Решение по дело №12/2025 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: 404
Дата: 20 март 2025 г. (в сила от 20 март 2025 г.)
Съдия: Жанет Борова
Дело: 20257210700012
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 404

Силистра, 20.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Силистра - VII състав, в съдебно заседание на двадесет и пети февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ЖАНЕТ БОРОВА

При секретар АНЕТА ТОДОРОВА като разгледа докладваното от съдия ЖАНЕТ БОРОВА административно дело № 20257210700012 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс , във вр. с чл. 13, ал. 6 от Закона за социалното подпомагане (ЗСП) и чл. 4, ал. 6 от Наредба № РД-07-5 / 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика.

Производството по делото е образувано по жалба на Т. А. Т. с [ЕГН], от [населено място], обл. Силистра, [улица], срещу Заповед № ЗСП/Д-СС-Т/2551 / 09. 09. 2024 год., издадена от директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Тутракан, потвърдена с Решение № 19-РД06-0038/ 21. 11. 2024 год. на директора на РД „Социално подпомагане“- Силистра, с която й е отказано отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2024-2025 г. Отказът е постановен въз основа на разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 / 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от Министъра на труда и социалната политика – средномесечния доход на лицето / семейството за предходните шест месеца преди месеца на подаване на заявление – декларацията е по – висок от определения диференциран доход за отопление с 69.76 лева.

Жалбоподателят счита, че оспорената заповед е незаконосъобразна и моли за отмяната ѝ и за задължаване на ответника да издаде нова такава, с която исканата целева помощ да бъде отпусната. Твърди, че при преценка за наличието на предпоставките за изплащане на помощ за отопление неправилно е отразено, че живее в едно домакинство със своята баба, както и за тази преценка е послужил доход в размер на 6 495.44 лева, който обаче, представлявал получени със задна дата пенсии. Жалбоподателят счита също така, че ответникът не е извършил преценка на здравословното му състояние съгласно разпоредбата на чл. 12, ал. 2, т. 4 от ЗСП.

Ответната по жалбата страна – директорът на Дирекция "Социално подпомагане" - Тутракан, чрез процесуалния си представител – старши юрисконсулт Ю. Т., оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена, а оспорената заповед - потвърдена.

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Административното производство е било инициирано със заявление - декларация, вх.№ ЗСП/Д-СС-Т/ 2551 / 16. 08. 2024 год., подадено от Т. А. Т., за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2024 / 2025 год., като към същото са приложени писмени доказателства – удостоверение № РД-12-02-619-1 / 01. 08. 2024 год., издадено от ОД „Земеделие „ – Силистра и служебна бележка от 13. 08. 2024 год., издадена от „Агролукс Черногор“ ЕООД, [населено място], от които се установява, че жалбоподателят не е получил арендно плащане за притежаваната от него 3.876 дка земеделска земя за периода от 01. 01. 2024 год. до 13. 08. 2024 год. Към заявлението не са приложени други писмени доказателства за относими обстоятелства по чл. 12, ал. 2 от ЗСП. Към административната преписка липсват доказателства за извършени справки относно същите относими обстоятелства, но в изготвения социален доклад е отразена информация по справки от отдел МДТ при Община Силистра, НАП и в Regix - АВ, от които е установено, че жалбоподателят притежава 6.860 дка земеделска земя, част от която представлява „бяло петно“ и не подлежи на обработка, несемеен е, живее на посочения адрес със своята баба в жилище, което е собственост на негова леля и е лице с трайно намалена работоспособност с чужда помощ.

При изготвяне на социалния доклад социалният работник е направил предложение за отказ да бъде отпусната помощта, тъй като средно месечния доход на семейството за предходните шест месеца надвишава определения диференциран доход за отопление с 69.76 лева.

Със Заповед № ДСП/Д-СС-Т / 2551/ 09. 09. 2024 год. директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ - Тутракан е отказал да отпусне помощ за отопление за сезон 2024 / 2025 година, като отказът е постановен въз основа на разпоредбата на чл. 2, ал. 1 и чл. 3, ал. 3 от 27, ал. 7 от Наредба № РД-07-5 / 16. 05. 2008 год. – средномесечният доход на семейството за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението – декларация е по – висок от определения диференциран доход за отопление с 69.76 лева.

