РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. Козлодуй, 20.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КОЗЛОДУЙ, IV-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесети септември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Г. В. П.- С
при участието на секретаря Г. Ст. Т. Д
като разгледа докладваното от Г. В. П.С Административно наказателно дело
№ 20211440200143 по описа за 2021 година
Производството е образувано по жалба от В. Т. П., ЕГН **********, адрес: с.
Бързина, ул. „Петко Р. Славейков“ № 7, в качеството си на директор
Дирекция „АПО и ФСД“ и главен счетоводител на Община, Хайредин, против
2020
Наказателно постановление НП№ 11-01-606/08.04.2021г., издадено от
Директора на Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ), гр.София,
ул. ’’Леге” № 2, с което на основание чл. 32, ал.1, т.1, вр. с чл. 35, ал.1 от
Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ , вр. с чл.13, ал.2, изр.2,
във вр. с чл.76 от Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните
актове за определени категории пътници , за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на
превозни документи за извършване на превозите / Наредбата - обн.ДВ бр.51
от 07.07.2015 г./ му е наложено административно наказание ГЛОБА в
размер на 200.00лева.
Иска се отмяна на постановлението. Навеждат се доводи за неправилно
1
приложение на материалния закон.
Въззиваемата страна, чрез Виктор Иванов - главен юрисконсулт
оспорва жалбата и излага в писмени бележки съображения за
законосъобразност на атакуваното НП, като моли неговото потвърждаване.
Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства
при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:
Със заповед № ФК- 10-863 22.06.2020 г. на директора на АДФИ на
основание чл. 101 ал. 1, т. 3 и чл. 5. ал. 1, т. 4 от Закона за държавната
финансова инспекция във връзка с писмо изх № 04-06-432/08.02.2019г. на
Министъра на финансите, директорът на АДФИ е възложил на св. Т. С. Т. –
главен финансов инспектор в АДФИ, да извърши финансова инспекция на
Община Хайредин, със следната задача: проверка за законосъобразност на
разходване на средствата, предоставени от централния бюджет за
компенсации и субсидии за автомобилния транспорт, в съответствие с
изискванията определени в Наредбата за условията и реда за предоставяне на
средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за
обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в
нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на
обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във
вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за
издаване на превозни документи за извършване на превозите / Наредба- обн.
ДВ бр.51 от 07.07.2015 г./ за периода 01.01.2017г. до 31.12.2017 г.
Във връзка с тази заповед е извършена съответната проверка и
резултатите от същата са обективирани в съставен на 08.10.2020г. АУАН №
11-01-606. В цитирания АУАН актосъставителят е изложил подробно
обстоятелствата, при които е извършено нарушението/ това, което е приел за
установено.
По делото са приложени и приети като писмени доказателства:
Заповед за възлагане на финансова инспекция № ФК-10-863/22.06.2020 г.;
Заповед за спиране на финансовата инспекция № ФК-10-916/01.07.2020 г.;
Заповед за възобновяване на финансовата инспекция № ФК-10-
1224/27.08.2020 г.; Заповед за спиране на финансовата инспекция № ФК-10-
1344/21.09.2020 г.; Заповед за възобновяване на финансовата инспекция №
ФК-10-1415/06.10.2020 г.; Справка за отговорните длъжностни лица - К-
2
2058/29.06.2020 г.; Справка за необходимите средства за безплатен превоз на
деца и ученици до 16- годишна възраст по чл.19, т.8 за учебния период
15.09.2017г. до 31.12.2017г.; Писмо изх.№ К-3085/27.09.2017г. с приложения.
От значение за изясняване на делото от фактическа страна са
следните факти, които съдът намери за установени по категоричен начин:
Със Заповед №РД- 575/18.09.2017 г. / в изпълнение на задължението си
по чл. 20, ал.5 от Наредбата/, лице заместващо Тодор Алексиев Тодоров -
кмет на Община Хайредин, е наредил за учебната 2017/2018 г. превоза на
децата и учениците, които подлежат на задължителна подготовка и
задължително обучение от местоживеенето, до детското заведение - ДГ
„Славейче“, с. Хайредин, учебното заведение - СУ „Васил Воденичарски”, с.
