Решение по дело №923/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 42
Дата: 1 февруари 2023 г. (в сила от 21 февруари 2023 г.)
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20227170700923
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

42

гр. Плевен, 01.02.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Плевен – първоинстанционен тричленен състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети януари две хиляди двадесет и трета година  в състав:                               Председател: Катя Арабаджиева

                                   Членове: Снежина Иванова

                                                   Виолета Николова

при секретар Милена Кръстева и с участието на Иван Шарков – прокурор при Окръжна прокуратура – Плевен, разгледа докладваното от съдия Арабаджиева административно дело № 923 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството по делото е по реда на чл. 185-196 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Административното дело е образувано въз основа на протест  от прокурор в Окръжна прокуратура-Плевен, против чл.18, ал.5, т.2 в частта „до 31 октомври“  от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община гр.Пордим.

            Наредбата е приета с Решение на ОС  №317/19.02.2003 год. и има множество последващи изменения и допълнения. Ето защо с Разпореждане №4469/15.11.2022 год.съдът е изискал от  протестиращия прокурор да уточни писмено  текстът на оспорената разпоредба в коя редакция на Наредбата оспорва, кое изменение на Наредбата  касателно тази разпоредба.

В изпълнение на съдебното разпореждане протестиращият прокурор е депозирал  Уточнение с вх.№6447/21.11.2022 год., в което е посочил, че оспорва разпоредбата на чл.18, ал.5, т.2 в частта „до 31 октомври“  от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община гр.Пордим, приета с Решение №84/15.02.2008 год., изменена с Решение №71/28.04.2020 год. на Общински съвет-гр.Пордим.

В протеста се сочи, че Наредбата е приета въз основа на законовата делегация по чл.9 от Закона  за местните данъци и такси. С наредбата, Общински съвет-Пордим е приел разпоредбата на чл.18,  ал.5,т.2 , съгласно която „не се събира такса за услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл.66, ал.1,т.2 от ЗМДТ, когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация по реда на наредбата от задълженото  лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождение на имота“. Протестиращият прокурор счита, че разпоредбата на чл.18, ал.5, т.2 от Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Пордим в частта „до 31 октомври“ противоречи на нормативен акт от по-висока степен, уреждащ същите обществени отношения, а именно - на чл.71 от Закона за местните данъци и такси. Действително чл.71 от Закона за местните данъци и такси е изменен със Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси /ДВ бр.88/03.11.2017 г., като измененията са със съдържание, идентично на текста на чл.18, ал.5, т.2 от Наредбата, но е регламентирано тези изменения да влязат в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г. Според информация на електронната страница на Националния статистически институт окончателните данни от преброяването са обявени на 3.10.2022 г., поради което измененията в чл.71 от ЗМДТ ще влязат в сила на  1.01.2024 г. Прави извод, че  към настоящия  момент е актуална редакцията на чл.71 от Закона за местните данъци и такси към измененията в ДВ бр. 101/2013 г., в сила от 1.01.2014 г., а именно: Чл. 71. (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) Не се събира такса за: сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота; поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината;  обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива. Счита въз основа на изложеното, че  разпоредбата на чл.18, ал.5, т.2 от Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Пордим относно срока за подаването на декларациите - до 31 октомври е в противоречие с действащата към момента разпоредба на чл.71,т.1 от Закона за местните данъци и такси, която предвижда, че срокът за подаване на тези декларации е до края на предходната година. Ето защо според протестиращия прокурор, разпоредбата на чл.18, ал.5, т.2 в частта „до 31 октомври“ от Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Пордим е незаконосъобразна.

В заключение моли съда да  постанови решение, с което да отмени разпоредбата на чл.18, ал.5, т.2 в частта „до 31 октомври на предходната година“ от Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община-Пордим. Претендира присъждане на  направените разноски.

В съдебно заседание за протестиращата страна не се явява представител  и не взема становище по съществото на спора.

Ответникът по протеста – Общински съвет Пордим в съдебно заседание не се представлява и не взема становище по подадения протест.

 Контролиращата страна-Окръжна прокуратура –Плевен в съдебно заседание се представлява от прокурор Иван Шарков, който дава заключение за основателност на  протеста, по същество моли съда да отмени протестираната разпоредба от процесната Наредба на ОС-Пордим.

