Решение по дело №24/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 354
Дата: 11 юли 2023 г.
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20237170700024
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта

                                               Р Е Ш Е Н И Е 

                                                                 354

                                                   гр.Плевен, 11.07.2023 г.

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съд-Плевен, ІV-ти състав, в открито съдебно заседание на пети юли две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: Цветелина Кънева

 

При секретаря Венера Мушакова, като разгледа докладваното  от съдия Кънева адм.дело №24 по описа за 2023 г. на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.133, ал.2, т.1 от Закона за физическото възпитание и спорта /ЗФВС/.

Делото е образувано по жалба и допълнение към нея от ФК „Ювентус-95“ с.Малчика, представлявано от А.А., против Решение №580 от 23.12.2022г. на ОбС Левски, с което по т.1 е взето решение за предоставяне на допълнителна финансова помощ на Общински футболен клуб „Левски 2007“ гр.Левски в размер на 49000лева и по т.2 е взето решение за предоставяне на допълнителна финансова помощ на „Спортен клуб по авиомоделизъм“ гр.Левски  в размер на 2000лева.

         В първоначалната жалба се твърди, че решението е незаконосъобразно, прието в разрез с административните, законови, бюджетни и финансови правила. Сочи се, че провеждането на заседание с такава точка е нелегитимно, тъй като финансовата дисциплина не позволява извършването на такива разходи, дори да е налице актуализация на бюджета. Сочи се още, че Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски указва начин за разпределение на средствата за спорните клубове, който не е спазен. Твърди се, че ОФК „Левски 2007“ е външен субект и не може да му се гласува директно субсидия. Твърди се също, че решението е в противоречие с влязло в сила решение № 473/17.10.2022г., получено в общинския съвет с указания за ново произнасяне, които указания не са спазени. Счита се, че решението за промяна на бюджета на общината по предходна точка от дневния ред не е влязло в сила. Посочва се, че на заседанието на ОбС е взел участие Д.Д., който е председател на управителния съвет на ОФК „Левски 2007“. В заключение се моли жалбата да бъде уважена.

         Допълнително в уточнение към жалбата се сочи, че заседанието на комисията не е свикано и обявено в законния срок - три работни дни преди него на сайта на общината, според правилника на Общински съвет-Левски. Твърди се, че е обявено на сайта на общината на 13.12.2022 г. и няма и един работен ден преди заседанията на комисиите, които са на 14 и 15.12.2022 г. Посочва се, че няма становище на общинската администрация, макар че е внесено от кмета на общината, както и няма предварително променено разходно перо по бюджета на общината, откъдето да се черпи тази сума. Твърди се, че решението е прието в условията на незавършена процедура по удовлетворяване на заявката на ФК „Ювентус-95” за субсидиране за 2022 г., както е съгласно решение по адм.дело №503/2022 г., влязло в законна сила. Твърди се, че ясно е заявено на самата сесия, пред целия състав на Общинския съвет, че по-голямата част от това са лични средства на кмета на Община Левски – 35 000 лева, дадени назаем на футболния клуб, които тя трябва да си възстанови като кредитор на отбора. Твърди се още, че останалата сума е аргументира като разходна част на бюджета на клуба за декември 2022 г. Сочи се, че клубът през декември, видно от календара няма никаква спортно-състезателна дейност. Счита се, че според бюджетната класификация ОФК „Левски 2007" няма как да е разпоредител с бюджетни средства, за да му се отпуска финансиране по този начин, тъй като е ЮЛНЦ, частен субект, осъществяваш дейност на територията на общината, и като такъв подлежи на подпомагане, а не на цялостна издръжка от Община Левски, при условията на Наредба №28 на Общински съвет-Левски. Моли се решението на ОбС Левски да бъде отменено.

С определение  от 20.02.2023г. жалбата на от ФК „Ювентус-95“ с.Малчика е оставена без разглеждане и делото е прекратено като е прието, че с оспореното решение не се засягат негативно, пряко и непосредствено права на жалбоподателя, и същият няма правен интерес да обжалва решението.

При инстанционен контрол, с Определение № 5446/23.05.2023 г. по адм.д. №4167/2023 по описа на ВАС, прекратителното определение е отменено и делото върнато за продължаване на съдопроизводствените действия. Според мотивите на ВАС, при преценката си за наличие или липса на правен интерес от оспорването съдът е следвало да изиска всички взети от ОС решения за съответната бюджетна година, касаещи както одобряването на бюджета в частта му за финансиране на спортните организации, така и конкретното разпределение на средства или на допълнително подпомагане в рамките на така одобрения бюджет на конкретните спортни организации на територията на общината. Следвало е да се изискат и доказателства за подадените заявления за финансиране от спортните организации в общината. Тези доказателства е следвало да се обсъдят и преценят, като се анализира дали практиката да се предоставя допълнително подпомагане за конкретни цели на конкретни спортни организации не представлява разпределение на бюджетни средства, без да са спазени предвидените в закона ред и изисквания. Ако това се окаже вярно, засегнатите от тази практика не биха могли да получат правна защита по друг начин, освен чрез оспорването на решенията за предоставяне на финансово подпомагане на останалите спортни организации.

В изпълнение на дадените указания, с разпореждане от 29.05.2023 г. са изискани от ОбС посочените в определението на ВАС документи, след което с определение от 12.06.2023г. са конституирани страните и делото е насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание.

От ответника по делото - Общински съвет – Левски, не е депозиран отговор по жалбата, като в придружителното писмо към преписката се сочи, че жалбата е недопустима, алтернативно – неоснователна.   

В съдебно заседание оспорващият футболен клуб се представлява от А.А., представляващ клуба, който счита решението за изцяло незаконосъобразно, като излага подробни доводи в тази насока, аналогични на наведените в жалбата и допълнението към нея. В указаният срок не представя писмени бележки.

Ответникът Общински съвет Левски в съдебно заседание не се представлява.

Заинтересованата страна ОФК „Левски 2007“ гр. Левски в съдебно заседание не се представлява. 

Заинтересованата страна „Спортен клуб по автомоделизъм“ гр.Левски в съдебно заседание не се представлява.

            Административен съд-Плевен, четвърти състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено следното:

Оспореното решение на ОбС Левски е прието на 23.12.2022г. Липсват данни за същото да е уведомен оспорващият футболен клуб, но още на 23.12.2022 г. от последния е подадена жалбата, видно от вх.№ на общината – л.3 от делото.

Видно от отменителното определение на ВАС, преценката за правен интерес следва да се извърши с оглед спазването на законовите изисквания при разпределението на бюджетните средства. Жалбата е подадена в срок, а относно правния интерес съдът следва да изложи съображения при изследване на въпроса относно спазването на законовия ред при предоставянето на финансово подпомагане.

         От доказателствата по делото, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

До ОбС Левски е подадена документация от спортни клубове за подпомагане, като видно от същата /л.л.68-331/, подпомагане е поискано от СКК „Киокушин“ гр. Левски, Хандбален Клуб „Левски“ гр. Левски,  ОФК „Левски 2007“ гр.Левски, „Автомоделен клуб – Левски“ гр.Левски, „Спортен клуб по Авиомоделизъм“ гр.Левски, ФК „Ботев-1419“ с.Българене, ФК „Динамо-Изгрев“ с.Изгрев, ФК „Ботев“ с.Трънчовица, ФК „Обнова-1934“ с.Обнова, ФК „Ювентус-95“ – с. Малчика.

Видно от решение № 439/20.04.2022г. на ОбС, с което е приет бюджета на общината за 2022 г. /л.л.332-33/, т.2.5.1, за спортни дейности са предвидени 132 000 лева.

По първоначалните заявления са постановени решения на ОбС /л.л.336-346/, с които се отпуска финансова помощ на посочените по-горе клубове в общ размер на 130 000 лева, като ОФК „Левски 2007“ гр.Левски получава 76000 лева.

По подадено допълнително заявление от ОФК „Левски 2007“ гр.Левски с вх.№ от 22.07.2022г. /л.л.348-349/ е поискано отпускане на сума от 67000 лева, като основната част от същата е за хонорари и осигуровки – 50300 лева. По искането е постановено решение №512/28.07.2022 г. /л.347/, с което са отпуснати допълнителни средства в размер на 20000 лева. Това решение е отменено с решение № 236/05.05.2023г. на АС-Плевен по адм.дело № 684/2022г. по описа на съда.

До председателя на ОбС Левски е подадено предложение от кмета на общината от 13.12.2022 г. /л.17/, в което се сочи, че на ОФК „Левски 2007“ гр.Левски е определена субсидия в размер на 76000 лева, а за покриване на разходи до края на 2022г. са му необходими средства в размер на 49000 лева. На „Спортен клуб по Авиомоделизъм“ гр.Левски, на който е била отпусната сума от 2000 лева, е необходимо да му се предоставят 2000 лева за покриване на сумата от 2000 лева, която му е била отпусната като  безлихвен заем.

На ответника по делото ОбС  Левски е указано да представи цялата преписка, но по делото не са представени заявления, с които тези спортни клубове искат помощта, описана в така направеното предложение на кмета на общината.

По делото са приобщени становища /без дата/ на Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания при Общински съвет-Левски /л.18/, с която се предлага да се приеме решение, с което се предоставя допълнителна финансова помощ съгласно предложението на кмета на общината на двата клуба, и се задължава кметът на общината със заповед да отрази промяната по бюджета на дейността, произтичаща от приложението на решението; и на Постоянната комисия по икономика, финанси, бюджет /л.18, гръб-л.19/, в същия смисъл.

С покана от 16.12.2022 г., на основание чл. 23, ал. 4, т. 1 от ЗМСМА във вр. с чл.12, ал. 4, т.1 от Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, Общински съвет Левски е свикан на заседание на 23.12.2022 г. с дневен ред от 14 точки, като е включена точка 11 относно процесното предложение на кмета на общината.

С Решение № 580 отразено Протокол № 55/23.12.2022 /л. 27, гръб/, на основание чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, Общински съвет Левски е отпуснал допълнителна финансова помощ на ОФК „Левски 2007“ гр.Левски за завършване на сезон есен 2022 в размер на 49 000 лева, а на „Спортен клуб по Авиомоделизъм“ гр.Левски допълнителна финансова помощ в размер на 2000 лева за покриване на  безлихвен заем. Задължен е кметът на общината със заповед да отрази промяната по бюджета на дейността, произтичаща от приложението на решението. Посочено е, че помощта се предоставя от 01.12.2022 г.

Видно от списъка за поименно гласуване /л.31/, „за“ са гласували 12 общински съветници, „против“ – трима и „въздържал се“ – двама, един не е гласувал, при общ брой общински съветници 21, и присъстващи 18.  съгласно списък за поименно гласуване на л. 38 по делото. Общинският съветник Д.Д. е гласувал „за“.

Видно от списък на заседанията на ПК и на ОбС /л.370/, постоянните комисии са имали заседания на 14 и 15.12.2022г., като съобщенията за това са от 13.12.2022г., а за заседанието на ОбС на 23.12.2022г. е публикувано съобщение на 16.12.2022 г.

По делото е представен Правилник за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /л.371 и сл./.

По делото е приобщено решение № 473/17.10.2022 г. по адм.д. № 503/2022 г. /л.л.38-42/, с което е отменено решение № 479/26.05.2022 г. на ОбС за отпускане на подпомагане на ФК „Ювентус-95“ с.Малчика, като преписката е върната на ОбС за ново произнасяне.

По делото е приобщена /л.351 и сл./ Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното: 

Жалбата е допустима, а разгледана по същество е основателна.

Оспореното решение на Общински съвет Левски е взето от компетентен орган, но е незаконосъобразно, тъй като е прието при съществено нарушение на административно-производствените правила, несъответствие с материалния закон и липса на мотиви. 

Опорочена е процедурата по свикване на заседанията на ПК Общински съвет Левски, изразили положително становище по предложението на кмета на общината. Съгласно чл.27, ал.2 от Правилник за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, дневният ред на ПК се публикува на страницата на ОбС в интернет не по-късно от три работни дни преди деня на заседанието. В случая предложението на кмета е от 13.12, разгледано е от ПК на 14 или 15.12, като на 16.12. становището на комисиите е станало част от публикувания дневен ред на заседанието на ОбС за 23.12, с оглед на което срокът от три работни дни не е спазен.

Нещо повече, по преписката липсват заявления от двата клуба за отпускане на финансиране и неговия размер. Налице е само предложението на кмета на общината, с оглед на което следва да се приеме, че адресатите на решението – спортните клубове, не са поискали неговото издаване.  

Предвид тези факти, решението е прието при съществено нарушение на административно-производствените правила.

