Решение по дело №510/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 март 2022 г. (в сила от 16 март 2022 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700510
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

103/16.03.2022г.

                           

                                    В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и четвърти февруари през две хиляди двадесет и втора година в състав :  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №510/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

 

            Производството е по реда на чл.268, ал.1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК)

         Образувано е по жалба на „О*** “ АД гр.С*** , подадена чрез пълномощник адвокат Д., против Решение по жалба срещу действия на публичен изпълнител №130/01.10.2021г. Директор на ТД на НАП Велико Търново, с което на основание чл.267, ал.2, т.6 от ДОПК е оставена без разглеждане жалба вх.№20158/23.09.2021г. В жалбата се развиват доводи за незаконосъобразност на оспореният административен акт и се иска да бъде отменен, тъй като е постановен при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, неправилно приложение на материални закон и несъответствие с целта на закона. По същество на спора, оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Д., поддържа жалбата си и моли да бъде уважена при доводи изложени в писмени бележки, като претендира и присъждане на разноски по делото съобразно представен списък

         Ответника, чрез пълномощника си юрисконсулт М*** , оспорва жалбата и моли да бъде потвърден оспореният административен акт, като претендира присъждане на разноски по делото, а доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт развива в писмено становище.

         Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на оспорения административен акт по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

         Жалбата е подадена в предвидения от закона срок, от надлежно легитимирано лице имащо правен интерес от оспорването и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

         С оспореното Решение по жалба срещу действия на публичен изпълнител №130/01.10.2021г. Директор на ТД на НАП Велико Търново на основание чл.267, ал.2, т.6 от ДОПК е оставена без разглеждане жалба вх.№20158/23.09.2021г.  Административния орган е приел, че с жалба вх.№20158/23.09.2021г., се обжалват действия на публичен изпълнител  по търг с тайно наддаване по изп.дело №12050000334/2005г на публичен изпълнител при ТД на НАП – Велико Търново, ИРМ Монтана и Постановление за възлагане №С210012-091-0000862/17.09.2021г. Административния орган е приел в мотивите си, че жалбата  е подадена от лице, което не попада в кръга от лицата, имащи право да обжалват Постановление за възлагане №С210012-091-0000862/17.09.2021г., тъй като лицето не е участник в проведения търг. Административния орган е посочил, че всяко действие/издаване на акт от публичния изпълнител подлежи на обжалване по реда на чл.266 или по реда на чл. 197 от ДОПК в предвидените от закона срокове, като е изложил данни за проведено административно производство по жалба на „Т*** 2000“ ЕООД, която била довела до частична отмяна на проведения търг.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът, стига до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.266, ал.1 от ДОПК, действията на публичния изпълнител могат да се обжалват от длъжника или от третото задължено лице пред директора на компетентната териториална дирекция чрез публичния изпълнител, който ги е извършил, а съгласно чл.267, ал.2, т.6 от ДОПК, решаващият орган в 14-дневен срок от постъпване на редовна жалба се произнася с решение, с което може да остави жалбата без разглеждане, когато подателят няма интерес от обжалването на действията на органа на принудителното изпълнение или когато оттегли жалбата,  тоест в случая е налице компетентност на органа, който е издал оспорения административен акт.

Оспорения административен акт е издаден в предвидената писмена форма и съдържа необходимите реквизити, като са посочени и фактически и правни основания, който са мотивирали издаването му.

         Основателно в жалбата се поддържа, че с оспорения административен акт, административния орган незаконосъобразно е оставил без разглеждане жалба вх.№20158/23.09.2021г. Това е така, тъй като видно от съдържанието на жалба вх.№20158/23.09.2021г., оспорващия е обжалвал пред Директора на ТД на НАП Велико Търново действията на публичния изпълнител във вр. с извършена продажба чрез търг с тайно наддаване, на недвижими имоти, който са описани в жалбата и и Постановление за възлагане №С210012-091-0000862/17.09.2021г. В жалба вх.№20158/23.09.2021г. е налице конкретно описание на действия на публичен изпълнител, който не са пряко свързани с проведения търг и нямат пряка връзка с него, тоест не следва да бъдат разглеждани в тесен смисъл като обжалване на търга, който е проведен, както незаконосъобразно е приел административния орган в мотивите на оспорения административен акт. Безспорно, по аргумента на чл.256, ал.1 от ДОПК, извършената продажба чрез търг може да бъде обжалвана в 3-дневен срок от обявяването на резултатите от участник в търга, който е предложил по-висока цена от обявения за купувач, когато обявеният за купувач не е имал право да участва в търга и предложената от жалбоподателя цена е следваща цената на спечелилия, но в конкретния случай тази хипотеза не е била приложима, тъй като жалбата е била насочена с конкретизиране и доводи срещу действията на публичния изпълнител във вр. с извършена продажба чрез търг с тайно наддаване, на недвижими имоти, който са описани в жалбата, тоест тя е следвало да се разгледа при съобразяване на разпоредбата на чл.266, ал.1 от ДОПК, както основателно се поддържа от оспорващия. Безспорно, оспорващия е длъжник по изп.дело №12050000334/2005г., което качество е предпоставка да има активна легитимация да обжалва всяко действие на публичния изпълнител в съответствие и по реда предвиден на чл.266, ал.1 от ДОПК.

         Настоящия съдебен състав счита, че административния акт следва да бъде отменен и изпратен за произнасяне от Директора на ТД на НАП Велико Търново, който следва да изложи конкретни мотиви по наведените в жалба вх.№20158/23.09.2021г. доводи и да даде отговор на въпросите свързани с надлежното съобщаване на всички действията на публичния изпълнител на длъжника. След като установи наличието или липсата на надлежно съобщаване на действията на публичния изпълнител по отношение на оспорващия, административния орган следва да съобрази процесуалната допустимост на жалбата срещу всяко от действията описано в нея. При изследване на въпросите свързани с надлежното съобщаване на действията на публичния изпълнител, административния орган трябва да съобрази дали те са надлежно изпращани на заявения от длъжника имейл за кореспонденция, тоест дали са надлежно съобщавани. При произнасянето следва да се изследва въпроса дали наведените в жалба вх.№20158/23.09.2021г. твърдения за съществуването на неописани сгради в поземлен имот с идентификатор 48489.5.159 са верни, респективно кой е собственик на тези сгради и да даде отговор на поставените въпроси свързани със собствеността на недвижимите имотите, с които се е разпореждал публичния изпълнител, като съобрази и направи анализ на правата на собственост на длъжника и на третите лица, които не са били участници в производството.

Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл.161, ал.1 от ДОПК, ответника  следва да бъде осъден да заплатят в полза на оспорващия разноски по делото изразяващите се в разноски за внесена държавна такса в размер на 50 лева и разноски за адвокат в размер на 12 000 лева, който са договорени и платени от оспорващия, както се установява от представените на л.51,52 по делото фактури и не са прекомерни с оглед действителната фактическа и правна сложност на делото и защитимия материален интерес попадащ в хипотезата на чл.8, ал.1, т.6 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, тоест общо разноски в размер на 12050 лева.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение по жалба срещу действия на публичен изпълнител №130/01.10.2021г. Директор на ТД на НАП Велико Търново, с което на основание чл.267, ал.2, т.6 от ДОПК е оставена без разглеждане жалба вх.№20158/23.09.2021г. е  незаконосъобразно и следва да бъде отменено, предвид което на основание чл.268 и чл.161, ал.1 от ДОПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                              Р Е Ш И

 

 ОТМЕНЯ Решение по жалба срещу действия на публичен изпълнител №130/01.10.2021г.  на Директор на ТД на НАП Велико Търново, с което на основание чл.267, ал.2, т.6 от ДОПК е оставена без разглеждане жалба вх.№20158/23.09.2021г.

ИЗПРАЩА административната преписка на Директора на ТД на НАП Велико Търново за произнасяне по жалба вх.№20158/23.09.2021г., в съответствие с мотивите на настоящето съдебно решение.

ОСЪЖДА ТД на НАП Велико Търново да заплати на „О*** “ АД със седалище и адрес на управление ***, ат.1, ЕИК * разноски по воденото съдебно производство в размер на 12050 (дванадесет хиляди и петдесет) лева.

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: