Решение по дело №131/2025 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 895
Дата: 2 юни 2025 г. (в сила от 2 юни 2025 г.)
Съдия: Георги Христов
Дело: 20257130700131
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 895

Ловеч, 02.06.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ловеч - II тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети април две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ДИМИТРИНА ПАВЛОВА
Членове: ГЕОРГИ ХРИСТОВ
ЙОНИТА ЦАНКОВА

При секретар ТАТЯНА ТОТЕВА и с участието на прокурора ЦВЕТОМИР МИЛКОВ ПАПУРКОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ХРИСТОВ канд № 20257130600131 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК, във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

С Решение № 1 от 06.01.2025 г., постановено по а.н.д.№ 210/2024 г. по описа на Районен съд гр.Троян, втори състав е потвърдил Наказателно постановление № 47 от 18.07.2024 г., издадено от Г. Б. К. – директор на на Дирекция „Национален парк Централен Балкан“ (ДНПЦБ), с което на Я. В. К., [ЕГН], от с.Христо Даново, община Карлово, област Пловдив, ул.„6-та“ № 5, на основание чл.81, ал.1, т.1, предл. трето от Закона за защитените територии е наложено административно наказание - глоба в размер на 3 000,00 (три хиляди) лева, за нарушение по чл.21, т.16, предл. второ от ЗЗТ, във връзка с т.27, предложение второ от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл.21, т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 година.

Така постановеното решение е обжалвано в законния срок с касационна жалба от надлежно легитимирано лице, което е страна по а.н.д.№ 210/2024 г. по описа на РС Троян, чрез процесуалния му представител адвокат С. Я. от АК Пловдив.

В касационната жалба са наведени доводи, че решението на районния съд е неправилно, незаконосъобразно, постановено в нарушение на процесуалните правила. Излага доводи в тази насока, като обсъжда установената по случая фактическа обстановка. Акцентира на това, че е имало четирима души очевидци, които обаче не са били вписани в съставения АУАН. Счита това за съществено процесуално нарушение и достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, както и това, че в решението си районният съд не е обсъдил тези обстоятелства и възражения. Изложени са доводи и за това, че въззивният съд не е обсъдил размера на наложената глоба, а мотиви за това липсват в обжалваното НП, което също е нарушение обуславящо отмяната му. Изтъква, че жалбоподателят К. се е движел по път отворен за обществено ползване и не е ходил през територията на парка. Алтернативно навежда аргументи с искане за намаляване на наложената глоба до предвидения от закона минимум. Претендира разноски и за двете съдебни инстанции.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява. Не се явява и упълномощеният му процесуален представител. С молба преди с.з. адв.Я. сочи, че поддържа жалбата с наведените в нея доводи и искания и пледира за отмяна на решението на районния съд, като заявява претенция за присъждане на направените пред двете инстанции разноски.

Ответната страна, редовно призована, не се явява и не се представлява. Представена е молба от ответника, чрез пълномощника адвокат М. А. от АК Габрово, в която се оспорва касационната жалба и моли да бъде потвърдено обжалваното решение на РС Троян. Изложени са подробни доводи по същността на спора, обосновавайки тезата за законосъобразност на издаденото наказателно постановление. Заявено е възражение за прекомерност на претендираните от касатора разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура гр.Ловеч изразява становище за неоснователност на касационната жалба и пледира за решение, с което да се потвърди решението на първоинстанционния съд.

Административен съд гр.Ловеч, втори касационен състав, като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение, при спазване разпоредбата на чл.218 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, поради което е допустима за разглеждане в настоящето производство.

Разгледана по същество, касационната жалба е неоснователна.

Съгласно чл.63в от ЗАНН, административният съд разглежда касационните жалби срещу решенията на съответните районни съдилища по реда на глава ХІІ от АПК. Разпоредбата на чл.218 от АПК по принцип свежда предмета на касационната проверка до посочените в жалбата пороци на решението, но същевременно задължава касационната инстанция да следи и служебно за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон. В съответствие с разпоредбата на чл.220 от АПК касационният състав преценява прилагането на материалния закон въз основа на фактите, установени от първоинстанционния съд в обжалваното решение.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд гр.Троян е било издаденото от ответника въз основа на АУАН № 00222054/30.04.2024 г. Наказателно постановление № 47/18.07.2024 г., с което на касатора в настоящото производство е наложено административно наказание глоба в размер на 3000 /три хиляди/ лева на основание чл.81, ал.1, т.1, предл. трето от Закона за защитените територии е наложено административно наказание - глоба в размер на 3 000,00 (три хиляди) лева, за нарушение по чл.21, т.16, предл. второ от ЗЗТ, във връзка с т.27, предложение второ от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл.21, т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 година.

