Решение по дело №4416/2021 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1576
Дата: 1 октомври 2021 г. (в сила от 21 октомври 2021 г.)
Съдия: Десислава Пламенова Порязова
Дело: 20215330204416
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 1576
гр. Пловдив, 01.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XVII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на осми септември, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Десислава Пл. Порязова
при участието на секретаря Тихомира П. Калчева
като разгледа докладваното от Десислава Пл. Порязова Административно
наказателно дело № 20215330204416 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е електронен фиш серия Г № 0029956 от 23.03.2021г. от ОД
на МВР – Пловдив на Агросенс ООД със законен представител ЦВ. ПЛ. Н. е
наложено административно наказание “ имуществена санкция ” в размер на
2000 лева за извършено административно нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от
КЗ.
Жалбоподателят обжалва наказателното постановление, като моли
същото да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно по
съображения изложени в жалбата си и в писмени бележки. В съдебно
заседание, редовно призован, не се явява, и не се представлява от
процесуалния представител.
Въззиваемата страна –ОД на МВР – Пловдив, редовно призована, не
изпраща представител ,като взема писмено становище по жалбата.
Съдът, като прецени материалите по делото и законосъобразността на
обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и
приема за установено следното:
ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваният електронен фиш е издадено против на Агросенс ООД за
това, че на23.03.2021г.в 11.57 часа в гр.Пловдив транспортен възел Скобелева
майка посока изток като собственик на МПС ,отчетен толеранс на
1
измерената скорост от минус 3 км/чв полза на водача с МПС Кьогел СНЦ 024
полуремарке,с рег.номер *** е установено нарушение на кодекса на
застраховането ,заснето с автоматизирано техническо средство номер 11743
СА. С това е нарушил чл.483, ал.1, т.1 от КЗ във връзка с чл.638ал.4вр.ал.1т.2.

В тази връзка и при така направеното цитирано по-горе описание на
нарушението настоящия съд намира, че не е доказано по несъмнен начин
самото нарушение.Действително в жалбата и в допълнителните писмени
бележки се правят искане за отмяна на процесния ЕФ,поради съществени
нарушения и съдът се съгласява напълно с тях.На следващо място ,но и от
съществено значение е ,че липсват съставомерните елементи ,които са
прогласени в чл.438 ал.1т.1 от КЗ.И това е така ,тъй като законът изисква
следното- на първо място годен субект на нарушението по чл.483, ал. 1, т. 1
от КЗ,Безспорно такъв се явява , че е Агросенс ООД -тъй като е бил
собственик на процесното МПС към датата на деянието.
На следващо място се е изисква от обективна страна лекият автомобил
– Кьогел СНЦ 024 с рег.№ *** да е бил спрян от движение към 23.03.2021г.
Такива правомощия съгласно чл.574, ал.11 от КЗ имат органите на МВР,
които предприемат мерки за спиране от движение на моторните превозни
средства или на средствата за обществен превоз на пътници и/или за налагане
на съответните административни наказания, когато не е била сключена
задължителна застраховка. Мерките пък, които те предприемат съгласно
чл.171, т.2 от ЗДвП във връзка с чл. 40, ал.6 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г.
са свързани с издаване на Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка, която се връчва на собственика на МПС-то, за което
той не е сключил задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите. Но от тук нататък се явява най-важния и съществени
въпрос -не става ясно в какво се състои нарушението на жалбоподателя. Тъй
като издателят на ЕФ се е задоволил единствено да посочи при описанието на
нарушението словесно-кога,къде е нарушението с какво е отчетено ,
нарушение и ,че отчетен толеранс на МПС.Но никъде в ЕФ не е направено
описание на елементите на нарушението от което да се направи извод за
волята на издателя на фиша.В този смисъл особено съществено са нарушени
правата на жалбоподателя да узнае елементите на своето нарушение и да
може да се защити по тях.По този начин ,не описвайки самото нарушение
текстово е лишен както жаллбоподателя да изгради защитата си ,а от друга
страна съда от .да прецени има ли извършено нарушение, какво е
то,извършено ли е то от обективна и субективна страна.От тук нататък се
обезсмисля обсъждането на останалите предпоставки и елементи на чл.483
ал.1 от КЗ. А,именно МПС спряно ли е или не от движение към датата на
констатиране на нарушението и дали спрямо жалбоподателя са се
осъществили фактите, предвидени в хипотезиса на разпоредбата по чл. 483,
2
ал. 1, т. 1 от КЗ, и за него е съществувало задължението да сключи договор за
застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Тъй като
единствено с цифровото описание на санкционната норма описана в ЕФ се е
задоволил издателя на фиша и именно от нея съда съди за волята на издателя
и за това какво е евентуалното нарушение.Но в случая липсата на текстово
описание на нарушението също пречи да се прецени и дали е налице
тъждественост между текстовото описание и неговата правна квалификация.

В тази връзка съдът намира за основателен доводът на жалбоподателя,
застъпен в жалбата и допълнителното писмени становище че е налице
съществено процесуално нарушение и това нарушение води до отмяната на
ЕФ.
Тоест не може за пръв път съда в съдебна фаза да посочи на
жалбоподателя каква е била волята на издателя на ЕФ и какви са били
елементите на нарушението.Не може нарушителят да узнае за пръв път какви
о неговото нарушение и какви са елементите на същото едва в съдебна фаза, а
това да е било неизвестно и неясно в ЕФ при издаването му. Тези липси и
непълноти не мотат да се попълнят по този начин и в тази фаза.
Но ,за да се издаде ЕФ съгласно чл.638ал.4 от КЗ следва управлението
на МПС да е установено и в този смисъл да е вписано като обстоятелство от
фактическия състав на нарушението, за да породи своите последици.Следва
да се впише и какво е съставомерното поведение на нарушителя,което се
явява наказуемо. Невписването на всичко това е процесуално нарушение и в
този смисъл нарушава правото на защита на жалбоподателя да узнае в
пълнота елементите на нарушението и да се защитава по тях. Макар да е от
съществено значение да се определи собственика на МПС -то, който следва
да носи отговорност по този текст от съществено значение е и това дали МПС
е управлявано-предвид изискването на чл.638ал.4 от КЗ.И в този смисъл това
в достатъчна степен води до процесуално нарушение по издаване на
процесния фиш и в този смисъл до неговата отмяна.
При извършената служебна проверка съдът констатира, че при
съставянето на ЕФ са били допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, които да са довели до нарушаване правото на защита
на нарушителя така, че той да не може да упражни същото в пълен обем.
Ето защо, настоящият състав намери, че атакуваният ЕФ серия Г №
0029956 от 23.03.2021г. от ОД на МВР – Пловдив издаден на Агросенс ООД
с което му е наложено административно наказание “ имуществена санкция ”
в размер на 2000 лева за извършено административно нарушение по чл.483,
ал.1, т.1 от КЗ, следва да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно.
3
По разноските
Предвид изхода на същото и поради липсата на искане за присъждане
на разноски от страна на жалбоподателя,то и съдът не дължи нарочно
произнасяне.
По изложените съображения, Пловдивският районен съд, XVІІ н. с.
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен Фиш Серия Г № 0029956 от 23.03.2021г. от ОД
на МВР – Пловдив на Агросенс ООД със законен представител ЦВ. ПЛ. Н. е
наложено административно наказание “ имуществена санкция ” в размер на
2000 лева за извършено административно нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от
КЗ.
Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен
съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за
постановяването му.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
4