В този смисъл, жалбоподателя е очертал предмета на жалбата, подадена до съда, именно по отношение на отказаната да бъде призната за погасена по давност, обща сума в размер на 6210,61лв., като съдът дължи произнасяне по отношение на така заявения спор.

 

ІV. За правото:

 

11.  С оглед конкретиката на текущият спор, следва преди всичко да се посочи, че погасителната давност е юридическо събития, представляващо нормативно определен период от време през който носителят на едно субективно, материално право бездейства, проявлението на което събитие има за правна последица, пораждане на правната възможност на задълженото лице да се позове на давността и да откаже изпълнение.

В тази насока както се сочи от страните по делото, според чл. 171, ал. 1 от ДОПК, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок, а според чл. 171, ал. 2 от ДОПК, с изтичането на 10-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания независимо от спирането или прекъсването на давността, освен в лимитивно изброените в нормативния текст случаи.

Теченото на давностния срок, може да бъде спряно или прекратено. Един от фактите, проявлението на който съобразно чл. 172, ал. 1, т. 5 от ДОПК има за последица спиране на давностния срок е налагането на обезпечителни мерки.

 

12. С оглед очертания в т. 9 от настоящото решение, предмет на правния спор, следва да се констатира, че най-ранните във времето публични задължения на Б. са за задължителни вноски за допълнителното задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО) и за държавното обществено осигуряване (ДОО) за периода 01.01.2012 г. – 31.12.2012 г. Според представеното по делото копие от Протокол изх. № 13403153000650 от 29.12.2015 г.(л.88), относно отчетен период 01.01.2012 г. – 31.12.2012 г., Б. е подал Протокол/Приложение № 9, към чл. 8, ал. 7 от Наредба Н-13 вх. № 13403153000650 от 29.12.2015 г.

 

13.Всъщност, задължението за деклариране на задълженията относно период 01.01.2012 г. – 31.12.2012 г. и към момента на подаването на данните (29.12.2015г.) е установено в чл. 2, ал. 2 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица (отм. ДВ бр. 1 от 3.01.2020 г.),  работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения, осигурителните каси за своите членове – осигурители, самоосигуряващите се лица и лицата по чл. 4, ал. 9 от Кодекса за социално осигуряване или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите декларация образец № 6 съгласно приложение № 4(курсивът мой), в която се вписват: ЕИК по БУЛСТАТ/ЕИК по ЗТРРЮЛНЦ за осигурители, работодатели, клонове, поделения или ЕГН, ЛНЧ, личен номер или служебен номер, издаден от Националната агенция за приходите за самоосигуряващи се лица и за лицата по чл. 4, ал. 9 от Кодекса за социално осигуряване; общият размер на сумите за дължимите вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, включително увеличената осигурителна вноска за фонд "Пенсии" в размера на вноската за универсален и/или професионален пенсионен фонд, здравното осигуряване, фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" за всички лица, подлежащи на осигуряване.

 Според чл. 3, ал. 3, т. 2 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г.(отм.), декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите: от самоосигуряващите се лица - еднократно до 30 април(курсивът мой) за: дължимите осигурителни вноски за предходната календарна година; задължителните осигурителни вноски върху осигурителен доход, формиран по реда на чл. 6, ал. 9 от Кодекса за социално осигуряване, от получени доходи за извършена дейност през минали години, различни от предходната.

 

14. С оглед естеството на задълженията на Б., трябва да се съобрази, че според чл. 115, ал. 1 от КСО(редакция ДВ бр. 100 от 2011 г., в сила от 1.01.2012 г.), вземанията на Националния осигурителен институт за неправилно извършвани осигурителни плащания, неоснователно изплатени парични обезщетения и надвзети пенсии и лихвите върху тях се погасяват с изтичане на петгодишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, за която се отнася. С изтичане на десетгодишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, за която се отнасят, се погасяват всички вземания, независимо от прекъсването на давността.

Съобразно чл. 115, ал. 3, т. 3 от КСО, давността се прекъсва с предприемане на действия по принудително изпълнение.

 

15. Доколкото в случая погасителната давност се отнася до конкретни парични задължения на жалбоподателя, то точенето, спирането и прекъсването на давностния срок е мислимо, единствено в хипотеза, когато това парично задължение е добило статуса на ликвидно и изискуемо, а такова за самоосигуряващите се лица, то става след подаване на декларация обр. 6, като в нея самоосигуряващото се лице попълва сбора от сумите на дължимите осигурителни вноски за ДОО, за ДЗПО и ЗО.

Това ще рече,  по смисъла на чл. 115, ал. 1 от КСО, указанието „…годината, следваща годината, за която се отнася…“, следва да се разбира годината, следваща годината, през която задължението е декларирано или е следвало да се декларира и е станало изискуемо. Това разбиране е в съответствие с регулацията давността за публични задължения по чл. 171, ал. 1 от ДОПК, доколкото несъмнено, задълженията за осигурителни вноски са също публични.

 

16. Следователно, относно задълженията за осигурителни вноски за отчетната 2012 г., които е следвало да се декларират и внесат през 2013 г., давността е започнала да тече на 01.01.2014 г., като пет годишния срок изтича на 31.12.2018 г.

Преди да изтече давностния срок обаче, с Постановление за налагане на обезпечителни мерки  изх.№ С 180013-022-0040315 от 14.06.2018 г., на основание чл. 200, чл. 202, ал. 1 във връзка с чл. 195, ал. 1 от ДОПК е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и съдържанието на касетите, както и суми, предоставени за доверително управление с титуляр Н.Б.. Обезпечаването на публичните задължения е несъмнено действие по тяхното принудително изпълнение, което в случая, с оглед специалната разпоредба на чл. 115, ал. 3, т. 3 от КСО има за последица прекъсване на теченето на давностния срок.

 

17. С оглед изложеното до тук, следва да се приеме, че оспореният административен акт е издаден от снабдения с правомощията за това административен орган, като властническото волеизявление е обективирано в изискваната от закона форма. Материалния закон е приложен правилно, като не са допуснати съществени нарушения на материалния закон. Спазена е типичната цел, която закона преследва с постановяването на актове от категорията на процесния такъв.

 

V. За разноските :

 

18. Констатираната неоснователност на жалбата, предполага на администрацията да се присъди юрисконсулско възнаграждение, което съобразно представения списък се констатира  в размер на 100,00лв.

Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Б.Б., ЕГН **********,***, срещу Решение № 97 от 22.03.2022 г. на Директора на Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите с което е оставена без уважение жалба  вх.№94-00-1750 от 09.03.2022г., подадена от Н.Б.Б., ЕГН **********, срещу Разпореждане № С220013-137-0002441 от 28.02.2022 г., издадено от Красимира Тодорова, на длъжност публичен изпълнител при Териториална дирекция Пловдив на НАП, в частта с която е отказано да се признае изтекла давност за задължения обхващащи осигурителни вноски за фондовете ДОО, ЗО и УПФ по декларации образец 6 за период 2012г., 2013г., 2014г„ 2015г. и 2016г., подробно описани табличен вид на стр. 3 т.1 до т. 10 от оспорваният административен акт.

 

ОСЪЖДА Н.Б.Б., ЕГН **********,***, да заплати на Национална агенция за приходите сумата от 100,00   (сто) лева, разноски за осъществена юрисконсултска защита.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

Административен съдия :     /п/