№ 2830
гр. София, 27.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 5-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и седми юли през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:ВЪРБАН Т. ВЪРБАНОВ
като разгледа докладваното от ВЪРБАН Т. ВЪРБАНОВ Административно
наказателно дело № 20211110212686 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „***“ ЕООД с ЕИК ***, срещу Наказателно
постановление № 593052 от 04.08.2021 г., издадено от заместник - директора
на Териториална дирекция (ТД) на Националната агенция по приходите (НАП)
– София, с което за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Закона за счетоводството
(ЗСч) на дружеството-жалбоподател е наложена имуществена санкция в
размер на 1175 (хиляда сто седемдесет и пет) лева на основание чл. 74, ал. 1 от
ЗСч.
Недоволно от издаденото наказателно постановление, санкционираното
дружество го оспорва с твърдения за неговата незаконосъобразност. Твърди,
че същото е постановено в нарушение на материалния закон и
административнопроизводствените правила. Основните си съображения
концентрира около позицията, че се касае за маловажност на случая по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В тази връзка изтъква, че нарушението е
извършено за първи път, вследствие на него не е настъпил вредоносен
резултат, не са застрашени гарантираните обществени отношения. Позовава се
на своевременното изготвяне и подаване на годишна данъчна декларация пред
НАП – София, вследствие на което бил заплатен и дължимият данък. В
заключение посочва, че като не е приложил разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН,
1
административнонаказващият орган бил издал НП в противоречие със закона.
В съдебно заседание пред настоящата инстанция, дружеството-
жалбоподател се представлява от адв. Н., който пледира за отмяна на
атакуваното НП като неправилно и незаконосъобразно.
Административнонаказващият орган, чрез своя процесуален
представител в лицето на юрк. К., оспорва жалбата и моли за потвърждаване
на наказателното постановление. Счита, че извършеното нарушение е било
доказано по безспорен начин, АУАН и НП били издадени от компетентни
органи, в предвидената от закона форма, и съдържали нормативно
изискуемите реквизити. По повод възраженията на въззивника заявява, не са
налице основания за прилагане на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като
установените смекчаващи обстоятелства били взети предвид от наказващия
орган при индивидуализацията на наказанието. Претендира юрисконсултско
възнаграждение в минимален размер.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства и
съображенията на страните, приема за установено следното:
На 14.12.2020 г. в Централното управление на НАП била получена
информация с вх. № 12-00-353/14.12.2020 г., предоставена от Агенцията по
вписванията, относно юридическите лица, които не са подали годишен
финансов отчет (ГФО) за 2019 г. в Търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел в срок до 30.09.2020 г. и не са подали
декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч.
На 22.02.2021 г. в ТД на НАП София, офис Витоша, била извършена
справка в Търговския регистър и регистъра на юридическите яйца с
нестопанска цел при Агенцията по вписванията, при което е установено, че
„***“ ЕООД с ЕИК *** не е изпълнило задължението си да публикува чрез
подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенция по
вписванията - Търговски регистър и регистър на юридическите лица с
нестопанска цел, на годишния си финансов отчет за 2019 г. в
законоустановения срок - до 30.09.2020 г., съгласно чл. 38, ал. 1, т. 1 от ЗСч във
връзка с § 33 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за мерките
и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците.
2
Във връзка с това била изпратена покана за образуване на
административнонаказателно производство, получена по електронен път на
22.02.2021 г. Заявлението за вписване и представянето за обявяване на
годишния финансов отчет за 2019 г. в Търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел не е подадено и към момента на
съставяне на настоящия АУАН, същото е подадено на 25.02.2021 г. Годишната
си данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. юридическото лице е
подало на 07.03.2020 г. пред ТД на НАП София, офис Витоша.
При това положение на 22.02.2021 г. бил съставен АУАН № F593052, в
който били констатирани горепосочените обстоятелства, квалифицирани като
нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от ЗСч.
Въз основа на така съставения акт е било издадено и атакуваното
Наказателно постановление № 593052 от 04.08.2021 г. на заместник -
директора на Териториална дирекция на НАП – София, с което при
идентичност на описанието на нарушението и правната му квалификация, на
„***“ ЕООД с ЕИК *** е наложена имуществена санкция в размер на 1175
(хиляда сто седемдесет и пет) лева на основание чл. 74, ал. 1 от ЗСч.
Съдът намира, че приетите в АУАН, респ. НП фактически положения се
установяват от наличната доказателствена съвкупност: свидетелските
показания на актосъставителката А. Х. и писмените доказателства по делото,
а именно: покана за съставяне на АУАН, удостоверение за извършено връчване
по електронен път, удостоверение за актуално състояние на „***“ ЕООД с
ЕИК ***, годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО с вх. №
2217И0218919/07.03.2020 г., Заповед № ЗМФ-644 от 28.08.2020 г. на
министъра на финансите.
От показанията на свидетелката А. Х. (актосъставител), както и от
писмените доказателства по делото, се установява, че не е бил публикуван
годишен финансов отчет за 2019 г. в законовия срок до 30.09.2020 г. в
Търговския регистър от „***“ ЕООД, както и че нетните приходи на
дружеството от продажби за съответната година възлизат на 1175131.09 лева.
Доказателствените източници относно тези обстоятелства са еднопосочни,
непротиворечиви и кореспондиращи помежду си, поради което съдът ги
кредитира като достоверни, а същите не се и оспорват от страните.
3
С оглед на приетото за установено от фактическа страна, съдът
намира от правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима, подадена от санкционираното лице в
предвидения от закона срок - НП е връчено на управителя на дружеството на
16.08.2021 г., а жалбата е подадена на 23.08.2021 г.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съдът намира, че в случая са налице основания за отмяна на
обжалваното наказателно постановление поради изтекла абсолютна давност
за административнонаказателно преследване.
По въпросите на обстоятелствата, изключващи отговорността,
разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН препраща към нормите от общата част на
Наказателния кодекс, доколкото в ЗАНН не се предвижда друго. ЗАНН не
съдържа разпоредби относно давността за погасяване на
административнонаказателното преследване, поради което приложение
следва да намерят съответните текстове на чл. 80 и чл. 81 от НК. Съгласно чл.
81, ал. 3 от НК, независимо от спирането или прекъсването на давността,
наказателното преследване се изключва, ако е изтекъл срок, който надвишава
с една втора срока, предвиден в предходния чл. 80 от НК. Разпоредбата на чл.
80, ал. 1, т. 5 от НК гласи, че във всички случаи извън случаите на
предвиждано наказание „лишаване от свобода“, наказателното преследване се
изключва по давност, когато не е възбудено в продължение на три години. При
условията на чл. 81, ал. 3 от НК, към изтеклия срок от три години по чл. 81, ал.
1, т. 5 от НК, след прибавянето на една втора, се получава срок, равен на
четири години и половина, след изтичането на който наказателното, респ.
административнонаказателното преследване се погасява по давност.
Следователно, след изтичането на четири години и половина от извършването
на административното нарушение изтича абсолютната давност за
административнонаказателно преследване. Датата на нарушението съгласно
изложените в наказателното постановление обстоятелства е 01.10.2020 г., при
което абсолютния давностен срок е изтекъл на 01.04.2025 г.
С оглед на изложеното, съдът счита, че предвид изтеклата към момента
абсолютна давност, обжалваното наказателно постановление следва да бъде
отменено.
4
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, вр. чл. 81, ал.
3 от НК, вр. чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 593052 от 04.08.2021 г.,
издадено от заместник - директора на Териториална дирекция на
Националната агенция по приходите – София, с което за нарушение на чл. 38,
ал. 1, т. 1 от ЗСч на „***“ ЕООД с ЕИК *** е наложена имуществена санкция в
размер на 1175 (хиляда сто седемдесет и пет) лева на основание чл. 74, ал. 1 от
ЗСч.
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство по
АУАН№ F593052/22.02.2021г., съставен от инспектор по приходите към ТД
София, офис Витоша.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София
град на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по
реда на глава XII от Административнопроцесуалния кодекс, в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5