Административен съд Плевен, първоинстанционен тричленен състав, като се запозна със становищата на страните и въз основа на приобщените по делото доказателства и закона, намира за установено следното от фактическа страна:  

          Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим, е приета с Решение №317, взето по протокол №51 от заседание на 19.02.2003 год. и има множество последващи изменения и допълнения – с решения №207/29.11.2004 г.; №219/28.12.2004г.; №357/29.11.2005 г.; №421/26.05.2006 г.; №433/16.06.2006г.; №459/12.09.2006г.; №487/29.11.2006г.; №519/14.12.2006 г.; №563/26.04.2007 г.; №578/31.05.2007 г. ; №84/15.02.2008 г.; №226/28.10.2008г.; №251/23.01.2009 г. ; №268/25.02.2009г.; №351/08.09.2009 г. ; №375/21.10.2009г.; №416/25.01.2010 г.; №433/24.02.2010 г. ;№340/27.12.2013 г.; №349/23.01.2014 г.; №500/26.04.2018 г.; №611/20.12.2018 г.; №71/28.04.2020 г.; №403/26.04.2022 г.; №415/17.05.2022 г.

Действащият текст на разпоредбата на чл.18, ал.5, т.2 от Наредба №10, който се протестира понастоящем, е приет с Решение №84/15.02.2008 год. на Общински съвет-гр.Пордим, и е изменен с Решение №71/28.04.2020 год. на Общински съвет-гр.Пордим.

Административната преписка по приемането на оспореното изменение на Наредбата, прието с Решение №84/15.02.2008 год. на Общински съвет-гр.Пордим, е приложена на л.2787 -2857 от делото, а Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-град Пордим, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2007-2011 год., е приложен на л.2858- 2881.

Видно е от тази преписка, че кметът на общината е направил предложение  с вх.№РД-08-00-62/5.02.2008 год. до Общински съвет-гр.Пордим, за актуализиране и допълване на Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим, приета с Решение №318/19.02.2003 год. на Общински съвет-гр.Пордим. Предложението, според отразените в него мотиви, е направено във връзка с актуализиране на базисните цени за отдаване под наем на имоти-общинска собственост и допълване на глава трета от Наредбата, на основание чл.21, ал.1, т.7, т.23 и ал.2 от ЗМСМА, чл.9 от ЗМДТ и чл.12, ал.3 от Наредба №10. С предложението по т.2, се предлага да се допълни Наредбата, както следва:

глава втора, чл.18, с нова ал.5-Собствениците на имоти подават декларации за освобождаване от сметосъбиране и сметоизвозване до 30 ноември, при следните условия:

-когато услугата не се предоставя от общината;

-имота не е деклариран като основно жилище и не се използва целогодишно;

-всички данъчни задължения са платени в срок.

До общинските  съветници/кмет  е изпратена покана -л.2794-2795, че на 15.02.2008 год. от 9,00 часа  ще се състои заседание на ОС-Пордим в сградата на общинската администрация, като е посочен дневен ред, по т.3 от който  е предвидено предложение за актуализиране и допълване на Наредба №10 за определянето и администрирането  на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим.

На л.2796-2797 е приложено решение на Комисията по  „Финанси, бюджет и стопанска политика“ към Общински съвет гр.Пордим,  с което Комисията е взела решение да се приеме предложението за актуализиране и допълване на Наредба №10 за определянето и администрирането  на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим.

По делото не са налице доказателства така направеното предложение за актуализация и допълване на  Наредба 10 да е било публикувано по начин, по който да стане обществено достояние.

Актуализацията и допълненията на Наредба №10 са приети с Решение №84 по протокол №6 от 15.02.2008 г. на ОбС (л.2816 и сл.). Като Наредбата се допълва с разпоредбата на чл.18, ал.5, която има следното съдържание :

Чл.18, ал.5 Не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване:

1.За имотите, които не се обслужват, за което община Пордим уведомява сектор „Администриране на приходите по ЗМДТ“ към община Пордим.

2.За имоти, които не са декларирани като основно жилище, както и за незастроени дворни места в границите на регулация и няма да се използват през цялата година като е подадена декларация за това, подписана от всички данъчно задължени лица за имота до 31 октомври на предходната година.

3. В течение на годината, Общинската администрация извършва проверки за обстоятелствата, декларирани по чл.18, ал.5, т.2. Проверката може да се базира и на официална информация за ползване услуги в недвижимия имот през текущата година на фирмите  „Електроразпределение“-над 15 kW за месец и „Водоснабдяване и канализация“.

Посочено е в самото решение, че от присъстващите  на заседанието 13 общински съветници със „ЗА“ са гласували 12, „ПРОТИВ“-няма, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“-един. Решението е прието с гласовете на гласувалите „ЗА“ общински съветници.

Видно е от приложения на л.2858 и сл. от делото Правилник  за организацията и  дейността на Общински съвет-град Пордим, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2007-2011 год., че съгласно чл.4, ал.1 от Правилника, ОС-гр.Пордим се състои от 13 общински съветници.

На л.2857 от делото е приложен списък на общинските съветници, участвали в заседанието на Общински съвет-Пордим на 15.02.2008 год.- общо 13 общински съветници, като всеки от тях е положил подпис срещу трите си имена.

В придружителното писмо на л.2654-2655, с което преписката по приемане актуализацията и допълването на  Наредбата е изпратена в съда, се изразява становище, че през 2008 година община Пордим не е имала сайт и поради тази причина не е било приложено извлечение, от което да е видно, че е качена актуализацията и допълнението на Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим. През 2013 год. община Пордим вече има официална страница, където е качено и Решение №84/15.02.2008 год. в секция Общински съвет-заседания и решения на Общински съвет-мандат 2007-2011 год.-заседания от №1 до №40.

Административната преписка по приемането на измененията и допълненията на Наредба №10 касателно разпоредбата на чл.18, приети с Решение №71/28.04.2020 год. на Общински съвет-гр.Пордим, е приложена на л.2656-2760 от делото, а Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-град Пордим, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 год., е приложен на л.2761-2786.

Видно е от тази преписка, че кметът на общината е направил предложение  с вх.№119/31.03.2020 год. до Общински съвет-гр.Пордим, за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №10 за определянето и администрирането  на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим. Направеното предложение за изменение и допълнение на действащата Наредба е свързано  с настъпването на законодателни промени, които според вносителя следва да намерят отражение в Наредбата. Сочи се в частност относно чл.18, ал.5, че следва да се коригира, тъй като текстът е загубил актуалност. В предложението са посочени причините за инициираните изменения и допълнения, целите, очакваните резултати.

С предложението по §7 се предлага чл.18, ал.5, да се измени и допълни по следния начин:

Ал.5 /в сила от 1 януари 2021 год./. Не се събира такса за:

1.услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината;

2.услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ, когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация реда на наредбата от задъдженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на  имота;

3. услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица, получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и инсталации, и са декларирали по ред, определен с тази наредба, това обстоятелство до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота.

На л.2666 от делото е приложен протокол за проведени обществени консултации с граждани и юридически лица, съставен на  12.03.2020 г., в гр.Пордим от Директор дирекция УТОСГПТ в община Пордим, в който е посочено, че на  10.02.2020 г., на интернет страницата на Община Пордим \vww.pordim.bg. на основание чл.26. ал.З от Закона за нормативните актове, е публикувано обявление, съдържащо проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим, заедно с мотивите, съответно доклада на съставителя. Дадена е възможност на всички заинтересовани лица в 30-дневен срок от публикуването на обявлението и проекта на Наредбата да депозират предложения и становища по предложения проект в Община Пордим - Центъра за информация и обслужване на граждани - гр.Пордим. ул. „Ив.Божпнов” №1 или на e-mail: obshtina/alpordim.bg. Посочено е още в протокола, че в посочения срок не са постъпили писмени предложения от граждани и/или юридически лица. Представено е копие от интернет-страницата на общински съвет-Пордим, от което се установява, че е бил публикуван проектът на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №10.

До общинските  съветници/кмет  е изпратена покана -л.2667-2668, че на 28.04.2020 год. от 13,00 часа  ще се състои заседание на ОС-Пордим в сградата на общинската администрация, като е посочен дневен ред, по т.3 от който  е предвидено предложение за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба №10 за определянето и администрирането  на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим.

На л.2669-2670 е приложено решение на Постоянната комисия по  „Предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, административноправни въпроси, нормативна уредба, обществен ред и законност, контрол по изпълненията и решенията на ОбС““ към Общински съвет гр.Пордим,  с което Комисията е взела решение да се приеме предложението за приемане на Наредба за изменение и допълнение на  Наредба №10 за определянето и администрирането  на местните такси и цени на услуги на територията на община Пордим. На л.2671 е приложен списък на общинските съветници, участвали в заседанието на ПК.

Наредбата за изменение и допълнение на  Наредба №10 е приета с Решение №71 по протокол №8 от 28.04.2020 г. на ОбС (л.2685 и сл.). Като разпоредбата на чл.18, ал.5 има следното съдържание :

Ал.5 /в сила от 1 януари 2021 год./. Не се събира такса за:

1.услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината;

2.услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ, когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация реда на наредбата от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на  имота;

3. услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица, получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и инсталации, и са декларирали по ред, определен с тази наредба, това обстоятелство до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота.

Посочено е в самото решение, че от присъстващите  на заседанието 11 общински съветници със „ЗА“ са гласували 11, „ПРОТИВ“-няма, „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“-няма. Решението е прието с гласовете на гласувалите „ЗА“ общински съветници. Гласуването е било поименно според отбелязването в протокола, като на л.2759 е приложен и списък на присъствалите на заседанието общински съветници-11 от общо 13, които са положили подписи.

Видно е от приложения на л.2761 и сл. от делото Правилник  за организацията и  дейността на Общински съвет-град Пордим, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023 год., че съгласно чл.2, ал.3 от Правилника, ОС-гр.Пордим се състои от 13 общински съветници.

Няма представени по делото доказателства за публикуване на вече приетата Наредба за изменение и допълнение на Наредба №10 по някой от предвидените в закона начини.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Оспорването е съобщено по реда на чл. 181, ал.1 и ал.2 от АПК във вр. с чл. 188 от АПК, чрез публикуване на обявлението в бр.97/16.12.2022 г. на "Държавен вестник" – л.2899 от делото,  в сайта на Върховен административен съд /л.2903/, както и чрез поставяне на обявление в сградата на Административен съд-Плевен /л.2894 и в сайта на Административен съд-Плевен-л.2895/. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл. 189, ал.2 от АПК.

Наредба №10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община гр.Пордим.  е подзаконов нормативен акт, приемането на който е от компетентността на Общинския съвет като орган на местната власт и местното самоуправление. Предмет на оспорване в настоящето производство е разпоредбата на чл.18, ал.5, т.2 в частта „до 31 октомври“  от Наредба №10, приета с Решение №84/15.02.2008 год. на Общински съвет-гр.Пордим, изменена с Решение №71/28.04.2020 год. на Общински съвет-гр.Пордим.  Като самостоятелна разпоредба от такъв акт, оспорването на частта от разпоредбата пред съд е регламентирано в дял трети, глава Х, Раздел ІІІ, чл. 185-196 от АПК. Наредбата съдържа вторични правни норми, които създават общи задължителни правила за регулиране на обществени отношения в границите на съответната община. Съгласно чл. 186, ал.1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. А съгласно ал.2 на същата разпоредба, прокурорът може да подаде протест срещу акта. Т.е. законодателят е предоставил правомощията по оспорване на административен акт чрез подаване на протест на прокурора, без разграничение за йерархическата му поставеност в системата на прокуратурата, с оглед общата компетентност на прокуратурата по чл. 127, т.5 от Конституцията на РБ и чл. 16, ал.1, т.1 от АПК. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 4/16.07.2009 г. на ВАС по т.д.№ 2/2009 г. Ето защо прокурорът при ОП-Плевен притежава процесуална легитимация за оспорване на норми от Наредба №4 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Пордим.

Съобразно чл. 187, ал.1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. От изложеното следва извода, че производството е резултат от валидно и допустимо сезиране на съда.

Разгледан по същество, протестът е основателен.

Според чл. 168, ал.1 от АПК, приложим в настоящото производство по силата на препращащата разпоредба на чл. 196 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от протестиращия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на протестираните разпоредби на Наредбата на всички основания по чл. 146 от АПК. Доколкото оспорената част от разпоредбата на чл.18, ал.5, т.2 е приета през 2008 г. и изменена през 2020 год., следва да се съобрази съответствието й със закона към момента на последното й изменение на 28.04.2020 год., тъй като тази последна редакция на нормата е отменила предходните редакции на нормата и съставлява понастоящем действаща  редакция на нормата.

Общинският съвет като орган на местно самоуправление на територията на Община Пордим решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал.2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби.

Процедурата по приемане на актуализацията и допълването на  Наредба 10 през 2008 год., с която е създадена нова ал.5 на чл.18, не следва да бъде обсъждана в настоящото решение- дали е спазена или не, тъй като с последващото изменение на текста на чл.18, ал.5 от  28.04.2020 год., когато е приета Наредба за изменение и допълнение на Наредба №10,  атакуваната разпоредба е придобила вида на нормата в понастоящем действащата си редакция, която се атакува и тази следваща разпоредба на чл.18, ал.5 от 2020 год. е отменила и замества разпоредбата  на чл.18, ал.5 от 2008 год.

От протокола за проведеното заседание на 28.04.2020 год., на което е приета Наредба за изменение и допълнение на Наредба №10,  с която е изменена ал..5,  се установява наличие на изискващия се заседателен кворум съгласно чл.27, ал.2 ЗМСМА /в приложимата редакция/– присъствали са 11 от всички 13  общински съветници, като приемането на наредбата е станало с гласовете на всички присъствали 11 съветници съгласно чл.27, ал.4 от ЗМСМА, видно от решението на л.2685, като гласуването е било поименно, което е видно от  отбелязването на л.2685-срещу името на всеки общински съветник е посочено как е гласувал.

По делото не са представени  доказателства за обнародване на приетата Наредба за изменение и допълнение на Наредба №10,  през 2020 год. по някой от предвидените от закона начини, съобразно изискванията на чл. 5, ал.5 от Конституцията на РБ , чл. 78, ал.3 АПК и чл.37, ал.3 от ЗНА -  нормативните актове на общинските съвети се обнародват в печата или се разгласяват по друг начин на територията на общината. В същия смисъл е и разпоредбата на чл.22, ал.2 от ЗМСМА -актовете на общинския съвет се разгласяват на населението на общината в срока по ал. 1 чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл. 21, ал. 3. Оспорването, спирането, отмяната или потвърждаването на оспорените актове на общинския съвет се разгласява по същия ред. Необнародваният нормативен административен акт не поражда целеното с неговото издаване правно действие. Но приложен необнародваният нормативен акт създава нежелана от правния ред привидност, че той има правно действие и валидно регулира обществените отношения. Затова в този случай допуснатото нарушение на административно производствените правила за издаването му - липсата на обнародване  е особено съществено и такъв нормативен административен акт е незаконосъобразен. На това основание протестираният текст от Наредбата следва да бъде отменен.

Оспореният текст не е съобразени и с приложимия материален закон.

Понастоящем действащата редакция на  разпоредбата на чл.18, ал.5, приета с Наредбата за изменение и допълнение на Наредба №10 с решение №71/28.04.2020 год. на Общински съвет-гр.Пордим, в сила от 1.01.2021 год.,  има следното съдържание :

Ал.5 /в сила от 1 януари 2021 год./. Не се събира такса за:

1.услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от общината;

2.услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и дейността по третиране на битовите отпадъци - част от услугата по чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗМДТ, когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация реда на наредбата от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на  имота;

3. услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица, получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и инсталации, и са декларирали по ред, определен с тази наредба, това обстоятелство до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота.

Съобразно разпоредбата на чл. 71 от Закон за местните данъци и такси, не се събира такса за:

1.сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота;

2……………..;

3………………

Нормата е изменена с ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г. Новата редакция на чл. 71 от ЗМДТ е приета с § 9 от ЗИД на ЗМДТ (обн., ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г.). В § 21 от ПЗР на същия ЗИД на ЗМДТ първоначално е било предвидено, че законът влиза в сила от 1 януари 2020 г., с изключение на § 5 относно чл. 66, ал. 3, т. 1, § 15, 16, 17 и 20, които влизат в сила от деня на обнародването на закона в "Държавен вестник". Впоследствие, с § 39, т. 23, б. "г" от ЗИД на ЗКПО (обн. ДВ, бр. 98 от 27.11.2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), § 21 от ПЗР на ЗИДЗМДТ (обн., ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г.) е изменен като думите "1 януари 2020 г. " са заменени с "1 януари 2022 г. ". Впоследствие, с § 15, т. 3, б. "г" от ЗИД на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (обн. ДВ, бр. 14 от 17.02.2021 г., в сила от 17.02.2021 г.) отново е изменен като думите "1 януари 2022 г. " се заменят с "1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г."  Следователно изменената редакция на чл. 71 от ЗМДТ с ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г. влиза в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г., а според информация от електронната страница на НСИ, датата на представяне на окончателните данни от преброяване 2021 год. е 3 октомври 2022 год. При това положение, към настоящия момент, към който следва да се преценява съответствието на оспорената част от разпоредбата на Наредбата с материалния закон според чл. 192а, изр. второ от АПК, разпоредбата на чл.71, т.1 от ЗМДТ  не е действащо право. Поради това така изменената редакция не следва да бъде съобразявана при извършването на преценката за съответствието с материалния закон на оспорената частично разпоредба на чл. 18, ал.5, т.2 от Наредба №10 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, издадена от Общински съвет – Пордим.

Следва да се има предвид, че с ДВ, бр. 14 от 17.02.2021 г., в сила от 17.02.2021 г., не са извършвани никакви изменения в самия текст на нормата на чл. 71 от ЗМДТ, а, както беше посочено по-горе, е извършено единствено изменение в § 21 от ПЗР на ЗИДЗМДТ (обн., ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г.) като срокът, за който е отложено влизането на този закон в сила, е продължен до 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г. Това отлагане действието на закона с правило от заключителните му разпоредби е изрично уредено в чл. 35, ал. 1 от Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагане на ЗНА.

Понастоящем и до влизане на измененията в чл. 71 от ЗМДТ в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г., разпоредбата на чл. 71, т. 1 от същия закон продължава да е в следния вид:

"Чл. 71. Не се събира такса за: 1. сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота".

По изложените съображения, доколкото в частично оспорената разпоредба се предвижда по-кратък срок за подаване на декларацията (до 31 октомври на предходната година), от този, предвиден в разпоредба от нормативен акт от по-висок ранг – чл. 71, т. 1 от ЗМДТ (до края на предходната година), то същата следва да бъде отменена в оспорената й част.

Предвид горното съдът приема, че разпоредбата на  18, ал.5, т.2 в частта „до 31 октомври“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община гр.Пордим, приета с Решение №84/15.02.2008 год., изменена с Решение №71/28.04.2020 год. на Общински съвет-гр.Пордим, е приета в нарушение на процесуалните норми и материалния закон, което налага отмяната й  като незаконосъобразна.

С оглед изхода на делото и обективираното в протеста искане на протестиращия за присъждане на разноски в размер на 20 лева за внесена държавна такса за обнародване на съобщението за делото в ДВ и на основание чл.143, ал.1 вр. чл.196 от АПК Община Пордим следва да заплати на Окръжна прокуратура – Плевен разноски в размер на 20 лева.  

Воден от изложените мотиви и на основание чл.172, ал. 2, предл. второ АПК, Административен съд – Плевен, първоинстанционен тричленен състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ разпоредбата на  18, ал.5, т.2 в частта „до 31 октомври“ от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община гр.Пордим, приета с Решение №84/15.02.2008 год., изменена с Решение №71/28.04.2020 год. на Общински съвет-гр.Пордим.

ОСЪЖДА Община Пордим да плати в полза на Окръжна прокуратура Плевен сумата от 20 /двадесет/ лева разноски по делото.

Решението подлежи на оспорване с касационна жалба пред Върховен административен съд в срок от 14 дни от съобщаването му на страните.

След влизане в сила на съдебното решение същото да се изпрати на Общински съвет-Пордим за обнародване, като се представят доказателствата пред Административен съд – Плевен за изпълнение на това задължение.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/                               

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:        1. /П/                                2. /П/