Решение по дело №193/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260200
Дата: 2 март 2021 г. (в сила от 26 май 2021 г.)
Съдия: Мая Николова Стефанова
Дело: 20212120200193
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е   № 260200  

 

гр.Бургас, 02.03.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, V–ти наказателен състав, в публично заседание на дванадесети февруари през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                    

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ СТЕФАНОВА

 

С участието на секретаря Райна Жекова

като разгледа НАХД №193 по описа на БРС за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалба на М. М. С. с ЕГН ********** *** против наказателно постановление № 251а-704/28.10.2020 г., издадено от Директора на ОДМВР–Бургас, с което за нарушение по чл. 209а, ал. 1, вр. чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето (ЗЗ), вр. с т. I.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020г. изменена със Заповед №РД-01-236/24.04.2020 г. и на основание чл. 209а, ал.4, вр.ал.1 ЗЗ на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300 лева.

С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление, поради незаконосъобразност и неправилност. Посочва се единствено нарушение на материалния и процесуалния закон, но не се уточнява.

В открито съдебно заседание жалбоподателят е редовно призован, но не явява. Не се представлява. Претендират се разноски, без да е представен договор или списък на разноските.

Административнонаказващият орган не изпраща представител. В писмено становище на упълномощен юрисконсулт се застъпва позиция за неоснователност на жалбата. Поддържа се, че НП е правилно и законосъобразно, а в хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Пледира се за потвърждаване на НП.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН (видно от разписката на лист 5 гръб, НП е връчено на жалбоподателя на 27.11.2020г., а жалбата е депозирана по куриерска фирма с дата от 03.12.2020 г.). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 28.04.2020 г., около 15,25 часа свидетелят В.Г. изпълнявал служебните си задължения в гр.Б., кв.Г. Е. на ул.“Г. Д.“, когато с колегата си свидетелят Я.Ч. забелязали лицето М.М.С. с ЕГН **********, който се намирал на открито обществено място без да има поставена защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата. Полицейският служител извършил проверка попитал С. дали носи в себе си маска, на което той отговорил, че не носи. Свидетелят Г. преценил, че с поведението си С. е нарушил разпоредбата на чл. 209а, ал. 1, вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗЗ, вр. с т. I.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., изменена и допълнена със Заповед №РД-01-236/24.04.2020г на министъра на здравеопазването, поради което и на място му съставил АУАН с бл. № 293230/28.04.2020 г. Актът бил предявен на жалбоподателя, който се запознал с неговото съдържане, подписал го и получила препис от него, заявявайки че има възражения по акта. В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН не били депозирани писмени възражения.

         Административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта счел фактическите констатации за безспорно установени, поради което и издал атакуваното НП, с което за нарушение по чл. 209а, ал. 1, вр. с чл. 63, ал. 1 ЗЗ, вр. с т. I.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020г. допълнена със Заповед №РД-01-236/24.04.2020г на основание чл. 209а, ал. 4, вр. с ал. 1 ЗЗ, наложил на жалбоподателя административно наказание „Глоба“ в размер на 300 лева.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти. Като цяло жалбоподателят не оспорва, че към момента на проверката се е намирал на посоченото място и не е имал поставена маска, но излага съображения за незаконосъобразност на атакувания акт.

Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в наказателното постановление (арг. чл.84 от ЗАНН във вр.с чл.14 ал.2 от НПК и т.7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.

В конкретния случай съдът счита, че наказателно постановление е издадено от компетентен орган, а АУАН е съставен от оправомощено за това лице по смисъла на чл. 209а, ал. 3 и ал. 4 от ЗЗ, видно и от Заповед № 251з-1247/24.03.2020г. (лист 10 и 11 от делото).  Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок.

Съдът счита че не е налице довода за неправилно описание на нарушението или липса на правна квалификация. Тъкмо напротив, и в АУАН, и в НП нарушението е описано подробно, като изчерпателно са посочени всички съставомерни признаци на състава. Посочено е в какво се изразява неправомерното поведение на жалбоподателя, както и относимите Заповеди на министъра на здравеопазването, които въвеждат съответните изисквания. Действително и в двата документа е допусната грешка  като не е изписано наименованието на нормативния акт, от който е цитираният чл. 63, ал. 1, но по мнение на съда - това са незначителни пороци, които не са в състояние да опорочат производството до степен налагаща отмяна на НП. Непосочването на наименованието на нормативния акт, чийто чл. 63, ал. 1 е бил нарушен, също не е съществен порок, доколкото в описателната част на АУАН изрично е посочено, че се касае за „чл. 63, ал. 1 ЗЗ“. При това положение липсата на изрично цитиране на Закона за здравето и при правната квалификация на деянието не е от такова естество, че да попречи на жалбоподателя, а и на съда, да разбере чл. 63, ал. 1 от кой закон се твърди, че е нарушен.

Следва да се има предвид, че за да бъде едно нарушение съществено то следва да е препятствало възможността на жалбоподателя за защита. Изрично в този смисъл са и задължителните указания дадени още с Постановление № 5/1968г. на Пленума на ВС, съгласно които - въпросът дали наказателното постановление е законосъобразно издадено, трябва да се решава не с оглед на това, дали са допуснати въобще нарушения при съставянето на акта, а преди всичко, с оглед на това, доколко те са пречка чрез надлежна проверка да се установи, че деянието е извършено и деецът е известен. В случая посочените пороци не са от горепосочената категория. Не е ограничено правото на защита на жалбоподателя, нито е препятствана съдебната проверка за законосъобразност.

  По мнение на съда дадената правна квалификация също кореспондира на установените факти, като съвсем коректно актосъставителят и АНО са посочили, че се касае за нарушение на чл. 209а, ал.1 ЗЗ, съгласно която - който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., като коректно са направили превръзка с чл. 63, ал. 1 ЗЗ. Нормата на чл. 209а, ал. 1 ЗЗ съдържа в себе си както правило за поведение, така и санкция за неизпълнение на това правило, поради което и посочването й е напълно достатъчно, за да се приеме, че изискването за квалифициране на деянието е изпълнено. Отделно от това актосъставителят и АНО коректно са цитирали кои точно разпоредби от кои точно заповеди на министъра на здравеопазването не са били изпълнени, поради което и съдът не възприема доводите за порочност.

Тук е мястото да се посочи, че Заповедта на министъра подлежи на самостоятелен контрол за законосъобразност, който е извън предмета на производството по оспорване на НП, издадено поради нейното неизпълнение и инцидентното й обжалване при оспорване на НП е недопустимо (Решение № 31/27.01.2016г. по к.а.н.д. № 1002/2015г. на АдмС-Плевен), поради което съдът не се спира подробно на правната същност на тази заповед и на законосъобразността на въведените с нея изисквания.

Действието на забраната по т. I.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. е удължено със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването допълнена със Заповед №РД-01-236/24.04.2020 г. (и трите цитирани в АУАН и НП), поради което и към 28.04.2020г. е пораждала правно действие.  

Съдът намира, че в случая правилно актосъставителят е приел, че жалбоподателят се е намирал на „открито обществено място“ по смисъла на заповедта. Изрично в Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването е посочено, че за нуждите на забраните по Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. под „обществено място“ следва да се разбират и местата, които са общодостъпни и/или са предназначени за обществено ползване. Няма спор, че мястото, на което е бил установен жалбоподателят е било общодостъпно – факт, който се установява от показанията на актосъставителя. Дали това общодостъпно място е било пусто, безлюдно и т.н. е без значение. Фактът, че мястото е било общодостъпно го прави „обществено място“ по смисъла на Заповедта, поради което и забраната по т. I.9 е важала. В случая жалбоподателят не е носил изискуемата маска или средство за покриване на устата и носа, като е бил наясно със съществуването на забраната, но е  нямал такова средство в себе си, поради което и правилно контролните органи са приели, че се касае за административно нарушение с посочената правна квалификация и правилно са ангажирали административнонаказателната отговорност на С..

            В заключение – конкретно нарушение, за което жалбоподателят е бил санкциониран не е маловажно и за него не е приложима разпоредбата на чл. 28 ЗАНН. Маловажни са нарушенията, които разкриват по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с типичния случай и се отличават помежду си по "наличието на очевидност, несъмненост на маловажността на извършеното нарушение". В случая конкретното деяние не се отличава от обичайните нарушения от този вид, поради което и приложението на чл. 28 ЗАНН би било незаконосъобразно. Отделно от това С. не ангажира никакви конкретни доказателства, които да сочат на по-ниска степен на общественаопасност на извършеното от него. Касае се за човек в зряла възраст (няма как да се приеме, че деянието е извършено поради недооценка на обстоятелствата или последиците), който е знаел за забраната, но не се е съобразил с нея. Не са ангажирани никакви доказателства за влошено здравословно или материално положение и т.н., които да сочат на по-ниска степен на обществена опасност. Самото място на проверката – централна улица в кв.Горно Езерово на гр.Бургас е оживено място. Действително нарушението е първо на С., но това е взето предвид, при индивидуализацията на наказанието, което е отмерено в минималния възможен размер.

            Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, като издаденото НП е законосъобразно и следва да се потвърди изцяло.

            Към момента е настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл. 63, ал.3 ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай, с оглед изхода на правния спор разноски се дължат в полза на АНО, който обаче не е поискал присъждането им, поради което и съдът няма как служебно да ги възложи в тежест на жалбоподателя.

Мотивирано от горното и на основание чл.63 ал.1 предложение първо то ЗАНН, Бургаският районен съд, V-ти наказателен състав

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 251а-704/28.10.2020г., издадено от Директора на ОДМВР–Бургас, с което на М. М.С. с ЕГН ********** *** за нарушение по чл. 209а, ал.1, вр.чл.63 ал.1 от Закона за здравето (ЗЗ), вр. т. I.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването, допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. изменена със Заповед №РД-01-236/24.04.2020г и на основание чл.209а, ал. 4, вр. с ал. 1 ЗЗ е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300 лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване и протестиране с жалба пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                                                СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала:

Р. Ж.