ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 486
Хасково, 31.01.2024 г.
Административният съд -
Хасково - IV състав, в закрито
заседание на
тридесет и първи януари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Съдия: |
ЦВЕТОМИРА
ДИМИТРОВА |
Като
разгледа докладваното от съдия ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА административно дело № 20247260700035 / 2024 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производство е образувано по жалба
подадена от Сдружение “Бизнес център-Марица“, гр.Хасково“ насочена против писмо
№ 99-00-2-167/15.12.2023г. на Ръководителя на националния орган и Директор на
Дирекция“Управление на териториалното сътрудничество“ при Министерство на
регионалното развитие и благоустройството.
В жалбата се твърди, че процесното
писмо представлява решение – индивидуален административен акт и се моли да се
отмени като такъв. Излага се фактическата обстановка по сключване на 2 бр. граждански
договори от 03.04.2023г. *
и А.
С. Н. – П., по които са изплатени и
декларирани разходи от 7 439.42 евро. Сочи се, че процесните разходи не са
верифицирани от контрольора, като мотивът за отказа е че същите са неправилно
декларирани в БЛ“Разходи за външна експертиза и услуги“ респ. в бюджетна линия
различна от посочената от бенефициера в бюджета към проекта. Извода на ръководителя на
националния орган, че в случая неправилно е възложено изпълнението на услуги на
експерти, които са част от екипа
по изпълнение на проекта от една страна по трудово правоотношение и от друга
чрез сключване на граждански договори бил неправилен.
Твърди се, че макар актът да е в
писмена форма същия не съдържа необходимите реквизити по чл. 59, ал.2 от АПК.
Отказът да бъдат верифицирани разходите противоречал на материалния закон, тъй
като същите са били предвидени в проектното предложение, а националният орган(НО) е одобрил същите, като допустими
разходи по изпълнение на проекта, както и поради обстоятелството че към
03.04.2023г. А.
Н.-П. и И. Д. не били членове на екипа по
проекта.
По изложените в жалбата съображения
се моли за отмяна на обжалвания акт.
Издателят на оспореното писмо, в
придружително писмо, с което преписката е представена в съда, чрез пълномощник,
прави възражение за недопустимост на жалбата. Сочи, че процесното писмо не
представлява индивидуален административен акт, има само уведомителен характер и
като такова не засяга права, и законни интереси на бенефициента. В допълнително
представена по делото писмо, заявява че спрямо бенефициента е започнала
процедура по установяване на нередност във връзка с изпълнение на дейности,
възложени по граждански договор сключен на 03.04.2023г. с А.С. Н.-П.. За образуваното производство
бенефициентът е уведомен с писмо, като към момента на получаване на съдебното
разпореждане, производството по издаване на решение за налагане на финансова
корекция по смисъла на чл. 73, ал.1 от ЗУСЕФСУ не е приключило.
При извършената служебна проверка,
съдът констатира че са налице основания за прекратяване на производството
поради недопустимост на оспорването.
На обжалване по реда на АПК
подлежат индивидуалните административни актове, общите административни актове и
подзаконовите административни актове. За всяка една от посочените категории
актове е характерно, че съдържа властническо волеизявление на административен
орган или друг овластен от закон за това орган или организация, с което се
създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или
законни интереси.
В случая, по разбиране на настоящия
съдебен състав оспореното писмо не спада към нито една от тези категории
актове. Видно от съдържанието му с него не се създават права или задължения и
директно не се засяга, и утежнява правната сфера на жалбоподателя. Същия няма
многократно правно действие, нито нормативен характер, а и не подлежи на непосредствено
принудително изпълнение със средствата на държавната принуда. Писмото има
изцяло уведомителен характер, като изразява становището на националния орган по
повод подаденото възражение с Изх. № 12/16.10.2023г. от Сдружение“Бизнес център
– Марица“, гр.Хасково отправено по повод предложение за отказ за верификация
обективирано в бюлетин/доклад № 8, Сертификат ID: 470891, издаден на 11.10.2023г.
от Н.
Д. – контрольор
извършил проверка първо ниво на контрол отразена в контролен лист за проверки и
таблица на проверените разходи, по отношение разходи в размер на 7439.42 евро
за външни експертизи и услуги, които бенефициентът е декларирал за
възстановяване в БЛ“Разходи за външна експертиза и услуги“ в отчетен период
01.04.2023г. – 01.08.2023г., поради обстоятелството че разходът е отразен в
бюджетен ред, който е различен от този в одобрения бюджет.
В писмото съответно не е
обективиран изричен отказ за верификация, същото не представлява индивидуален
административен акт, по смисъла на чл.21, ал.1-ал.4 от АПК и съответно не
подлежи на обжалване пред АдмС-Хасково. Със същото не се засягат непосредствено
права и законни интереси на жалбоподателя и не могат да произтекат
неблагоприятни правни последици за адресата му, поради което и не подлежи на
съдебен контрол. Такива могат да произтекат за жалбоподателя или при издаване
на решение на финансова корекция за процесната сума, или при постановяване на
решение обективиращо изричен отказ за верификация по реда на чл. 64, ал.3 от
ЗУСЕФСУ издавано само в случаите когато не са налице предпоставките на ал.1 от
същата разпоредба. По делото се установява, че процедура по установяване
нередност за част от разходите посочени в предложението за отказ за
верифициране е започнала, но същата към момента не е приключила, т.е. за част
от разходите е налице хипотезата на чл. 64, ал.1 от ЗУСЕФСУ, а по отношение на
останалите не е налице изричен отказ за верификация.
В случая процесното писмо не
представлява нито един от посочените два вида актове, които могат да засегнат
неблагоприятно правната сфера на оспорващото сдружение, а както се посочи
изразява единствено становището на НО, по повод подаденото пред него възражение
от жалбоподателя. При липсата на годен за обжалване административен акт,
жалбата следва да бъде оставена без разглеждане като процесуално недопустима на
основание чл.159, т.1 от АПК, а производството по делото подлежи на
прекратяване.
Предвид изложеното за недопустимост
на оспорването и на основание чл.159, т.1 от АПК съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение “Бизнес
център-Марица“, гр.Хасково“ насочена против писмо № 99-00-2-167/15.12.2023г. на
Ръководителя на националния орган и Директор на Дирекция“Управление на
териториалното сътрудничество“ при Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело
№35/2024г. по описа на Административен съд – Хасково.
Определението подлежи на обжалване
в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховен административен
съд.
Съдия: |
|