Хайредин /придобит статут на средищно училище/ и учебното заведение - ОУ
„Горан Червеняшки“, с. Михайлово /приемащо училище/, да се извършва с
автобуси по маршрути, както следва: автобус марка „ХЮНДАЙ” -
регистрационен номер СА 65-92 ВТ; автобус марка „ИСУЗУ ТЮРКУАЗ” -
регистрационен номер ВР 5452 ВК; автобус марка „МЕРЦЕДЕС” -
регистрационен номер ВР 8995 ВК; автобус марка „МЕРЦЕДЕС” -
регистрационен номер ВР 9110 ВК; автобус марка „МЕРЦЕДЕС” -
регистрационен номер ВР 8996 ВК; бус марка „ОПЕЛ ВИВАРО” -
регистрационен номер ВР 9493 ВА, като изрично са посочени в заповедта и
водачите на всяко едно от превозните средства.
С писмо изх.№ К-3085/27.09.2017 г. са изпратени 2 бр. Справка по
образец - приложение № 4 към чл.13. ал.1 от Наредбата, за необходимите
средства за безплатен превоз на ученици по ч.т.19. ал.8 от Наредбата за
учебните периоди от 15.09.2017 г. до 31.12.2017 г. и от 01.01.2018 г. до
30.06.2018 г. Справките са съставени от длъжностно лице на общината и са
подписани от Директор дирекция „АНО и ФСД“ той и главен счетоводител
на 27.09.2020г., като за кмет на общината е поставена запетая и е подписало
лице различно от кмета на Община Хайредин, без да е посочено име и
длъжност.
Към писмото, освен описаните справки са приложени още:
Справка приложение № 4а (2 бр. към всяка справка приложение № 4),
която е допълнение към Справка приложение № 4, която съдържа броя на
пътуващите ученици по всеки маршрут към средищното училище СУ „Васил
3
Воденичарски“ с.Хайредин и към приемащото училище ОУ „Горан
Червеняшки“ с.Михайлово, както и общия брой пътуващи ученици;
- Декларация от лице заместващо Тодор Алексиев Тодоров - кмет на
Община Хайредин, че размерът на заявените средства е определен в
съответствие, с изискванията на Наредбата (Декларацията е приложение № 12
към чл.67. ал.3 от Наредбата).
Така представените справки са изготвени в изпълнение на Писмо № РД-
04- 3737/22.08.2016 г. на МОН.
При извършена от свидетелката Т. С. Т. документална проверка на
данните, вписани в справката за превоз на ученици /без справката за
безплатен превоз на 5-годишни и 6-годишни деца/ е установено следното:
- В колона 12 „учебни дни“ са вписани - 77 учебни дни, при определени
със Заповед № РД-09-4130/29.08.2017 г. на Министъра на образованието 67
учебни дни или с 10 учебни дни по-малко от посоченото в справката. В
следствие на това, в к.13 „Обща стойност на учебния период“ за
действително определените от Министъра на образованието 67 учебни дни
стойността е 40 401,00 лв., а при посочени 77 учебни дни е 46 431,00 лв. или
са посочени в справката с 6 030,00 лева повече от дължимите.
Определените и предоставени средства на Община Хайредин за
компенсации на безплатния превоз на деца и ученици по чл. 283, ал.2 от
ЗПУО за четвъртото тримесечие на 2017г., общо в размер на 46 431лева са
свързани с предоставена информация от общината до МОН, съгласно
разпоредбата на чл. 13, ал.1 от Наредбата.
Справката е изпратена до Министерството на образованието и науката
на 27.09.2017г. с писмо изх. № К-3085/27.09.2017г.
Установено е, че Справка по образец - приложение № 4 към чл.13. ал.1
от Наредбата, за необходимите средства за безплатен превоз на ученици по
ч.т.19, ал.8 от Наредбата за учебния период от 15.09.2017 г. до 31.12.2017 г. с
информация, която не е съобразена с броя на учебните дни по графика за
учебното време за учебната година, определени със Заповед № № РД-09-
4130/29.08.2017 г. на Министъра на образованието е подписана и
предоставена от В. Т. П., в качеството си на директор дирекция „АПО и ФСД“
той и главен счетоводител на Община Хайредин, с което е нарушил чл.13,
ал.2, изречение второ, във връзка с чл.76 от Наредбата за условията и реда за
4
предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите.
Като извод от извършените изчисления, проверяващите приели, че
със Справка по образец - приложение № 4, към чл.13, ал.1 от Наредбата, за
необходимите средства за безплатен превоз на ученици по чл.19, ал.8 от
Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране
на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически
превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт
и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни
документи за извършване на превозите (Наредбата) за учебния период от
15.09.2017 г. до 31.12.2017 г. с информацията, в която не е съобразена с броя
на учебните дни по графика за учебното време за учебната 2017/2018 година,
определени със заповед на Министъра на образованието и науката. Със
Заповед № РД-09-4130/29.08.2017 г. Министърът на образованието е
определил 67 учебни дни за периода от 15.09.2017 г. до 31.12.2017 г. В
колона 12 „учебни дни“ в справката - приложение № 4 са вписани - 77 учебни
дни или с 10 учебни дни повече от определеното. В следствие на това, в к.13
„Обща стойност на учебния период“ за действително определените от
Министъра на образованието 67 учебни дни стойността е 40 401,00 лв., а при
77 учебни дни, както е посочено в колона 12 стойността е 46 431,00 лв. или с
6 030,00 лв. повече от дължимите.
За това нарушение, свидетелката Т. С. Т. е съставила на 08.10.2020г.
АУАН № 11-01-606/08.10.2020 година, с който започнал
административнонаказателно производство срещу В. Т. П., за извършено
административно нарушение на разпоредбата на чл.13, ал.2, вр. с чл.76 от
Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране
на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози но автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
5
определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически
превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт
и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни
документи за извършване на превозите (Наредбата - обн. ДВ, бр. 51 от
07.07.2015).
В АУАН е посочено, че отговорен за установеното нарушение е В. Т.
П., на граждански договор в Община Хайредин в качеството си на Директор
дирекция „АПО и ФСД“ той и главен счетоводител, тъй като е представил
информация с писмо изх.№ К-3085/27.09.2017г. до Министерството на
образованието и науката, съгласно разпоредбата и в срока на чл.13, ал.1 от
Наредбата, в следствие на това в к. 13 „Обща стойност на учебния период“,
като за действително определените от Министъра на образованието 67 учебни
дни стойността е 40 401.00 лв., а при 77 учебни дни, както е посочено в
колона 12 стойността е 46 431.00 лв. или с 6 030.00 лв. повече от дължимите
Въз основа на съставения АУАН, на 08.04.2021г., Директора на АДФИ
2020
издал атакуваното НП№ 11-01-606/08.04.2021г., в което възпроизвел
дословно съдържанието на АУАН в описателната му част.
НП е връчено на В. Т. П., на 15.04.2021г., лично срещу подпис.
Недоволен от това наказателно постановление жалбоподателят е
сезирал съда с жалба против същото, която жалба е депозирана в срок,
произтича от процесуално легитимирана страна, респ. същата се явява
процесуално допустима.
При установената фактическа обстановка съдът намира жалбата
за неоснователна по следните съображения:
Посочената фактическа обстановка се установява безпротиворечиво от
всички събрани по делото доказателства - в това число и писмените такива
2020
(Жалба вх. № 11-01-606/19.04.2021 г. против Наказателно постановление
2020
№ 11-01- 606/08.04.2021 г.; Наказателно постановление № 11-01-
2020
606/08.04.2021 г.;издадено от Директора на АДФИ; Разписка за връчване
на наказателно постановление на 15.04.2021 г.; Акт за установяване на
административно нарушение № 11-01-606/08.10.2020 г.; Заверено копие
от Заповед за възлагане на финансова инспекция № ФК-10-
6
863/22.06.2020г.; Заверено копие от Заповед за спиране на финансовата
инспекция № ФК-1916/01.07.2020г.; Заверено копие от Заповед за
възобновяване на финансовата инспекция № ФК-10- 1224/27.08.2020 г.;
Заверено копие от Заповед за спиране на финансовата
инспекция № ФК-101344/21.09.2020 г.;Заверено копие от Заповед за
възобновяване на финансовата инспекция № ФК-10- 1415/06.10.2020 г.;
Справка за отговорните длъжностни лица изх. № К-2058/29.06.2020 г.;
Справка за необходимите средства за безплатен превоз на деца и ученици до
16-годишна възраст по чл. 19, т.8 за учебния период 15.09.2017 г. до
31.12.2017 г.; Писмо изх.№ К-3085/27.09.2017 г. с приложения.
Фактическата обстановка се потвърждава и от свидетелските показания
на разпитания по делото актосъставител - Т. С. Т., която потвърждава
фактите, описани в АУАН. Впрочем установената по делото фактическа
обстановка не се оспорва и от жалбоподателя, като неговите възражения
касаят правната страна на спора, но не и фактическата.
При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до
следните правни изводи:
Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния срок за обжалване по
чл. 59, ал. 2 ЗАНН, подадена от легитимирано да обжалва лице срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се
явява процесуално допустима. При извършена служебна проверка съдът
констатира, че обжалваното наказателно постановление е издадено от
компетентен орган, оправомощен да издава НП на основание чл. 35, ал. 1 от
ЗДФИ. НП е издадено в предвидения за това срок по чл. 34, ал. 3 ЗАНН.
При самостоятелна преценка съдът констатира, че АУАН и НП са
издадени при спазване на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН, като не се установява
наличието на процесуални нарушения в хода на производството. Навсякъде в
текста на АУАН и НП като нарушена е цитирана разпоредбата на чл. 13, ал. 2
от Наредбата. Съществува яснота, относно характеристиките на деянието и
обстоятелствата, при които е извършено, начина на извършване,
самоличността на нарушителя и неговата вина. Жалбоподателят безспорно е
разбрал какво нарушение му се вменява, именно нормата на чл. 13, ал. 2 от
Наредбата.
По отношение на материалната законосъобразност на НП, съдът намира
7
следното:
Според чл. 13, ал. 1 от Наредбата ежегодно в срок до 30 септември
кметовете на общините предоставят на министъра на образованието и науката
справка по образец - приложение № 4, за необходимите средства за
компенсиране на превозвачите за извършените безплатни превози на децата и
учениците по чл. 19, т. 8.
(2) Справката по ал. 1 обхваща периодите от 15 септември до 31
декември на текущата година и от 1 януари до 30 юни на следващата
година. Информацията трябва да бъде съобразена с броя на учебните
дни по графика за учебното време за учебната година, определени със
заповед на министъра на образованието и науката.
Цитираната в АУАН и НП норма на чл. 76 от Наредбата се споменава
за отговорност за невярно посочени данни в предоставените справки, като в
текста на тази норма се сочи чия е отговорността за излагането на неверни
данни в тези справки „Отговорност за верността на данните в предоставените
справки от кметовете на общините по реда на наредбата носят лицата, които
са ги съставили (съответно главният счетоводител, който ги подписва,
съгласно приложените образци), и кметът на съответната община.
От фактическа страна по делото се установява, че тази справка е
подписана от В. Т. П., на граждански договор в Община Хайредин в
качеството си на Директор дирекция „АПО и ФСД“ той и главен
счетоводител на дата 27.09.2017г. Този факт е отразен и в текста на АУАН и
НП.
Следователно безспорно жалбоподателят, в качеството си на Директор
дирекция „АПО и ФСД“ той и главен счетоводител формално е допуснал
нарушение на разпоредбата на чл. 13, ал. 2, изречение второ във връзка с
чл.76 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните
актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на
превозни документи за извършване на превозите (Наредбата - обн. ДВ, бр. 51
от 07.07.2015 г.).
