Решение по дело №2222/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 260091
Дата: 17 февруари 2021 г. (в сила от 29 май 2021 г.)
Съдия: Калин Георгиев Колешански
Дело: 20203630102222
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

260091/17.2.2021г.

гр. Шумен

 

 

Шуменският районен съд, XIІІ състав

на петнадесети февруари 2021 година

в публично заседание в следния състав:

 

                                                             Председател: К. Колешански

Секретар: Н. Йорданова

 

 

като разгледа докладваното от съдията ГД № 2222/2020г. по описа на ШРС, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба от Д.Х.М., ЕГН : **********, с адрес ***, Е.З.Ч., **********, с адрес ***, Х.С.Т., ЕГН : **********, с адрес *** и Д.С.Т., ЕГН : **********, с адрес ***, срещу изричен отказ на Кмет на Община Шумен, да изнесе на публична продан, на основание §4а, ал. 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ, ПИ с идентификатор № ***, находящ се в местност „***“, в землището на гр. Шумен.

В срока за отговор, административният орган и заинтересованите страни, редовно уведомени, не подават писмени отговори.

В открито съдебно заседание, страните редовно призовани, чрез представител, жалбоподателите, поддържат заявеното в жалбата, този на Община Шумен и Кмета ѝ, я счита за неоснователна, а заинтереосованите, не вземат становище по същество.

Жалбата е допустима, разгледана по същество е основателна, по следните съображения :

От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, се установи следното:

Със заповед на Кмета на община Шумен, на жалбоподателите, била възстановена собствеността върху новообразуван поземлен имот с идентификатор № ***, в местност „***“, с площ от 805 кв.м., с предназначение на територията : земеделска, начин на трайно ползване : за вилна сграда, при съседи : ***. В имота се намирала сграда за сезонно ползване от 20 кв.м., построена от наследодател на заинтересованите страни, като ползвател на имота, съгласно 21-во ПМС от 1963г.. С молба от 09.03.2016г., един от настоящите жалбоподатели поискал от Кмета на Община Шумен, да изземе от ползвателите, на основание чл. 34 от ЗСПЗЗ възстановени им имоти, между които и процесния. След установяване, че имота се ползва от настоящите заинтересовани страни, жалбоподателите били уведомени, че ще бъде изготвена оценка на сградата и подобренията, които, ако заплатят, ще бъде издадена исканата заповед. Последвала кореспонденция, с която им били връчени оценки, в отговор на което, те заявили, че не желаят да заплатят сградата и подобренията и искат изнасяне имота на публична продан. Оценката била връчена и на един от наследниците на ползвателя - К.В.К., но не и на другия наследник/В. К. – майка на конституираната Е.М./. С молба от 06.03.2020г. жалбоподателите, отново поискали имота да бъде изнесен на публична продан, защото не желаят, да ползват правото си по §4, ал. 3 от ПЗР на ЗСПЗЗЗ, а ползвателят, не бил заплатил стойността на земята им. Последвал процесния отказ, мотивиран с пропускане на срока по § 31, ал. 1 от ПЗР на ПМС № 234/16.12.1999г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ.

Така установената фактическа обстановка доведе до следните изводи :

Отказа на Кмета на Община Шумен, съдържащ се в писмо № 94-00-1449 от 27.08.2020г. е постановен, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Разпоредбата на § 31, ал. 2, 3, 4 и 6 от ПЗР на ПМС № 234/16.12.1999г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ, регламентират адмистративно производството, един от изходите на което, е желания от жалбоподателите административен акт, с който имот по § 4а от ПЗР на ЗСПЗЗ се изнася на публична продан. Без значение, в кой момент е инициирано производството, през 2016г., или с молба от 06.03.2020г., споменатия в отказа срок, действително е пропуснат. Както правилно сочи представителят на жалбоподателите, в практиката на ВАС, той, не се приема за преклузивен. Даже и да бе такъв, то правилното процедиране изключва произнасяне по същество още от административния орган. Същественото в случая обаче е, че той, е постановил завършващ за едно производство акт, без да е изчерпана последователно разписаната в посочените разпоредби процедура, и без въобще да са постановени вътрешно процесуални актове, които, не само подлежат на самостоятелно обжалване, но от влизането им в сила зависи процесуалното поведение на заинтересованите страни и административния орган. Всичко това разбира се, ако органът прецени, че искането, заявено от страните, в някоя от молбите им инициира конкретното производство. Касае се за оценката, която следва да си изготви от техническата служба на общината, каквато в преписката липсва – приложена е такава от лицензиран оценител, и заповедта с която тази оценка се одобрява, по ал. 3 на посочената норма, каквато въобще няма данни да е издавана. От влизане в сила на последната започват да текат срокове за заплащане на суми, които, ако не се заплатят от собственика на земята, за сградата и подобренията, или от ползвателя за земята, за нея, би могло имота да се изнесе на продан.

Изложеното налага отмяна на изричния отказ, но тъй като същевременно въпросът е предоставен на преценката на административния орган и естеството му, не позволява решение по същество, то преписката следва да бъде изпратена на Кмета на Община Шумен, който, ако прецени, че някоя от молбите на жалбоподателите представлява такава за оценка по смисъла на § 31, ал. 1 от ПЗР на ПМС № 234/16.12.1999г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ, да се извърши такава от техническата служба на Община Шумен и издаде заповед за одобряването и по ал. 3 от § 31 от ПЗР на ПМС № 234/16.12.1999г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ, която да се връчи на настоящите жалбоподатели и заинтересовани страни.    

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК Община Шумен следва да заплати на жалбоподателите сумата от 200 лева разноски в производството.

На основание чл. 144 от АПК и чл. 78, ал. 6 от ГПК Община Шумен следва да заплати по сметка на ШРС сумата от 10 лева представляваща държавна такса в производството.

 

Водим от горното и на посочените основания, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ отказа на Кмет на Община Шумен, да изнесе на публична продан ПИ с идентификатор ***, в землището на гр. Шумен, обективиран в писмо № 94-00-1449 от 27.08.2020г. на Община Шумен.

 

ВРЪЩА преписката на Кмет на Община Шумен, на основание чл. 173, ал. 2 от АПК.

 

ОСЪЖДА Община Шумен да заплати на Д.Х.М., ЕГН : **********, с адрес ***, Е.З.Ч., **********, с адрес ***, Х.С.Т., ЕГН : **********, с адрес *** и Д.С.Т., ЕГН : **********, с адрес ***, сумата от 200 лева разноски в производството.

 

ОСЪЖДА Община Шумен да заплати по сметка на ШРС, сумата от 10 лева държавна такса в производството.

 

Решението подлежи на  обжалване, пред Административен съд – Шумен, в четиринадесет дневен срок, от връчването му на страните.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: