№ 181
гр. Стара Загора, 26.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VI-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесети април през две хиляди двадесет
и втора година в следния състав:
Председател:Златко Мазников
при участието на секретаря Светла Хр. Иванова
като разгледа докладваното от Златко Мазников Административно
наказателно дело № 20225530200812 по описа за 2022 година
за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е НП (наказателно постановление) № 21-1228-004002 от 09.02.2022 г. на
Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Стара Загора в частта му по т. 2,
с която на основание чл. 175, ал. 3, предложение първо от ЗДвП (Закон за движението по
пътищата) на П. Й. П., ЕГН **********, се налагат административни наказания „глоба“ в
размер на 200 (двеста) лева и „лишаване от право да управлява моторно превозно средство“
за срок от 6 (шест месеца) за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Жалбоподателят П. Й. П. твърди, че НП е незаконосъобразно в обжалваната му част, и моли
същото да бъде отменено в тази му част.
Въззиваемият – Началникът на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Стара Загора в
качеството му на административно-наказващ орган, редовно призован, не се явява и не
изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С НП в обжалваната му част – т. 2, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на
1
административно нарушение), серия GА, № 361830 от 22.10.2021 г., жалбоподателят е
санкциониран на основание чл. 175, ал. 3, предложение първо от ЗДвП („Наказва се с
лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с
глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен
номер”) за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП („По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и
са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за
които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата“), изразяващо се в това, че на 22.10.2021 г. в 00:15 часа
в гр. Стара Загора по бул. „Цар Симеон Велики” до Военното общежитие управлявал в
посока запад-изток лек автомобил „Ауди“ с рег. № ...., собственост на Й. П. П., който не е
бил регистриран по надлежния ред, като изрично е посочено, че на 24.08.2021 г.
регистрацията на автомобила е била прекратена служебно на основание чл. 143, ал. 10 от
ЗДвП („Служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е
получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за
застраховането, и се уведомява собственикът на пътното превозно средство. Служебно
прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява служебно при
предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6
или по желание на собственика след представяне на валидна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите“).
По случая е налице постановление от 03.02.2021 г. на прокурор от РП-Стара Загора за отказ
да се образува наказателно производство, което, видно от съдържанието му, не би могло да
изиграе процесуалната роля на АУАН, тъй като прокурорът е обсъждал единствено липсата
на престъпление от общ характер, но не е приел, че жалбоподателят е извършил деяние,
осъществяващо състав на административно нарушение, в частност – това, за което той
впоследствие е бил санкциониран с обжалваното НП (нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП),
ако и да е постановил да се изпрати препис от постановлението на Сектор „Пътна полиция”
към ОД на МВР гр.Стара Загора по компетентност, т.е. постановлението на прокурора не
може да обоснове издаването въз основа на него на НП при условията на чл. 36, ал. 2 от
ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания), ако и цитираната разпоредба
да предвижда възможност НП да бъде издадено без съставен АУАН, когато прокурорът е
отказал да образува наказателно производство по случая. Ето защо обжалваното НП
правилно е било издадено при условията на чл. 36, ал. 1 от ЗАНН – въз основа на съставения
вече (преди произнасянето на прокурора) АУАН.
За да е налице административно нарушение, осъществяващото го деяние (действие или
бездействие) трябва да е извършено виновно – чл. 6 от ЗАНН, т.е. деецът трябва да съзнава
2
или поне да допуска, че с деянието си нарушава или е възможно да наруши установения ред
на държавно управление (нормативно установено правило на поведение – извършване на
или въздържане от извършване на определено действие). В случая управлението на
нерегистрирано по надлежния ред МПС (моторно превозно средство) се основава на
служебно прекратена регистрация на управляваното от жалбоподателя МПС. За това
обстоятелство обаче (жалбоподателят да е знаел, че управляваното от него МПС е с
прекратена регистрация) не се събраха доказателства, имайки предвид, че автомобилът не е
бил негова собственост и според разпитаните свидетели е бил с регистрационни табели, а
регистрацията му е била прекратена служебно поради неизпълнение на нормативно
установено задължение на собственика му, за който при това също липсват данни да е бил
уведомен за служебно прекратената регистрация на автомобила му, каквото е изискването
на чл. 143, ал. 10 от ЗДвП (без правно значение е дали той е знаел, че към датата на
извършване на нарушението не е имал действаща застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите и дали е бил уведомен от Гаранционния фонд за възможността да бъдат
сигнализирани органите на МВР за служебно прекратяване на регистрацията на автомобила
му) – доводите на административно-наказващия орган в обратна насока, изложени в НП, за
да обоснове виновното извършване на деянието под формата на непредпазливост, не могат
да бъдат споделени, тъй като не почиват на обективни данни, а на предположения. Ето
защо, след като жалбоподателят не е знаел или поне липсват данни да е знаел, че
регистрацията на управлявания от него чужд автомобил, в случая – собственост на баща му,
е била прекратена към датата, посочена в НП като дата на извършване на нарушението, то и
нарушението на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, за което той е бил санкциониран с НП в обжалваната
му част, не може да му бъде вменено във вина, респективно – ако и формално да е било
извършено, не съставлява административно нарушение по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП по смисъла
на чл. 6 от ЗАНН.
По тези съображения съдът намира, че НП в обжалваната му част се явява
незаконосъобразно и следва да бъде отменено в тази му част.
В частта му по т. 1, с която на основание чл. 185 от ЗДвП на жалбоподателя се налага
административно наказание „глоба“ в размер на 20 лева за извършено нарушение на чл. 147,
ал. 1 от ЗДвП, НП не е обжалвано и е влязло в сила.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 21-1228-004002 от 09.02.2022 г. на Началника
на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР гр. Стара Загора в частта му по т. 2, с която на
основание чл. 175, ал. 3, предложение първо от ЗДвП на П. Й. П., ЕГН **********, се
3
налагат административни наказания „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева и „лишаване от
право да управлява моторно превозно средство“ за срок от 6 (шест месеца) за извършено
нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4