8
При това положение следва да бъде извършена преценка дали не е
налице "маловажен случай". При определяне на маловажните случаи при
административните нарушения съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. на ВКС по н.
д. № 1/2007г., ОСНК следва да се съобрази чл. 93, т.9 от НК, съгласно която
разпоредба маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с
оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от
съответния вид. Преценката се прави на база конкретните фактически данни,
отнасящи се до начина на извършване на нарушението, на вредните му
последици, данните за дееца и всички други обстоятелства, релевантни за
степента на обществена опасност и морална укоримост на извършеното. Тази
проверка включва в обсега си обективни и субективни признаци, касаещи
степента на обществена опасност на деянието и дееца и сравнението й с други
сходни и типични за деянието хипотези.
Безспорно е, че нарушението е такова на просто, формално извършване,
при което законът не изисква вредоносен резултат за осъществяването на
фактическия състав на нарушението. Поради това, настъпването на
вредоносни последици не е от значение за осъществяване състава на
нарушението от обективна страна.
По делото обаче се установява, че с действията си В. Т. П., в качеството
си на директор дирекция „АПО и ФСД“ той и главен счетоводител на Община
Хайредин е нарушил императивно изискване на Наредбата, а именно -
подписал е и е предоставил Справка по образец - приложение № 4, към чл.13,
ал.1 от Наредбата, за необходимите средства за безплатен превоз на ученици
по чл.19, ал.8 от Наредбата за учебния период от 15.09.2017 г. до 31.12.2017 г.
с информация, която не е съобразена с броя на учебните дни по графика за
учебното време за учебната година, определени със Заповед № РД-09-
4130/29.08.2017 г. на Министъра на образованието. С горепосочената заповед
Министърът на образованието е определил 67 учебни дни за периода от
15.09.2017 г. до
31.12.2017 г. В колона 12 „учебни дни“ в справката - приложение № 4 са
вписани - 77 учебни дни или с 10 учебни дни повече от определеното. В
следствие на това, в к.13 „Обща стойност на учебния период“ за
9
действително определените от Министъра на образованието 67 учебни дни
стойността е 40 401,00 лв., а при 77 учебни дни, както е посочено в колона 12
стойността е 46 431,00 лв. или с 6 030,00 лв. повече от дължимите.
Съвкупната преценка на предпоставките по чл. 93, т. 9 от НК вр. с чл.
11 и чл. 28 от ЗАНН води до извод, че осъщественото административно
нарушение не може да се квалифицира като "маловажен случай", доколкото
същият не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност на деянието
и дееца, в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид.
Предвид обществената значимост на отношенията, които регламентира
Наредбата, и осъществяваната от нарушителя дейност, нарушението не се
явява маловажно по смисъла на чл. 28, б. „а” от ЗАНН. С оглед изложеното
настоящият съдебен състав достигна до краен извод, че НП следва да бъде
потвърдено.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление (НП) № 11-01-
6062020/08.04.2021г., издадено от Директора на Агенция за държавна
финансова инспекция (АДФИ), гр.София, ул. ’’Леге” № 2, с което на
основание чл. 32, ал.1, т.1, вр. с чл. 35, ал.1 от Закона за държавната
финансова инспекция /ЗДФИ/ , вр. с чл.13, ал.2, изр.2, във вр. с чл.76 от
Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на
намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически
превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за
определени категории пътници , за субсидиране на обществени пътнически
превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт
и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни
документи за извършване на превозите / Наредбата - обн.ДВ бр.51 от
07.07.2015 г./ на жалбоподателя В. Т. П., ЕГН **********, му е наложено
административно наказание ГЛОБА в размер на 200.00лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – гр. Враца, на основанията предвидени в Наказателно
процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от АПК - в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
10
Да се публикува съгласно чл. 4, ал.2, т.2 от ВПОПСА в КРС.
Съдия при Районен съд – Козлодуй: _______________________
11