Заповедта е връчена на оспорващия на 21. 10. 2024 год. и е обжалвана пред директора на Регионална дирекция "Социално подпомагане" – Тутракан с жалба, постъпила на 04. 11. 2024 год. - в срок съгласно чл. 84, ал. 1 АПК във вр. с чл. 4, ал. 5 от Наредба № РД-07-5 / 16. 05. 2008 г.

С решение № 19-РД06-0038/ 08.11.2024 г. директорът на РД „Социално подпомагане“-Силистра е отхвърлил жалбата на Т. Т., мотивирайки се също с обстоятелството, че средномесечният доход на семейството за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението – декларация е по – висок от определения диференциран доход за отопление с 69.76 лева. Приел е, че жалбоподателят е лице с трайно увреждане, с определена чужда помощ, съжителства със своята баба в жилище, което не е тяхна собственост, както и че единствените доходи, които реализира са от инвалидна пенсия. Отразена е и месечна финансова подкрепа, съгласно чл.70 от Закона за хората с увреждания. Преценил е разпоредбата на чл. 2, ал. 4 от Наредба РД-07-5 / 16.05.2008 год. за определяне на диференцираният доход за отопление - от основата за подпомагане, чийто месечен размер е 30 процента от линията на бедност за съответната година, коригирана със съответния процент за групата, към която принадлежи лицето, като е приел, че се касае за лице по т. 2 – лице, съжителстващо с друго лице / лица/ или семейство, и за всеки от съвместно живеещите съпрузи - 172 процента и е определил диференцираният доход за отопление през отоплителен сезон 2024/2025г. на лицето в размер на 271.42 лева /172% х 157.80 - 271.42 лв./. Направил е извод, че средномесечния доход на жалбоподателя надвишава нормативно определения деференциран доход за отопление със сумата от 69.76 лева, като при преценката си е отчел получените през месец август 2024 год. доходи от пенсия в общ размер на 6495.44 лева.

След получаването на решението на директора на РД „Социално подпомагане“ Силистра, оспорващият е упражнил правото си по чл. 13, ал. 6 ЗСП във вр. чл. 98, ал. 2, изр. 2 от АПК да оспори Заповед № ДСП/Д-СС-Т / 2551/ 09. 09. 2024 год. пред съда, като във връзка с подадената жалба е образувано настоящото производство.

Оспорената в настоящото производство заповед на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ Тутракан е валиден административен акт, издаден от административен орган в кръга на неговата компетентност (чл. 4, ал. 4 Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г.) и в предписаната от закона форма.

При издаването на акта обаче от страна на органа са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон, поради което е незаконосъобразен - постановен е в противоречие с материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона - отменителни основания по чл. 146, т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК.

Съдът приема, че административният орган в съответствие с разпоредбата на чл. 2, ал. 4, т. 2 от Наредбата правилно е определил размера на диференцирания доход за отопление на жалбоподателя като лице, съжителстващо с друго лице – в размер на 271.42 лева. Не могат да се приемат възраженията на жалбоподателя в тази връзка, тъй като легална дефиниция за „съжителстващи лица“ е дадена в §1, т. 2 от ДР на ЗСП, според който това са съвместно живеещите в едно жилище със или без родствена връзка, регистрирани на един настоящ адрес.

Спорът в разглеждания случай се свежда до приложимостта на чл. 2, ал. 2 – 5 от Наредба № РД-07-5 / 16.05.2008 г. и правилното изчисление на средномесечния доход на лицето за шестте месеца, предхождащи подаването на заявлението-декларация, като съдът намира, че административният орган неправилно е извършил изчисленията, свързани с приложимостта на същия.

Съгласно § 1, ал. 1, т. 9, б. “к“ от ДР на ППЗСП "доходи" за отпускане на социални помощи по реда на правилника са и брутните приходи, произхождащи от пенсии. Видно от подаденото заявление – декларация, а това се потвърждава и от социалната анкета, жалбоподателят към датата на подаване на заявлението не е получавал никакви други доходи освен такива от пенсия.

