№ 2935
гр. София, 01.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 11-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и осми юли през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Д.Д.
при участието на секретаря ЛЮБА СТ. СТАТЕЛОВА
като разгледа докладваното от Д.Д. Административно наказателно дело №
20221110209329 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 72, ал. 4 ЗАНН
Образувано е по жалба на ИВ. Д. Г. против заповед № 233зз-748/25.07.2022 г., съставена
от полицейски инспектор при 06 РУ-СДВР, с която на жалбоподателя била наложена
принудителна административна мярка – „задържане за срок от 24 часа“, на основание чл. 72, ал. 1,
т. 1 ЗМВР.
Заповедта е обжалвана, в срока по чл. 72, ал. 4 ЗМВР. В жалбата се излагат съображения
за процесуални нарушения (непрецизно фактическо описание); за необоснованост; за
несъразмерност. Моли се за отмяна на заповедта.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява и не се представлява.
С писмено становище, поддържа жалбата, по изложените в нея съображения. Претендира
деловодни разноски.
Административният орган, редовно уведомен, се явява. Оспорва жалбата, като излага
конкретни съображения за законосъобразност, обоснованост и съразмерност.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията
на страните, намира за установено от фактическа страна следното:
Спрямо жалбоподателя е била издадена Заповед за задържане, изведена с № 233зз-
748/25.07.2022 г. по описа на 06 РУ-СДВР, с правно основание чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР.
Жалбоподателят бил запознат с правата си по чл. 72 и 73 ЗМВР, като горното се установява и от
приложено и прието заверено копие на декларация, представляваща Приложение № 1 към чл. 15,
ал. 2 от Инструкция № 8121з-78 от 24.01.2015 г. за реда за осъществяване на задържане,
оборудване на помещенията за настаняване на задържани лица и реда в тях в МВР.
1
При така установена фактическа обстановка, настоящият съдебен състав достига до
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице, което има правен интерес от
оспорване. Разгледана по същество, същата е и основателна.
Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган – полицейски орган,
по смисъла на чл. 57, ал. 1 ЗМВР, съгласно правомощията му, заложени в разпоредбата на чл. 72,
ал. 1 ЗМВР. Издадена е в предвидената в чл. 74, ал. 1 ЗМВР писмена форма и има част от
изискуемото се по чл. 74, ал. 2 ЗМВР съдържание. Посочено е и правното основание за издаването,
а именно - по чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР. Следва да се имат предвид всякакви престъпления, по
смисъла на НК, видно от редакцията на чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР. Нещо повече – обезпечена е и
възможността за ангажиране на защита от избран от жалбоподателя адвокат.
Същевременно, обаче, отправената критика на повереника има своите сериозни
основания, доколкото в атакуваната заповед се сочат твърде лаконично фактическите основания за
задържането на жалбоподателя – липсва дори схематично описание на деянието, във връзка с което
задържането е било предприето, както и дата и пострадало лице, а административният орган се е
задоволил да посочи само мястото на извършване и правната (словесна и цифрова) квалификация
на деянието. Този дефицит не се компенсира от цифровата формулировка на деянието, от една
страна – на формално основание – изискването на чл. 74, ал. 2, т. 2, пр. 1 ЗМВР, а от друга –
доколкото от лице, за което няма данни да има юридическа правоспособност, не би могло да се
очаква свободно боравене със законови текстове от Особената част на Наказателния кодекс
(особено – в условия на арест, т. е. при липса на информационна и комуникационна обезпеченост).
Действително, полицейското задържане не може да е произволно - то следва да е
оправдано, от гледна точка на съразмерността на налаганото ограничение, с необходимостта за
постигане на законовата цел (в този смисъл Решение № 9425/2016 г. на ВАС по а. д. № 3914/2015
г.). Издадената заповед по ЗМВР задължително следва да е обоснована с конкретни факти, които
да сочат връзка между задържания и конкретното извършено правонарушение, както и
задържането му да е съобразено с целта на закона.