Административнонаказателната отговорност на Я. К. е била ангажирана за това, че на 07.04.2024 г. в 19:20 часа, в защитена територия на Национален парк "Централен Балкан", Зона „Многофункционална“, парков участък "Троян", охранителен участък „Стенето“, местност „Сухата река“, на място c GPS координати № 42° 44’ 39.4" Е 24° 39’ 47.2", в землището на с. Черни Осъм, общ. Троян, К. пренася дългоцевно оръжие – пушка Бергара, калибър 308 Win с № 61-06-059489-20 с оптически прицел и термовизьор, в нарушение на забрана, регламентирана в разпоредбата на чл.21, т.16, предл. второ от Закона за защитените територии, във връзка с т.27, предложение второ от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл.21, т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 г., с която се забранява: „т.27 Престоят или движението на лица, носещи лъкове, дългоцевно огнестрелно оръжие или боеприпаси, както и съхранението им, с изключение на оръжие и боеприпаси за самоотбрана (пистолети и револвери)“.

Първоинстанционният съд е проявил процесуална активност и е събрал по предвиденият в НПК процесуален ред относимите към спора доказателства, въз основа на които правилно е установил фактическата обстановка, доказваща вмененото на касатора административно нарушение. Изпълнил е задължението си, разглеждайки делото по същество, да установи чрез допустими от закона доказателства извършването на административното нарушение, обстоятелствата, при които е извършено, неговия автор и вината му, след като по делото са били събрани категорични доказателства, че носеното дългоцевно оръжие е негова собственост, който факт касаторът също не отрича. При тези доказателства, за да потвърди обжалваното наказателно постановление е приел, че административнонаказващият орган е посочил точната правна квалификация. Решаващият състав аргументирано е обсъдил възраженията на жалбоподателя и ги приел за неоснователни. Счел е, че не са налице основания да приеме нарушението за маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН, като в този смисъл се е аргументирал и относно размера на наложената глоба. С оглед на което е направил извод, че издаденото наказателно постановление е законосъобразно. С горните мотиви районният съд потвърдил обжалваното пред него НП.

Обжалваното решение е валидно, допустимо и постановено в съответствие с приложимия материален закон. От страна на първоинстанционният съд е извършена цялостна проверка на НП, съгласно задължението по чл.313 е чл.314 от НПК, приложим по силата на препращащата разпоредба на чл.84 от ЗАНН.

От установеното с доказателствата и анализа на приложимото право се налага извода, че към датата на констатиране на описаното в процесното НП нарушение е била налице хипотезата на чл.21, т.16, предложение второ от ЗЗТ, във връзка с т.27, предложение второ от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл.21, т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 година и правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на касатора, поради което издаденото НП е законосъобразно. Касационната инстанция споделя мотивите на РС, с които е потвърдено НП, към които следва да препрати на основание чл.221, ал.2 от АПК.

При извършената проверка от касационната инстанция не се установиха нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП от категорията на съществените, които да доведат до отмяната му. Както правилно е приел решаващият съд актът за установяване на административното нарушение е съставен при спазване на процедурата, предвидена в чл.40 и чл.43 от ЗАНН. АУАН и наказателното постановление съдържат визираните в чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН реквизити. И в акта, и в наказателното постановление са описани нарушението, времето и мястото на извършване, предвид спецификата на нарушението, обстоятелствата, при които то е било извършено, и законовите разпоредби, които са били нарушени. Описаното в акта и наказателното постановление деяние е административно нарушение, което в случая е установено от конкретно овластено длъжностно лице, съгласно приложената Заповед на министъра на околната среда и водите /на л. 27 от АНД № 210/2024 г. на РС Троян/, а наказателното постановление е издадено от упълномощено лице, според приложените по делото трудов договор и заповед на министърът на околната среда и водите за делегиране права на директорите на посочените дирекции, сред които и на НПЦБ да издават наказателни постановления за съставени актове по Закона за защитените територии /на л.24-26 от АНД № 210/2024 г. на РС Троян/, при което административното наказание е наложено от лице по чл.47, ал.2, във връзка с ал.1, б.„а“ от ЗАНН. В тази връзка не може да бъде споделено възражението, че нарушението е установено от директора на НПЦБ, който в случая се явява и наказващ орган. От доказателствата по въззивното производство се установява, че директорът на парка е участвал в спирането на автомобила, с който се е предвижвал касатора, като е имал съмнения за незаконна дейност, поради което е извикал служителите отговарящи за конкретния парков участък – свидетелите Е. Х., Д. М. и прекият им началник – свидетеля П. М.. Именно те, като служители по охрана на защитетни територии, овластени с цитираната по-горе Заповед № РД-559/01.08.2023 г. на министъра на околната среда и водите са извършили проверката и са установили пренасяното в автомобила дългоцевно оръжие. Документирали са тези си действия и констатациите при проверката със съответните протоколи, въз основа и на които свидетелят Е. Х. е съставил на касатора АУАН.