Видно от приложеното по делото разпореждане № ********** от 10.05.2024 г., на жалбоподателя е отпусната лична социална пенсия за инвалидност поради в размер на 387.30 лева, считано от 01.07.2023 г., и е преизчислена от сумата от 345.80 лева, считано от 07. 12. 2022 год. Със същото разпореждане е определена добавка за чужда помощ в размер на 185.25 лева, считано от 07. 12. 2022 год. и в размер на 207.48 лева, считано от 01. 07. 2023 год. В случая именно набраната сума от пенсия и добавка за периода 01.07.2023 г. до 10.05.2024 г., вследствие извършеното преизчисление, е изплатена на лицето еднократно, което обстоятелство не се оспорва от ответния орган. Според настоящия съдебен състав, освен, че не е представил конкретни доказателства, свързани с установените от него факти, неправилно органът на социалното подпомагане е включил при изчисляването на средномесечния осигурителен доход на лицето и частта от изплатената еднократно сума от 6495.44 лева, представляваща доход от пенсия и добавка за минал период. В случая административният орган не е съобразил, че доходът от пенсията следва да бъде взет предвид при изчисляване на средномесечния доход на лицето именно като такъв за съответните месеци и че пенсията има характер на месечен доход. Съдът счита, че под "всички брутни приходи, произхождащи от пенсии" се имат предвид всички видове доходи от пенсии, без оглед на основанието и характера им, като аргумент в тази посока е и следващата т. 10 на § 1, ал. 1 от ДР на ППЗСП, която посочва кои доходи не се вземат предвид за целите на отпускането на социални помощи. Противно на целта на закона би било да се приеме, че изплатените еднократно пенсии на жалбоподателя за минал период, попадат в обхвата на шестмесечния период, визиран в чл. 2, ал. 1 от Наредбата. Отделно от това, предвид липсата както на мотиви, така и на доказателства във връзка с конкретния размер на дохода, подложен на преценка, извън възможностите за преценката на съда остава и приложението на § 1, ал. 1, т. 10, б.“б“ от ДР на ППЗСП, във връзка с изчисляването на доходите на жалбоподателя.

Предвид обстоятелството, че заявлението на жалбоподателя е подадено през месец август 2024 год., за целите на изчисляване на средномесечния доход на лицето за предхождащите шест месеца съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредбата, следва да бъдат взети предвид месечните му доходи от месец февруари до месец юли 2024 год. включително, с оглед на което като е приел, че изплатените суми за пенсии за предходни месеци също участват при формирането на дохода за последните шест месеца, предхождащи подаването на заявлението, административният орган е издал оспорения акт в противоречие с материалния закон.

По изложените съображения се налага краен извод за наличие на основание по чл. 146, т. 4 и т. 5 във връзка с чл. 168, ал. 1 от АПК – нарушение на материалния закон и несъответствие с целта на закона, поради което оспореният акт следва да бъде отменен. Преписката следва да бъде изпратена на директора на дирекция "Социално подпомагане" - Тутракан, за издаване на нова заповед по заявление-декларация вх. № ЗСП/Д-С-М/1034/20.09.2019 г. на ДСП "М. ", съобразно дадените указания за тълкуването и прилагането на закона - нова преценка относно изпълнението от страна на жалбоподателя на условията за получаване на целева помощ за отопление, въз основа на изчисляването на средномесечния доход на лицето съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 / 16.05.2008 г., според получените от него суми за месеците от февруари до юли 2024 год. включително и с изключение на добавката за чужда помощ на лицето.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административният съд гр.Силистра

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Заповед № ЗСП/Д-СС-Т/2551 / 09. 09. 2024 год., издадена от директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Тутракан, потвърдена с Решение № 19-РД06-0038/ 21. 11. 2024 год. на директора на РД „Социално подпомагане“- Силистра, с която на Т. А. Т. с [ЕГН], от [населено място], обл. Силистра, [улица] е отказано отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2024-2025 год. и

ИЗПРАЩА преписката за ново произнасяне на административния орган, съобразно указанията, дадени в мотивите към решението.

Решението е окончателно – чл. 13, ал. 6 от ЗСП.

Съдия: