Решение по дело №119/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 150
Дата: 9 юни 2022 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700119
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 април 2022 г.

Съдържание на акта

                       

                                 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е                     

          

           150            09.06.2022 година   град Стара Загора

                 

 

              В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А  

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно  заседание на двадесет и шести май през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                  Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА   

 

                                                 Ч                                                                           Членове:    ИРЕНА ЯНКОВА  

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА 

 

При секретар Пенка Маринова               

И с участието на прокурор Константин Тачев                                                 

като разгледа докладваното от  съдия  Р. Тодорова  КАН дело № 119 по описа  за 2022 год., за да се произнесе съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

 

   Образувано е по касационна жалба на Х.А.Д., ЕГН **********, с постоянен адрес ***, като представител на „ЕФИР-РЕМОНТ ВЕРИЖНИ МАШИНИ“ ЕООД, гр. Стара Загора, подадена чрез пълномощника му адв. Е.М. ***, против Решение № 25/ 15.03.2022г., постановено по АНД № 392/ 2021г. по описа на Чирпанския районен съд, с което е потвърден като законосъобразен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 4601171  на ОД на МВР  – Стара Загора. 

   В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на материалния и на процесуалния закон и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила – касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63в от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че извършването на вмененото му административно нарушение е доказано по безспорен и несъмнен начин. Поддържа, че не е налице нормативно предвидена възможност за прилагане на процедурата по чл.189, ал.4 от ЗДвП при установяване на нарушение на чл.21 от ЗДвП чрез мобилно автоматизирано техническо средство или система. Твърди, че издаденият електронен фиш не съответства на императивните изисквания досежно неговото съдържание. Поддържа, че в нарушение на съдопроизводствените правила, при постановяване на решението не са обсъдени и преценени всички събрани по делото доказателства и не са разгледани възраженията на санкционираното лице. С подробно изложени съображения по наведените касационни основания е направено искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде отменен като незаконосъобразен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 4601171  на ОД на МВР  – Стара Загора. 

 

Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция на МВР – Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, в представеното писмено възражение оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че въз основа на събраните по делото доказателства и установената фактическа обстановка, в съответствие и при правилно приложение на закона Чирпанският районен съд е потвърдил обжалвания електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 4601171  на ОД на МВР  – Стара Загора.  

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно.      

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

         

           Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

           

           Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

Производството пред Чирпанския районен съд се е развило по жалба на Х.А.Д. ***, срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 4601171  на ОД на МВР  – Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП, на Х.Д. е наложена глоба в размер на 100лв., за нарушение на чл. 21, ал.2 във вр. с ал. 1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 18.03.2021г., в 11.41ч., в област Стара Загора, на път ІІ – 66, км.92+700 – разклон за с. Свобода в посока към гр. Чирпан, при ограничение на скоростта от 60 км/ч, въведено с пътен знак В-26, е установено извършване на нарушение при управление на МПС с рег. № ......, с установена скорост на движение от 86км/ч, при превишена стойност на скоростта 26 км/ч и отчетен километров толеранс - 3км, като извършеното нарушение е заснето с мобилна радарна система TFR1-M – автоматизирано техническо средство № 544.  

        

                                                                                                                                          Чирпанският районен съд е потвърдил обжалвания електронен фиш, по съображения за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният съд е приел, че електронният фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, съдържа всички изискуеми реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП, като при неговото издаване не са констатирани нарушения на ЗДвП и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По съществото на спора, след преценка на събраните по делото доказателства и установената въз основа на тях фактическа обстановка, съдът е обосновал извод, че извършеното нарушение по чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП, е доказано по безспорен и несъмнен начин, като при прилагането на чл.188, ал.2 от ЗДвП законосъобразно Х.А.Д. е санкциониран с налагане на предвиденото по вид и размер административно наказание за това нарушение с издаването на електронен фиш.

 

           Решението на Чирпанския районен съд е постановено в съответствие и при правилно приложение на закона.  

 

           Изцяло се споделя извода на въззивния съд, че облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание, е приложима при установяване на нарушения по чл.21 от ЗДвП с мобилни автоматизирани технически средства или системи. При изпълнение на функциите си определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП/, като нормата на чл.189, ал.15 от ЗДвП изрично определя като веществени доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП е регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно легалната дефиниция по § 6, т.65 от ДР на ЗДвП, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./. С посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл.2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл.3 от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

С оглед на посочената нормативна регламентация следва извода, че нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС, съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/ 2013г. на ВАС. Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение /че в хипотезата на чл.189, ал.4 от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се осъществява само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган/, се основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на приемане на ТР от гл.т липсата на изрично разписани правила за използването на мобилните технически средства, като е прието, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП /ДВ бр.19 от 13.03.2015г./ и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилни АТСС, функциониращи автоматично. Следователно няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл.21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи.   