Не може да бъде кредитирано и възражението за това, че автомобилът е бил спрян на път за обществено ползване, а не в парка. Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1 от ЗДвП, отворен за обществено ползване е всеки път, условията за използване на който са еднакви за всички участници в движението. Лицата, стопанисващи пътища, които не са отворени за обществено ползване, са длъжни да ги обозначат. Точно в последната хипотеза попада и пътят, на който е бил спрян за проверка касаторът К.. В Плана за управление на НП „Централен Балкан“, 2016 – 2025 г., за територията на парка са включени общо 79 бр. пътища. Съгласно режима на ползване, съществуващите пътища в парка са пътища със свободен достъп, при които се допуска свободното движение на МПС и пътища с ограничен достъп, при които се допуска движението на до 10 МПС на ден, само събота, неделя и официални празници, в периода от 1 юни до 15 септември. Път № 12 /местност Беклемето – хижа Дерменкая (паркинг на х. Дерменкая) е път със свободен достъп, макар и че със заповед на директора на парка достъпа може да бъде ограничаван, на съществения момент е, че пътя попада и е част от територията на НПЦБ. Стопанисва се от НПЦБ и поради това е неоснователно твърдението, че оръжието е било пренасяно извън територията на парка и следователно тезата, че няма извършено от обективна страна нарушение на чл.21, т.16, предл. второ от ЗЗТ, във връзка с т.27, предложение второ от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл.21, т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 година. В този смисъл, в АУАН и в НП ясно и конкретно е описано мястото на извършване на нарушението, с посочване на съответния охранителен участък и местност, както и GPS координати.

При постановяване на съдебното решение въззивният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело. В решението са обсъдени всички възражения на жалбоподателя, като съдът мотивирано ги е приел за неоснователни. Уважени са доказателствените искания на страните, доказателствата са обсъдени в тяхната взаимна връзка, а възприетата от първоинстанционния съд фактическа обстановка изцяло кореспондира със събраните по делото писмени и гласни доказателства противно на изложеното в касационната жалба. Поради горното не се установяват допуснати от решаващия състав съществени нарушения на съдопроизводствените правила, а оплакването в жалбата в тази връзка е неоснователно.

Обосновано, с оглед доказателствата по делото решаващият съд е приел, че не е допуснато съществено процесуално нарушение в хода на развилото се административнонаказателно производство, което да е ограничило или нарушило по какъвто и да било начин правото на защита на нарушителя, за да доведе до самостоятелна отмяна на наказателното постановление.

Дадената на нарушението правна квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение, доказано по безспорен начин в развилото се административно и съдебно производство.

При реализираната проверка за съответствие на решението с материалния закон, съобразно въведеното касационно основание, настоящият състав намира, че при обективно възприетата фактическа обстановка по делото, първоинстанционният съд е изградил правилни изводи за законосъобразност на наказателното постановление.

Национален парк Ц. Б. /НПЦБ/ е защитена територия по смисъла на чл.5, т.2 от ЗЗТ, категоризиран след т. 1 – резервати. С оглед установената конституционна закрила на околната среда, живата природа и природните богатства по чл.15 от Конституцията на Р България, регулираните със Закона за защитените територии значими обществени отношения са от висш порядък. В тази връзка, административнонаказателната отговорност е предвидена за дейност в нарушение на режима, определен както със заповед за обявяване на територията за защитена, така и в утвърден план. Съгласно разпоредбата на чл.21, т.16 от ЗЗТ, в националните паркове се забраняват други дейности, определени със заповедта за обявяване на защитената територия и плана за управление, а според разпоредбата на т.27, предложение второ от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл.21, т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 година, се забранява: „т.27 - Престоят или движението на лица, носещи лъкове, дългоцевно огнестрелно оръжие или боеприпаси, както и съхранението им, с изключение на оръжие и боеприпаси за самоотбрана (пистолети и револвери)“.

При установената фактическа обстановка, описана както в съставения АУАН така и в издаденото НП, правилно първоинстанционният съд е приел, че жалбоподателят е извършил от обективна и субективна страна състава на административно нарушение по чл.21, т.16, предл. второ от ЗЗТ, във връзка с т.27, предложение второ от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл.21, т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ“ от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 г., като е нарушил режима на защитената територия – пренасяне на дългоцевно оръжие – пушка, подробно индивидуализирана в НП по марка, модел и калибър.

Фактическата обстановка се установява и от показанията на разпитаните по делото свидетели – служители на НПЦБ, извършили проверката и констатирали нарушението. Техните показания са конкретни, последователни, кореспондират със събраните по делото писмени доказателства и правилно са били кредитирани от районния съд, както се възприемат за достоверни и от касационния състав. РС е възприел правилна фактическа обстановка, кредитирайки показанията на служителите от НПЦБ, дадени след предупреждение за отговорността по чл.290 от НПК. От една страна липсват доказателства, установяващи различни от посочените в атакуваното решение факти, а от друга не са налични данни за тяхната заинтересованост от изхода на делото. Показанията на посочения от жалбоподателя свидетел също в същината си потвърждават фактическата обстановка и извършеното нарушение.

При фактическата установеност обосновано РС е изложил мотиви защо приема за правилно наложено административното наказание, респективно за правилно определен размера на наложената глоба от 3000 лева. Не го е изменил, съответно не е приложил тази на чл.81, ал.3 от ЗЗТ, която регламентира маловажен случай по специалния закон, изключвайки прилагането на чл.28 от ЗАНН. Отделно, предвид характера на нарушението и обществените отношения, които то засяга, както и липсата на такива смекчаващи вината обстоятелства, които да сочат, че деянието представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи от съответния вид, настоящата инстанция счита, че в конкретния случай не се касае за маловажен случай.

В случая извършеното нарушение е формално, на просто извършване и за довършването му не е необходимо настъпването на някакъв допълнителен съставомерен резултат. Не са налице и сочените в правната норма "други смекчаващи обстоятелства", които да редуцират съществено степента на обществена опасност на деянието спрямо нарушенията от същия вид. Липсват каквито и да било специфични характеристика на случая, които биха могли да го квалифицират като маловажен по чл.81, ал.3 от ЗЗТ.

Съгласно разпоредбата на чл.81, ал.1, т.1, предл.3-то от ЗЗТ, наказва се с глоба от 500 до 5000 лв. физическо лице, което осъществява дейност в защитена територия в нарушение на режима, определен с утвърдения план. Касае се за дейност в защитена територия, представляваща национално богатство, в нарушение на режима, определен с утвърдения план за управление на националния парк. За извършеното нарушение, така наложеното административно наказание се явява съразмерно и справедливо, поради което отговаря на целите на закона, очертани в чл.12 от ЗАНН за генерална и специална превенция.

Настоящият касационен състав споделя и изводите на решаващия съд, че наложената процесна санкция е съответна на извършеното нарушение, като следва да препрати към мотивите на основание чл.221, ал.2 от АПК.

При реализираната проверка за съответствие на решението с материалния закон, съобразно въведеното касационно основание, настоящият състав намира, че при обективно възприетата фактическа обстановка по делото, първоинстанционният съд е изградил правилни изводи за законосъобразност на наказателното постановление.

С оглед на изложеното, съдът счита касационната жалба за неоснователна, а решението на Районен съд гр.Троян за валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон, поради което същото следва да бъде оставено в сила, като правилно.

Не са налице пороци на решението, съставляващи касационни основания по смисъла на чл.348 от НПК, които да водят до неговата отмяна.

При този изход на делото, разноски не следва да бъдат присъждани, тъй като ответника по касация не е претендирал такива.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 1-во от АПК, във връзка с чл.63в от ЗАНН, Административен съд гр.Ловеч, втори касационен състав

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1 от 06.01.2025 г., постановено по а.н.д. № 210/2024 г. по описа на Районен съд гр.Троян.

Решението е окончателно.

Председател:
Членове: