АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 175 |
||||||||||
Гр. Видин,
17.12.2019 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд Видин, |
Трети административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
четвърти декември |
|||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Николай Витков |
|||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Николай Витков |
|
||||||||
Административно дело № |
270 |
по описа за |
2019 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по реда на чл.145 и следващите
от АПК, във връзка с чл.13, ал.6 от
Закона за социално подпомагане (ЗСП).
Образувано е по жалба на Б.К.П. ***,
действащ чрез пълномощника адв. Г.С., съд. адрес: ***, против заповед № ЗСП/Д-ВН/2342/22.07.2019
г. на директор на Дирекция "Социално подпомагане"-Видин, потвърдена с
решение № 05-РД06-0027/19.08.2019 г. на директор на Регионална дирекция
"Социално подпомагане"-Видин.
С атакуваната в настоящето производство заповед
е отказано на жалбоподателя отпускането на целева помощ за отопление с
електроенергия с мотив, че притежава 3 броя недвижими имоти, т.е. недвижима
собственост, която е възможен източник на допълнителен доход и не са изчерпани
всички възможности за самоиздръжка/издръжка. Като правно основание е посочена
разпоредбата на чл.10, ал.1, т.1 и т.4 от ППЗСП.
В жалбата се твърди, че заповедта е
незаконосъобразна, като постановена при неправилно приложение на относимия
материален закон и несъответствие с целта на закона. Посочва, че както
обитаваното от него жилище, така и останалите имоти, които притежава, са в
изключително лошо състояние, негодни за обитаване и въпреки многократните опити
не успява да ги продаде. Изтъква сериозно влошено здравословно състояние и
невъзможност да осигури необходимите средства за ремонт на имотите.
Представя подробни писмени бележки по
съществото на спора.
Моли да бъде постановено решение, с което
да бъде отменена заповедта, както и потвърдителното решение на горестоящия
административен орган, като бъде отпусната исканата социална помощ.
Ответникът директор на Дирекция
"Социално подпомагане"-Видин, редовно уведомен, чрез процесуалния си
представител оспорва жалбата и моли да бъде потвърдена оспорената заповед.
Съдът, като прецени доводите на страните и събраните
по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна: със
заявление-декларация вх.№ ЗСП/Д-ВН-Д/2342/09.07.2019 г. оспорващият е поискал
отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия по Наредба № РД07-5/16.05.2008 г.
за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление на министъра на
труда и социалната политика.
След като извършили служебна проверка по заявлението органите на ДСП-Видин
приели, че заявителят притежава недвижими имоти.
Въпреки дадените указания от съда, ответникът не е
представил доказателства относно реда и начина, по който е установено колко и
какви недвижими имоти притежава жалбоподателят.
Заповедта била атакувана по административен ред и била
потвърдена с решение № 05-РД06-0027/19.08.2019 г. на
директор на Регионална дирекция "Социално подпомагане"-Видин.
В производството по настоящето дело
оспорващият представил доказателства относно влошеното си здравословно
състояние, както и относно лошото техническо състояние на недвижими имоти.
При така установената фактическа обстановка
съдът намира от правна страна следното: жалбата
е подадена в установения в чл.149, ал.1 от АПК срок и от субект, който има
интерес от обжалването, поради което е допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Съгласно чл.168, ал.1 от АПК съдът преценява
законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146
от АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган, в
установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила при
издаването му и съответства ли на материалноправните разпоредби и целта на
закона.
Настоящата съдебна инстанция счита, че оспорената
заповед е издадена от компетентен административен орган, в рамките на
предоставените му правомощия по чл.13, ал.2 и ал.3 от ЗСП, в надлежна писмена
форма.
Основанието за постановяване на отказ за отпускане на
целева помощ за отопление на заявителя е притежавани 3 броя недвижими имоти,
т.е. недвижима собственост, която е възможен източник на допълнителен доход и
не са изчерпани всички възможности за самоиздръжка/издръжка. Като правно
основание е посочена разпоредбата на чл.10, ал.1, т.1 и т.4 от ППЗСП.
Съгласно разпоредбата на чл.10, ал.1, т.1 от ППЗСП,
месечната помощ се отпуска, ако лицата или семействата отговарят и на следните
допълнителни условия: обитаваното от тях собствено жилище да е единствено и да
не е по-голямо от: а) за едно лице - едностайно. Според чл.10, ал.1, т.4 от
ППЗСП, лицето следва да не притежава движима и недвижима собственост и/или
идеални части от нея, с изключение на случаите по т.1, която може да бъде
източник на доходи, с изключение на вещите, които служат за обичайно
потребление на лицето или семейството.
При тази правна уредба в тежест на административния
орган лежи тежестта да докаже дали заявителят притежава движима и недвижима
собственост и/или идеални части от нея, с изключение на случаите по т.1, която
може да бъде източник на доходи, с изключение на вещите, които служат за
обичайно потребление на лицето или семейството. Доказателствената тежест е
именно върху ответника, тъй като на първо място искащият социална услуга не е
длъжен да доказва наличието на неблагоприятни за него факти и обстоятелства, а
на следващо място - няма как да бъде принуден да доказва т.нар.
"отрицателен факт", а именно, че не притежава имущество, което може
да бъде източник на доход.
Въпреки дадените указания в този смисъл от съда,
административният орган не е представил доказателства относно правно
релевантните обстоятелства: дали заявителят действително притежава описаните в
процесната заповед 3 недвижими имота, от които биха могли да бъдат реализирани
доходи за издръжка. Административният акт не може да почива на предположения, а
на установени по нормативно регламентирания ред факти.
В тази връзка ответникът не е изпълнил задължението си
да докаже основанието за издаване на процесната заповед за отказ за
предоставяне на целева социална помощ за отопление. С издаване на оспорената
заповед е нарушена и целта на закона, тъй като от преписката не може да се
установи дали действията на ДСП-Видин са били насочени към действителна
проверка налице ли са основания за отпадане на бенефициента от целевата група
за предоставяне на социалната услуга и проверка на действителните му доходи или
напълно формално е постановен отказ за социално подпомагане.
Оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена
в нарушение на административнопроизводствените правила, при неправилно
приложение на материалния закон и в противоречие с целта на закона, поради
което подлежи на отмяна, както и потвърдителното решение на директора на РДСП-Видин.
Преписката следва да бъде върната на административния орган, за произнасяне по
същество.
В производството по делото жалбоподателят не е
направил искане за присъждане на съдебни разноски, поради което съдът не следва
да се произнася по този въпрос.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Видин,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ заповед № ЗСП/Д-ВН/2342/22.07.2019
г. на директор на Дирекция "Социално подпомагане"-Видин, както и потвърдителното
решение № 05-РД06-0027/19.08.2019 г. на директор на Регионална дирекция
"Социално подпомагане"-Видин, като незаконосъобразни.
ВРЪЩА административната преписка на ДСП-Видин,
за произнасяне по същество по подаденото заявление.
Решението е окончателно и не подлежи на
оспорване.
Административен съдия: