Решение по дело №503/2023 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 271
Дата: 18 юли 2023 г.
Съдия: Ели Георгиева Скоклева
Дело: 20231510200503
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 271
гр. Дупница, 18.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, I-ВИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на двадесет и шести юни през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Ели Г. Скоклева
при участието на секретаря Росица К. Кечева
като разгледа докладваното от Ели Г. Скоклева Административно
наказателно дело № 20231510200503 по описа за 2023 година
В. Г. С. , обжалва наказателно постановление № 42-
0005142/24.01.2023г., издадено от директора на РД „Автомобилна
администрация“ гр.София,с което му е наложено административно
наказание „глоба” в размер на 1500лв. за нарушение по чл.93в, ал.17,т.1
ЗАвтПр . Прави оплаквания за незаконосъобразност, и моли да бъде
отменено,като излага доводи за допуснати нарушения на процесуалните
правила, че не е извършил вмененото му нарушение, както и за маловажност
на случая.Претендира разноски.
Административно наказващия орган не изразява становище по жалбата.
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства-
показанията на свидетелите и писмените такива, преценени по отделно и в
съвкупност, прие за установено следното от фактическа и правна страна:
На 21.12.2022г.г. жалбоподателят,като водач на товарно
МПС,оборудвано с аналогов тахограф, извършвал международен превоз на
товари от РБългария до РГърция. На АМ“Струма“, км.7,І-витунел, посока
гр.Перник , същият бил спрян за проверка от длъжностни лица при АНО, при
която същият не представил тахографски листа от предходния 28 дневен
период за дните 23.11.2022г-07.12.2022г. На същия бил съставен АУАН за
1
нарушение по чл.36,§1т.1 от Регламент ЕС №165/2014г.
В срока по чл.44,ал.1 ЗАНН жалбоподателя депозирал писмено
възражение срещу констатациите в АУАН, в което сочи,че през визирания в
АУАН период не е управлявал превозно средство, попадащо в обхвата на
Регламент /ЕО/ № 561/2006г. или на AETR, за което е представил 2 бр.
удостоверение за дейности, от които е видно, че от.18.11.-28.11.2022г. и
съответно 28.11-07.12.2022г. не е извършвал превоз на товари.
Въз основа на съставения акт , на осн.чл.93в,ал.17,т.1 ЗАвтПР е
издадено атакуваното наказателно постановление, с което е наложено
посоченото по-горе административно наказания.
Съдът прие за установена горната фактическа обстановка като даде вяра
на показанията на разпитаните свидетели, които са непротиворечиви и се
подкрепят от приложените по преписката писмени доказателства.
С оглед на така установеното, съдът счете,че жалбата е допустима.
Същата е подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН от надлежна страна, а по
същество е основателна и отмени наказателното постановление, , по
следните съображения:
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, въз
основа на АУАН, съставен от оправомощено за това лице, съгласно заповед
№ РД-08-30/24.02.2020г. на министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията.
АУАН съдържа всички реквизити, визирани в чл.42 ЗАНН, а НП е
съобразено с изискванията на чл. 57 ЗАНН.Неоснователни са възраженията
за допуснати нарушения на процесуалните правила. В АУАН коректно е
посочено мястото на нарушението – АМ“Струма“,км.7, като описанието на
нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, макар и лаконично,
съдържа прванорелевантни факти, обосноваващи признаците на последното
и съответства на нарушената правна норма.
Събраните по делото доказателства установиха,че жалбоподателя, като
водач ва МПС, извършващ международен превоз на товари, не е осъществил
състава изпълнителното деяние от състава на нарушението по
чл.93в,ал.17,т.1 ЗАвтПр, който текст ангажира административно
наказателната отговорност на водачите, които управляват превозно средство,
2
на което е монтиран аналогов тахограф, не представят на контролен орган
тахографски листа за текущия ден и тези, от предходните 28дни-задължение
по чл.36,§1,т.1 от Регламент /ЕС/ №165/2014г.
Съгласно чл.89, ал.4 от ЗАвтПр, министърът на икономиката определя
с наредба необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент
(ЕС) № 165/2014, свързани с одобряването на типа на тахографите,
тахографските листове и картите за дигиталните тахографи и с изискванията,
условията и реда за регистрация на лицата, извършващи проверки, монтаж
или ремонт на тахографи. В изпълнение на този текст, е приета НАРЕДБА №
H-3 от 7.04.2009 г. за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на
Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4
февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна
на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за
регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за
изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на
Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите
мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) № 561/2006 на
Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на
някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния
транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета. Във връзка със
социалното законодателство, свързано с дейности по автомобилния
транспорт,чл.10,ал.1 от тази наредба визира реда за удостоверяване обективна
невъзможност за водачите да представят необходимите тахографски листа,
данни от картата на водача, ръчни записи или разпечатки, както се изисква
съгласно чл. 34 от Регламент (ЕС) № 165/2014, поради това, че е бил в отпуск
по болест, годишен отпуск, отпуск или почивка, управлявал превозно
средство, попадащо извън обхвата на Регламент (ЕО) № 561/2006 или AETR,
извършвал друга работа, а не управление на превозно средство или е бил на
разположен – с удостоверение по образец съгласно Решение на Комисията от
12 април 2007 г. относно формуляр във връзка със социалното
законодателство, свързано с дейностите по автомобилния транспорт (ОВ L
99/2007 г.)
В случая, жалбоподателят не е управлявал превозно средство за
3
периода, за който е съставен АУАН т.е. бил е в обективна невъзможност да
представи тахографски листа за тези дни, което обстоятелство е удостоверил
по надлежен ред, представяйки удостоверения, издадени съгласно чл.10,ал.1
от Наредба № H-3 /7.04.2009. Предвид на това обстоятелство,
жалбоподателят не е извършил вмененото му по-горе нарушение и
незаконосъобразно е ангажирана административно наказателната му
отговорност.
С оглед изложеното, съдът прие,че наказателното постановление е
незаконосъобразно и следва да се отмени.
С оглед отмяната на наказателното постановление, налице са
предпоставките на чл.63д, ал.1 ЗАНН и АНО следва да заплати на
жалбоподателя сторените деловодни разноски за адвокатско възнаграждение
в размер на 660лв.
Водим от горното, съдът


РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 42-
0005142/24.01.2023г.., издадено от директора на РД „Автомобилна
администрация“ гр.София,с което е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 1500лв. за нарушение по чл.93в, ал.17,т.1 ЗАвтПр на В. Г.
С. с ЕГН ********** от с.К.........,ул. Б..........№........,обл.Б............ като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА директора на РД „Автомобилна администрация“ гр.София да
заплати деловодни разноски на В. Г. С. в размер на 660лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Кюстендилския
административен съд, на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава
ХІІ АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
4