Процесното решение е прието с посочване като правно основание чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, съгласно който Общински съвет приема и изменя годишния бюджет на общината, включително и показателите по чл.45, ал. 1, т. 2 от Закона за публичните финанси за районите, кметствата и населените места с кметски наместници, с изключение на тези, които са определени като второстепенни разпоредители с бюджет по реда на чл.11, ал.10 от Закона за публичните финанси, осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му. Разпределението на допълнителни средства за спортни клубове безспорно не попада в кръга въпроси, които са изброени в т.6, тъй като редът за отпускане на финансово подпомагане на спортни клубове на територията на Община Левски е регламентиран в Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски. Съгласно Наредбата средствата се отпускат еднократно при подадено заявление до 15 януари на съответната година - чл. 13, ал. 2 от Наредбата, при подаване на документи по чл.8, ал.1, т.1-14. Не е предвиден ред, по който могат да се отпускат допълнителни средства, а в случая не са налице и допълнителни заявления от клубовете. След като изрично е посочено, че средства се отпускат еднократно, такива не могат да се отпускат повторно.

Съгласно чл.10, ал.1 от Наредба №28, Общински съвет Левски определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Според ал.2 на същата норма, средствата по ал.1 се разпределят от постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС-Левски с участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”, като след разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведено заседание (ал.3). 

В случая постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС-Левски, освен че е провела заседание без да се спази изискуемия срок за свикването й, е изразила становище без участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС” – липсват доказателства, че тези лица са взели участие в заседанието. Видно от становището, в него е отразено само, че за предложението са гласували 5 „за“, а един се е въздържал.

Съгласно чл.14, ал.2 от Наредба №28, всеки клуб има право да получи финансова помощ в размер на одобрената за подпомагане сума от проектобюджета на клуба, съобразена и с критериите посочени в наредбата. Според чл.18, ал.1 от същата, спортните организации, получили финансова помощ по реда на тази наредба, разходват средствата по предназначение, отчитат и доказват пред Община Левски целесъобразността на изразходваните през годината средства.

Предвид горното се налага извода, че решението е немотивирано, доколкото не са изложени мотиви – фактически основания за приемането му. Не е посочено за какво ще се използват средствата, за какво са необходими. В тази връзка следва да се отбележи, че посочването по отношение на втория клуб – за погасяване на безлихвен заем, не представлява фактическо основание за подпомагане.

Решението е прието и в противоречие с материалния закон, тъй като соченото правно основание не кореспондира с приложимия закон, доколкото е недопустимо допълнително определяне на финансова субсидия по реда на Наредба № 28, като в случая липсват и заявления от двата клуба, а е налице само предложение на кмета на общината.

Кметът на общината може да предложи изменение на бюджета на общината, но не може да предложи да се изплащат средства на спортни клубове, тъй като това може да стане само по реда на Наредба №28, със заявления, подадени от самите спортни клубове, при спазване на изискванията на посочената наредба.

С оглед изложеното и съгласно мотивите на ВАС, предвид неспазването на законовите изисквания при разпределение на средства за спортните клубове, е налице правен интерес на оспорващият футболен клуб да оспорва процесното решение.

Необходимо е да се посочи още, че административните органи, включително ОбС Левски следва да действат само в рамките на закона, като при издаването на административни актове, включително такива, с които се разпределят бюджетни средства, е необходимо да се съобразяват с всички действащи нормативни актове. Няма пречка ОбС да измени бюджета на общината по предложение на кмета на общината, но отпускането на средства за спортни клубове се подчинява на съответен подзаконов нормативен акт – Наредба №28. Последната винаги следва да бъде съобразявана при произнасянето от ОбС. Произнасянето от ОбС в противоречие с наредбата води до незаконосъобразност на постановените решения.

Предвид гореизложеното, процесното решението е прието при съществено нарушение на административно-производствените правила, не е мотивирано и не съответства на материалния закон, поради което следва да бъде отменено. След неговата отмяна делото като преписка не следва да се връща на органа за постановяване на ново решение, доколкото липсват заявления от клубовете, а дори такива да бяха налице, повторно или трето по ред отпускане на средства съгласно Наредба № 28 не може да бъде направено.

Независимо от изхода на делото, тъй като не е направено искане за присъждане на разноски, такива не се дължат.

Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, чл.173, ал.1 от АПК, Административен съд-Плевен, IV-ти състав

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение №580 от 23.12.2022г. на ОбС Левски, с което по т.1 е взето решение за предоставяне на допълнителна финансова помощ на Общински футболен клуб „Левски 2007“ гр.Левски в размер на 49000лева и по т.2 е взето решение за предоставяне на допълнителна финансова помощ на „Спортен клуб по авиомоделизъм“ гр.Левски  в размер на 2000лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба, чрез Административен съд Плевен, пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

                                                                                                          СЪДИЯ:/п/