Отново в принципен план, следва да се посочи, че процедурата по ЗМВР не е предмет на
регулиране от нормите на НПК. Заповедта по чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР за срок до 24 часа се явява
принудителна административна мярка, по смисъла на чл. 22 ЗАНН, която цели - чрез задържането
да се предотврати възможността конкретното лице да извърши престъпление, да се продължи да
извършва престъпления или да се укрие. На следващо място, тя е и с цел - отпочване на процедура
по разследване срещу вероятен извършител на престъпление. Разпоредбата на чл. 72, ал. 1, т. 1
ЗМВР предполага наличие на данни, от които да се направи основателно предположение за
съпричастност на конкретно лице в извършване на престъпление, както и дали е налице обективна
необходимост от прилагане на такава принудителна административна мярка (ПАМ), като тази
ПАМ е с превантивна функция, а именно - цели да се попречи на конкретното лице да извърши
друго престъпление, да се укрие или да осуети наказателно преследване, като в тази насока е и
константната съдебна практика на ВАС (Решение № 1135/2016 г. по а. д. № 616/2015 г. на V о-е,
Решение № 13520/2016 г. по а. д. № 9200/2015 г. на V о-е и др). В случая, тези критерии са
спазени. В изготвената докладна записка са отразени събрани достатъчно данни за съпричастност
на задържаното лице към конкретно пртивоправно действие, насочено срещу собствеността, които
данни впоследствие да се стигне и до привличане към наказателна отговорност – за деяние,
2
извършено при условията на опасен рецидив и в изпитателния срок на предходно осъждане. В
този смисъл, налице са били всички основания да се смята, че противоправното поведение на
жалбоподателя вероятно не само ще продължи, но и може да доведе до застрашаване на
собствеността на потенциално неограничен кръг физически и/или юридически лица, което
обстоятелство неизменно налага атакуваното ограничение.
Налице е и нарушение на чл. 5 ЕКЗПЧОС. В първата разпоредба на чл. 5 са изброени
хипотезите, при които ограничаването на личната свобода е допустимо, като изброяването е
изчерпателно и поради това следва да се тълкува ограничително. Разпоредбата на чл. 5, т. 1
изисква, на първо място, задържането да е законосъобразно, което включва условието да бъде
спазен редът, посочен в националния закон, като такъв ред е разписан в ЗМВР, а именно - чл. 72 и
сл. от същия. В процесния случай, ДП е било образувано с първото действие по разследването. За
прилагане на ПАМ е достатъчно само наличие на данни, обосноваващи предположение за
съпричастност на лицето към престъпление, което дава възможност на полицейския орган, при
условията на оперативна самостоятелност, да наложи мярката, като без правно значение за нейната
законосъобразност е липсата на индивидуализация в достатъчна степен на престъплението, за
което се задържа лицето по ЗМВР (в този смисъл Решение № 6318/2016 г. по а. д. № 6163/2015 г.
на V о-е; Решение № 6763/2016 г. по а. д. № 7448/2015 г. на V о-е и др). Същевременно, обаче,
подобна конкретизация се налага, с оглед обезпечаване възможността за организиране на
адекватна защита, като липсата на изложени както фактически, така и конкретни правни
основания прави това невъзможно.
Предвид обстоятелството, че оспорената заповед като издадена от компетентен орган, в
кръга на службата му и съобразно целите, предвидени в ЗМВР, а именно - ограничението и
последиците са пропорционални на засегнатото право на свобода и сигурност, което е залегнало в
разпоредбите на чл. 6, ал. 1 АПК и чл. 107 ЗМВР (макар да е консумиран максималният позволен
от закона срок), но и с оглед коментираните по-горе съображения за неспазена форма. същата се
явява незаконосъобразна, респективно - жалбата се явява основателна.
Отново в този ред на мисли и в контекста на изискването за пропорционалност (чл. 6, ал.
2 АПК), следва да се подчертае, че независимо от последващото привличане към наказателна
отговорност, Г. е с чисто съдебно минало, с регистриран административен адрес по местоживеене,
притежаващ мобилен номер, трудово ангажиран. В този смисъл и трудно би могла да бъде
изведена опасност от укриване и/или извършване на престъпление. Нещо повече – в момента на
задържането си той не е бил и в процес на извършване на престъпление, парирането на което да
налага обжалваната административна мярка. В този смисъл и предприетите действия на органите
на реда носят всички признаци на необоснованост, граничеща с произвол и като такива не следва
да бъдат толерирани.
С оглед изхода на производството, претенцията на жалбоподателя за присъждане на
разноски (държавна такса и адвокатски хонорар) се явява основателна. С оглед липсата на
фактическа и правна сложност на делото, размерът обосновано възлиза на минималния, съгласно
чл. 8, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1/2004 г., а именно – 400 лева.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът
РЕШИ:
3
ОТМЕНЯ заповед № 233зз-748/25.07.2022 г., съставена от полицейски инспектор при 06
РУ-СДВР, с която на ИВ. Д. Г. била наложена принудителна административна мярка – „задържане
за срок от 24 часа“, на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР.
ОСЪЖДА СДВР да заплати на ИВ. Д. Г., ЕГН ********** сумата от 10 лева – деловодни
разноски.
ОСЪЖДА СДВР да заплати на адв. К.Л. Г. от САК, рег. № **********, сумата от 400
лева – адвокатско възнаграждение.
ДА СЕ ВРЪЧИ копие от решението на страните, на основание чл. 138 АПК.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд -
София град, в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4