Изцяло се споделя и извода на въззивния съд, че съдържанието на обжалвания електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 4601171 на ОД на МВР  – Стара Загора, е съобразено с императивните изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Бланкетни и неподкрепени с каквито и да било конкретни доводи са възраженията на касатора, че „издаденият електронен фиш не отговаря на изискванията на закона и не представлява годен административен акт, с който могат да се налагат наказания“. В електронния фиш са посочени всички обстоятелства от значение за съставомерността на деянието и за наличието на административно нарушение, като са описани конкретните параметри на нарушението и пределите на следващата се за него отговорност от гл. т на правна квалификация и вид/размер на приложимата санкция. Противно на твърдяното от касационния жалбоподател, посочването в какъв срок и пред кой орган може да се обжалва електронния фиш, не представлява елемент от неговото задължително съдържание по см. на чл.189, ал.4, изр. второ от ЗДвП. Липсата на такова посочване би могло да бъде от значение при преценката на допустимостта на подадената пред РС жалба /от гл.т спазването на срока за оспорване по съдебен ред на електронния фиш за налагане на глоба/, но не може да обуслови извод за формална незаконосъобразност на ЕФ. Не е налице и твърдяната от касатора неяснота относно това кой е нарушителят /физическото или юридическото лице/, доколкото еднозначно се установява, че с издадения електронен фиш серия К, № 4601171  на ОД на МВР  – Стара Загора, в съответствие с разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗДвП и при липсата на подадена декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, е ангажирана административнонаказателната отговорност на Х.А.Д., в качеството му на законен представител на „ЕФИР-РЕМОНТ ВЕРИЖНИ МАШИНИ“ ЕООД – юридическото лице - собственик на МПС, с което е било извършено нарушението.

 

                                                                                                                                            Фактически, правно и доказателствено обоснован е и направеният от въззивния съд извод, че по несъмнен начин е установено и доказано извършеното с МПС с рег. № ...... на посочените в електронния фиш дата, час, място и обстоятелства, нарушение на скоростния режим, за което на Х.А.Д., като законен представител на дружеството – собственик на МПС, с което е извършено нарушението, е наложено предвиденото в закона по вид и размер административно наказание за това нарушение с издадения електронен фиш серия К, № 4601171 . Изложените в тази връзка от Чирпанския районен съд в обжалваното решение мотиви, основани на преценка на събрания по делото доказателствен материал /в т.ч на представения снимков материал, изготвен с АТСС - мобилна радарна система TFR1-M, автоматизирано техническо средство  № 544,  представляващ доказателствено средство по см. на чл.189, ал.15 от ЗДвП; на доказателствата, че АТСС, с което е измерена, отчетена и заснета скоростта на движение на автомобила, е одобрен тип автоматизирано техническо средство за измерване съгласно Закона за измерванията, което установява и автоматично заснема и записва нарушението /превишението на скоростта/, датата и точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС; на доказателствата, че са спазени условията и реда за използване на автоматизираното техническо средство за контрол на правилата за движение по пътищата, регламентирани в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., при надлежно съставен Протокол за използване на АТСС по чл.10, ал.1 от Наредбата, с информация за точното местонахождение на мястото за контрол, датата на използване на АТСС, разположението на АТСС спрямо посоката на движение на контролираните МПС и др./, изцяло се споделят от касационната инстанция и не е необходимо да бъдат повтаряни, при прилагането на чл.221, ал.2 от АПК. От посоченото доказателствено средство по чл.189, ал.15 от ЗДвП по несъмнен начин се установява констатираното превишаване на разрешената скорост за движение на 18.03.2021г. в 11.41ч., на път ІІ – 66, км.92+700 при управление на МПС с рег. № ...... и всички релевантни за съставомерността на деянието обстоятелства, за квалифицирането му като нарушение на чл.21, ал.2 във вр. ал.1 от ЗДвП, включително посоката на движение, ограничението на скоростта и измерената скорост на движение на автомобила. Доказателствената сила на това доказателствено средство, не е оборена по никакъв начин по делото.

 

         Неоснователно е и въведеното като касационно основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК възражение за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила по см. на чл.348, ал.3, т.1 – т.4 от НПК. Съдът е извършил цялостна проверка на законосъобразността и правилността на електронния фиш, като при формиране на вътрешното убеждение, фактическите и правните изводи, не са установени порочни действия на въззивния съд. съотв. не са констатирани порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение. Противно на твърдяното от касатора за изложени в обжалваното решение „оскъдни мотиви“, съдът подробно е разгледал и обсъдил събраните доказателства и възраженията на санкционираното лице, при подробно мотивиране на направените изводи. Въззивният съд не е допуснал нарушение на правилата за оценка и проверка на доказателствения материал, като формираните фактическите изводи съответстват на установените въз основа на доказателствата по делото релевантни факти и обстоятелства, еднозначно установяващи извършеното на посочените в електронния фиш дата, час, място и обстоятелства нарушение на скоростния режим при управление на МПС с рег. № .......

 

С оглед на изложените съображения съдът намира че не са налице твърдените касационни основания, поради обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

 

         Предвид изхода на делото искането на ответника по касационната жалба за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63д, ал.4 и ал.5 от ЗАНН, Х.А.Д. следва да бъде осъден да заплати на Областна дирекция на МВР – Стара Загора сумата от 80 лева, представляваща възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита в касационното производство, определено съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 25/ 15.03.2022г., постановено по АНД № 392/ 2021г. по описа на Чирпанския районен съд, с което е потвърден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 4601171  на ОД на МВР  – Стара Загора. 

           

ОСЪЖДА Х.А.Д., ЕГН **********, с постоянен адрес ***, да заплати на Областна дирекция на МВР – Стара Загора сумата от 80 /осемдесет/ лева - юрисконсултско възнаграждение.   

 

           Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                   

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                 

 

                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

                                                                       2.